Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Ongelezen bijdragen

Toont alle bijdragen geplaatst in de afgelopen 100 dagen.

Deze tijdlijn wordt automatisch bijgewerkt

  1. Afgelopen uur
  2. 19:01 Jingle (welk nummer ??) al eens eerder aan bod geweest trouwens:
  3. Vandaag
  4. Kunststof Radio heeft het programma voor de komende bekendgemaakt. In deze periode zijn vier uiteenlopende gasten te horen die ieder op hun eigen terrein een bijzondere bijdrage leveren aan kunst en cultuur. De gesprekken zijn van 8 december tot en met 11 december dagelijks te volgen tussen 19:00 en 20:00 uur op NPO Radio 1. De presentatie wordt afwisselend verzorgd door Frénk van der Linden en Willemijn Veenhoven. De week start op 8 december met Abel van Gijlswijk, die zowel zanger als schrijver is. Hij is te gast vanwege zijn boek Chaotisch denken voor gevorderden, waarin hij persoonlijke ervaringen, gedachten en angsten onderzoekt. Zijn werk toont hoe hij conventionele denkkaders ter discussie stelt en ruimte zoekt voor introspectie. Naast zijn schrijverschap is Van Gijlswijk actief als frontman van de punkrockband Hang Youth. Het album ER IS HOOP van deze groep is genomineerd voor 3voor12 Album van het Jaar 2025. De uitzending wordt gepresenteerd door Frénk van der Linden. Op 9 december schuift Anne Mieke Backer aan. Zij maakt op 75-jarige leeftijd haar romandebuut met Ik was dat meisje. In het boek keert zij terug naar een belangrijke ontmoeting uit haar jeugd, waarbij herinneringen en fictie in elkaar overlopen. Het verhaal gaat in op de zoektocht van jonge vrouwen naar hun eigen stem en hun weg naar zelfstandigheid. Backer is al langer actief als auteur en schreef eerder werken over onder meer architectuur en landschapshistorie. In 2021 ontving zij de Karel van Manderprijs voor haar boek Er stond een vrouw in de tuin. Willemijn Veenhoven presenteert deze aflevering. De uitzending van 10 december staat in het teken van documentairefotograaf en filmmaker Marjolein Busstra. Zij vertelt over haar documentaire House of Hope, die zich afspeelt op de Westelijke Jordaanoever. De film volgt Manar, die daar een basisschool runt en kinderen probeert te steunen te midden van geweld en onzekerheid. Busstra belicht hoe Manar en haar man Milad kinderen helpen bij het verwerken van trauma’s en hoe zij hun werk combineren met het beschermen van hun eigen gezin. Busstra maakte eerder de films Wij praten niet en I Love My Muslim. Frénk van der Linden is deze dag de presentator. De week wordt op 11 december afgesloten met cabaretière en zangeres Louise Korthals. Zij is te gast in verband met haar voorstelling Korthals in Stukken, waarin zij het onaffe en gefragmenteerde bestaan onderzoekt. De voorstelling heeft een muzikale en humoristische insteek en draait om de manier waarop losse onderdelen van het leven samenhang kunnen vinden. Korthals ontving in 2019 de Poelifinario voor haar voorstelling Alles is er!. Willemijn Veenhoven neemt de presentatie van dit gesprek voor haar rekening. Alle gesprekken zijn te beluisteren via NPO Radio 1 en terug te luisteren via de gebruikelijke platforms van Kunststof Radio.
  5. Dit ben ik met je eens. Bovendien is digitaal is niet altijd beter, kijk maar naar C2000. In België doen ze dat goed, in Nederland lijkt het wel een bezuinigngsmaatregel t.o.v. analoog. DAB+ in NL idem. Te weinig zenders, te weinig vermogen en antennehoogte. De ontvangst is goed of verbroken. Ik heb het dan nog niet over de geluidskwaliteit. In de UK schijnt DAB (zonder +) soms echt waardeloze geluidskwaliteit te hebben. Ik dacht dat er een mening (beslissing?) was dat als 50% van de huishoudens in NL één DAB+ radio heeft, dat dan FM uit kan. Al jaren roep ik dat je op dat moment 49% van de luisteraars kwijt raakt. In Noorwegen is dat gebeurd, in Zwitserland dit jaar dus ook. Luisteraars van de Zwitserse publieke omroepen kopen geen DAB+ radio, maar gaan naar de commerciëlen die nog wel op FM zitten, of zetten een CD-tje op. Nu loop je achter, Ruud. AM is voor landelijke omroep niet meer geschikt. Nieuwbouw van masten en de stroomkosten voor een landelijke zender zijn niet meer terug te verdienen. De geluidskwaliteit is te laag en het storingsniveau te hoog. De meest rechtse is Ongehoord Nederland. Maar VI is ook erg rechts. Je kunt bij VI vragen stellen al weet ik niet hoe. De vragen die in de uitzending komen verschijnen onder in beeld. Radio talkshows waarbij het publiek kan inbellen zouden bij de publieke regionalen moeten zijn. Zijn er die dit nog doen? STAD Radio Amsterdam deed dat lang geleden.
