Spring naar bijdragen

technische vraag


hans knot

Aanbevolen berichten

Laten we ons geheugen even opfrissen en terug gaan naar 30 september 1972. Een gedenkwaardige dag want niet alleen ging Veronica met een haal aan de schaal van 192 naar de 538 maar was er een testuitzending op 259 meter, het eerste signaal vanaf de MI Amigo in de jaren zeventig van de vorige eeuw, maar ook RNI 2.

Dit station, dat slechts twee dagen (en lang niet alle uren) was te beluisteren, kwam in de ether nadat Veronica was verdwenen van de 192 meter. Ik hoor nog de zender aanslaan en vervolgens was het Tony Allen die als eerste ons verwelkomde op het nieuwe station. Hoe zat dit nu technisch gezien. Uiteraard is het duidelijk dat de reservezender aan boord van de MEBO II werd gebruikt. Maar wie kan vertellen hoe het verder technisch verliep. Ging het signaal eruit via de grote zendmast of was er een extra mastje tijdelijk geplaatst. Groet Hans Knot

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Hans,

Wil je weten waar de meeste reacties komen? ;-)

http://groups.google.com/group/nl.media.radio.zeezenders/browse_thread/thread/a5a2dffe5467bb0e#

http://forum.offshoreradio.org/viewtopic.php?pid=84256#p84256

Volgens Nico Steenbergen : Later heeft Chicago een stuk gewone

elektriciteitskabel in de

mast gehangen voor dat geintje op 1562 kHz. Ik denk zo'n 40 meter

draad, misschien wel minder. Met een beetje fantasie is dat een kwart

golflengte. Maar de SWR was niet geweldig.

http://groups.google.com/group/nl.media.radio.zeezenders/browse_thread/thread/f053d219e7e09512/2a5ddc2859e5b878?q=nico+steenbergen+robin&lnk=nl&

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De wijze waarop de antenne van de 220 meter zender werd gevoed, was niet geschikt om dezelfde antenne ook nog eens te gebruiken voor 192 meter. En was hij daarvoor wel geschikt geweest was het er nog het probleem dat de golflengtes nogal dicht op elkaar liggen.

In het geval dat het wel kan (Ross Revenge) is er een hoog en een laagdoorlaatfilter nodig.

Op http://www.rossrevenge.co.uk/tx/txroom.htm staan deze filters (diplexer).

On topic: Blijft over een aparte antenne voor 192 meter te spannen. (naar de hoofdmast?)

Rob Veld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat we moeten afgaan op de reactie van Nico Steenbergen, per slot is hij zendamateur ( na een examen bij PTT dus, PA0NHS) en hij zal dus wel weten hoe dat gegaan is. Of het moesten de Zwitserse technici zijn. de Nederlandse zendertechnicus Frans de Feber kunnen we het helaas niet meer vragen. Hij is overleden. Later kreeg hij als zendamateur de roepletters PA2RNI !!!!!

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze vragen kwamen ook nog bij me binnen, wie heeft een korte reactie?

Hi Hans

Terwijl ik nog eens na zat te denken over je interessante vraag "hoe de uitzendingen van Radio Noordzee 2 op 192 meter technisch mogelijk waren gemaakt" kwamen er nog een paar boeiende vragen in me op:

Van wie was het idee om als Radio Noordzee 2 op 192 te gaan uitzenden en wie gaf de opdracht: John de Mol of Meister & Bollier of een 3e optie?

Ik kan me herinneren dat John de Mol destijds in de pers reageerde op de uitzendingen van RNI 2 op 192.

Maar als John de Mol de opdracht had gegeven waarom presenteerde Tony Allan dan het eerste uur op RNI 2?

Er waren toch ook Nederlandse DJ's aan boord?

Ik kan me ook nog herinneren dat het signaal van de "220" soms "lekte" op het signaal van RNI 2.

Hoe kwam dat?

En als ik het goed heb onthouden werden in eerste instantie 2 verschillende programma's uitgezonden op 220 en 192 maar werden later de programma's van 220 op 192 doorgegeven.

Waarom was dat?

John de Mol reageerde destijds in de pers dat RNI 2 als reden had de 2e AM zender uit te testen.

