Spring naar bijdragen

TROS & TM's Radio Express = I Love You


simonfex

Aanbevolen berichten

Hoewel ik niet echt een verzamelaar van TROS vormgeving ben en er in vergelijking met Dirk (Skybird) weinig van afweet, staan er toch twee TROS-jinglepakketten in mijn Jingle Top 10 Allertijden, te weten The Winning Score en Radio Express, beiden van TM.

Voor de Nederlandse radio zijn dit legendarische pakketten en als je ze niet kent dan raad ik je aan om z.s.m. de CD “Tros Radio – TM Jingles 1979 – 1981†van het Genootschap Radiojingles en Tunes aan te schaffen.

Een kleine omissie in het CD-boekje is de vermelding dat een aantal jingles uit Radio Express origineel uit een ander, eerder uitgebracht TM pakket komen, namelijk I Love You uit 1978. Deze cuts zijn dus opnieuw gebruikt voor Radio Express in 1981.

In deze mix hoor je een paar TROS - Radio Express – jingles die niet op de CD van het Genootschap staan, afgewisseld met die jingles uit I Love You.

De komende tijd zal ik -ongevraagd- wat meer TROS montages laten horen en ik hoop natuurlijk dat de échte TROS verzamelaars dit ook gaan doen ☺

http://snd.sc/MnpWyV

Groeten

Simon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En in deze kast stonden ze allemaal de TROS jingle pakketten.

Foto: Juul

uYcoBPpf8wDX.jpg

En hier gingen de pakketten naar het Genootschap in 2009. Wij deden er niks meer mee. En hadden ook de rechten niet meer.

PS. Ik heb er geen kopieën van, ik heb ze (te) vaak genoeg gehoord...........Dus niet aan mij vragen.

foto: © Jelle Boonstra

Yq7Nu8pi.jpg

Ten behoeve voor intern gebruik heb ik eens een boekwerkje gemaakt waar ze alle ong. 8000 ! instaan beschreven. En dat laatste is destijds op mijn verzoek gedaan door Jelle Boonstra van het Genootschap.

PgkChHMoUr2I.jpg

VZlYc8Aj4.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juul, dank voor de foto's, maarre .. wat bedoel je precies met '..en hadden ook de rechten niet meer' ? De uitzendrechten? ( Je bedoelt toch niet de auteursrechten: die lagen en liggen toch al die tijd al bij Top Format/TM?)

Leuk dat boekwerkje. Zou ik graag eens doorbladeren :)

Simon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juul, dank voor de foto's, maarre .. wat bedoel je precies met '..en hadden ook de rechten niet meer' ? De uitzendrechten? ( Je bedoelt toch niet de auteursrechten: die lagen en liggen toch al die tijd al bij Top Format/TM?)

Precies de vraag die ik mezelf ook stelde bij het lezen. Heb geen idee hoe je die dingen koopt, maar ik las het alsof je voor een bepaalde periode het gebruiksrecht op bepaalde jingles koopt. Er zullen vast vele varianten zijn op het "kopen" van jingles, maar ik ben nu wel benieuwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wellicht kan ik daar iets over schrijven omdat ik, beroepshalve, bekend ben met het auteursrecht.

Een jingle, of jinglepakket, ontstaat in de meeste gevallen bij een componist die de partituur schrijft.

De componist is de auteur, het is uit zijn brein ontsproten, origineel van aard en hij alleen kan daarmee zijn auteursrecht laten gelden.

In de Auteurswet wordt dit recht alsvolgt omschreven:

"Het auteursrecht is het uitsluitend recht van de maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden,

om dit werk openbaar te maken en te verveelvoudigen"

Is de componist in loondienst van een jinglebedrijf dan komen de auteursrechten bijna altijd bij het bedrijf te liggen.

Dit zal in de meeste gevallen dan ook contractueel geregeld zijn.

Vanuit zakelijk/commercieel oogpunt is dat dan ook een logische redenering.

Nu het jinglebedrijf de rechten op de muziek heeft (lees partituur/arrangementen) dan heeft zij het alleenrecht om deze exclusief aan één partij

of verscheidene partijen te 'verkopen'. Dit laatste wordt ook wel 'syndicated-license' genoemd.

Wie exclusief een jinglepakket voor zichzelf laat maken betaalt vanzelfsprekend de hoofdprijs.

Vóór het zover is zullen verscheidene musici de jingles moeten inspelen in een opnamestudio en 'last but not least' moet de zang er later ook nog eens bij worden gezet.

Musici en vocalisten kunnen eigenlijk ook rechten laten gelden op hun werk maar deze worden in de regel op voorhand afgekocht, tenzij ze ook hier weer in loondienst zijn.

Volgens de letter van de wet 'koop' je geen jingles omdat koop een eigendomsoverdracht impliceert.

Het enige wat je koopt is een licentie oftewel het recht om iets tegen betaling voor een bepaalde tijd te mogen gebruiken.

Bijna iedereen heeft hier dagelijks mee te maken als het gaat om computersoftware.

Dan bestaat er ook nog zoiets als sub-licenties...

Top Format had, in ieder geval tot in de jaren '80, het exclusieve recht in Europa om jingles en library muziek van o.a. TM te licentiëren.

Als licentie-verlener, en dus wettelijk vertegenwoordiger van TM is zij dus bevoegd voorwaarden te stellen aan het gebruik van haar diensten teneinde haar commerciële belangen te kunnen waarborgen.

In de jaren '80 van de vorige eeuw waren er veel landpiraten en de door Top Format geproduceerde jingles en commercials hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van de onderneming.

Niet officieel, want de tapes lagen heimelijk op zolder bij de moeder van Ren Groot.

Omdat de 'piraten' geen officiële klanten waren maar veelal particulieren met een hobby, kun je je afvragen of de eerder genoemde licentie-overeenkomst wel een wettelijke basis heeft.

Dat laatste is voer voor juristen...

--------------------------------------

Los van het bovenstaande heb ik ooit gehoord dat TF zijn licentie van TM heeft verspeeld door de partituur van "The Power" te 'verkopen'.

Wie weet precies hoe het zit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wellicht kan ik daar iets over schrijven omdat ik, beroepshalve, bekend ben met het auteursrecht.

Een jingle, of jinglepakket, ontstaat in de meeste gevallen bij een componist die de partituur schrijft.

De componist is de auteur, het is uit zijn brein ontsproten, origineel van aard en hij alleen kan daarmee zijn auteursrecht laten gelden.

In de Auteurswet wordt dit recht alsvolgt omschreven:

"Het auteursrecht is het uitsluitend recht van de maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden,

om dit werk openbaar te maken en te verveelvoudigen"

Is de componist in loondienst van een jinglebedrijf dan komen de auteursrechten bijna altijd bij het bedrijf te liggen.

Dit zal in de meeste gevallen dan ook contractueel geregeld zijn.

Vanuit zakelijk/commercieel oogpunt is dat dan ook een logische redenering.

Nu het jinglebedrijf de rechten op de muziek heeft (lees partituur/arrangementen) dan heeft zij het alleenrecht om deze exclusief aan één partij

of verscheidene partijen te 'verkopen'. Dit laatste wordt ook wel 'syndicated-license' genoemd.

Wie exclusief een jinglepakket voor zichzelf laat maken betaalt vanzelfsprekend de hoofdprijs.

Vóór het zover is zullen verscheidene musici de jingles moeten inspelen in een opnamestudio en 'last but not least' moet de zang er later ook nog eens bij worden gezet.

Musici en vocalisten kunnen eigenlijk ook rechten laten gelden op hun werk maar deze worden in de regel op voorhand afgekocht, tenzij ze ook hier weer in loondienst zijn.

Volgens de letter van de wet 'koop' je geen jingles omdat koop een eigendomsoverdracht impliceert.

Het enige wat je koopt is een licentie oftewel het recht om iets tegen betaling voor een bepaalde tijd te mogen gebruiken.

Bijna iedereen heeft hier dagelijks mee te maken als het gaat om computersoftware.

Dan bestaat er ook nog zoiets als sub-licenties...

Top Format had, in ieder geval tot in de jaren '80, het exclusieve recht in Europa om jingles en library muziek van o.a. TM te licentiëren.

Als licentie-verlener, en dus wettelijk vertegenwoordiger van TM is zij dus bevoegd voorwaarden te stellen aan het gebruik van haar diensten teneinde haar commerciële belangen te kunnen waarborgen.