  6. Ik wil geen internetverbinding met 5G-straling die mijn huis binnenkomt en de gaargebraden kip op mijn bord weer tot leven wekt. Dan werkt het ook niet. Jammer.
  7. Zondag 18 december 2011 10.00-12.00 Annemieke Hier - Annemieke Schollaardt 12.00-15.00 Timur Open Radio - Frank Dane 3FM SERIOUS REQUEST 2011 (LEIDEN) This one's for mama 15.00-18.00 De radioshow van Bart - Bart Arens (SR warming up) 18.00-21.00 Serious Request 2011 Warming Up - Paul Rabbering 21.00-22.00 Serious Request 2011 - Gerard Ekdom 22.00-00.00 Serious Request 2011 - Coen Swijnenberg download (klik hier)
  8. Rock Antenne heeft toestemming gekregen om een regionale versie van het station op te zetten voor luisteraars in Nordrhein-Westfalen. Deze goedkeuring werd in september al verleend maar nu is nieuwe station daadwerkelijk ook begonnen. De zender presenteert zich als Rock Antenne in NRW en vormt daarmee een regionale uitbreiding op de al bestaande landelijke rockzender. De uitzendingen worden verspreid via het DAB+-netwerk voor commerciële radiostations in Nordrhein-Westfalen, dat is ondergebracht op kanaal 9D. Hierdoor is het station in het hele gebied digitaal te ontvangen. Daarnaast is het station ook beschikbaar via internet. Met de regionale editie wil Rock Antenne inspelen op de wensen van luisteraars in Nordrhein-Westfalen door een programma te bieden dat aansluit op de regio.
  9. Als je met Marjan van den Dorpe praat over Radio Veronica, gebeurt er iets. Haar stem wordt net een fractie warmer, haar ogen lichten op en ineens ben je terug in de tijd: naar transistorradio’s op de vensterbank, zeezenders, jingles die je woord voor woord mee kon zingen en het gevoel dat daar, ergens voor de kust, vrijheid lag te drijven. In haar boek Radio Veronica, anker van mijn jeugd brengt Marjan die tijd opnieuw tot leven. Niet als droge geschiedschrijver, maar als iemand die er middenin zat – als luisteraar, fan, vrijwilliger, insider. Het resultaat is een persoonlijk document dat de geschiedenis van Veronica verweeft met een meisjesleven dat dankzij die stemmen op zee nét anders liep. “Het was alsof die stemmen voor mij alleen uitzonden” Het is mei 1962. Een meisje van acht ligt wekenlang plat op bed in een donkere kamer, na een zware aanrijding met een auto. Buiten gaat het leven door; binnen is er stilte. Dan krijgt ze, als grote uitzondering, het portable radiootje van haar vader op haar nachtkastje. Ze draait aan de knoppen en hoort ineens muziek, stemmen, leven: Radio Veronica. “Vanaf dat moment,” vertelt Marjan van den Dorpe, “heeft dat station mij nooit meer losgelaten.” Die eerste ontmoeting is het begin van een levenslange verbondenheid – en vormt de kern van haar boek Radio Veronica, anker van mijn jeugd. “Je moet je voorstellen,” zegt ze, terugdenkend, “geen internet, geen streaming, twee officiële zenders die nogal braaf waren – en dan ineens Veronica. Vrij, eigenwijs, met muziek waarvan je dacht: waar komt dit vandaan? Het was alsof die stemmen voor mij alleen uitzonden. Ik voelde me gezien, gehoord, zonder dat iemand mijn naam kende.” Die ervaring vormt de basis van het boek: Veronica niet als marketingmerk, maar als levenslijn. Een anker in een kwetsbare jeugd, tegen de achtergrond van een Nederland dat verandert: Provo, Damslapers, de opkomst van popmuziek, internationale spanningen – en steeds dat schip voor de kust. Een jeugd met een zendmast in het hart Marjan groeit op in een tijd zonder internet, zonder mobiele telefoon, met lange schooldagen – ook op zaterdag – en een kwartje op zak voor noodgevallen in de telefooncel. Terwijl zij haar huiswerk maakt, speelt Veronica op de achtergrond. De zeezender wordt haar vaste metgezel, haar houvast. Als ze zestien is, krijgt ze de keuze: brommer of autorijlessen. Ze kiest voor de brommer. Niet om zomaar rond te rijden, maar om naar Utrechtseweg 16 in Hilversum te gaan – de plek waar de studio’s van Radio Veronica zijn. Daar zijn de dj’s. Daar is de magie. “Ik kon zien hoe programma’s werden gemaakt,” zegt ze. Ze zit op het bankje op de tweede verdieping te kletsen met Stan Haag, is aanwezig bij opnames van Jukebox, en overspoelt de redactie met verzoekplaatjes voor vrienden, familie en zichzelf. Veronica is geen abstract merk voor haar; het is een levende gemeenschap. Haar favoriete diskjockey? Rob Out. Marjan: “Zijn heerlijke radiostem … tja als Rob iets vroeg, dan deed ik dat. Zoals tijdens de actie ‘Veronica blijft als U dat wilt.’ Ik hield iedereen die ik maar kende of zag, een kaart onder de neus om te tekenen. Twee miljoen kaarten kwamen er binnen.” Ook de herinnering aan dé grote storm is nog levendig: “Ondanks mijn overtuiging dat ze de storm zou trotseren, bleek het schip van Veronica er niet tegen bestand. Als een speelbal van de golven werd het schip met de bemanning naar de kust gedreven, opgetild en door een grote hand, lieflijk op het strand gezet. Ik ben het daar gaan opzoeken, heb op haar boeg geklopt en gezegd dat ze eens weer op zee zou dobberen. En dat gebeurde. Op de dag van de demonstratie 18 april 1973. De Veronica lag weer op zee, de demonstratie was een groot succes en verliep vlekkeloos. Ik kan het weten want ik was daarbij.” Eén grote familie Wat Veronica uniek maakt, is volgens Marjan het gevoel van familie. De afstand tussen studio en luisteraar is klein. Een dj die op de zender grapt dat hij zin heeft in drop? Enkele dagen later: postzakken vol. Die verbondenheid is geen toeval. In haar boek beschrijft Marjan hoe directeur “oom Bull” Verweij zijn mensen meegeeft: als je luisteraars uitnodigt om te reageren, dan bedank je ze ook. Het resulteert in stapels voorgedrukte kaarten die dj’s eigenhandig ondertekenen – omdat elke luisteraar telt. Dat principe, zegt Marjan, is de basis van haar loyaliteit: “Je voelde je gezien. Je deed ertoe.” Stormen, strijd en standvastigheid Radio Veronica, anker van mijn jeugd is geen nostalgische ansichtkaart, maar een persoonlijke geschiedenis door alle stormen heen: de bomaanslag en de schok wanneer blijkt dat ook aan Veronica-zijde fouten zijn gemaakt; de massale actie “Veronica blijft… als U dat wilt”, waarbij Marjan iedereen in haar omgeving laat tekenen; de demonstratie in Den Haag op 18 april 1973, waar ze zelf bij is; de angstige uren tijdens de storm met windkracht 11, de stranding van het schip, haar bezoek aan het gestrande zendschip, de hoop dat het weer naar zee zou gaan; en uiteindelijk 31 augustus 1974, de dag waarop de zeezender definitief moest zwijgen. Over die dag schrijft en spreekt ze onverhuld: woede, verdriet, het gevoel dat er vuil spel is gespeeld en dat een stuk vrijheid werd dichtgedraaid. “Op 31 augustus 1974 werd mijn lievelingsstation de nek om gedraaid. Ik kan nu nog steeds niet tegen het luid tikken van een wekker. Ik was zo ontzettend kwaad. Belde Van Doorn op en zei hem in woorden die niet mis te verstaan waren wat ik van hem vond. Voor mij hield op die dag ook de democratie in Nederland op en die is nooit meer teruggekomen.” Van fan naar betrokken insider Na het einde van de zeezender blijft Marjan zich inzetten voor Veronica. Ze wordt actief in het rayonbestuur Utrecht van de Veronica Omroep Organisatie en ziet van dichtbij hoe de achterban zich organiseert, hoe tellingen worden betwist, hoe hard er wordt gevochten voor erkenning. Ze beschrijft in haar boek hoe Veronica uiteindelijk uitgroeit van zeezender tot de grootste omroep van Nederland – gedragen door een loyale achterban die nooit is afgehaakt. Later in haar leven volgen nieuwe wendingen: werk, discriminatie op de werkvloer, een periode in Denemarken, opnieuw een zwaar ongeluk, operaties, revalidatie. En telkens weer keert ze terug naar radio. Via de Driebergse ziekenomroep rolt ze de lokale omroep in en presenteert jarenlang samen met haar partner een programma bij Radio 90 FM. Een hoogtepunt is de ontmoeting met Bull Verweij. Wat begint met een telefoontje voor een radioprogramma, groeit uit tot een warme vriendschap. Bezoek over en weer, kaarten, telefoontjes; de “directeur van vroeger” blijkt een charmante, betrokken man. “Hij heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik dit boek ben gaan schrijven,” zegt Marjan. Het boek als eerbetoon In Radio Veronica, anker van mijn jeugd komen al deze lijnen samen: de geschiedenis van Veronica, de grote acties, de politieke strijd, maar ook de stille momenten aan een kinderbed met een portable radio, de ritjes naar Hilversum, de kracht van stemmen door de