Spring naar bijdragen

Vincent Schriel: Onderweg met digitale radio


de redactie

2001 weergaven

Over een paar jaar, als de FM in Nederland wordt uitgeschakeld, luisteren we allemaal digitaal naar de radio. Thuis hebben we het al dankzij onze kabel- of internetprovider. En als hun aanbod niet voldoende is kan je met een internetradio naar zo'n beetje alles luisteren wat er in de wereld aan radio wordt gemaakt.


Buiten de deur is het anders. Digitaal naar radio luisteren staat hier nog in de kinderschoenen. We hebben landelijk DAB+ en 4G internet tot onze beschikking, maar hoe werken deze netwerken in de praktijk? In de auto en het openbaar vervoer. Omdat ik van beide vervoersmogelijkheden gebruik maak heb ik in de afgelopen twee maanden een vergelijk gemaakt tussen DAB+ en 4G. Op de heenweg DAB+, op de terugweg 4G.


Laten we maar met de auto beginnen. Sinds kort heb ik er één met een radio voor DAB+. Voor de korte ritjes in de stad voldoet dit prima. Maar zodra ik de stad uit rij beginnen de problemen. Ik woon in het Rijnmond gebied waar je veel tunnels hebt: Beneluxtunnel, Botlektunnel, Heinenoordtunnel, Maastunnel, Noordtunnel en Thomassentunnel. Ook zie je dat er steeds vaker wordt gekozen voor het onder de grond aanleggen van wegen. De nieuwe A4 tussen Schiedam en Delft is daar een voorbeeld van. Zodra je zo'n tunnel in rijd ben je het signaal kwijt. Anders is dat met 4G. Zonder problemen tunnel in en tunnel uit. En wat ook handig is: als je wordt gebeld gaat de radio op pauze. Dan mis je niets van een discussie op de radio.


Ook op lange ritten wint 4G het van DAB+. Tijdens een ritje van Rotterdam naar Hilversum via de A15 en A27 gaat het al snel mis. In de Noordtunnel bij Alblasserdam geen signaal en tussen Gorinchem en Utrecht valt het DAB+ signaal meerdere malen weg, zowel bij de stations van de publieke omroep als de commerciëlen. Bij de derde partij die DAB+ aanbiedt, MTVNL, valt het op dat het signaal meer wegvalt dan bij de andere twee netwerken. En 4G? Dat werkt feilloos.


Als ik voor mijn werk op pad moet kies ik altijd voor het openbaar vervoer. De locaties waar ik heen ga zijn prima met de tram, metro en trein bereikbaar en in de meeste gevallen gaat het sneller dan met de auto.


Onderweg heb ik altijd de radio aanstaan, ook in het openbaar vervoer. Met een kleine Pure portable DAB+ ontvanger en oordopjes luistert het lekker weg. Maar niet in de metro. Zodra deze ondergronds gaat is het over en uit. Pas op Rotterdam Centraal, als je de stationshal inloopt, is er weer signaal. Zelfde heb je in de trein. Richting Den Haag krijg je de spoortunnel bij Delft en wordt het stil. Ook richting Schiphol en Breda met de Intercity Direct heb je hetzelfde probleem. Het spoor is op meerdere plekken ondergronds aangelegd om overlast voor de omgeving te voorkomen. Zodra je de treintunnel in gaat ben je ook hier het signaal kwijt.


Met 4G gaat ook het niet vlekkeloos, maar wel stukken beter. In de metro is 4G beschikbaar en kan je zonder onderbreking blijven luisteren. Maar in de trein gaat het wel eens mis. Richting Breda en Schiphol valt het signaal een enkele keer weg. Gelukkig gaat de radio-app op je mobiel dan op pauze en zodra er weer signaal is gaat het verder waar hij is gebleven. Je mist in ieder geval niets.


Mijn conclusie is dat buitenshuis de beschikbaarheid van 4G beter is dan DAB+. Ook biedt 4G meer functionaliteiten. In de trein kan je met je laptop het internet op (via thetering) en in de auto krijg je de actuele weginformatie via je routeplanner. Ook heb je met 4G gigantisch veel radiostations tot je beschikking. Door de beschikbaarheid en de extra functionaliteit heeft 4G een grote voorsprong op DAB+. Zodra de NS, net als de metro in Rotterdam, 4G goed toegankelijk maakt in de tunnels, is de dekkingsgraad volledig. Dan kunnen we overal in Nederland zonder onderbreking altijd bellen, appen en radio luisteren. Dan is het alleen nog wachten op het moment dat de datalimiet van het mobiele internet verdwijnt, net zoals met de vaste aansluiting is gebeurd. Tele2 en T-mobile hebben de aanzet hiervoor al gegeven.


