Klassik Radio schakelt laatste FM-frequenties in Noord-Duitsland uit
Klassik Radio heeft gisteren, 31 mei, zijn analoge uitzendingen in Hamburg en de Duitse deelstaat Schleswig-Holstein beëindigd. Daarmee verdwijnt het station van de FM-band in een groot deel van Noord-Duitsland en zet het de overgang naar digitale distributie verder voort.
De uitschakeling betreft de Hamburgse frequentie 98,1 MHz vanaf de Heinrich-Hertz-Turm en de zenderlocaties van de vierde landelijke FM-keten in Schleswig-Holstein. Volgens de zender past deze stap binnen het beleid om de relatief kostbare analoge verspreiding geleidelijk af te bouwen en meer nadruk te leggen op digitale doorgifte.
De verschillende gevolgen in Hamburg en Schleswig-Holstein hangen samen met de regelgeving die in beide gebieden van kracht is. In Schleswig-Holstein werd in 2024 besloten de overgang naar digitale radio te versnellen. Op basis van de aangepaste mediawetgeving mogen vrijgekomen FM-frequenties daar niet opnieuw worden uitgegeven. De frequenties die door Klassik Radio zijn verlaten, verdwijnen daardoor definitief uit het analoge omroepaanbod.
Voor Hamburg geldt een andere situatie. De media-autoriteit Hamburg/Schleswig-Holstein heeft de frequentie 98,1 MHz al eerder afzonderlijk beschikbaar gesteld voor een nieuwe vergunningsronde. De bedoeling is dat deze frequentie voor een periode van tien jaar wordt toegewezen aan een commerciële radio-aanbieder.
Hoewel de FM-uitzendingen zijn beëindigd, blijft Klassik Radio in Hamburg en Schleswig-Holstein te ontvangen via het landelijke DAB+-netwerk. Daarmee is digitale radio voortaan de enige etherdistributievorm van het station in de regio.
Recommended Comments
Join the conversation
You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.