ether, de trouw van luisteraars en makers. Het boek opent met een voorwoord van Bart van Leeuwen, Ad Bouman en Jelle Boonstra (Genootschap voor Radiojingles en -Tunes) – mensen die weten waarover zij schrijft. Voormalig technicus Juul Geleick noemt het “zeer lezenswaardig” en beveelt het van harte aan. Marjan zelf verwoordt het zo: “Radio Veronica was het anker in mijn jeugd en een bron van kracht en inspiratie. Met dit boek wil ik die bijzondere tijd en dat gevoel van verbondenheid opnieuw tot leven brengen – voor oude én nieuwe fans.” Wie het openslaat, hoort tussen de regels door het ruisen van de zee, de stemmen uit de verte en de echo van een tijd waarin een schip voor de kust voor duizenden mensen voelde als thuis. Waar te vinden Radio Veronica, anker van mijn jeugd is onder meer verkrijgbaar via de winkel en de webshop van Museum RockArt. Actie Behoor jij tot de eerste 250 Veronicafans die dit boek kopen/bestellen bij Museum RockArt, dan krijg je er een bijzonder extraatje bij: een práchtige en unieke foto van het zendschip van Veronica, gemaakt door Bull Verweij … gratis! Tekst: Hanneke van de Water Afbeelding: Marjan van den Dorpe en Bull Verweij (foto Marjan van den Dorpe)
  10. Uit het archief van Paul Baele, vers van de recorder: https://pixeldrain.com/u/sPRfWAzD Caroline-19840802-1300-1400-SimonBarett https://pixeldrain.com/u/tCAV6ore Caroline-19840802-1400-1436-AndyJohnson
  11. Gisteren
  12. 3 dB kun je gewoon doen, merkt echt niemand. De zeezenders deden dit ook vaak, en zij merkten dit natuurlijk wel direct. De diesel consumptie nam drastisch af. Theo
  13. In fact both of these hours are from 6th March 1977. I have them both from when they were posted as Marc Jacobs Tapes. Mvg, John C
  14. TOPradio maakt zich opnieuw op voor een uitgebreid muzikaal overzicht met de Dance TOP 1000. De zender start op maandag 8 december met een nieuwe editie van deze jaarlijkse lijst, waarin luisteraars de meest invloedrijke dancetracks voorgeschoteld krijgen. De uitzendingen lopen tot en met 19 december, telkens op werkdagen tussen 09:00 en 18:00 uur. De Dance TOP 1000 biedt een overzicht van nummers die een belangrijke rol hebben gespeeld binnen de dancescene. De ranglijst bevat uiteenlopende stijlen, variërend van trance en house tot elektronische pop. Het overzicht groeit jaarlijks uit tot een moment waarop luisteraars herinneringen ophalen aan klassieke producties en tegelijkertijd nieuwe favorieten ontdekken. Het succes van de lijst heeft veel te maken met de brede selectie van artiesten die jaarlijks de top bereiken. In de vorige editie stond Faithless met Insomnia op de eerste plaats. Push behaalde met Universal Nation de tweede positie, gevolgd door Levels van Avicii op de derde plek. Ook tracks van onder meer Delerium, Milk Inc., Darude en Paul & Fritz Kalkbrenner waren terug te vinden in de top van de lijst. Daarnaast was er vorig jaar sprake van een opvallende dominantie van een aantal producers. David Guetta eindigde destijds als meest vertegenwoordigde artiest met 24 nummers, terwijl Calvin Harris met 19 noteringen tweede werd. Of zij opnieuw de lijst zullen domineren of dat andere artiesten dit jaar hoger eindigen, wordt duidelijk zodra de nieuwe rangschikking volledig is uitgezonden. De Dance TOP 1000 sluit op 19 december af met de finale-uitzending. Tijdens deze ontknoping wordt bekend of Insomnia van Faithless zijn eerste positie kan behouden, of dat een ander nummer dit jaar de hoogste plek inneemt. Luisteraars kunnen gedurende de gehele periode afstemmen op TOPradio om de complete lijst te volgen. De eerder uitgezonden edities zijn terug te vinden op Hitnoteringen. Afbeelding: Dance TOP 1000 (foto TOPradio)
  15. Mongolië heeft in de tachtiger jaren hun lange golf zenders nooit 2 kHz verlaagd. Ze zenden dan ook nog steeds uit op 164, 209 en 227 kHz. http://www.mwlist.org/mwlist_quick_and_easy.php?area=2 Dank voor weer een interessant lange golf verhaal! Rink
  16. Dank Ben, voor alles. En inderdaad ook de andere posters van US radio stations. De juweeltjes gaan hier na het beluisteren in het archief in. Het overige is dan eenmalig beluisterd. Talk radio spreekt me (helaas?) niet aan. Ben al op bijna 20% van je aanbod, hahaha. Grts
