Spring naar bijdragen

'Vervuiling' door jinglemixen'?


rauhfaser

Aanbevolen berichten

Ik ben een van de langst meelopende leden van de downloadclub en ook een van de eerste leden geworden van dit Radiocafe, maar het stoort me dat de laatste weken de rubriek 'jingles' in toenemende mate wordt gevuld door bijdragen die geen losse jingles bevatten, maar door de aanbieders gemaakte montages.

Uiteraard heb ik er alle begrip voor dat de aanbieders ooit afspraken hebben gemaakt met de oorspronkelijke eigenaren over de verspreiding, maar naar mijn mening hebben die montages vooral een functie van 'lekker maken'. En daar zit in elk geval ik als verzamelaar van jingles (overigens puur voor eigen gebruik) niet op te wachten.

Ben benieuwd hoe anderen daar over denken.

Overigens ga ik uit van de goede bedoelingen van de aanbieders.

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, een oude discussie Edwin maar je hebt wel een punt.

Hoewel ik me er zelf ook weleens aan schuldig maak (als het echt niet anders kan i.v.m. de rechten).

Het enige wat mij stoort is dat er jingles worden gemixed die niets met elkaar te maken hebben of decennia uit elkaar liggen.

Voor de pure jingle-liefhebber is dat idd een gruwel.

Maar in beginsel staat het natuurlijk iedereen vrij om iets aan te bieden of te downloaden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Radio Monique jingles die zijn rechtenvrij. Er is recent een poging gedaan via Top format, die een claim wilde neerleggen bij een station om ze niet te gebruiken.

De advocaat van dit station wilde bewijs, en toen werd het stil vanuit top format (zal je de details besparen)...................geen bewijs dus.

Zo zijn er meer jingles e.d. waar veel mensen van denken dat daar rechten op zitten, maar die rechten zijn niet vastgelegd....... dus rechtenvrij!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Radio Monique jingles die zijn rechtenvrij. Er is recent een poging gedaan via Top format, die een claim wilde neerleggen bij een station om ze niet te gebruiken.

De advocaat van dit station wilde bewijs, en toen werd het stil vanuit top format (zal je de details besparen)...................geen bewijs dus.

Zo zijn er meer jingles e.d. waar veel mensen van denken dat daar rechten op zitten, maar die rechten zijn niet vastgelegd....... dus rechtenvrij!

Ik zou zeggen kom maar op met die details!

Dan kan ik zelf een oordeel vellen of hoe het zit.

De Monique jingles, Tanner serie SS CHR, zijn geproduceerd door Top Format.

TF was licentiehouder van Tanner in Europa.

Het is een kwestie van powerplay en afwegen of je er iets mee opschiet.

Jouw veronderstelling dat er rechten niet zijn vastgelegd berust op onwetendheid en naïviteit.

Voor de auteurswet is dat namelijk geen vereiste, in sommige gevallen slechts handig.

Ik vraag me trouwens af waarom men met een kopie van een gedateerd radiostation werkt.

Niet echt origineel en ook zeker niet professioneel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Harm ik wist dat je met zo ongenuanceerde reactie zou komen, en heb niet de behoefte daar verder met jou op in te gaan.

Wat ik wel kwijt is dat je denkt met de nadruk op denkt dat je alles weet op dit gebied maar het juridische vlak dat is volgens mij niet niet jou vakgebied? Maar is wel mijn gebied.

Volgens mij is jou gebied fotografie, of ben je jurist in spe?

Als je dit wel bent dan weet je dat er over juridische zaken in het algemeen gesproken mag worden in de media, maar NOOIT in detail!

De opzet van mijn bericht: dat van belang is dat de liefhebbers die jingles e.d. verzamelen en uploaden/downloaden niet steeds het gevoel hoeven te hebben dat ze verkeerd bezig zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben niet van plan om ze te plaatsen, maar weet iemand hoe dat zit met de jingles van Radio Paradijs?

Ben daar gewoon nieuwsgierig naar.

