Spring naar bijdragen

Twee zendschepen tegelijk op scheepswerf De Schelde in Vlissingen


Walvlis

Aanbevolen berichten

Als Vlissinger moet de afkorting KMS je toch nog wel wat zeggen, Walter? Koninklijke Maatschappij (de) Schelde. En dus niet KSM.

Martin

Ik kan het niet op het zetduiveltje steken. Zeker zegt de naam KMS mij veel. Mijn oom werkte er jarenlang als ploegbaas en vele vrienden (of hun ouders) vonden er hun job.

In mijn jeugd was er dagelijks een aantal keer op vaste tijden het geloei te horen van de stoomfluit van de Schelde, teken van begin en einde werktijd (makkelijk want zo hoefde

je niet op de klok te kijken).

Nu resteert er gelukkig nog wel wat van de eens zo grote scheepswerf midden in de stad. Voor diegenen die Vlissingen bezoeken kan ik aanraden om een bezoekje te brengen aan

de omgeving van de fabriek, waar onder meer de Timmerfabriek is gerestaureerd, met als mogelijk doel een nieuwe locatie voor de studio en kantoren van Omroep Zeeland (als er nog voldoende geld voor is). Ook de zware plaatwerkerij midden in de stad staat er nog, mooi stukje historie van een oude fabriek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi geschreven, Walter. Ik koester ook nog altijd warme herinneringen aan De Schelde, waar mijn opa een leidinggevende functie had. In de avonduren ging ik wel eens met hem mee en keek dan mijn ogen uit. Zo laste opa voor zijn caravan in Vrouwenpolder (Oranjezon) een hekwerk in elkaar. Na zijn overlijden, nu bijna twee jaar geleden, heb ik dat loodzware geval mee naar Breda genomen. Het staat nu in onze tuin, als tastbare herinnering aan opa, zijn geliefde caravan en De Schelde.

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de verhalen kloppen is er in de hoogtijdagen van de KMS veel "afval"materiaal gebruikt voor zaken die niets met de werf

te maken hadden. Afvalhout kon soms op maat worden besteld ! Complete pleziervaartuigen verrezen uit hout (van de

betimmering in de schepen) of staal (van de bouwmaterialen), net als het tuinhekje van je opa, deuren, ramen en nog veel meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.