  17. All these programmes are testbroadcastings testing the 819 frequency by relaying the programmes of Radio 558.
  18. Het jaar gaat in gedachten wel heel snel en dit is al weer de een na laatste column voor het jaar 2025. Recentelijk luisterde ik weer naar een aantal programma’s van 50 jaar geleden. Keuze genoeg maar ik besloot toch maar een aantal shows van Radio Mi Amigo uit het archief te pakken. Het was de tijd voordat, naar mijn mening, het station door de vele live programma’s populairder werd. Bij het luisteren viel onder meer weer een commercial op, die eerder door Radio Noordzee werd gedraaid. Ik weet me nog goed te herinneren dat ik destijds in 1975 dacht dat deze commercial werd gedraaid om andere adverteerders in Nederland toch over de streep te trekken. Het was de 25-jarige zakenman John Bolten uit Heiloo die destijds een handel had in bielzen en zendtijd had gekocht op Radio Noordzee. In november 1975, dus nadat de commercial ook te beluisteren was op Radio Mi Amigo, zocht hij de publiciteit op nadat hij een dreigbrief en ingesproken cassette had gekregen verstuurd vanuit het Spaanse Playa de Aro. Het kwam erop neer dat Radio Mi Amigo geld wilde zien voor het een maand lang regelmatig uitzenden van de commercial voor John Bolten zijn bedrijf. Het ging daarbij om een bedrag van f 12.000,--. Als hij niet zou betalen dan zou er een anti-reclamespot worden uitgezonden. Een voorbeeld van de anti-spot was op de cassette te horen. Aangezien Bolten geen opdracht had gegeven tot het draaien van de commercial zocht hij de publiciteit op. Niet veel later was de commercial niet meer te horen op Radio Mi Amigo. Radio Mi Amigo was wel vaker negatief in de publiciteit. Zo was er een incident in de haven van Stellendam want, aldus de dagbladpers, er was een schipper betrapt op hulp aan een ‘piraat’. Het gebeurde op 7 oktober 1975 en ging om een oude visserskotter, Maria Lovika’, die was gebruikt als bevoorradingsschip. Ooit had het schip dienst gedaan als mijnenveger voor de Duitse marine. De inbeslagname geschiedde in een gezamenlijke actie van de Rijkspolitie te water en te land, de postale recherche en de PTT-opsporingsdienst en wel toen het schip de haven van Stellendam binnenkwam. Schipper was destijds de 39-jarige Gijs Boon, die aan boord vergezeld werd door zijn 69-jarige vader, beiden afkomstig uit ’s Gravenzande. Ze werden gearresteerd en vervolgens verhoord, waarna ze weer werden vrijgelaten. Bij onderzoek op het schip bleek er een defecte dieselmotor, een generator en gebruikte programmabanden van Radio Mi Amigo aanwezig te zijn. Bij ondervraging heeft het tweetal destijds toegegeven het zendschip van Radio Mi Amigo in de monding van de Theems te hebben bezocht. Uiteraard werd de destijds actieve Officier van Justitie inzake de zeezenders, mr. J. Pieters, benaderd die meldde dat men het betreffende schip, de Maria Lovika, al enige tijd volgde. ‘We hebben een tijdje dienen te wachten maar met de gevonden kapotte dieselmotor hebben we een ijzersterk bewijs om deze mensen te vervolgen.’ In Playa de Aro kreeg ook Sylvain Tack, de directeur van Radio Mi Amigo, een telefoontje met de vraag wat de inbeslagname van het schip voor de organisatie betekende. In alle onschuld meldde Tack dat het genoemde schip helemaal geen bevoorradingsschip was maar dat deze toevallig langs de Mi Amigo kwam en de Nederlanders werden gevraagd aan boord van het zendschip te komen om te kijken naar de defecte motor. Ook stelde hij dat bevoorrading voor de organisatie totaal geen probleem was: “Overal in Engeland, Frankrijk, België en Nederland zijn er schippers te vinden die willen varen, als je er maar goed voor betaald.” Terloops meldde Sylvain Tack dat men de Spaanse overheid op een positieve manier in het daglicht ging zetten als dank voor het gegeven dat men door de overheid niets in de weg werd gelegd om goed te kunnen functioneren in het land. Dit gebeurde door het promoten op het gebied van toerisme. Tack trad wel vaker vanuit Playa de Aro in de publiciteit, zoals in januar1 1976 toen hij bekend maakte dat