Jump to content

In 2024 heeft de Stichting Ether Reclame (Ster) een daling genoteerd in de inkomsten uit radioreclame op de publieke zenders, ondanks de uitbreiding van haar activiteiten naar de regionale publieke omroepen. Uit het gepubliceerde jaarverslag blijkt dat de opbrengsten uit radio-spotjes zijn gedaald naar 42,7 miljoen euro, tegenover 43,2 miljoen euro een jaar eerder. Deze cijfers omvatten sinds 2024 ook de radioreclame op dertien regionale publieke omroepen, die voorheen onder de verantwoordelijkheid van de Stichting Regionale Omroep Overleg en Samenwerking (ORN) vielen.

De samenwerking met de regionale zenders leverde in totaal bijna 3 miljoen euro op, waarvan het overgrote deel – 92,5 procent – direct naar de betreffende omroepen ging. Voor Ster betekende dit een extra inkomstenstroom van ongeveer twee ton. De zendtijd op deze regionale stations wordt vaak gecombineerd aangeboden met reclameblokken van landelijke NPO-zenders zoals NPO Radio 1, NPO Radio 2, 3FM, Klassiek, NPO Radio 5 en FunX. De blokken worden centraal samengesteld en vervolgens aangeboden aan de regionale omroepen, die zelf beslissen of ze deze ook daadwerkelijk uitzenden.

De afname in inkomsten uit radioreclame is opvallend gezien de verbreding van het aanbod. Volgens Ster zijn meerdere factoren van invloed op deze terugval, waaronder het verminderde marktaandeel van de landelijke NPO-radiokanalen en een daling in de gemiddelde GRP-prijs (Gross Rating Point), een maatstaf voor het bereik binnen een doelgroep.

Binnen de totale jaaromzet van Ster, die in 2024 uitkwam op net geen 212 miljoen euro, blijft radio een relatief bescheiden bijdrage leveren vergeleken met televisie. De reclame-inkomsten uit tv waren goed voor bijna 166 miljoen euro.

Ster geeft aan dat veranderend mediagebruik, waaronder de verschuiving naar online en on-demand luisteren, zorgt voor een structurele druk op de huidige financieringsmodellen. Om de toekomstige bijdrage aan de publieke omroep te waarborgen, pleit de organisatie voor bredere wetgeving die ook commerciële adverteerders toegang geeft tot de online videoplatformen van de NPO. Op dit moment mogen enkel partijen van algemeen nut – zoals culturele instellingen en goede doelen – op die platforms adverteren.

Ster blijft zich positioneren als een relatief kleine speler binnen een sterk gegroeide, gedigitaliseerde advertentiemarkt waarin grote internationale techbedrijven het merendeel van de advertentie-inkomsten naar zich toe trekken.

4 Comments

Recommended Comments

radio tpot

Leden

Met zenders als Hilversum 3 (3FM) is het ook geen wonder.

Geen luisteraars geen reclame, radio1 heeft ook al te kampen met een afnemende aantal luisteraars.

En dat drukt de inkoop prijs natuurlijk.

Theo

Juul

Leden

Zou het ook niet met de veranderde economische omstandigheden kunnen liggen?

5 uur geleden zei Juul:

Zou het ook niet met de veranderde economische omstandigheden kunnen liggen?

De concurrentie doet het blijkbaar beter: 'De radio-activiteiten speelden een opvallende rol in de bedrijfsresultaten. In Nederland steeg het marktaandeel van de zenders met 12%, tot een totaal van 28,7%, vooral dankzij het succes van JOE.'

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Add a comment...

Important Information

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Terms of Use, Privacy Policy en Guidelines.