Ik neem aan dat dat onzin is want dat op elke wellekeurige andere frequentie gekunt.

Wat was de werkelijke reden van de uitzendingen van RNI 2 op 192?

Ik ben zeer benieuwd of er antwoorden komen die het één en ander verhelderen.


en op de eerste vraag kwam een gedetailleerd antwoord per e mail binnen

Hoi Hans,

Ik zal je wat meer verduidelijking geven waarom ik redelijk zeker ben dat 192 niet op de 220 antenne werd uitgezonden.

De antenne van Noordzee was een shunt-fed, of beter een verticale mast met wat men noemt delta matching. Niets mis mee (alhoewel de antenne eigenlijk niet lang genoeg was). Echter door deze vorm van aanpassing is de antenne smalbandig, dus eigenlijk precies afgetuned voor 220 meter.

Op de Ross (de hoge mast van 90 meter) werd skirt-fed toegepast, de antenne wordt ook wel Unipole genoemd. Deze antenne is aardig breedbandig (dus op meerdere frequenties bruikbaar) zodat met het toepassen van die diplexer de antenne resonant was voor beide gebruikte frequenties.

Nog een reden waarom het niet waarschijnlijk is dat 192 op de 220 antenne zat, is dat het verschil in golflengte gering is, dat betekend dat de filters die in de diplexer zitten behoorlijk stijl moeten zijn, een onmogelijke opgave.

Als je nog eens een skirt-fed antenne wil zien, er staat er 1 op de "Jenni" en de 1584 op het ford in Utrecht draait ook met een skirt-fed. Helaas is de antenne van de Jenni te kort, maar er zou op 1 en dezelfde antenne zowel de 1395 als de 1602 kunnen draaien (hetgeen volgens mij ook getest is).

Voor de rest staat mij bij (maar daar heb je niet zoveel aan) dat 192 inderdaad op een draad werd uitgezonden maar dat de kortegolfzenders op de Mebo er last van hadden. En als ik nou wist wie mij dat in het oor gefluisterd had ............................. ik weet het niet. Bob Noakes misschien???

Dus helaas het bewijs 192 op een draad uitzond kan ik niet geven, wel dat het technisch gezien aannemelijk is.

Vr. Gr.,

Rob Veld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze vragen kwamen ook nog bij me binnen, wie heeft een korte reactie?

Hi Hans

Wat was de werkelijke reden van de uitzendingen van RNI 2 op 192?

Er staat me iets bij van een artikel uit de Telegraaf van de maandag erna: "de medewerkers van RNI noemden dit de beste bomaanslag". (of zoiets)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze vragen kwamen ook nog bij me binnen, wie heeft een korte reactie?

Hi Hans

Terwijl ik nog eens na zat te denken over je interessante vraag "hoe de uitzendingen van Radio Noordzee 2 op 192 meter technisch mogelijk waren gemaakt" kwamen er nog een paar boeiende vragen in me op:

Van wie was het idee om als Radio Noordzee 2 op 192 te gaan uitzenden en wie gaf de opdracht: John de Mol of Meister & Bollier of een 3e optie?

Ik kan me herinneren dat John de Mol destijds in de pers reageerde op de uitzendingen van RNI 2 op 192.

Maar als John de Mol de opdracht had gegeven waarom presenteerde Tony Allan dan het eerste uur op RNI 2?

Er waren toch ook Nederlandse DJ's aan boord?

Ik kan me ook nog herinneren dat het signaal van de "220" soms "lekte" op het signaal van RNI 2.

Hoe kwam dat?

En als ik het goed heb onthouden werden in eerste instantie 2 verschillende programma's uitgezonden op 220 en 192 maar werden later de programma's van 220 op 192 doorgegeven.

Waarom was dat?

John de Mol reageerde destijds in de pers dat RNI 2 als reden had de 2e AM zender uit te testen.

Ik neem aan dat dat onzin is want dat op elke wellekeurige andere frequentie gekunt.

Wat was de werkelijke reden van de uitzendingen van RNI 2 op 192?

Ik ben zeer benieuwd of er antwoorden komen die het één en ander verhelderen.


en op de eerste vraag kwam een gedetailleerd antwoord per e mail binnen

Hoi Hans,

Ik zal je wat meer verduidelijking geven waarom ik redelijk zeker ben dat 192 niet op de 220 antenne werd uitgezonden.

