Spring naar bijdragen

zelf een puzzel maken


rien1959

Aanbevolen berichten

De twee oudste zoons zitten intussen op de middelbare school en zo nu en dan moet die gediplomeerde prutser (ik dus ...) ze uit de brand helpen.

Zo kwam mijn oudste zoon enkele weken geleden met een opdracht thuis om een houten puzzel te maken.

Hij had een tekening van het samengestelde puzzeltje en een zelf gemaakte werktekening van de 6 te maken blokjes.

Na het eens te hebben bestudeerd, heb ik hem wat adviezen gegeven en ben vervolgens op de zijlijn gaan toe kijken.

Wat ik al verwachte gebeurde : niets dus .....

Het was ook wel wat hoog gegrepen en vandaag heb ik hem alles maar eens op tafel laten leggen.

Omdat ik zijn werktekening niet vertrouwde, ben ik eens gaan zoeken op het internet.

Na lang zoeken de juiste gevonden. Er bleken verschillende uitvoeringen te zijn.

Hier de juiste puzzel : http://www.craftsmanspace.com/free-projects/betelgeuse-puzzle-plan.html

Een heel leuk dingetje, maar als je het mij vraagt een beetje te hoog gegrepen voor een VWO leerling.

Die kinderen krijgen geen technische vaardigheden onderwezen, dus wat verwacht je dan ?

Maar goed, ik heb zijn werktekening aangepast en opnieuw bemaat, dus het komt goed.

Dat wordt dus zagen, beitelen en schuren voor hem, met alle frustraties van dien ....

Maar zelf wil ik dat puzzeltje ook een keer maken en dan uit aluminium.

Ik moet tenslotte ook wat te doen hebben.

uw prutser,

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Rien,

Kijken jouw kinderen dan niet als jij aan het prutsen bent, of is het zo erg dat ze het niet willen zien? :-)

Ik neem niet aan dat het op de 100ste mm pas moet zijn, dus een schuifmaat, potloodje, juniorzaagje e.d. en prutsen maar!

Ben benieuwd naar het resultaat.

Cas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik 'm zou maken sneed ik 'm uit een spons.. Ik ben altijd geneigd om dit soort producten halverwege de oplossing door het raam te smijten.. GRR!

Uit zacht materiaal snijden is dan wel zo veilig.. ;)

Of piepschuim, kan je lekker met een heet mes doorheen....en dan net te ver snijden....grrrrr.

Cas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn kinderen staan er altijd met hun neus boven op als ik wat maak.

Maar met kijken heb je nog geen vaardigheid ontwikkeld en jullie geven zelf al aan dat het een precisie werkje is.

Die opmerkingen van een spons en piepschuim maken me wel aan het lachen.

Dit is dus niet geschikt voor beginners.

Zoals sommigen al weten doe ik bijna alles machinaal en zelfs CNC, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het niet met een zaagje en een beitel zou kunnen maken.

Eigenlijk snap ik die leraar niet. Volgens mij moet je zoiets opbouwen met simpele dingen, anders krijg je van die frustraties dat werkstukken door het raam worden gegooid .......

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal mee eens.

Ik weet nog dat ik op de technische school een dobbelsteen moest maken.. Hreeg je een ruw gezaagd stuk staal van ca 55mm vierkant en dan mocht je je met de vijl uitleven, aftekenen, centeren en stippen boren..

We waren toen een jaar of 13 en ik kan je verzekeren dat er van de ca. 25 geproduceerde dobbelstenen niet één goed werkte.. :D

Maar goed, het was natuurlijk ook vooral bedoeld als basis.. Inspannen van je werkstuk, houding bij het vijlen, enz..

Maar wat een waardeloze klus was dat.. Ik herinner het me nog als de dag van gisteren! :(

Maar dergelijke jongeren een werkstuk als zo'n 3D pazzel laten maken, is dus inderdaad over de top..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar wat een waardeloze klus was dat.. Ik herinner het me nog als de dag van gisteren! :(

Ja, daar hoor ik meer mensen over klagen.

Gelukkig heb ik dat nooit hoeven doen. Ik heb namelijk helemaal geen technische opleiding gehad. Alleen Havo met exacte vakken !

Maar alles is wel met de paplepel ingegoten en verder heb ik vanaf mijn zeventiende jaar alles in de praktijk geleerd.

Dat was zweten, dat kan ik je wel vertellen.

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had het geluk dat mijn vader chef in een machinefabriek scheepsreparatiewerkplaats was.. Dáár heb ik echt heel veel geleerd!

Draaien, fresen, dieseltechniek, elektra... Alles heb ik er kunnen en mogen doen!

De basis van school was echter wel degelijk echt nuttig. Zeker de vaktheorie/materialenleer/vaktekenen. Maar de praktijk.. tja, daarvan kreeg je op school slechts een basis mee. Ik vrees dat dit zeker niet beter geworden is, tegenwoordig.

Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jaaaa blokkies haaks en vlak vijlen......

Ik heb wat gevloekt eer alle kanten haaks waren, maarja, het blokje werd wel steeds dunner :-)

En toch ben ik, tot op de dag van vandaag, blij dat ik de LTS gevolgd heb.

En Annerob, welke jongere wil er nu nog een overall aan?

Ze zitten liever aan de computer, nou ik ook, maar intussen al ruim 35 jaar in het smerige werk.

Cas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

update :

ik kon het niet langer aanzien en heb de blokjes net in de juiste vorm gefreesd ;)

Toen ik van mijn zoon hoorde hoe ze op school proberen die blokjes te maken, kreeg ik er genoeg van.

Zo, en nu op de goede manier, stelletje amateurs !

Ik ben benieuwd wat die leraar morgen te zeggen heeft ....

Ze mochten er tenslotte thuis aan werken en er is niet expliciet gezegd dat machinale bewerking verboden was, dus .....

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hahaha. Ik moest in mijn schooltijd (Grafische school, Utrecht) een jaarproject maken wat het hele proces beschreef. Dus drukvorm maken (met een testvorm), deze drukken, meten, resultaten in grafieken zetten ed. Nou was het voor mij makkelijker om thuis vanuit de huiskamer de deur door te lopen en daar alles te maken. Handig als je naar een grafisch bedrijf woont. Twee weken heb ik mijn scriptie ingeleverd. Resultaat was een dikke 8 en de rest van het jaar een hoop vrije tijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ze vragen er om!

Ik heb ook wel eens wat in de fabriek gemaakt hoor..

We moesten een keer een boorstandaard maken. Dus een perfecte cirkel met een stuk of 15 gaten van verschillende diameter..

Met de verdeelplaat onder de boormachine een makkie.. ;)

Ook draaiwerk wat op vrijdag niet zo fraai was geworden, bleek op maandag keurig aan de maat en strak gedraaid. Heel vreemd..

Het grappige was dat achteraf bleek dat mijn leraar het wist.. Hij was ook de oude leraar van m'n pa en ze spraken elkaar wel eens. Hij zag natuurlijk aan mijn werk dat het niet helemaal zuiver was hoe dat tot stand kwam. Maar, zo vertelde hij later, dan vond hij niet zo erg omdat hij wist dat ik het in de fabriek toch zélf maakte. Met wat hulp van een "priveleraar," dat wel.. :)

Toffe vent, die Angenent!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.