Spring naar bijdragen

Veronica 1 april grap 1964


Musicman

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

Gisteren sprak ik Vincent in Rock Art en vroeg me af of deze opname authentiek zou kunnen zijn.

Met dank aan Ger van Essen, van wie ik de tape eind jaren 90 heb mogen kopiëren.

De kwaliteit is niet super, maar beter iets dan niets toch?

http://www.mediafire.com/?9q0yi07qcawsvmz

Veel plezier met "Radio Vrijronica"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En hier kun je er iets meer over lezen:

http://www.norderney.nl/historie_1964_2.html

Overigens de eerste stem die je hoort is die van AVRO producer Fred Oster.

Zo, zijn we geschiedkundig weer een beetje bij.

In de rode cirkel Fred Oster met microfoon.

foto: © Stichting Norderney.

Juul

q36cQZiYrhEz.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ik ken deze opname. De genoemde Ger van Essen deed na 1974 iets in het bestuur van de VOO volgens mij en de opname heb ik begrepen van onze Ad komt uit zijn archief. ( Ad liet nogal veel "slingeren" in de VOO tijd en er zijn zelfs kasten "open gemaakt" tijdens z'n afwezigheid.)

Ik heb de opname nog niet in onze dBase opgenomen omdat het een dermate chaos is dat ik nog steeds Willem van Kooten moet vragen hoe e.e.a. nu precies zit. Want als je goed luistert hoor je dat ze terug varen naar "Hoek van Holland"? En dat ze de pieren weer zien. Dus dat is zeker niet live want dat stuk is NA de z.g. kaping. Alberti is blij dat ie weer terug is. Kortom chaos. Ik moet eens goed alles tot mij door laten dringen.

Dus ik zal Willem binnenkort even vragen, want hij was er bij.

De foto, die ik plaatste komt uit het archief van aandeelhouder Flip Krant. Die maakte van de trip een tiental foto's. En we kregen ze vorig jaar uit de nalatenschap van Flip Krant. Wie was Flip Krant ook al weer? Dat was de eigenaar van "Splendid" in Bussum. En 1 van de aandeelhouders van het eerste uur.

Juul

Het archief van Flip Krant:

foto: © Stichting Norderney

1AwWZsp50uOi.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de opname nog niet in onze dBase opgenomen omdat het een dermate chaos is dat ik nog steeds Willem van Kooten moet vragen hoe e.e.a. nu precies zit. Want als je goed luistert hoor je dat ze terug varen naar "Hoek van Holland"? En dat ze de pieren weer zien. Dus dat is zeker niet live want dat stuk is NA de z.g. kaping. Alberti is blij dat ie weer terug is. Kortom chaos. Ik moet eens goed alles tot mij door laten dringen.

Als ik het krantenartikel dat staat afgedrukt op http://www.norderney.nl/historie_1964_2.html goed lees, maakt dat zogenaamde terugvaren naar Hoek van Holland deel uit van de 1-april grap. Daar staat namelijk:

'‘Bovendien was de april-grap, waarmee werd gesuggereerd dat Veronica op Rotterdam aanvoer nogal doorzichtig, hoewel toch nog menigeen zich naar de Parkhaven schijnt te hebben gespoed.'

Dat klopt met de opname, want Fred Oster zegt daarin: 'Wij willen de Veronica gaan afmeren aan de Parkhaven in Rotterdam'.

Er staat ook bij dat het live-programma werd uitgezonden van 's morgens zeven tot 's middags een uur.

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh, dat was ik al weer vergeten. Ja, ik heb 1964 in 2003 geschreven op de website en daarna "vergeet" ik het een beetje. Ik zal alles ook weer eens terug zoeken.

Maar ja, als dat 1 april is uitgezonden moet dat van te voren opgenomen zijn, dus een rommeltje. Ik duik er dus maar eens in.

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb kontakt gehad met Willem van Kooten vandaag.

Maar ook hij weet het niet precies meer getuige dit antwoord.

=====

Leuk,Juul,

Ik zie op die foto ook Tony Vos,met zeemanspet,en Fred Oster met microfoon,en een paar platenbonzen: Hans Kellerman van Delta en Rolf ten Kate van Phonogram. En Bul en Eddy Becker volgens mij,en ja volgens mij sta ik er ook op.

Zal Bob Rooyens vragen of er live vanaf de Norderney (of was het op 1 april 1964 nog de Borkumriff? )uitgezonden is,toen,volgens mij wel. Ik zie Bob nergens op de foto's,maar hij zal wel de fotograaf geweest zijn.

Overigens was er nog een KRO verslaggever bij,die daarna door de KRO geschorst is omdat hij zich met piraten had ingelaten. Kan niet op zn naam komen,vraag het Bob wel.Andere tijden,zeg dat wel.