Vincent Schriel, 27 juli 2017

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1

9 Opmerkingen


Aanbevolen antwoorden

Ik ben wel wat jaloers op je hoor :)

Je hebt 4G en de dab+ ook de commerciële aanbieders?

Hier is 3G net wat beschikbaar, 4G in de groten steden als Groningen maar zelfs in Emmen beperkt.

Ik ben nog erg blij met een FM zender anders zou het wel erg beperkt radio luisteren worden.

 

Theo

Link naar opmerking

Stuur mar even door naar ministerie EZ, leerzaam voor ze.

In de tunnels kan ook niet alle FM, en zelfs geeneen AM zender ontvangen, bijvoorbeeld in de A2 tunnel bij Utrecht (volledig overbodig ding) waar de commercielen zelfs compensatie voor kunnen vragen, immers zij betalen voor ontvangst overal in hun vergunninggebied, en dat mag niet door een overbodige tunnel onmogelijk worden gemaakt, dan moet Rijkswaterstaat en EZ zorgen voor een oplossing en niet alleen publieke zenders - ongelijkheid - doorgeven.

 

Voor DAB kunnen door de single freq techniek makkelijk zenders in de tunnels worden geplaatst, alleen is men kennelijk nog niet zover. 

Jouw verhaal geeft eigenlijk ook aan dat een DAB netwerk eigenlijk gewoon overbodig is, met g4 en straks helemaal met G5, los je dat vele malen beter op, en ben je in 1 keer klaar.

Link naar opmerking
13 minuten geleden zei ruudam:

Jouw verhaal geeft eigenlijk ook aan dat een DAB netwerk eigenlijk gewoon overbodig is, met g4 en straks helemaal met G5, los je dat vele malen beter op, en ben je in 1 keer klaar.

 

Inderdaad Ruud, dat is mijn conclusie. 86% van de Nederlanders ouder dan 12 jaar heeft inmiddels een smartphone (bron). De dekkingsgraad van de 4G netwerken van KPN, T-mobile en Vodafone zijn > 90%. Die dekking is al beter dan wat DAB+ nu heeft. Er zijn echter twee zaken die nog opgelost moeten worden. Eerste is onbeperkt mobiel internet voor een redelijk bedrag. Dat gaat er op termijn wel komen. Met mijn eerste vaste internetaansluiting had ik een datalimiet van 600 mb (!). Tweede punt is bereikbaarheid. De RET heeft het in Rotterdam goed voor elkaar. Overal in de metro is er 4G internet. De NS moet hier ook mee aan de slag. Het is niet alleen handig voor internetradio, maar vooral voor internet op je laptop. En ja, er is wifi in de trein, maar dat wil je om veiligheidsredenen echt niet gebruiken. 

Link naar opmerking

Waarschijnlijk zit 5G over tien jaar standaard in de auto.

Het is waarschijnlijk niet voor niets dat Talpa  weinig inversteerd in DAB+.

Link naar opmerking

Hoi Vincent,  ik zit regelmatig op de fiets (zo'n snelle) en ervaar dan dat aan randen van dorpen het bereik van DAB slecht is. Bijvoorbeeld in Roden. Als ik een keer naar het westen moet, reis ik graag met het openbaar vervoer. Maar voor DAB kan ik dat beter laten, want tussen Zwolle en Amersfoort heb ik geen of soms ontvangst. Volgens mij zijn er nog onvoldoende steunzenders in de bossen en langs het spoor geplaatst. Als het ministerie ons aan de DAB wil hebben, dan mogen ze daar eerst wel eens aandacht aan besteden. groeten, Jan

Link naar opmerking

Ik luister veel naar mijn DAB+ radio onderweg (als fietskoerier) maar ontvangst in de trein is vaak beroerd.

Ik vind het uiterst dom om niet meteen een volledig zenderpark met zo veel mogelijk dekking neer te zetten.

De mensen die overgehaald moeten worden naar dab te luisteren en dus te investeren in een nieuwe radio haal je natuurlijk niet over als het signaal zo vaak wegvalt... Nu is is het dab+ signaal wel gratis en moet je wel voor de nodige MB's betalen. De aanschaf van een nieuwe radio haal je er dan wel uit toch.Ook het voordeel van meer keuze op DAB dan op FM vind ik belangrijk ( zoals Lxclassics, Paradijs, BBC worldservice,,,

Link naar opmerking
Gast
Een opmerking toevoegen...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.