Radio Mi Amigo een aanvang zou nemen met nieuwsuitzendingen: ‘’Het nieuws wordt gepresenteerd door beroepsmensen, die nog niet voor ons gewerkt hebben. Ik kan en mag hun namen niet noemen anders kunnen ze in problemen komen met de autoriteiten in Nederland.” Op technisch gebied voegde hij er nog een nieuwtje aan toe door te stellen dat op zee de zendmast nog eens met zes meter was verlengd. “De ontvangst in Nederland en België is nu beter te noemen en we hebben zelfs nu een goede ontvangst in Spanje”. Duidelijk een geval van overdrijven om gratis positieve publiciteit te krijgen. Over de financiële situatie was hij in januari 1976 ook positief gestemd. “We hoeven niet meer met medewerking van Spaanse commerciële stations adverteerders te boeken. Er zijn Spaanse bedrijven die veel meer exporteren naar België en Nederland, zoals Lois. Die bedrijven verkopen we reclamezendtijd rechtstreeks. Dat kan ook gemakkelijk want die grote bedrijven vinden makkelijk wegen om dat te verantwoorden. Het duurt soms echter lang om de bedrijven te overtuigen, dat is een moeizame affaire.” Hans Knot, 6 december 2025 Afbeelding: Sylvain Tack
  19. Afgelopen week
  20. Op de Grote Markt van Antwerpen is het JOE Christmas House geopend, dat van 5 december tot en met 4 januari het middelpunt vormt van kerstactiviteiten, live radio en optredens. De opening vond plaats met JOE-dj’s Tom De Cock en Rani De Coninck, die samen met burgemeester Els van Doesburg de verlichting van het kersthuis ontstaken. De locatie vormt een maand lang het decor voor kerstprogramma’s, muzikale optredens en de jaarlijkse actie Pakje van je Hart. Direct na de opening staat om 20:00 een optreden van Berre gepland. Het concert vormt het eerste in een reeks van artiesten die de komende weken het dak van het kersthuis zullen betreden. Onder anderen Maksim, Sven Ornelis, Jaap Reesema, Barbara Dex en Jarne Ponet leveren bijdragen aan het programma. De optredens variëren van intieme sessies tot langere dj-sets die inspelen op de decemberperiode. Het JOE Christmas House is dagelijks live te volgen via de radio, joe.be en de JOE-app. Daarnaast kunnen luisteraars terecht op de digitale zender JOE Christmas, die de hele dag kerstmuziek uitzendt. De zender is volledig ingericht op het sfeervolle karakter van de feestdagen en vormt een aanvulling op de activiteiten in het kersthuis zelf. Naast de muziek vormt Pakje van je Hart opnieuw een belangrijk onderdeel van de activiteiten. Bezoekers kunnen de komende weken cadeautjes kopen, inpakken en schenken. Er zijn dagelijkse mogelijkheden om een pakje te laten inpakken in het inpakstation, dat tussen 14:00 en 19:00 geopend is, of door bekende gezichten in de Pakjesmobiel. Onder anderen Caroline Maes, Margot Hallemans, K3, Nathalie Meskens en Toby Alderweireld nemen afwisselend plaats in deze mobiele studio. De uiteindelijke opbrengst van de actie wordt bekendgemaakt tijdens een speciale uitzending op 18 december tussen 16:00 en 18:00, gevolgd door een optreden van Jaap Reesema. De komende weken staan meerdere optredens gepland vanuit het kersthuis: Maksim op 11 december tussen 20:00 en 21:00, de dj-set van Sven Ornelis op 12 december van 20:00 tot 21:30, de slotshow van Pakje van je Hart met Jaap Reesema op 18 december tussen 18:00 en 19:00, Barbara Dex op 2 januari tussen 20:00 en 21:00 en Jarne Ponet op 4 januari van 14:00 tot 17:00. De verschillende programmaonderdelen geven de bezoekers en luisteraars een uitgebreide keuze uit live muziek en kerstsfeer gedurende de volledige periode van het JOE Christmas House. Afbeelding: foto JOE
  21. Geen minuut ga ik er naar luisteren, gelukkig heb je hier in het westen nu Hofstad Radio op FM en hoor je al die mooie en leuke nummers (en meer) gewoon het hele jaar door. :-)
  22. Lekkere kwaliteit! Cassette, DAT? 😃 Voor een leek zoals ikzelf, hoe kwam het archief van Herman Dales hier terecht? Natuurlijk alleen maar heel blij mee, dat terzijde. ^_^
