Spring naar bijdragen

Mijn auto in de fik !


rien1959

Aanbevolen berichten

Vandaag ben ik in de kou bezig geweest met het testen van de nieuwe meter.

Ik had een verloopkabeltje gemaakt wat het lambdasignaal aftapte en wat gelijk de voedingsspanning gaf.

Het was zo gepiept en daarna de auto gestart. Het werkte perfect en dus liet ik de auto maar warm draaien om te kijken wat er gebeurde tijdens de "hik" bij die 50 graden grens.

Wat er ook gebeurde ..... geen hik ? Bij zeventig graden ben ik maar gestopt en heb ik alles los gekoppeld. Ik snapte er geen snars van !

Net ging ik onze twee oudste jongens weg brengen en wat denk je .... nu hikte hij bij 65 graden .... ik word gek !

Het speciale uitleeskabeltje heb ik nog steeds niet, dus het zal nog even gaan duren voordat de fout bekend wordt.

We wachten het heel ongeduldig af.

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hahhaaaa ! Moulinextyphuszooi, geweldig !

We hebben er hier met zijn allen smakelijk om gelachen.

En ja, je hebt gelijk hoor, het is gewoon rommel.

Maar om even aan te geven dat de betere merken ook wel eens een misstap maken heb ik nog het volgende verhaal :

Een goede vriend van mij, waar ik vroeger veel samen mee aan auto's sleutelde, heeft al 12 jaar een garagebedrijf.

Voor de probleemgevallen op elektro roept hij vaak mijn hulp in. Zo ook afgelopen vrijdag.

Hij had een Porsche 911 staan, ik dacht uit 1972, en die moest bij de koude start altijd drie keer worden gestart voor hij aan de gang bleef.

Er zat een mechanische injectie in met wat magneetventielen om een en ander aan de gang te houden tijdens de koude start.

Volgens de informatie is dit systeem slechts 1 jaar geleverd. Vanwege het doorslaande succes dachten wij ....

Affijn, ik heb het hele schema door geworsteld en er een aparte tekening van gemaakt. Wat blijkt : dit hele systeem bevat een enorme denkfout !

Zodra de sleutel wordt los gelaten tijdens het starten valt het hulpsysteem af en krijgt de motor te weinig brandstof. Omdat de eigenaar het absoluut origineel wilde houden, hebben we een en ander weg moeten moffelen ;) maar uiteindelijk is het met een vertraagd afvallend relais voor elkaar gekomen. Gisteren kreeg ik een blij mailtje dat alles werkte.

En Porsche is echt geen Moulinex....

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

die de dealer zelfs opscheept met het verwisselen van een lampje.

Nou Martin, dat is geen schande hoor. Bij de meeste auto's tegenwoordig is een simpel lampje vervangen een drama.

Bij mijn vorige baan, toen ik nog als servicemonteur door Nederland scheurde, heb ik ooit in de buurt van Venlo 's avonds in het donker een nieuwe lamp in de koplamp geprutst. Het was in een Peugeot en zoals de Fransen het gewend zijn was het een mooie constructie, alleen zat het op een hopeloze plek.

Schiet dat veertje waarmee de lamp vast zat ook nog eens uit de houder en dondert het ergens onder het motorblok .....

De lelijke woorden waren niet van de lucht ! Bleek dat de bodem onder de motor volledig dicht was, dus erbij komen ho maar.

Nou ja, dan de gereedschapskist maar uit de kofferbak gehaald en een magneet op een zwanenhals deed de rest. Na veel gewriemel en gewurm zat het allemaal weer op zijn plaats. Twee weken later was ie al weer kapot. Bleek dat er bij dat type twee kwaliteiten werden verkocht en je raad het al. Bij het pompstation verkochten ze natuurlijk de slechtste van de twee ! Verder gelukkig nooit grote problemen gehad.

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel herkenbaar verhaal Rien. Ik begin er daarom niet meer aan. Mijn auto is van 07082009 en een automaat (dsg). Onlangs was er een remlampje opgebrand. Die willen wel, omdat ik altijd op de rem voor het stoplicht sta. Bij de dealer gelijk maar alle remlampjes laten vervangen. Waren ze toch dik een half uur mee bezig. Kosten: iets van 5 euro. Hij komt hier altijd voor onderhoud en die moeten we vasthouden, zullen ze in deze tijd van crisis hebben gedacht. Dus ik als enige klant me in de enorme showroom met gretige blik vergaapt aan al dat fonkelnieuwe blik. Dat kunnen ze natuurlijk ook hebben gezien en gedacht; laat hem nog maar even. ;-)

Groet,

Martin

Nb. Als ik zo handig was met auto's als jij, kwam er zo'n Amerikaan uit de late jaren vijftig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanmiddag kwam ik naar huis terug gereden na een zware dag op de zaak.

Omdat het erg koud was duurde het ook lang voor het Fiat-koekblik op temperatuur kwam, dus ook de "hik" liet op zich wachten .....

Voor de verkeerslichten op het viaduct over de A29 stond ik in de rij te wachten tot het licht weer op groen sprong.

Vanuit mijn ooghoek zag ik de meter angstaanjagend dicht bij de 50 graden komen. Affijn, het licht springt op groen en ik trek op en na 10 meter geeft dat hok er ineens de brui aan !