Je bedoelt PAMS series 49B 'The Modulators'?

http://www57.zippyshare.com/v/57655943/file.html

Dit allerlaatste pakket van PAMS uit 1977 is met de andere pakketten van PAMS ooit verkocht aan JAM. En die verkopen ze nog steeds:

http://www.pams.com/services.html

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Harm ik wist dat je met zo ongenuanceerde reactie zou komen, en heb niet de behoefte daar verder met jou op in te gaan.

Wat ik wel kwijt is dat je denkt met de nadruk op denkt dat je alles weet op dit gebied maar het juridische vlak dat is volgens mij niet niet jou vakgebied? Maar is wel mijn gebied.

Volgens mij is jou gebied fotografie, of ben je jurist in spe?

Als je dit wel bent dan weet je dat er over juridische zaken in het algemeen gesproken mag worden in de media, maar NOOIT in detail!

De opzet van mijn bericht: dat van belang is dat de liefhebbers die jingles e.d. verzamelen en uploaden/downloaden niet steeds het gevoel hoeven te hebben dat ze verkeerd bezig zijn.

Pfff... voor iemand die juridisch onderlegd is schrijf je anders een hoop onzin en ben je niet 'zuiver op de graat'...

Hier gaan we dan:

1. In je oorspronkelijke bericht poneer je dat er géén bewijs is dat TF de rechthebbende is en dat de door hun geproduceerde jingles rechtenvrij zijn en dat dat voor wel meer jingles zou gelden.

Ik vond deze stelling wat kort door de bocht en heb daar in mijn reactie voldoende nuance in aangebracht om dat te verhelderen.

Kennelijk voel je je op je plaats gezet of bevalt het antwoord je niet omdat het je niet uit komt.

Dat je daar nu, nota bene in je eerste zin, geen behoefte aan hebt om daar op in te gaan vind ik nogal een zwaktebod.

Overigens, jij kunt niet weten wat ik denk, je kent me namelijk niet, en dat wil ik graag zo houden.

2. Ik vind het werkelijk hilarisch dat je geen verband weet te leggen tussen mijn beroep en de Auteurswet 1912 e.v.

Dat zou je toch echt moeten weten als je juridisch onderlegd bent.

Op welk(e) juridisch(e) vlak(ken) ben je actief, civielrecht, arbeidsrecht, Europeesrecht, strafprocesrecht, postkamer van een advocatenkantoor?

3. Je zegt: dat van belang is dat de liefhebbbers c.q. jingle-verzamelaars niet het gevoel hoeven te hebben dat ze verkeerd bezig zijn.

Wacht effe, nu volg ik je even niet...

Zijn de liefhebbers c.q. verzamelaars óók partij in deze zaak?

Welk redelijk belang hebben zij dan?

Het gaat toch om een geschil tussen TF en een radiostation?

Ik kan nog wel ff doorgaan maar ik stop ermee, het is al laat...

Nog een fijne dag verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@259 ik was/ben net als mijn bijna naamgenoot Harm in de stellige overtuiging dat op zijn minst het auteursrecht nog geldt. Je maakt me nu dus wel nieuwsgierig waarom jij vindt dat dit niet van toepassing is op een aantal jinglepakketten en die van monique in het bijzonder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor deze versie van The Modulators Martin, die had ik nog nooit gehoord.

Omdat het pakket (volgens mij) destijds ook door TF is gemaakt, was ik nieuwsgierig hoe dat zit met de rechten van het Paradijs-pakket etc.

Ik heb het hele pakket hier liggen en was niet van plan om, zoals velen, internetstation nummer zoveel uit de grond te stampen maar ik ben gewoon nieuwsgierig hoe zoiets juridisch in elkaar steekt. Ik ben geen jurist in spe gelukkig maar het boeit me wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor deze versie van The Modulators Martin, die had ik nog nooit gehoord.

Omdat het pakket (volgens mij) destijds ook door TF is gemaakt, was ik nieuwsgierig hoe dat zit met de rechten van het Paradijs-pakket etc.

Ik heb het hele pakket hier liggen en was niet van plan om, zoals velen, internetstation nummer zoveel uit de grond te stampen maar ik ben gewoon nieuwsgierig hoe zoiets juridisch in elkaar steekt. Ik ben geen jurist in spe gelukkig maar het boeit me wel.

