Recensie: Moord op de radio

hans knot

1768 weergaven

Het is hém, Rob Wilson, weer gelukt een goed en snel leesbaar en vooral spannend boek te schrijven. Hij debuteerde in 2016 met De mediamaker,  wat een jaar later gevolgd werd door De geschiedenis van de file…..maar wordt de file ooit geschiedenis? Grote vraag is of hij tijdens de vele maanden gevuld met ernstige coronacijfers nog terug gedacht heeft aan de vraagstelling in het laatstgenoemde boek.

Dan is er nu het derde boek, De moord op de radio. Het gaat onder meer om Lucas Vriend, een populaire presentator, die weggecijferd wordt binnen de publieke radio en werkloos raakt, vervolgens de drankfles heftig pakt en door zijn vrouw wordt verlaten. Gelukkig is hij in staat zich te herpakken en een baan, voor veel minder salaris, te accepteren bij het commerciële All Talk Radio. Hij krijgt te maken met de directrice Kiki Kleijn die hem in eerste instantie hard aanpakt. Ze staat onder hevige druk van haar broer, Tim, de CEO van de Poseidon Media Group. All Talk Radio scoort niet en als op termijn geen verbetering komt zal het station gaan verdwijnen.

Hard wordt er door Vriend, tezamen met producer/regisseur / stagiaire Sadhna, gewerkt aan een inbelprogramma over tal van onderwerpen waarbij luisteraars uit het gehele land de mogelijkheid hebben deel te nemen aan het programma Hallo met Luuk. De sfeer tussen directrice Kiki en Lucas wordt van vijandig in broeierig hetgeen eindigt in wederzijdse bedden. Het marktaandeel van All Talk Radio stijgt in de daarop volgende maanden van 0,2 tot 2,5%. En Luuk wordt uiteindelijk programmaleider.

Een zeer speciaal programma was op 1 april 2020 te beluisteren. De slechtste en beste 1 april grappen mochten de luisteraars bespreken, wat veel reacties opriep. Tegen het einde van het programma belde een luisteraarster van Marokkaanse afkomst waarbij vreemde angstige geluiden waren te horen, alsof de inbelster werd vermoord. Dit bleek inderdaad het geval maar wie pleegde de moord?

Wilson, die in 1974 de leeftijd van 18 jaar had, heeft de zeezenders als Veronica en Radio Noordzee dus nog meegemaakt en laat af en toe een duidelijk zeezendersausje vloeien in het boek. Een directrice van een zeezender die een bomaanslag liet plegen bij de concurrent, een medewerker van All Talk Radio die Blankensteijn heet en nog meer. Snel naar de winkel, is mijn advies, voor de aanschaf van Moord op de radio.

moord.jpg.13103b5ec3f54850ad4cfd6fdc4d3f18.jpgMoord op de radio

door Rob Wilson

174 pagina’s