Overigens was deze ''overval'' niet de eerste en enige in zn soort. Een jaar eerder of zo,waren we al ''overvallen'' door fotografen en verslaggevers van(internationale) week- en maandbladen.Paris Match hoorde daar bij,en ik herinner me een reportage daarvan in Paris Match.

============

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je voor het navragen! Leuke reactie van Willem.

Wat die kwestie van al dan niet live betreft: er kan natuurlijk in Hilversum het een en ander zijn voorbereid, maar aangezien Oster e.d. wel degelijk aan boord zijn geweest, getuige de foto, lijkt de kans mij redelijk groot dat er live is gepresenteerd. De opname klinkt mij ook redelijk authentiek in de oren.

Maar goed, ik was toen een jochie van bijna zes, dus wat weet ik nou?

Wat ik trouwens wel frappant vind: dit gebeurde een paar dagen nadat op de 199 meter de eerste geluiden van Caroline te horen waren geweest, ook live vanaf de Noordzee.

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Paul,

Hier meer info. De reactie van Bob Rooyens ( voor de jeugdigen hier, de latere TV regisseur).

info: © Stichting Norderney/Bob Rooyens

=======

Hallo Willem!

Fred en ik hadden als 1 april-grap de kaping van het

Veronica-schip bedacht. Gesprekken gevoerd met Bull en na interne

instemming bij Veronica op de Zeedijk met bekende artiesten allerlei

programma's opgenomen. Deels uit voorzorg. (Mochten de artiesten zeeziek

worden, dan konden we toch laten horen dat ze live aan boord waren.

Deels ook, omdat artiesten (zoals Mieke Telkamp) door andere oorzaken

niet mee aan boord konden gaan. De meesten van ons hebben overnacht in

het Kurhaus. Onder andere Willie en Willeke Alberti en de Wama's Wim en

Dick Wama, die allebei vanwege te royaal gebruik van drank achter het

stuur hun rijbewijs kwijt waren, beschikten noodgedwongen over een auto

met chauffeur. De limo waarin ze werden rondgereden was een Fiat 500.

Chef de reception in het `Kurhaus' was de latere Avro sportverslaggever

Koen Verhoeff. Op de boot die ons naar het Veronica- schip bracht was

Willie Alberti al meteen doodziek. Dat overkwam trouwens een groot deel

van de artiesten die mee- gingen. Eén van de jingle's die we vooraf

hadden opgenomen, riep het publiek op om naar de Nieuwe Waterweg te

gaan. De ankers waren gekapt en het schip stoomde op naar Rotterdam. Een

aantal artiesten die niet ziek waren werden live geïnterviewd. Verder

gaven we ook quasi live verslag van de ontwikkelingen. De verslaggever

van KRO Brandpunt die geschorst werd en uiteindelijk vertrok was Han

Mulder. (Later nog hoofdredacteur van het Leidsch Dagblad.)

Hartelijke groet, Bob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Erg leuk om te lezen, die verslagen van betrokkenen. Dank!

Martin

Ja, zo hoort het ook als het effe kan. Maar niet altijd is het mogelijk dus vanwege de tijd dat het gebeurde.

"we zijn er uit" zou ik willen zeggen.

Maar nu dus de opname kritisch beluisteren en proberen te duiden. Want de opname bestaat uit meerdere delen zag ik al in m'n editor.

Maar leuk dat er weer de aandacht op gevestigd werd. Ik had 'em hier vanwege m'n eerdere opmerkingen "opzij" gezet.

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En hier is te lezen dat de artiesten al een dag eerder een programma opnamen in de Phonogram studio in de Hilversumse Honingstraat.

Juul

u6XjyOpfYi1.jpg


Ik heb de opname maar eens afgeluisterd en aan het eind wordt het een "zooitje". Op ong. 1h03' hoor je Bob Rooyens zeggen;"en dan nu muziek". Dat wordt op de opname gevolgd door een stukkie Koffietijd met Tinus en die wenst in de afkondiging iedereen een prettige zondag. Nou dat klopt dus niet. Enerzijds komt de geluidskwaliteit niet overeen met het voorgaande (het is te mooi en te duidelijk) en anderzijds was 1 april een Woensdag in 1964. Dus dat stukje heb ik er maar af gehaald. ik denk dat degene die opname maakte goed bedoeld heeft zitten frommelen.

Zo zit de opname trouwens dus ook in ons archief. Ik heb er wat overbodige tikken enz. uit gehaald en ben er nu wel een beetje klaar mee.

Al met al is het toch allemaal leuk geworden vooral met de uitleg van Willem van Kooten en Bob Rooyens.

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.