Ik zou er graag, en zelfs met enige bevlogenheid, over kunnen schrijven maar zou de suggestie willen aandragen dat we "259" in de gelegenheid stellen om zijn expertise in deze aan te wenden.

Wellicht kan ik er nog wat van leren...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste mensen laten we het toch vriendelijk houden in het cafe. Een andere site(je weet welke) is daar door erg achteruit gegaan. Er is al genoeg ellende in de wereld.

Natuurlijk bedankt voor series 49, deze heb ik ook nog nooit gehoord. En ja natuurlijk alleen voor gebruik in de huiskamer.

Een vriendelijk groet van een warm Australia

Dyo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om het liever maar weer te hebben over wat de topic zegt...

'Vervuiling' door jinglemixen'?

Ik ben het daar niet mee eens !

Het woord vervuiling kan ik dan ook niet rijmen...

Ik wil dan ook tegen diegene die jinglemixen posten zeggen - ooh dat ben ik zelf ook :) - vooral daarmee door te gaan !!!

Ik vind het zelfs prettig om een jinglemix te horen (zoals bijvoorbeeld bij demos met de nummers ertussen).

Soms vind ik het zelf prettiger om ze eerst in een mix voorhij te horen komen en dan ook op zoek te gaan naar de losse jingle uiteraard :)

Voor de pure jingle-liefhebber is dat idd een gruwel.

Ben ik geen echte jinglefan omdat ik ook graag naar jinglemixen luister ????

Maar bovenal, ik heb liever de jingles in goede kwaliteit in een mix dan helemaal niet (of slecht los) !

Zoals bijvoorbeeld de posting (op een eerder genoemd ander forum) van de Focus Fantastique jinglemix !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Peter,

Ik vind het idd ook leuk om een mix te horen (of zelf te maken). Maar daarvoor heb je wel het bronmateriaal (de complete jingle) nodig. Als die er niet is, houdt het op. Maar als degene die de mix aanbiedt, zelf gaat zitten mixen en daarmee de complete jingle 'onbereikbaar' maakt, schieten we ons doel voorbij. Dat is hetzelfde als een compleet radio-uur hebben en daarvan alleen de middelste 40 minuten aanbieden, als 'sample'. ("Dan kunnen jullie een beetje horen hoe het klonk")

Heeft inderdaad niet te maken met wel of geen jingle-liefhebber zijn.

Dat is wat ik wilde zeggen.

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik schrijf dit ab-so-luut niet uit jaloezie, dat had je niet geschreven als je wist wat ik de afgelopen jaren allemaal op de fora heb geplaatst (Martin wet dat wel en bedoelt dit volgens mij ook niet zo).

En uiteraard heb ik Simon, met wie ik al een goed 1-op-1-contact had opgebouwd, en die ik zelf ook al 'prive' jingles had toegestuurd, als eerste van mijn mening op de hoogte gesteld voordat ik deze discussie publiek ben gaan voeren. Maar noch richting mij, nocht richting het forum heeft hij gereageerd.

Ik verbind daar zelf geen conclusies aan, dat moet ieder voor zich doen.

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aangezien deze thread ook een beetje over mij, of liever gezegd over mijn bijdragen aan dit forum gaat, lijkt het mij wel gepast om daar nu iets over te zeggen.

Ik heb over het geven van een reactie wel getwijfeld omdat ik aanvankelijk nogal geirriteerd was en niet uit emotie wilde reageren. Ik heb wat dat betreft leergeld betaald bij ‘de buren’, waar er op een bepaald moment een discussie ontstond waar de honden geen brood van lusten. Omdat ik ook in het dagelijks leven dit soort querulanten vermijd, besloot ik niet alleen om daar niet meer te komen, maar ook om niet meer dit soort triviale discussies aan te gaan. Ik doe dit per slot van rekening voor mijn lol en niet om daar ook nog eens stress en ergernis van te ondervinden. Echter, gezien het groot aantal privé berichten dat ik nav deze kwestie (kwestie???) ontving, deze eerste, enige en hopelijk voldoende genuanceerde reactie:

Ik hou mij - sinds kort weer- bezig met het verzamelen of liever gezegd met het catalogiseren van jingles én met het maken van jinglemontages. Dat doe ik primair omdat ik het leuk vind en daarnaast omdat ik hoop er anderen een plezier mee te doen. In die volgorde. Niet om te pronken met mijn verzameling zoals half werd gesuggereerd, maar gewoon omdat ik er lol aan beleef om die dingen in elkaar te sleutelen. Ik zou echter naief en ook schijnheilig zijn als ik mij niet zou realiseren dat het plaatsen van dit soort mixen ook neveneffecten heeft zoals – soms wat inconsistent - beschreven door Edwin.

Het is nl. inderdaad een feit dat ik jingles vaak zo mix dat ze moeilijk los te halen zijn. Los van quasi-artistieke overwegingen (flow e.d.) doe ik dat voornamelijk in verband met copyrights en/of omdat ik destijds afspraken heb gemaakt met de personen van wie ik het materiaal heb gekregen: programmamakers, technici, producers en andere verzamelaars. Vertrouwen is voor mij heel erg belangrijk en ik hou mij gewoonlijk aan afspraken, ook al zijn die meer dan 25 jaar geleden gemaakt. Een enkele keer verbreek ik die afspraak omdat de jingle in kwestie al los circuleert in het circuit.

Als die afspraken met de gevers er niet zijn dan ben ik vrij om naar eigen inzicht jingles los te plaatsen en/of te ruilen. Want ruilen kan een andere effect zijn van het plaatsen van montages; ze vormen een soort uithangbord voor je verzameling en kunnen de aanleiding zijn voor andere verzamelaars om je persoonlijk te benaderen om één op één te ruilen. Dat gebeurt bijvoorbeeld op de Brits/Amerikaanse site www.jinglemad.com waar er dagelijks mixen worden geplaatst en collectors openlijk hun catalogi aanbieden. In die lijsten staat vaak ook vermeld wat niet geruild kan worden ivm gemaakte afspraken. Duidelijk en eerlijk. Op die wijze heeft een jinglemix meer dan één functie en doel, en wordt iedereen er beter van: donwloader en aanbieder.

Dit brengt mij op een ander punt en dat betreft de wederkerigheid op dit forum. Er is maar een zeer beperkt aantal mensen dat regelmatig materiaal aanbiedt en een overgrote meerderheid die stilzwijgend consumeert. Dat is blijkbaar de realiteit, maar wel één waar ik soms moeite mee heb. Zeker als er ook nog eens ongefundeerd commentaar komt van hen die voornamelijk consumeren en zelf maar af en toe iets plaatsen.

Mijn ideale Nederlandse jingleforum is er één waar er jinglemixen worden aangeboden, die ook aanleiding kunnen geven om één op één te ruilen; waar er jingles en tunes voor iedereen (eenzijdig) worden aangeboden en ... waar er informatie wordt uitgewisseld. Ik weet nl. dat er een paar mensen op dit forum zijn die niet alleen een mooie collectie hebben, maar die daar ook nog eens mooi en goed geinformeerd over kunnen vertellen. Ik refereer hier zijdelings aan een vraag/opmerking van Juul verderop in dit forum n.a.v. het aanbieden van de afteljingles bij de buren. Ik was het wel eens met zijn opmerking. Misschien ligt hier een mooie sturende taak voor de moderators van dit forum (?) Zij zijn het m.i. ook die eigenlijk een principiële uitspraak over het posten van jinglemixen moeten doen: als dit forum alleen bedoeld is om losse jingles uit te wisselen (pardon: éénzijdig aan te bieden), dan zijn mixen inderdaad uit den boze. Je zou ook nog kunnen overwegen om het subonderwerp jinglemixen aan te maken. Volgens mij maak je het dan allemaal onnodig ingewikkeld, maar het is maar een suggestie.

Groeten

Simon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aangezien deze thread ook een beetje over mij, of liever gezegd over mijn bijdragen aan dit forum gaat, lijkt het mij wel gepast om daar nu iets over te zeggen.

(...)

Volgens mij maak je het dan allemaal onnodig ingewikkeld, maar het is maar een suggestie.

Groeten

Simon

Dank voor je reactie, die ik (toch wel een beetje) heb uitgelokt. Hopelijk horen we in de toekomst weer van je!

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.