In de jaren '80 van de vorige eeuw waren er veel landpiraten en de door Top Format geproduceerde jingles en commercials hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van de onderneming.

Niet officieel, want de tapes lagen heimelijk op zolder bij de moeder van Ren Groot.

Omdat de 'piraten' geen officiële klanten waren maar veelal particulieren met een hobby, kun je je afvragen of de eerder genoemde licentie-overeenkomst wel een wettelijke basis heeft.

Dat laatste is voer voor juristen...

--------------------------------------

Los van het bovenstaande heb ik ooit gehoord dat TF zijn licentie van TM heeft verspeeld door de partituur van "The Power" te 'verkopen'.

Wie weet precies hoe het zit?

Duidelijk en instructief verhaal. Dank.

Die beperking op de duur van het gebruik van jingles was nieuw voor mij. In andere vergelijkbare gevallen die ik ken (merkenrecht) wordt die bepaling meestal op 99 jaar gesteld (omdat 'eeuwig' juridisch niet schijnt te kunnen), maar dat geldt dus blijkbaar niet voor dit soort beschermde werken. Vraag mij af of Top Format nu weer het recht heeft om die pakketten opnieuw te verkopen.. (het JAM-deel dan, zoals The Best Show). Dat zou eh.. bijzonder zijn.

Interessante materie waar gezien jouw laatste opmerking/vraag, in de jaren zeventig en tachtig nogal vrijzinnig mee is omgesprongen. Ik heb van diverse mensen begrepen dat Veronica destijds The Power van TM heeft gekocht incluis het auteursrecht (partituur). Iets wat inderdaad helemaal niet had gemogen. (Als het waar is.) Ik weet ook niet of dit de reden was van de breuk tussen TF en TM.

Er speelde in die tijd ook iets anders en dat betrof een discussie over het auteursrecht op het WIND- logo ('Dit is Veronica'). Dit zou niet door TM zijn geschreven maar door iemand anders, die dat destijds ook claimde. In die hele discussie speelde ook AVRO's Cees van Zijtveld een rol, die een tijdje de vertegenwoordiger van TM is geweest. Voor de geschiedschrijving zou het leuk zijn om dit hele verhaal eens boven water te krijgen. Weet Ad B. dit niet?

PS: De zolder van moeder Groot intrigeert mij :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook nog aardig om te lezen als aanvulling op Harm z'n voortreffelijke stukje.

http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/venj/nieuws/2012/06/20/wetsvoorstel-auteurscontractenrecht-bij-tweede-kamer-ingediend.html?ns_campaign=nieuwsberichten-ministerie-van-veiligheid-en-justitie&ns_channel=att

juul


Juul, nog een vraagje over het kennelijk verlopen van uitzendrechten van de 'eigen' jinglesw van een omroep of station (wat ook voor mij nieuw is): levert dit geen problemen op met de oude Veronica-jingles, die nu op 192/Norderney worden gebruikt?

Edwin

Nee geenzins. De uitzendrechten liggen bij de Stichting Norderney en de componisten-erven daarmee is gesproken in het kader van de Jingle CD. En voor de rest is de zaak destijds "afgekocht". Maar het is hoe je het ook wend of keert ingewikkeld.

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren,

Het gaat hier om het auteursrecht in formele zin in een 'notedop'.

De materie gaat nog verder met persoonlijkheidsrechten en naburige rechten.

Voor wie écht geinteresseerd is, er is over dit onderwerp genoeg te vinden op internet.

@ Simon:

Het auteursrecht geldt tot 70 jaar na het overlijden van de auteur en gaat bij overlijden over op diens rechtverkrijgenden zoals erfgenamen.

Ik weet niet beter dan dat dat de reden is geweest voor de breuk.

Tom Merriman liet zich voor wat 'The Power' betreft inspireren door andere nummers van o.a. The Commodores, Barry Manilow en Johnny Bristol.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat je dit weet...

De zolder is is al lang geleden opgeruimd...

-------------------------------------------------

@Edwin:

Het gebruik van jingles is in de praktijk vaak minder rigide dan zoals hierboven geschetst.

Het blijft een kwestie van duidelijke afspraken maken over het gebruik zodat er achteraf geen 'vergissingen' kunnen ontstaan.

