Spring naar bijdragen

Mijn auto in de fik !


rien1959

Aanbevolen berichten

Juul, misschien komt er nog wel een filmpje van de rijdende auto.

Het hangt er vanaf hoe laat alles draait want onze cameraman (David, onze tweede zoon) is morgen de gehele dag jagen samen met een jeugdvriend van mij..

En wat betreft dat gezeur met die pensioenen .... ik weet niet wat ik er van moet denken.

Voor mij duurt dat nog 14 jaar, maar ik ben bang dat er dan niet eens een leefbaar pensioen meer is.

Volgende week is er bij ons op de zaak een bijeenkomst over de veranderingen en gevolgen van de nieuwe regels e.d.

Ik heb ooit eens uit gerekend dat wanneer ik al het geld van mijn pensioen(premie) op een spaarrekening had gezet dat ik waarschijnlijk vele malen meer geld had gehad.

We zien het wel. Goed weekend gewenst.

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over de AOW en pensioenen weet ik wel wat af. Om even aan te geven hoe de overheid met ons omgaat: als je nu in de vut zit heb je dat gedaan met de afspraakt dat je de vur stop op de eerste dag van de maand dat je 65 wordt. Wat doet de overheid? Die past de wet aan en kent de AOW toe op de dag dat je 65 wordt. Is dat aan het einde van de maand? Jammer dan, vanaf de eerst van de maand tot het moment dat je 65 wordt krijg je niks. Vervolgens passen ze weer de wet aan: iedereen die in 2013 65 wordt krijgt pas een maand later zijn AOW. Leuk he, wijzigen van de spelregels.

Dan de auto. De mijne moet in januari voor en grote beurt en apk. Rien, kan ik een afspraak maken....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan de auto. De mijne moet in januari voor en grote beurt en apk. Rien, kan ik een afspraak maken....

Nou als je de tarieven van de garages tegenwoordig bekijkt ........ niet normaal !

Mocht je serieus interesse hebben dan weet ik nog een goed adres in Strijen met een normaal uurtarief en serieus werk.

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanochtend weer vrolijk verder gegaan om de laatste hindernissen te nemen.

Het was nu een kwestie van alle vacuumslangen weer aansluiten en daarna de verbrande benzineleidingen te vervangen.

Als laatste nieuwe bougies geplaatst samen met nieuwe bougiekabels.

Toen werd het spannend ...... zou hij starten ?

Na eerst even het contact aan bleek er een benzineaansluiting te lekken. De slang was net te groot om goed af te dichten dus die maar vervangen voor een maatje kleiner.

Daarna eerst even pauze gehouden voor een broodje en de benzine kon zo veilig verdampen.

Na een uurtje nog eens geprobeerd. Mijn vrouw in de auto voor het starten en ik onder de kap met een gieter bij de hand om eventuele brandjes te blussen.

Na een paar keer starten sloeg de motor terug in de inlaat. Dus de ontstekingsvolgorde klopte niet.

Na het omwisselen van de kabels op de bobines nog een keer geprobeerd.

En jawel hoor, na wat aandringen sloeg hij aan !

Hij heeft nog nooit zo mooi gelopen, al dat werk is dus niet voor niets geweest.

Ik heb hem rustig aan warm laten draaien en daarna uitgezet. Het weer begon hier steeds slechter te worden dus ben ik gestopt om verder alles af te maken.

Zodra het beter weer is zal ik alle kabels netjes op hun plaats vastzetten en verder isoleren.

Verder moet het luchtfilter er weer op en de linker koplamp moet weer geplaatst worden.

Een filmpje heb ik niet want onze cameraman is nog niet thuis .....

Wel nog een foto waarop je ziet dat de nokkenas rond draait.

Zo, nu eerst eens lekker onderuit gaan hangen en genieten van het behaalde resultaat.

Ik ben een tevreden mens (en toch geen roker .....)

Rien

De draaiende nokkenaspoelie :

JDN3o6RC.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de puntjes op de i gezet.

Alle kabels zijn vastgezet en met zelfvulkaniserende tape omwikkeld.

Het luchtfilter zit weer op zijn plaats en ik heb een nieuwe lambdasonde geplaatst.

Daarna een proefrit gemaakt maar ik heb nog mijn twijfels. Volgens mij zit er nog ergens een elektrisch probleem.

Misschien een ingebrand hoofdrelais ?

Net heb ik de ECU uit elkaar gehaald en schoon gemaakt in een ultrasoonbad.

Een ECU is het brein van de motor, dit voor de mensen die niet weten wat dat is.

Morgen ga ik er weer mee naar mijn werk en dan zien we wel.

Rien

de motorruimte zoals hij hoort te zijn :

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het prachtig, in 1 week toch?

Ben benieuwd naar de dag van morgen............

Juul, ik heb het nog even nagekeken en ik heb er net iets meer dan een week over gedaan.

Dus het viel nog mee. Wanneer ik alles in een garage had kunnen doen was het iets sneller gegaan.

