Spring naar bijdragen

Auteurs van dit blog

De Week van de Jaren 70 op NPO Radio 5

Dutch Radio

251 weergaven

Wijde broekspijpen, bakkebaarden, disco en bruin/oranje ingerichte woonkamers: de seventies herleven op NPO Radio 5 van 14 tot en met 20 april tijdens De Week van de Jaren 70.


Afsluiting van de week vormt de door luisteraars samengestelde Top 170 van de Jaren 70, te horen op 20 april van 07.00 tot 20.00 uur op NPO Radio 5. Stemmen kan tot en met donderdag 19 april 12.00 uur via www.nporadio5.nl.

Muzikaal gezien staan de seventies garant voor een breed palet, van ABBA tot Led Zeppelin, van Bee Gees tot Meat Loaf, van Donna Summer tot Simon & Garfunkel. Het was het decennium van nummers met eeuwigheidswaarde, zoals ‘Child in Time’ van Deep Purple, ‘Bohemian Rhapsody’ van Queen en ‘Take me home, Country Roads’ van John Denver.
In eigen land was de variatie eveneens groot, met ‘Jimmy’ van Boudewijn de Groot, ‘Saturday Night’ van Herman Brood & His Wild Romance, ‘Het Dorp’ van Wim Sonneveld en ‘Ruthless Queen’ van Kayak.

De Week van de Jaren 70 wordt afgesloten met de Top 170 van de Jaren 70 op 20 april van 07.00 tot 20.00 uur op NPO Radio 5. ‘Hotel California’ van Eagles stond de afgelopen drie jaar op de eerste plaats. De luisteraars van NPO Radio 5 bepalen deze week of de Amerikaanse rockband de koppositie weet te prolongeren.
 

NPO Radio 5 brengt classics en evergreens in combinatie met nieuws, informatie en service. De publieke zender is voor alle luisteraars die de goede muziek van de afgelopen decennia én een prettige sfeer waarderen. NPO Radio 5 is overal in Nederland te beluisteren via de kabel (bel gratis 0800-0900500 voor kabelfrequenties), online via de livestream op de website www.nporadio5.nl, met de app van NPO Radio 5 en Digital Radio+.

Bron: NPO Radio



0 Opmerkingen


Aanbevolen antwoorden

Er zijn geen opmerkingen.

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


  • Blog reacties

    • Ter aanvulling op bovenstaand artikel zijn dit de streams van de themakanalen van JOE:   Joe 70s               http://icecast-qmusic.cdp.triple-it.nl/JOEfm_be_70s_128.mp3 Joe 80s               http://icecast-qmusic.cdp.triple-it.nl/JOEfm_be_80s_128.mp3 Joe Top 2000      http://icecast-qmusic.cdp.triple-it.nl/JOEfm_be_t2000_128.mp3            Gr,  Melle      
    • Nog altijd wordt er  dus over de Borkum Riff gesproken, maar het schip heeft haar naam gewijzigd  in  'Veronica'. Ik snap de volharding niet om het anders te noemen. Op de website soundscapes van Hans Knot vond ik meer informatie over de  reden voor vervanging van het zendschip. Ik heb de oorspronkelijke naamgeving Borkum Riff aangepast in Veronica.    ...In 1964  werd besloten  de ' Veronica'  te vervangen door de "Norderney". Op het eerste gezicht leek dit besluit ietwat vreemd, aangezien de 'Veronica' altijd was beschreven als een enorm sterk en solide schip, terwijl de "Norderney" bijvoorbeeld helemaal geen motor had. Bull Verweij zei hierover in een interview met Hans Knot en Jelle Boonstra:   Een motor had de "Borkum Riff" ook niet. Het schip had een stoommachine en die is er uitgehaald. Achteraf doodzonde want het was een prachtmachine, een juweel. Toen we uit Duitsland weggingen zijn we nog wel met de stoommachine uitgevaren en moesten dus voor vertrek ook nog kolen bunkeren.   Bovendien moest de 'Veronica' vervangen worden. Er waren plannen voor een sterkere zender en op de "Norderney" was er meer ruimte voor een zenderkamer en zo meer. De "Norderney" werd dus aangeschaft want ook de jaren gingen tellen voor de 'Veronica'.   Het schip was gebouwd in 1911 en begon toch diverse gebreken en gaten te krijgen. Bovendien werd er nooit een haven aangedaan. Voordat we destijds Emden verlieten werden er op de huid allemaal voorzorgsmaatregelen aangebracht om doorroesten te voorkomen. Er was namelijk nogal behoorlijk veel koper op het schip en in combinatie met ijzer kon dit veel problemen opleveren. De zinkplakken die waren aangebracht, waren na een paar jaar gewoon door invloed van het energieveld van de zender al helemaal weg.   We hebben toen eerst overwogen om de "'Veronica' naar een dok te laten slepen, maar dit kostte zoveel zenddagen dat we besloten een nieuw schip aan te schaffen. We zijn zelfs nog in onderhandeling geweest met Verolme om een drijvend dok op de Noordzee neer te leggen om daar de 'Veronica' in te laten herstellen...   http://www.icce.rug.nl/~soundscapes/VOLUME06/Borkum_riff.shtml   Mijn conclusie is dat met name de aanwezigheid van veel koper en natuurlijk ook de zender voor een versnelling van de corrosie hebben gezorgd. Zoutwatergehalte ,zuurstof, stroomsnelheid zijn andere variabelen die een rol hebben gespeeld. Normaal gesproken verdwijnt er ongeveer 0.15 mm ijzer door corrosie. Dit proces wordt  verdrievoudigd door de andere genoemde factoren en dan verdwijnt er bijna een halve millimeter staalplaat per jaar.     Salut Leendert
    • En hier is dan de brief van Paul Acket waar Hans over schrijft, "en die kwam in 2005 in ons bezit". Deze kwam uit het archief van oom Bull. Als Hans 'em gewoon had neer gezet hier had ie niet alles over hoeven typen........hi   https://pixeldra.in/u/1sDphF             Inderdaad, want na 18 april had het geen zin meer.
    • De spotjes, ter ondersteuning van de demonstratie, werden niet vele malen per dag wekenlang massaal op de 538 meter gedraaid, maar één week op de 259 meter, destijds in gebruik door Radio Veronica.
  • Doneer

    Ondersteun Radiotrefpunt en Radio Erfgoed.

    Wij waarderen elke donatie!

    Donate Sidebar by DevFuse
×

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze site ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid, en We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat.