Spring naar bijdragen

Inspiratie voor Laatste Uur


Martin1968

Aanbevolen berichten

Misschien is het al eens eerder besproken, maar voor mij was het nieuw dat Rob Out zich voor het Laatste Uur liet inspireren door Jan van Veen. Op 30 augustus werd tussen 23.00 en 00.00 uur een Candlelight uit 1970 herhaald. In de daaropvolgende nacht zou Rob, naar ik heb begrepen, het laatste uur opnemen. Luister naar de overeenkomsten:

http://www17.zippyshare.com/v/778544/file.html

Het verklaart in ieder geval wel waarom David McWilliams werd gedraaid. Wel vind ik het een beetje jammer dat ik dit heb 'ontdekt', want het befaamde Laatste Uur verliest voor mij nu toch wel een beetje van zijn glans.

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Martin,

Volgens mijn bescheiden mening doet dit niets af van het laatste uur.

Het kwam uit het hart en gëinspireerd door , onder andere , dit uurtje door Jan Van Veen.

Verder liet Rob Out zich ook door andere gebeurtenissen tijdens de Veronica zeezenderperiode inspireren.

Het blijft voor mij , en hoogstwaarschijnlijk voor vele Veronicafans , een emotioneel gebeuren.

Overmorgen is het 38 jaar geleden dat men mij als tiener mijn favoriete radiozender ontnam.

Tot op heden blijft dit pijnlijk voor mij,want het was een onterechte puur politieke beslissing.

Mvg,

Michel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben ik effe een dagje naar het ziekenhuis en lees ik dit, "je kunt die jongelui ook geen moment uit het oog verliezen.........."

Vooruit laat ik een ieder en zeker Martin maar uit de droom helpen. Rob heeft zich niet laten inspireren door een Candlelight van Jan. We hebben eigenlijk geen tijd gehad in die laatste week om naar die Candlelight te luisteren. Het was een herhaling van 6 februari 1970 en gewoon effe "omgecodeerd" zoals wij dat noemden. En aangezien ik Candlelight als programma, hoe schrijf ik dat vriendelijk, niet tot m'n favoriete programma's reken is de aanname van geacht forum lid Martin onzin.

Ad Bouman en ik waren samen met Rob min of meer samen verantwoordelijk voor het laatste uur. Atze Veenstra was de "technicus van dienst" en was verantwoordelijk voor de technische afwerking van het laatste uur. Hetgeen ie voortreffelijk heeft gedaan. De Klok was zijn Junghans klok in studio 1.

En neem van mij aan dat Ad en ik ons niet hebben laten inspireren door die bewuste Candlelight.

Er waren stapels platen die nacht en de meeste hebben het niet gehaald. We hebben zitten luisteren en dat samen met de teksten van Rob en andere items is dit het geworden. Het programma is stukje voor stukje zo opgebouwd.

En ja, dat David MacWilliams erin zit heeft gewoon te maken met de stemming van ons en of de plaat past in het totaal.

"Dat is wat het is", of eigenlijk "was".

Niet meer en minder. Ik was erbij , hopelijk twijfelen jullie daar niet aan.

En jammer dat Martin zijn observatie aanneemt als zijnde "de waarheid ?"

En dat ik na 38 jaar het nog moet uitleggen cq ons moet verdedigen, dat doet zeer. Nou een beetje dan.

Juul

Dit is een foto tijdens de montage van het laatste uur. Juul en stopwatch en de typemachine van Rob Out waar ie tijdens de opname de teksten schreef......

foto: © Stichtin Norderney

wENrP8Zh03TC.jpg

En hier Rob en ik op de Ger Anna toen we het laatste uur 's middags gingen brengen naar de Norderney. Met mijn handschrift op de doos "Hier is ie dan........" (Galgenhumor dus).

foto: © Stichting Norderney

ObkPCuGQwRS3.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Martin,Laat ik beginnen om te schrijven dat het jammer is dat je je reactie niet via het “openbare†forum neerzet zodat meer mensen kunnen deelnemen aan deze op zich interessante discussie die eigenlijk wat mij betreft heel helder is. Maar, ik respecteer dat. ( ik kreeg nl via het forum een keurige mail van Martin).

Toch meen ik dat ik zonder jou “mail geheim te schendenâ€.geoorloofd is mijn antwoord aan jou heer neer te zetten.

Nu terug naar het waar het kennelijk om gaat. De overeenkomsten tussen de uitgezonden Candlelicht en het laatste uur. Ik heb uitgebreid geschreven hoe het laatste uur tot stand is gekomen. Bij het maken is mij niet gebleken dat Out woorden gebruikt heeft die Jan in 1970 en de dag ervoor in de herhaling ook gebruikte. Dat is ergens in het begin dat er bepaalde overeenkomsten zouden kunnen zitten. Ik heb dat programma nu pas voor het eerst gehoord. (even snel doorheen geluisterd).

Ik kan mij alleen herinneren dat Rob op zijn bekende manier met die kleine typemachine steeds de teksten aan het schrijven was.

Dus als ie Candlelight gehoord zou hebben, althans dat stukje dat overeenkomsten heeft met zijn latere tekst dan heeft ie dat min of meer uit z’n geheugen opgeschreven. Want de velletjes waren alle blanco in z’n typemachien toen ie begon laat in de avond van de 30ste.

Aardige bijkomstigheid, die velletjes zijn bewaard gebleven en zijn nog nooit aan de openbaarheid prijsgegeven. Enerzijds omdat er nog meer teksten opstaan die niet gebruikt zijn en anderzijds omdat er privé aantekeningen opstaan.

Ik ben er verder van overtuigd, hoe je ook over Out denkt, hij dat laatste uur volstrekt integer bedacht heeft en hij was per slot ook nog hoofdredacteur van Muziekparade geweest in de 60-er jaren. Dus schrijven kon ie wel.

Ik denk dat alles over het maken van het laatste uur nu wel gezegd en geschreven is.

Dit is wat het is. Ik laat het hierbij.

Juul

De montageband van het laatste uur.

foto: © Stichting Norderney

gMoL5SYtBPK.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om het 'verhaal' compleet te maken; het bericht dat ik Juul vanochtend stuurde en waar hij hierboven op reageert:

Goedemorgen Juul,

Ik benader je maar even op deze manier over mijn en jouw opmerkingen over het Laatste Uur.

Ik zat naar het laatste programma van Chiel Montagne te luisteren, dat op donderdag 29 augustus 1974 tussen elf en middernacht werd uitgezonden. Hij meldde dat een dag later op dat tijdstip Jan van Veen Candlelight zou presenteren. En omdat ik de geschiedenis wel een beetje ken, vroeg ik me af of het hier een nieuw programma zou betreffen. Bijvoorbeeld met gedichten over het verscheiden van Radio Veronica. Met dat in het achterhoofd, ben ik gaan luisteren naar Candlelight.

Vervolgens stuitte ik tot mij grote verbazing direct op de toch wel opmerkelijke overeenkomst tussen Jan's en Rob's woorden. Daarna heb ik de montage gemaakt en die eerst aan mijn vriendin laten horen. Zij, die in 1974 als zestienjarige naar eigen zeggen huilend naar het laatste uur luisterde, reageerde onthutst: ,,Dat heeft ie gewoon gepikt!'', waren haar woorden.

Persoonlijk kan ik me heel goed voorstellen dat Rob zich zou hebben laten inspireren door het ijzersterke relaas van Jan van Veen. Dat Ad Bouman en jij niet bekend waren met de bewuste aflevering van Candlelight wil ik best geloven: voor mij was dit ook de eerste Candlelight die ik in zijn geheel heb beluisterd.

Maar kan het niet zijn dat Rob het wel heeft gehoord? We kunnen het hem natuurlijk niet meer vragen, maar je schrijft zelf dat de teksten van zijn hand waren. En hij stond natuurlijk onder enorme druk.

Beste Juul. Ik wil niemand beledigen of in een kwaad daglicht stellen. Maar zouden we in andere gevallen met soortgelijke overeenkomsten onze conclusies niet weten te trekken?

Met een welgemeende hartelijke groet, en sterkte met je gezondheid!

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Ik snap werkelijk niet wat nu de reden is om Juuls betoog in twijfel te trekken. Waren jullie er bij of zo, of kenden jullie Rob Out zo persoonlijk dat je dit wist? Pure speculatie word weersproken door iemand die het kan weten en dat deskundige oordeel word daarna gewoon weer in twijfel getrokken. Ik vind dit echt heel raar. Als (slechts zeer bescheiden t.o.v. Rob of Juul) programmamaker weet ik wel hoe dat werkt, zelfs al ben je kapot moe, en heb je soms geen zin, je bent trouw aan je luisteraars en maakt je programma. Hoeveel te meer Rob voor dit laatste uur? Het lijkt me dat hier genoeg over gezegd en gespeculeerd is en dat we deze topic wel op slot kunnen gooien....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap werkelijk niet wat nu de reden is om Juuls betoog in twijfel te trekken. Waren jullie er bij of zo, of kenden jullie Rob Out zo persoonlijk dat je dit wist? Pure speculatie word weersproken door iemand die het kan weten en dat deskundige oordeel word daarna gewoon weer in twijfel getrokken. Ik vind dit echt heel raar. Als (slechts zeer bescheiden t.o.v. Rob of Juul) programmamaker weet ik wel hoe dat werkt, zelfs al ben je kapot moe, en heb je soms geen zin, je bent trouw aan je luisteraars en maakt je programma. Hoeveel te meer Rob voor dit laatste uur? Het lijkt me dat hier genoeg over gezegd en gespeculeerd is en dat we deze topic wel op slot kunnen gooien....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap werkelijk niet wat nu de reden is om Juuls betoog in twijfel te trekken. Waren jullie er bij of zo, of kenden jullie Rob Out zo persoonlijk dat je dit wist? Pure speculatie word weersproken door iemand die het kan weten en dat deskundige oordeel word daarna gewoon weer in twijfel getrokken. Ik vind dit echt heel raar. Als (slechts zeer bescheiden t.o.v. Rob of Juul) programmamaker weet ik wel hoe dat werkt, zelfs al ben je kapot moe, en heb je soms geen zin, je bent trouw aan je luisteraars en maakt je programma. Hoeveel te meer Rob voor dit laatste uur? Het lijkt me dat hier genoeg over gezegd en gespeculeerd is en dat we deze topic wel op slot kunnen gooien....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus we moeten alles als de enige waarheid accepteren wat Juul beweert?

De feiten zijn dat Rob Out een programma maakt met Jan van Veen en dat er een fragment te horen is van een oud programma van Jan van Veen. Een paar dagen later maakt Rob Out zijn afscheidsprogramma en gebruikt hij dezelfde tekst.

1 en 1 is 2 lijkt me, ondanks dat Juul tegen beter in anders blijft beweren!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus we moeten alles als de enige waarheid accepteren wat Juul beweert?

De feiten zijn dat Rob Out een programma maakt met Jan van Veen en dat er een fragment te horen is van een oud programma van Jan van Veen. Een paar dagen later maakt Rob Out zijn afscheidsprogramma en gebruikt hij dezelfde tekst.

1 en 1 is 2 lijkt me, ondanks dat Juul tegen beter in anders blijft beweren!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus we moeten alles als de enige waarheid accepteren wat Juul beweert?

De feiten zijn dat Rob Out een programma maakt met Jan van Veen en dat er een fragment te horen is van een oud programma van Jan van Veen. Een paar dagen later maakt Rob Out zijn afscheidsprogramma en gebruikt hij dezelfde tekst.

1 en 1 is 2 lijkt me, ondanks dat Juul tegen beter in anders blijft beweren!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.