De antenne van Noordzee was een shunt-fed, of beter een verticale mast met wat men noemt delta matching. Niets mis mee (alhoewel de antenne eigenlijk niet lang genoeg was). Echter door deze vorm van aanpassing is de antenne smalbandig, dus eigenlijk precies afgetuned voor 220 meter.

Op de Ross (de hoge mast van 90 meter) werd skirt-fed toegepast, de antenne wordt ook wel Unipole genoemd. Deze antenne is aardig breedbandig (dus op meerdere frequenties bruikbaar) zodat met het toepassen van die diplexer de antenne resonant was voor beide gebruikte frequenties.

Nog een reden waarom het niet waarschijnlijk is dat 192 op de 220 antenne zat, is dat het verschil in golflengte gering is, dat betekend dat de filters die in de diplexer zitten behoorlijk stijl moeten zijn, een onmogelijke opgave.

Als je nog eens een skirt-fed antenne wil zien, er staat er 1 op de "Jenni" en de 1584 op het ford in Utrecht draait ook met een skirt-fed. Helaas is de antenne van de Jenni te kort, maar er zou op 1 en dezelfde antenne zowel de 1395 als de 1602 kunnen draaien (hetgeen volgens mij ook getest is).

Voor de rest staat mij bij (maar daar heb je niet zoveel aan) dat 192 inderdaad op een draad werd uitgezonden maar dat de kortegolfzenders op de Mebo er last van hadden. En als ik nou wist wie mij dat in het oor gefluisterd had ............................. ik weet het niet. Bob Noakes misschien???

Dus helaas het bewijs 192 op een draad uitzond kan ik niet geven, wel dat het technisch gezien aannemelijk is.

Vr. Gr.,

Rob Veld

Over de JB gesproken, Walter Galle legt hier http://wmbr.loggy.nl/

uit hoe de antenne op de JB werkt, goed doorscrollen naar beneden op deze pagina en je ziet Walter bezig op de foto, werken aanboord aan de zender. Daaronder geeft hij zijn uitleg over hoe de antenne aanboord werkt.

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank Andries

Uiteraard heb ik zelf wel een antwoord (het was zondermeer een grote stunt met twee kanten: a) Veronica feliciteren met de nieuwe golflengte en B) luisteraars verleiden vooral naar RNI te luisteren. Vooraf wist men dat dit slechts kort zou duren en het was leuk de oude Radio 390 zender even op te stoken. Maar alle andere antwoorden zijn welkom

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een soort publiciteits stunt dus. Blijft natuurlijk ook nog de mogelijkheid om te onderzoeken of er de mogelijkheid was om met een 2de station vanaf het schip te draaien.

Wat mij echter bezighoud is dat het een voorbereide actie was. Het punt daarbij was het 192 kristal wat je niet zomaar even bij de supermarkt haalt.

De vraag is dus: Waar kwam dat kristal vandaan/wie heeft het besteld en wie heeft er voor gezorgd dat het op de Mebo kwam???

Rob Veld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De vraag is dus: Waar kwam dat kristal vandaan/wie heeft het besteld en wie heeft er voor gezorgd dat het op de Mebo kwam???

Het kan zijn dat het kristal voor 192 mtr al in 1970 aan boord was van de MEBO II.

Want men had een hele rits kristallen aan boord om naar allerlei frequenties uit te wijken.

Maar meer waarschijnlijk is dat het eind van de zomer van 1972 besteld is door een van de Duitse zendertechnici Bruno Brandenburg, Kurt Baer of misschien zelfs door Edwin Bollier die ook af en toe aan boord kwam om aan de zenders te werken.

Het is ook mogelijk dat het besteld is door Mike Ross die behalve dj ook zendertechnicus was voor R.N.I. of misschien al door Peter Chicago die tot het eind van de zomer voor het radio station heeft gewerkt.

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kan zijn dat het kristal voor 192 mtr al in 1970 aan boord was van de MEBO II.

Want men had een hele rits kristallen aan boord om naar allerlei frequenties uit te wijken.

