
In week 22 van 2025, gemeten van 26 mei tot en met 1 juni, blijft Qmusic marktleider in het NMO-luisteronderzoek met een marktaandeel van 12,4%. Ondanks een flinke daling ten opzichte van de vorige week (14,0%) behoudt de zender de eerste positie. NPO Radio 2 staat opnieuw op de tweede plaats, maar weet wel marktaandeel te winnen met een stijging van 11,5% naar 12,1%.
Radio 538 maakt deze week een opvallende sprong van de vijfde naar de derde plaats, met een stijging van het marktaandeel van 8,4% naar 8,8%. NPO Radio 5 daalt van de derde naar de vierde plaats, waarbij het aandeel iets afneemt van 8,7% naar 8,5%. NPO Radio 1 zakt een positie en eindigt op plek vijf met een marktaandeel van 8,0%, ten opzichte van 8,4% in de voorgaande week.
In het overzicht van het weekbereik behoudt Qmusic ook hier de koppositie, al met een daling van het bereik van 4.589.529 naar 4.403.612 luisteraars. Sky Radio volgt op de tweede plaats met 3.715.954 luisteraars, eveneens een daling ten opzichte van 3.926.633. Radio 538 staat in het weekbereik op de derde plaats met 3.422.706 luisteraars, tegenover 3.571.676 in de vorige meetperiode.
Bij de luistertijd per zender scoort NPO Radio 5 het hoogst, met gemiddeld 591 minuten per luisteraar, een toename van 582 minuten. NPO Soul & Jazz stijgt opvallend naar 382 minuten, een flinke groei ten opzichte van 260 minuten een week eerder. NPO Radio 2 staat op de derde plek met 338 minuten, licht gestegen vanaf 330 minuten.
Er zijn ook verschuivingen zichtbaar bij de overige landelijke zenders. 100% NL stijgt licht van 3,2% naar 3,3%. BNR Nieuwsradio ziet een daling van 0,8% naar 0,7%. JOE laat een kleine toename zien, van 4,8% naar 4,9%. KINK daalt van 1,0% naar 0,8%. NPO 3FM blijft gelijk op 1,8%. Radio 10 laat een stijging zien van 6,9% naar 7,2%. Radio Veronica daalt licht van 3,5% naar 3,4%, net als Sky Radio dat teruggaat van 6,9% naar 6,8%. SLAM! blijft stabiel op 1,2%.
Het Luisteronderzoek biedt inzicht in de luistercijfers van radiostations in Nederland en wordt wekelijks gepubliceerd.
Bron: NMO/Ipsos-Kantar
Recommended Comments
Join the conversation
You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.