  23. Ik vind dit nu al een heerlijk topic. Niet omdat het mijn gading is (verzamelen is ook durven cureren wat je wél en wat je níet wil verzamelen), maar omdat de verhalen en herinneringen eromheen het zo mooi rond maken. Plus ik vind het goed om te zien dat het privéarchief van Siezen na zijn heengaan zo netjes wordt behandeld. 😊
  24. Radio 538 blijft ook in 2026 verbonden aan de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix. De samenwerking loopt tot en met de laatste editie in Nederland. Talpa Network ondersteunt het evenement al sinds 2019 als founding sponsor en houdt deze rol vast tot het slotstuk. Binnen die samenwerking blijft Radio 538 een zichtbare en hoorbare partner op en rond Circuit Zandvoort. Tijdens elk raceweekend verzorgt Radio 538 sinds 2021 live-uitzendingen vanaf het circuit. De studio staat in het hart van de Fanzone, waar dj’s, artiesten en bezoekers de sfeer delen met miljoenen luisteraars. Via TV 538 en de online kanalen wordt het hele weekend verslag gedaan van alles wat op en rond het circuit gebeurt. In aanloop naar het laatste raceweekend in Nederland pakt Radio 538 opnieuw groots uit. Luisteraars krijgen de kans om kaarten te winnen, backstage een kijkje te nemen en mee te doen aan uiteenlopende activiteiten van zowel de Dutch Grand Prix als 538. Op het circuit worden opnieuw speciale acties georganiseerd voor fans. Binnen Talpa Network speelt Radio 538 een centrale rol in het versterken van het Oranjegevoel, dat de afgelopen jaren stevig aan het evenement is verbonden. Het netwerk heeft de samenwerking benut om op radio, televisie en online een breed pakket aan content en acties neer te zetten. De betrokkenheid van 538 vanaf de voorbereidingen van de eerste editie tot aan de laatste editie in 2026 wordt door de organisatie gezien als een blijvende steun. Tickets voor Super Friday 2026 zijn vanaf vrijdag 5 december verkrijgbaar. Weekendtickets zijn op dit moment niet beschikbaar. De organisatie verwacht op een later moment opnieuw weekendtickets aan te bieden. Belangstellenden kunnen zich inschrijven voor de wachtlijst en ontvangen bericht zodra er nieuwe kaarten beschikbaar komen. Afbeelding: foto Radio 538
  25. BNNVARA verzorgt dit jaar een uitgebreid pakket aan tv-uitzendingen rondom 3FM Serious Request 2025. Vanuit de Markt in Den Bosch brengen Jurre Geluk en Julien Kooij dagelijks verslag uit van alles wat zich rond het Glazen Huis afspeelt. De verslaggeving loopt van 18 december tot en met 24 december en is verdeeld over NPO 1 en NPO 3. Daarnaast worden er op diverse momenten korte updates uitgezonden, zodat kijkers de hele week op de hoogte blijven. Het Glazen Huis wordt deze editie bemand door de 3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en Mart Meijer. Zij zetten zich in voor Spieren voor Spieren, met als doel onderzoek en behandeling voor kinderen met een spierziekte te ondersteunen. Gedurende de week brengen Jurre en Julien verhalen van kinderen en families in beeld en volgen zij acties die in het hele land worden georganiseerd. Ook spreken zij gasten die ieder op hun eigen manier bijdragen aan de inzamelingsweek. Voorafgaand aan de start van de actieweek is op 18 december het programma 3FM Serious Request: De Start te zien. Tussen 16:20 en 16:50 uur ontvangen Jurre en zijn team de dj’s die het Glazen Huis ingaan. De deur wordt symbolisch gesloten door kinderen met een spierziekte. Verder verschijnen ere-ambassadeur Louis van Gaal en zijn kleindochter Coco en is een optreden van Bente te zien met het themalied Hoogtevrees. Gedurende de week volgen meerdere uitzendingen onder de titel 3FM Serious Request Update. Deze updates worden tussen 18 december en 24 december verspreid over de dag uitgezonden op NPO 1, met een vaste avondeditie om 21:30 uur op NPO 3. Jurre en Julien praten kijkers bij over de voortgang, spreken actievoerders en deskundigen, en delen elke dag om 19:50 uur op NPO 1 de nieuwe tussenstand. De verslaggeving loopt parallel aan de activiteiten in en buiten het Glazen Huis en geeft een compleet beeld van de actieweek. Ook NPO Zapp is onderdeel van de programmering. Op 19 december wordt tussen 14:00 en 15:00 uur een Zapp-middag georganiseerd bij het