Spring naar bijdragen

Windows tekens


Juul

Aanbevolen berichten

Hoe lossen jullie dat nu op als je in een filenaam een vraagteken wilt gebruiken?

Ik heb begrepen dat een Windows systeem dat niet leuk vindt.

M'n MAC heeft daar geen probleem mee. Toch loop ik daar wel eens tegenaan. Vooral als je iets wilt uitwisselen.

Graag jullie gedachten,

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm ik heb daar nog nooit over nagedacht. Ik heb hier zowel een mac als een pc met linux en niet gemerkt dat ik een probleem heb met een vraagteken in de bestandsnaam. Zou ook niet weten of ik dat ooit heb gebruikt/geprobeerd.

Iedereen een mac laten aanschaffen of linux installeren is natuurlijk vanuit ons oogpunt een top idee, maar denk niet dat de rest dat zo ziet ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Harmen,

Maar kan jij dat niet even uitproberen voor mij? Een file eindigen bijv zo:

test?. jpg

Dan kun jij toch zien of jou Windows bak dat goed vind? Oh sorry weer een vraagteken...............

Juul

Ik zie nu , dat je Linux gebruikt op die Bill Gates bak..............

Is er soms iemand anders die het even kan doen? Dat is toch simpel?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Vincent.

Ik heb dit nog even gevonden:

=============

Illegal characters

This occurs because Mac OS X allows you to use certain characters in file names

that Microsoft Windows operating systems do not allow. The alert message text

does not make this clear and may be regarded as erroneous. If you frequently

share files with Windows computers, you may wish to follow naming protocols for

the version of Windows that is in use.

These are the characters not allowed:

? [ ] / \ = + < > ; : " , | *

Respectively, these are the question mark, left and right brackets, solidus (or

"forward slash"), reverse solidus (or "backslash"), equals sign, plus sign, left

and right angle brackets, semicolon, colon, quotation mark, comma, pipe, and

asterisk.

=====

Zoiets beperkt je wel in het geven van een naam. Althans in de file naam al laten blijken dat iets een vraagteken is.

"Veronica uit de lucht?" is nl iets anders als "Veronica uit de lucht"

Dom zeg zo'n Windows systeem............

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel grappig dat een apple gebruiker klaagt over het feit dat een vraagteken een verboden character bij Windows in een file naam.

Als een Windows gebruiker daar nou zou over klagen........

En die heeft daar over geklaagd Peter,

Want wat te doen als Ad B. problemen heeft om bepaalde files van mij met een "Windows verboden teken" te lezen?

Zo dom is Windows....... Dus zo gek is dat niet dus.

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist maar eens even wat getest, omdat er een windows pc in de buurt is.

Op mijn mac het bestand bla?.txt aangemaakt en dit gekopieerd over het netwerk naar de windows pc. In de windows verkenner zie ik nu bla.txt staan. Als ik dit bestand open met kladblok zie ik dat er een vierkant blokje achter bla staat. Onder water is er dus toch een tekentje meegekopieerd wat in verkenner echter niet wordt getoond. (herstel: ik zie nu ik goed kijk dat er een puntje onder de a staat)

De tweede test was het bestand bla?txt inpakken als zip bestand (zonder ?-teken). Vervolgens over het netwerk kopieren naar de windows pc. Uitpakken van het bestand op de windows pc gaf een foutmelding: "om uw computer beter te beveiligen, is de toegang tot deze bestanden geblokkeerd".

Bij de derde test crashte mijn browser Chrome een paar keer, maar het is uiteindelijk gelukt. Bij deze test heb ik het bestand bla?.txt hernoemd naar bla?.mdb en vervolgens via gmail naar mezelf gestuurd. Op de windows pc het mailtje geopend in de browser (Opera) en bijlage opslaan aangeklikt. Opera/Windows kwam toen met de vraag of ik het bestand bla_.mdb wilde noemen.

Tot zover mijn tests. Conclusie:

- Kopieren over het netwerk wil prima

- Via gmail werkt het ook prima, ware het niet dat windows een andere bestandsnaam voorstelt bij opslaan.

- Uitpakken van zip-bestanden met vreemde tekens werkt niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha die Harmen,

Kijk daar heb ik wat aan.

Ik zal de situatie uitleggen. Ik heb het hele Veronica archief,gescande documenten, hier op externe HD's staan. ( 3 dubbel vanwege de veiligheid). Eén HD heb ik geformatteerd zodat een Windows gebruiker, Ad Bouman in dit geval, 'em ook kan lezen.

En uit jou experiment begrijp ik nu dat ik wel degelijk de "verboden Windows tekens" moet vermijden.

10 jaar geleden, wist ik veel, scande ik zaken maar zette er nooit "jpg" danqwl ".doc" achter.

Want dat hoeft niet bij een MAC. Totdat Ad mij vertelde dat ie plaatjes niet kon lezen.

Want ik heb nooit een een Windows computer gehad dus dat wist ik allemaal niet.

Dat heb ik inmiddels allemaal goed gemaakt.

Kan een Windows systeem trouwens "rtf" (tekst) files lezen?

Dank voor je experimenten!

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat is het mooie he van Mac en andere Unix (want dat is os x ook) systemen: Bestandsextensies zijn helemaal niet relevant. (al is het wel makkelijk om in een oogopslag te zien wat voor soort bestand het is)

Omdat ik toch bezig was dan direct nog maar een testje gedaan. Net ergens een usb-stick opgedoken en daar bla?.txt opgezet. Vervolgens de usb-stick in de windows pc gedrukt. Het bestand heet daar bla.txt (met een stipje onder de a), net zoals met het over het netwerk kopieren. Het werkt op zich dus prima om met een mac ?-tekens in een bestand te zetten en dit te kopieren naar windows. Alleen heel erg oppassen met het zippen van die bestanden. (en misschien zijn er nog andere situaties waarin het mis kan gaan).

rtf-bestanden zijn geloof ik gewoon te lezen in windows. In ieder geval word kan deze lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.