Spring naar bijdragen

Nououou... het hele verhaal:


Rene van den Abeelen

Aanbevolen berichten

Geboren in Den Haag, in 1957, waar ik opgroeide tot 'zeezender-Veronica-verslaafde'.

In de periode september 1973 - maart 1992 heb ik verschillende banen gehad zoals verkoper bij V&D, gemeenteambtenaar, marketingmedewerker van een bank en uitzendkracht.

In februari 1972 begon ik thuis programma's te maken en later was ik onder meer actief voor de gelegaliseerde piraat Hofstad Radio en de officiële Haagse lokale omroep Lokatel.

maart 1992 - juli 1992: Radio Amsterdam

Aangenomen omdat de stoel van de man die verantwoordelijk was voor de scheduling van de commercials plotseling leeg bleef. Maar doordat ik er ook aan de slag ging als nieuwsredacteur/lezer en programmamaker werd het gewoon een fulltime job.

juli 1992 - februari 1998: Radio Noordzee Nationaal

Programmaleider Edvard Niessing haalde me naar Noordzee, waar ik begon op de dag dat minister van WVC D'ancona het station de eerste commerciële vergunning gaf. In de loop der jaren presenteerde ik er, altijd self support, het dagelijkse verzoekplatenprogramma, de ochtendshow, het weekendmagazine Studio Hofstede en op zaterdagavond mijn 'privé-project' Rock Uit Holland, dat uiteindelijk een marktaandeel van 10% bereikte.

Ik was er nieuwslezer, Hoofd Nieuws en Hoofd Redactie en schreef de eerste edities van de Radio Noordzee Nationaal-krant vol, waarvoor ik ook de foto's en illustraties maakte.

februari 1998 - maart 1999: Arrow Classic Rock

Een jaar lang was ik verantwoordelijk voor de redactie van de wekelijkse Rolling Stones-special, die werd gepresenteerd door Luc van Rooij, en de redactie & presentatie vande wekelijkse Classic Album Special, gesponsord door Warsteiner. Hoogtepunt: een op eigen houtje geregeld en thuis geproduceerd telefonisch interview met Yoko Ono, toen de lp Imagine in de Kerstspecial zat.

juli 2001 - februari 2004: Radio 192

Op zaterdagochtend self support 'Ook Goeiemorgen'. 45-toeren vinyl, carts, de originele jingles ('herinnert u zich deze nog', 'if the sky looks grey to you 1-9-2 will make it blue')... wat een genot!

maart 2001 - september 2001: Radio Gelderland

Een half jaar was ik elke vrijdag in Arnhem te vinden, waar ik van twaalf tot achttien de nieuwsbulletins schreef & voorlas en teksten insprak voor het tv-nieuws. Wat niet was afgesproken maar wat erg leuk ging, was een aantal keer de presentatie doen van het nieuwsprogramma van achttien tot achttiendertig. Al met al was ik gedurende deze tijd elke week op 4 radiostations actief! Toptijd!

juli 2000 - september 2001: Business Nieuws Radio

Ongeveer een jaar maakte ik deel uit van het kleine clubje 'invallers' van BNR, toen nog gehuisvest in het schitterende hoekpand in de Amsterdamse Vondelstraat. Ik zat veel en veel vaker achter de microfoon dan iemand van ons had verwacht. Twee blokken van twintig minuten non-stop praten over wereldnieuws, financieel nieuws, sport enzovoort. Vaak lekker veel improviseren... heerlijk!

maart 1999 - oktober 2011: Omroep Flevoland

Tien jaar ochtendprogramma, zo'n zelfde periode tussen-de-middag, iets van driekwart jaar avondprogramma-met-panels, driekwart jaar redactie, ongeveer een jaar handmatige muzieksamenstelling, op gang helpen van de overschakeling op geautomatiseerde muziekscheduling, organisatie van een paar edities van het Flevolands Songfestival.

Bulletins, agenda's, teksten voor allerlei tv-programma's, één-minuut-bulletins op tv, van programma-met-technicus naar self support, van studio's met platenspelers naar studio's met DHD-tafels, GML en touchscreens.

Mijn ochtendprogramma werd gebruikt als testcase om te zien of het mogelijk was nieuwsprogramma's self support te maken, uiteraard met gebruikmaking van aangepaste software en studio. Dat bleek te kunnen en nu wordt/is het bij meer regionale zenders ingevoerd.

oktober 2011 - heden

Doende met proberen op eigen kracht een plekje te veroveren als programmamaker/nieuwslezer/voice talent.

Intussen verzorg ik voor Radio Lelystad van maandag t/m vrijdag De Agenda en presenteer ik, om beurten met Peter Rijsenbrij, het zaterdagse live-programma-op-locatie Bij Max.

En gemiddeld maandelijks maak ik een twee uur durende aflevering van mijn hobby project Please login or register to see this link. dat via mijn website te beluisteren is, en ook als podcast via de iTunes Store.

Je vindt me op mijn websites Please login or register to see this link. , Please login or register to see this link. , Please login or register to see this link. en Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6406
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Jozef
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.