De zeezender Veronica heeft met de artiesten die losse jingles hebben ingezongen altijd afgesproken dat ze zonder royalties gebruikt konden worden.

Vaak onder het mom van 'If you scratch my back, I'll scratch yours'.

Hoe het met de jinglepakketten van Frans Mijts en Herman Schoonderwalt is gegaan weet ik niet.

Van heel andere orde is het jarenlange gesteggel geweest tussen Veronica en wijlen componiste Marian de Garriga over de royalties van de 'Vaart u mee' jingles.

Ze woonde bij mij om de hoek en zag in mij als Veronica adept een ideale uitluitklep, tot zelfs 20 jaar later kwam ze er steeds op terug...

En zoals Juul al schreef, het blijft ingewikkeld...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Simon

Het auteursrecht geldt tot 70 jaar na het overlijden van de auteur en gaat bij overlijden over op diens rechtverkrijgenden zoals erfgenamen.

--Ik had 't wat betreft die 99 jaar niet over auteursrecht maar over 'recht op gebruik', zoals SBS en Sky Radio Groep voor x jaar het recht op het gebruik van de naam Veronica hebben voor resp TV, Magazine en radio, verleend door de Veronica Merken BV.

Tom Merriman liet zich voor wat 'The Power' betreft inspireren door andere nummers van o.a. The Commodores, Barry Manilow en Johnny Bristol.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat je dit weet...

---Ging mij specifiek om dat WIND/Dit is Veronica logo niet om fillers die 'geinspireerd' zijn op nummers van vernoemde artiesten. Dat logo zou door Heller zijn geschreven en geleend door Tom M.

Simon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Simon

Het auteursrecht geldt tot 70 jaar na het overlijden van de auteur en gaat bij overlijden over op diens rechtverkrijgenden zoals erfgenamen.

--Ik had 't wat betreft die 99 jaar niet over auteursrecht maar over 'recht op gebruik', zoals SBS en Sky Radio Groep voor x jaar het recht op het gebruik van de naam Veronica hebben voor resp TV, Magazine en radio, verleend door de Veronica Merken BV.

Tom Merriman liet zich voor wat 'The Power' betreft inspireren door andere nummers van o.a. The Commodores, Barry Manilow en Johnny Bristol.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat je dit weet...

---Ging mij specifiek om dat WIND/Dit is Veronica logo niet om fillers die 'geinspireerd' zijn op nummers van vernoemde artiesten. Dat logo zou door Heller zijn geschreven en geleend door Tom M.

Simon

Ik weet niets van merkenrecht maar begrijp nu wat je bedoelt.

Het komt mij zo voor, als ik een vergelijking maak met het gebruik van bijvoorbeeld een stockfoto, dat de periode van het gebruik gerelateerd is aan de hoeveelheid 'airplay' en het budget van de klant.

Zo heb je als jingleproducent met commercieel inzicht enige zekerheid dat de klant na die periode weer bij je terug komt, los van het feit dat de muzikale vormgeving (sound) met de tijd veranderd.

In het land der blinden is eenoog koning en dat gold in de jaren '70 zeker voor TF.

Dat het logo van Heller is weet ik niet.

Ik weet wel, en jij waarschijnlijk ook, dat het door velen is nagespeeld inclusief ik zelf.

Ik heb in 1979 een serie synthesizerkleuns voor Ad gemaakt t.b.v. 'Info Radio'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In 1974 maakte TM Productions al jingles voor WIND in Chicago.

Please login or register to see this link.

Het is een klein pakketje genaamd Back To Basics en heeft hetzelfde WIND logo.

Groet,

Peter

Dank Peter, ik heb ze ooit eens gehad en leuk om terug te horen.

Weet je zeker dat het 1974 was?

Ik bedenk me opeens dat ik nog een demo heb van TM uit de jaren '70 op LP...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In 1974 maakte TM Productions al jingles voor WIND in Chicago.

Please login or register to see this link.

Het is een klein pakketje genaamd Back To Basics en heeft hetzelfde WIND logo.

Groet,

Peter

Leuk! Samen met een custom pakket voor WBZ uit '76 en The Sound of Chicago, vormde dit pakket de basis voor The Power.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.