Spring naar bijdragen

Dia's en negatieven scannen


rien1959

Aanbevolen berichten

Al meer dan 30 jaar fotografeer ik met spiegelreflex camera's en daardoor heb ik ook stapels negatieven liggen.

Nu was mijn plan om alles te gaan scannen, maar ja, hoe doe je dat ?

Mijn eerste test was gewoon de afgedrukte foto's in te scannen, maar al heel snel kwam ik er achter dat de resolutie van standaard foto's vele malen lager is dan de kwaliteit van de negatieven.

Vorig jaar is mijn schoonmoeder verhuisd naar een verzorgingstehuis en tijdens het opruimen kwamen er stapels met dia's te voorschijn. Met behulp van een speciaal voorzetstuk op mijn fototoestel kon ik ze 1 op 1 digitaliseren. Toen ontdekte ik wat de kwaliteit van zulke afdrukken kan zijn. Na een experiment met negatieven was het duidelijk. Een gewone flatbedscanner kan hier niet tegenop.

Nu is dus de vraag wat de oplossing is. Handmatig honderden dia's door het fototoestel halen is bijna niet te doen, tenzij ik er een machientje voor maak ......

Wel vond ik bedrijven die professionele scanners verhuren zoals die van Nikon en verder wat losse scanners die behoorlijk prijzig zijn.

Wat hebben jullie voor ervaringen ?

Oh ja, mijn huidige camera is een Canon 5D mk1, die dit jaar door mij wordt vervangen door de mk3. Dit geeft misschien een indicatie wat ik van foto's verwacht ;)

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf een oudere hp scanner van onder de honderd dollar die ook negatieven en dia's doet. Het is wel een rotwerk. Wat me opviel is dat de plaatjes niet echt groot werden. Voor full screen heb ik altijd eerst foto's afgedrukt van de scan en die opnieuw ingescanned. Echt zo'n klus die je liever iemand anders laat doen

Frans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kun je nagaan hoeveel tijd het mij kostte om zo'n 2000 ! dia's van Veronica collega's te scannen.....

Rot werkje vond ik het. Maar dat was 10 jaar geleden gelukkig alweer.

Juul

PS Rien is dit wat? http://www.supersens.nl/ en deze is erg goed: http://www.scanenco.nl/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juul, die Scanenco is wat ik zoek, vermoed ik.

Er blijven nu twee mogelijkheden over :

1. laten scannen door een professioneel bedrijf kosten tussen de 200 en 400 euro per 1000 foto's.

2. een prof. scanner met automatische invoer huren a 70 euro per week en veel werk.

Ik weet het nog niet .....

De oplossing die Frans had, heb ik vroeger ook toegepast. Was niet slecht maar traag en eigenlijk net niet goed genoeg.

Rien

p.s. nu ik zo naar die prijzen kijk is een scanner kopen een alternatief ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De knoop is doorgehakt !

Zoals ik al meldde was de prijs van het laten scannen niet echt interessant meer.

Dus maar eens op zoek gegaan naar een goede gebruikte negatieven scanner op Ebay.

Na enig zoeken vond ik een geschikte, die er ook in de testen uitstekend uit kwam, en de prijs was okee.

Dus gelijk gekocht, was nog in Nederland ook, en hij is vandaag op de post gegaan.

Ik ben benieuwd !

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vincent, de Epson V330 heb ik op mijn werk als prive scanner naast mijn werkplek staan.

Goed apparaat, alleen erg omslachtige software en gammele negatievenhouder, scankwaliteit geef ik een zeven.

En Harm, tja, voor een beroepsfotograaf is het al helemaal onbegonnen werk om alles te scannen.

Ik heb er zelf al twee jaar tegenop gekeken maar nu ga ik toch echt doorzetten.

Bij het zoeken afgelopen week in mijn archief kwam ik zulke leuke plaatjes tegen dat ik er niet meer onderuit kwam ;)

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.