Wanneer de auto morgen nog niet helemaal goed loopt dan haal ik op de zaak het hoofdrelais nog even uit elkaar.

Fiat heeft bij deze auto een relais gemaakt dat in werkelijkheid uit twee relais bestaat.

Het eerste relais wordt bedient door het contactslot en schakelt de ECU in (het brein) en het tweede relais wordt vanuit de ECU gestuurd om de bobines, brandstofpomp en injecteur in te schakelen.

Dat is gedaan vanuit veiligheid. Wanneer je bijvoorbeeld een aanrijding krijgt dan signaleert de ECU dat het motorblok is afgeslagen en dan schakelt hij de brandstoftoevoer e.d. uit.

Alle merken doen dat met twee normale 30 A relais. Fiat natuurlijk weer niet en ze hebben nog een aparte stekker ook :(

Het relais is trouwens dicht gelijmd !

Wanneer dit relais niet fris meer is dan maak ik een verloop naar twee normale relais. Zware jongens met gewoon 2.5 mm2 kabel en geen gezeur.

Rien

P.S. Ik vond op het Internet nog een Poolse meneer die zelf software had geschreven om de ECU van deze auto uit te lezen. Op deze manier is het mogelijk sneller storingen op te sporen. Voor zover ik weet kon alleen de Fiat dealer dat maar ......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo'n auto zit vol met electronica, en dat hoor je.... op je autoradio.

het toppunt is volgens mij de kar die ik nu heb

Computer 1, zoals in elke auto, heet dat ECIU?

nummer 2 voor de hydraulische vering

en 3 voor de automaat.

AM ontvangst is nauwelijks mogelijk, met een ontstoorsetje een beetje, LG blijft zeer slecht.

Tja, de vooruitgang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

AM ontvangst is nauwelijks mogelijk, met een ontstoorsetje een beetje, LG blijft zeer slecht.

Tja, de vooruitgang.

Het zal wel door het canbus systeem komen. Dat is de netwerkverbinding die alle auto's tegenwoordig hebben.

In mijn beide auto's zitten meerdere computers maar geen netwerk. Daarom (?) heb ik ook geen enkele storing op de AM.

Om even ontopic te blijven : de Cinquecento loopt uitstekend. Er is echter nog een probleempje dat ik waarschijnlijk al heb getraceerd.

Gisteren en vandaag haperde de auto nadat hij enkele kilometers had gereden. Mijn vermoeden is dat de verwarming van de lambdasonde geen spanning krijgt. Zo'n sonde zit in de uitlaat vlakbij de motor en daar meet hij de zuurstofhoeveelheid wat weer een maat is voor de verbranding. De ECU berekend daaruit of het mengsel te arm of te rijk is (te weinig of te veel benzine) Aangezien zo'n sonde zo'n 600 graden moet worden om goed te meten, heeft hij een elektrische verwarming aan boord om snel op temperatuur te komen. Werkt de verwarming niet, dan duurt het vrij lang tot hij de juiste temperatuur bereikt en de meting klopt dan ook vaak niet omdat hij niet goed in zijn werkbereik komt. Vanavond ga ik dus meten waar en hoe het fout gaat.

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo'n auto zit vol met electronica, en dat hoor je.... op je autoradio.

het toppunt is volgens mij de kar die ik nu heb

Computer 1, zoals in elke auto, heet dat ECIU?

nummer 2 voor de hydraulische vering

en 3 voor de automaat.

AM ontvangst is nauwelijks mogelijk, met een ontstoorsetje een beetje, LG blijft zeer slecht.

Tja, de vooruitgang.

Ik heb storing als ik stil sta op de MG. En als ik m'n handrem dan weer "los laat" dan is het weg...............

Juul


Het zal wel door het canbus systeem komen. Dat is de netwerkverbinding die alle auto's tegenwoordig hebben.

In mijn beide auto's zitten meerdere computers maar geen netwerk. Daarom (?) heb ik ook geen enkele storing op de AM.

Om even ontopic te blijven : de Cinquecento loopt uitstekend. Er is echter nog een probleempje dat ik waarschijnlijk al heb getraceerd.

Gisteren en vandaag haperde de auto nadat hij enkele kilometers had gereden. Mijn vermoeden is dat de verwarming van de lambdasonde geen spanning krijgt. Zo'n sonde zit in de uitlaat vlakbij de motor en daar meet hij de zuurstofhoeveelheid wat weer een maat is voor de verbranding. De ECU berekend daaruit of het mengsel te arm of te rijk is (te weinig of te veel benzine) Aangezien zo'n sonde zo'n 600 graden moet worden om goed te meten, heeft hij een elektrische verwarming aan boord om snel op temperatuur te komen. Werkt de verwarming niet, dan duurt het vrij lang tot hij de juiste temperatuur bereikt en de meting klopt dan ook vaak niet omdat hij niet goed in zijn werkbereik komt. Vanavond ga ik dus meten waar en hoe het fout gaat.