Glazen Huis. Tijdens dit uur treden Kinderen voor Kinderen, het Junior Songfestival en andere Zapp’ers op. Daarnaast roept Raïsha Zeegelaar kinderen in heel Nederland op om mee te doen aan de Krachtpatsers Challenge. Deze uitdaging stimuleert kinderen om acties te ondernemen voor Spieren voor Spieren, variërend van sportieve opdrachten tot creatieve challenges. De deelnames zijn te volgen via de TikTok- en Instagram-kanalen van Zapp. Op de laatste dag van de inzamelingsweek staat 3FM Serious Request: De Finale op het programma. Op 24 december van 19:25 tot 20:20 uur kijken Jurre en Julien terug op de complete actieweek, samen met families van kinderen met een spierziekte. De dj’s verlaten het Glazen Huis aan het einde van de uitzending en maken, samen met Louis van Gaal en de betrokken kinderen, het eindbedrag bekend dat tijdens de week is opgehaald. Alle programma’s zijn na afloop beschikbaar via NPO Start. Aanvullende informatie over de actie is te vinden via de kanalen van 3FM Serious Request. Mocht Jurre Geluk op 20 december in de finale van Wie is de Mol? verschijnen, dan neemt Julien Kooij die avond de presentatie alleen voor zijn rekening. Afbeelding: Jurre Geluk (foto BNNVARA/Mark de Blok)
  26. ...... als 18 jarige, zat ik niet zo goed in de slappe was.. je weet wel.. cashflow probleem....... Ja, ja..... Henk! Daarom gebruikte ik altijd 'één spoor van de band/tape´! Dus kon ik één band/tape van de bandrecorder 4x gebruiken om iets op te nemen.....😆 Bedankt voor de mooie opname, HA
  27. Global heeft bij Riviera Radio aan de Franse Rivièra een omvangrijke herstructurering doorgevoerd. De zender, die sinds juli in handen is van het Britse mediabedrijf is, heeft een vernieuwde opzet gekregen waarin vrijwel de volledige programmering vanuit Londen wordt ingevuld. Het proces volgt op eerdere stappen waarbij zowel het muziekformat als de nieuwsvoorziening al in lijn waren gebracht met andere Britse stations van dezelfde eigenaar. Riviera Radio, dat Engelstalige programma’s verzorgt vanuit Monaco richting de omliggende kuststreek, vormt voor het mediabedrijf het eerste station buiten het Verenigd Koninkrijk. Na de overname is de zender geleidelijk aangepast aan de werkwijze die binnen het Britse portfolio gebruikelijk is. Zo wordt het nieuws inmiddels door Global zelf verzorgd en de muzikale invulling is afgestemd op die van Heart. De nieuwe programmering die afgelopen week is gestart, bestaat grotendeels uit programma’s van Capital- en Heart-deejays die vanuit Londen worden uitgezonden. De enige uitzondering is de lokale ochtendshow, die nog altijd door Sarah Lycett wordt gepresenteerd. Voor de doordeweekse uren is een strakke indeling gemaakt. Tussen 10:00 en 13:00 uur verzorgt Ant Payne het programma, bekend van zijn vroege ochtend- en weekendshows bij Capital. Daarna neemt Pandora Christie het stokje over met een middagprogramma van 13:00 tot 16:00 uur. Aansluitend is Matt Wilkinson tussen 16:00 en 19:00 uur te horen. De uitzendingen van Christie en Wilkinson overlappen een deel van hun reguliere tijdvakken op Heart, wat aangeeft dat programma’s voor meerdere stations worden ingezet. In de avond en het weekend zijn eveneens bekende namen uit het Britse radiolandschap te horen. Op vrijdag- en zaterdagavond brengt Tom Watts een editie van ‘Club Classics’, een format dat afkomstig is van Heart en bij Capital in aangepaste vorm wordt gebruikt. Verder is op zaterdag- en zondagmiddag James Bassam te horen, normaal gesproken presentator van de ochtendshow op Gold Radio. De volledige programmering is terug te vinden op de website van Riviera Radio.
  28. Uit het archief van Douwe Dijkstra, vers van de recorder: https://pixeldrain.com/u/19SBiKDq Decibel-19821008-2058-2100-RobVanSomeren https://pixeldrain.com/u/nBF9HF7o Decibel-19821008-2100-2200-JohanVisser-VissersFiasco https://pixeldrain.com/u/KEqYWMqj Decibel-19821008-2200-2300-JohanVisser-VissersFiasco https://pixeldrain.com/u/WFSurXzs Decibel-19821008-2300-2305-JeroenVanInkel-DePoortenVanDeNacht

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.