Ik zat zowat met mijn bakkes tegen de voorruit en degene achter mij bijna op mijn bumper :(

Bijna stilstaand sloeg het bordje spaghetti ineens weer aan. Nou wat ik toen dacht zal ik hier maar niet herhalen, maar je kunt het wel raden.

Nadat ik door alle verkeerslichten heen was en weer op het 80 km gedeelte kwam dacht ik dat ik het ding maar moest gaan slopen....

Dus vol in elke versnelling tot ver in het rood en met malende voorwieltjes scheurde ik naar huis, stiekem hopend dat dat kreng zou ploffen.

Maar nee, hij wilde niet maar niet ten onder gaan en de snelheid begon kort tegen een rijbewijs inname te komen. Dat maar niet, dus gas los en op normale snelheid naar huis getuft.

Ik heb het even helemaal gehad met dit onwillige ding.

Geef mij m'n Audi maar ....

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Na enkele weken nog even een update in het drama.

Afgelopen week kwam dan eindelijk de bestelde uitleeskabel binnen uit China.

Ik heb er meer dan 5 weken op zitten wachten en nu blijken twee aders te kort te zijn. Volgende keer koop ik zoiets wel in Duitsland want daar hebben ze wel de juiste lengte. Nou ja, al doende leert men ....

Vanochtend heb ik de laptop aangesloten op de Fiat en gekeken wat er naar boven kwam.

Op het eerste gezicht was er niets verkeerd te zien. Alle waarden van temperatuur e.d. klopten dus wat was er nu aan de hand.

Eerst het storingsgeheugen uitgelezen en daar stond alleen de sleutelherkenning. Dat doet hij wel eens wanneer het koud weer is dus dat is niets bijzonders. Daarna vond ik een rubriek om diverse functies te testen. Het ging goed tot dat ik bij de stappenmotor kwam. Dit ding regelt het stationaire toerental en wanneer hij niet werkt wil een motor wel eens smoren. Misschien zit er sluiting in de bekabeling, we zullen het nog wel zien.

Als tweede heb ik de brandstofmap gereset. Simpel gezegd is de brandstofmap het naslagwerk voor de injectie. Hij vind hier hoeveel hij moet inspuiten aan de hand van toerental en belasting. Deze map wordt door de injectie zelf aangepast wanneer de lambdasonde afwijkende waardes geeft. Hoe vaker de afwijking voorkomt, hoe verder de map wordt veranderd. Door te resetten wordt de map op de originele fabriekswaarde terug gezet en begint het proces opnieuw.

Na de reset was er niets meer om te doen en ben ik een stukje gaan rijden. De auto liep totaal anders en was volledig vrij van inhouden en andere ellende. Zou het probleem nu weg zijn ? We zullen het zien. Alleen die stappenmotor nog repareren.

Rien (die het allemaal nog moet zien gebeuren)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10 months later...

Deze week is het een jaar geleden dat het Fiatje in de fik vloog ! Het afgelopen jaar was het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Intussen loopt het hokje wel aardig ..... maar trekken ho maar ! Nou is 54 pk al niet veel maar nu is er misschien de helft van aanwezig. Deze week heb ik de beslissing genomen om de bestaande injectie te gaan vervangen door een Vems met daarbij een andere nokkenas en 4 (!) gaskleppen. We zullen dat kreng eens op zijn falie geven !

U hoort nog van ons ;)

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Komt nog eens bij dat ik gisteren problemen dacht op te lossen met het remsysteem .....

Na veel gesleutel remde hij alleen nog rechtsachter ! Waarschijnlijk hoofdremcilinder naar zijn grootje en zuigers van linker remtrommel vast.

Kortom, gisteren kon ik hem wel in brand steken.

Heb het toch maar niet gedaan en vervangende onderdelen besteld. Het is misschien gek, maar ik moet elke keer aan een trein denken ;)

Rien, die het gisteren heel slecht naar zijn zin had.

dad64648f21cea01cb8cd32eebc9a85c.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Na een totale revisie van het remsysteem waren de problemen opgelost. Nou ja, voor even dan .... na een week begon de auto naar benzine te stinken en niet zo'n beetje ook ! Het is een bekend probleem bij deze ...eh .... koekblikjes dat de tank vaak door roest. Ik had al een nieuwe tank in de schuur liggen die ik voor een prikje op Ebay had gekocht, dus dat was reuze handig. Na enkele uurtjes worstelen met afbrekende bouten en de daarbij te hanteren krachttermen zat de tank er onder. Weg met die stank !

Een maand of twee geleden had ik via Ebay en Marktplaats nog wat onderdeeltjes gekocht en daarbij zat een grotere gasklep. Normaal zit er iets van 32 mm of kleiner in en die ik gekocht had was 36 mm. Gisteren het geheel vervangen en jawel, het werkt ! Een uurtje later mijn vrouw er mee weg gestuurd en die kwam met een smile op haar gezicht terug. Wat of ik met dat Fiatje had gedaan, vroeg ze lachend. Dat ding trekt nu tenminste als ik gas geef, was de tweede zin ....;) Kortom, we hebben weer lol met dat hokje. Misschien deze week nog een andere nokkenas er in en dan hebben we 60 pk in plaats van 54 ! Zeer indrukwekkend voor ons, zeker als je bedenkt dat we als tweede auto een Audi met +300 pk aan boord hebben :) We zijn diep onder de indruk van de Fiat en nemen onze pet af. Respect !

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.