Maar meer waarschijnlijk is dat het eind van de zomer van 1972 besteld is door een van de Duitse zendertechnici Bruno Brandenburg, Kurt Baer of misschien zelfs door Edwin Bollier die ook af en toe aan boord kwam om aan de zenders te werken.

Het is ook mogelijk dat het besteld is door Mike Ross die behalve dj ook zendertechnicus was voor R.N.I. of misschien al door Peter Chicago die tot het eind van de zomer voor het radio station heeft gewerkt.

Robin

Hmm, het is natuurlijk speculatie, maar wat zouden ze in 1970 met een 192 kristal moeten?? Veronica zat op die golflengte en er was nog geen sprake van een verhuizing naar 538.

Als Bollier voor het kristal gezorgd zou hebben, wist hij ongetwijfeld ook van deze actie, of sterker heeft hij het zelf bedacht. Maar nogmaals is natuurlijk speculatie.


Het zou ook kunnen zijn dat het een "vrijlopende" osc. was. Niet handig maar als stunt zou het wel gekund hebben.

Juul

Lijkt niet waarschijnlijk, maar wel mogelijk. Dat werpt dan weer de vraag op wie dat dan gebouwt zou kunnen hebben??

Ik ben bang dat we op zowel de kristal vraag, als de VFO vraag geen overtuigend antwoord krijgen en dat daarmee ook niet een link gelegd kan worden naar de iniatiefnemer. Jammer, maar goed het eet geen brood.

Rob Veld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat krantenbericht kan ik mij nog herinneren uit het dagblad Het Binnenhof (GPD).

De gebruikmaking van oude Veronica jingles kan ik mij niet meer herinneren, wel dat er gedurende de avond op de 259 het einde van Big L

via de 266 uit Augustus 1967 (Paul Kay) ten gehore werd gebracht.

Dat Radio Veronica ook kon worden beluisterd in Parijs lijkt mij wat overdreven.

Maar misschien dat er forumleden zijn die Veronica ooit via de 538 in de Franse hoofdstad hebben ontvangen?

Via de 192 was het trouwens wel mogelijk.

Robin

_________________________________________________________________________________________________________________________

Even verder gezocht.

Er was in ieder geval één luisteraar ( Skyseth ) die Radio Veronica via de 538 in Parijs kon ontvangen.

_ _ _ I was living in Paris and used to listen to Radio London and Caroline in the evenings , yes.

i used to listen to radio North Sea , Mi Amigo too after 1967 but i never had the chance to get Radio veronica on 192 until they moved to 538.

It was impossible to me to get the Top 40 and Tip Parade and my favorite show was Radio Drama with Klaas Vaak and Adje Bouwman top 10 , impossible to receive._ _ _

http://forum.offshoreradio.org/viewtopic.php?id=11314

_________________________________________________________________________________________________________________________

Link naar opmerking
Deel via andere websites

twe reacties die ik jullie niet wil onthouden en die rechtstreeks bij me binnenkwamen. Eerst die van Hans Hoogendoorn dan die van zijn collega aan land destijds, Pieter Damave

Volgens mij was Bussum/De Mol volstrekt en onaangenaam verrast door de 192-actie van de Zürich-kant.

Hij moet koelbloedig gereageerd hebben, om naar buiten eenheid uit te stralen. Maar je ziet vaker dat samenwerkende bedrijven tussendoor toch eigen agenda's hebben. Het zijn net mensen.

Aan boord was wel te zien dat er iets gaande was, maar pas op de dag zelf kwam de aap uit de mouw.

Hans Hoogendoorn

Het antwoord van Hans H vind ik wel apart, ik was niet aan boord, Hans H volgens mij wel en schrijft:

Aan boord was wel te zien dat er iets gaande was, maar pas op de dag zelf kwam de aap uit de mouw.

Ik, (wij) in Bussem wisten in de week voorafgaande dat het ging gebeuren, ik kan me zelfs herinneren dat er in die week 's nachts getest zou gaan worden.

Dat testen zou niet doorgaan omdat Veronica er ook van wist en dus de frequentie bezet hield door in die week 's nachts niet uit de lucht te gaan.

Hier heb ik het met Hans nooit over gehad, zal 'm eens vragen.

Groet,

Pieter Damave

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik kan me zelfs herinneren dat er in die week 's nachts getest zou gaan worden.

Dat testen zou niet doorgaan omdat Veronica er ook van wist en dus de frequentie bezet hield door in die week 's nachts niet uit de lucht te gaan.

Pieter Damave

Dat testen is waarschijnlijk toch gewoon doorgegaan en wel op woensdagmiddag 27 September, terwijl Veronica 192 gewoon in de lucht was.

Het volgende relaas is van Buster Pearson uit Monitor Magazine Issue 3:

---To sum up, the appearence of RNI on 192 metres was the best kept free radio secret of 1972 and took everyone completely by surprise. Looking back to earlier that week, on the Wednesday (27th September) I was making a tape-recording of Radio Veronica from 14.00 BST onwards on 192 metres, when at about 15.00 BST a heavy carrier suddenly "netted" on them and obliterated their signal for a couple of minutes. I remember thinking at the time that it must have been caused by a local land-based pirate! However, in the light of later events it seems more probable that it was RNI-2 being tuned-up. But to return to our story, the following day (Sunday the 1st October and again on the 2nd, RNI's 192 metre transmitter was logged testing prior to 10 a.m. in the mornings, on both occasions it.-was re-broadcasting the Dutch programmes from 220 metres. Since then nothing has been heard on this wavelength, and the chances of anything being heard again from RNI-2 on 192-metres are exceedingly remote.---

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Laten we ons geheugen even opfrissen en terug gaan naar 30 september 1972. Een gedenkwaardige dag want niet alleen ging Veronica met een haal aan de schaal van 192 naar de 538 maar was er een testuitzending op 259 meter, het eerste signaal vanaf de MI Amigo in de jaren zeventig van de vorige eeuw, maar ook RNI 2.

Dit station, dat slechts twee dagen (en lang niet alle uren) was te beluisteren, kwam in de ether nadat Veronica was verdwenen van de 192 meter. Ik hoor nog de zender aanslaan en vervolgens was het Tony Allen die als eerste ons verwelkomde op het nieuwe station. Hoe zat dit nu technisch gezien. Uiteraard is het duidelijk dat de reservezender aan boord van de MEBO II werd gebruikt. Maar wie kan vertellen hoe het verder technisch verliep. Ging het signaal eruit via de grote zendmast of was er een extra mastje tijdelijk geplaatst. Groet Hans Knot


Laten we ons geheugen even opfrissen en terug gaan naar 30 september 1972. Een gedenkwaardige dag want niet alleen ging Veronica met een haal aan de schaal van 192 naar de 538 maar was er een testuitzending op 259 meter, het eerste signaal vanaf de MI Amigo in de jaren zeventig van de vorige eeuw, maar ook RNI 2.

Dit station, dat slechts twee dagen (en lang niet alle uren) was te beluisteren, kwam in de ether nadat Veronica was verdwenen van de 192 meter. Ik hoor nog de zender aanslaan en vervolgens was het Tony Allen die als eerste ons verwelkomde op het nieuwe station. Hoe zat dit nu technisch gezien. Uiteraard is het duidelijk dat de reservezender aan boord van de MEBO II werd gebruikt. Maar wie kan vertellen hoe het verder technisch verliep. Ging het signaal eruit via de grote zendmast of was er een extra mastje tijdelijk geplaatst. Groet Hans Knot

Ik kan mij die middag van de freq. wisseling nog heel goed herinneren......na wat interferentie kwam ineens Tony Allan door op de 192 in redelijk Nederlands ('uitzendtestingen' o.i.d) maar over de techniek gesproken, juist voor degenen met veel technische kennis: ik kan mij nog heel goed een fors backgroundgeluid herinneren van de programma's op de 220 m, waarbij dan toch mogelijk een diplexer toepassing het geval was......

Ossie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Noge even over kristallen en vrijlopende oscillatoren:

In die tijd bestonden er al synthesizer oscillatoren, ik heb er nog een staan van Rhode en Shwartz (ook uit Zwitserland) uit begin jaren 60.

Utility Stations als Scheveningen radio hadden zenders die in een groot frequentie gebied konden zenden, allemaal kristal synth gestuurd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.