Rien

En dat je dat allemaal weet. En nog niet eens werkend in een garage. Inmiddels heb ik toch wat meer inzicht gekregen rien door je schrijfsels.

Je bent geen prutser maar een "knappert". Of met een "d" op het eind?

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dat je dat allemaal weet. En nog niet eens werkend in een garage. Inmiddels heb ik toch wat meer inzicht gekregen rien door je schrijfsels.

Je bent geen prutser maar een "knappert". Of met een "d" op het eind?

Juul, ik heb geen idee hoe je het schrijft, maar het is wel een leuk compliment !

Maar, ik dacht vanavond eens even te gaan meten aan die lambdasonde, maar ik kan mijn meetkabels nergens vinden. :(

Ik heb al jaren twee meetkabels die je over een kabel klemt en dan prikt er een scherpe naald door de isolatie om zo een meting te kunnen doen.

Ideaal voor mijn metingen, maar helaas, ik heb alles al op zijn kop gezet en nog steeds niet gevonden.

Ik zal morgen op de zaak nog eens zoeken of ik ze daar soms heb gebruikt en anders moet ik maar een dunne ader tussen de stekker prutsen.

Het is op mijn werk voor het eerst dit jaar eens rustig. En aangezien ik storingsdienst loop kan ik me tussendoor wel even met de auto bemoeien.

Moet kunnen !

Rien

Oh ja, voor ik het vergeet, tegenwoordig wordt de handrem vaak elektrisch bediend en uiteraard zit daar weer een netwerkkabel aan vast (in plaats van een handremkabel)

Om gek van te worden, want als je als doehetzelver je remblokken wilt vervangen moet je weer allerlei software gebruiken dan wel een digitaal terugstelapparaat om alles te resetten.

Leve de vooruitgang ....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag heb ik op de zaak in een rustig moment de motorkap open gemaakt om de lambdasonde na te kijken.

Alle draden waren in orde bij het doormeten dus dat kon het niet zijn.

Toen zonder sonde aan de stekker gemeten of er wel spanning kwam, maar ook daar geen probleem.

Alles weer in elkaar geklikt en toen de DC-Amperetang over een van de draden gehangen. Dan meet je onder belasting en weet je dus zeker dat er stroom loopt.

Ook hier weer geen probleem. Daarna de twee hoofdrelais uit elkaar gehaald en de contacten schoon gemaakt. Meer kon ik niet doen.

Op weg naar huis merkte ik dat het motorblok weer wat arm begon te lopen. Hij begon lichtjes in te houden, iets wat hij al geruime tijd deed.

Het is wel zuinig maar lekker rijden ....nee.

Aangezien je niets kunt instellen en alle sensoren zijn vervangen denk ik dat ik maar wat ga rommelen met diodes en weerstanden om de computer te neppen ;)

We zullen die Italianen eens een poepie laten ruiken !

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We zijn nu twee dagen verder en ik moet zeggen dat de auto steeds beter gaat lopen.

Het inhouden is bijna weg, alleen de rare "hik" tijdens het opwarmen blijft.

Wel is me opgevallen dat die hik gebeurt vlak voordat de temperatuur 50 graden wordt.

Verder zag ik dat de motor niet zijn goede temperatuur bereikt. Blijkbaar is de thermostaat niet meer wat het zou moeten zijn.

Nou is dat ding pas één jaar oud, maar ja, Fiat kwaliteit ...... het kost niets maar dan heb je ook niets !

Morgen heb ik een klus aan de andere (echte) auto, dus even geen gedoe meer.

Jammer genoeg geven ze slecht weer op, dus dat wordt afzien.

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die Italianen geven zich zo maar niet gewonnen dus!

Ja, mijn eerste auto was een 2e hands Fiat 600-beige. Ik geloof 1971. "Motor opgeblazen" en ik reed helemaal niet hard.

m'n tweede auto, ook weer een fiat, donker blauw nu een Fiat 500 . Geweldig autootje. Maar ja, na m'n Veronica avonddienst, het was al donker, reed ik ferm achteruit en we hadden nogal veel bomen achter Lapershoek, waar nu die grote parkeer plaats is. En hup weer motor in puin..........

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juul, ik moest er wel even smakelijk om lachen hoor :)

Jij toen niet, neem ik aan. Het was ook een nogal kwetsbare constructie bij die auto's.

Ach, alle waar naar zijn geld, moet je maar denken.

Net is mijn vrouw op pad gegaan met de Fiat, dus ik ben benieuwd wat ze er van zegt.

Ik heb haar even voorbereid op de "hik" die hij geeft zodat ze niet al te erg schrikt.

Rien (die nu niet kan sleutelen vanwege het druilerige weer)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De auto rijd nog steeds prima. Behalve dat die rare hik er nog steeds in zit !

Nu had ik in China een verloopstekker besteld om de auto uit te kunnen leveren, maar helaas, hij is nog steeds niet binnen.

Bij een leverancier van ons vond ik nog een mooie tussenoplossing : een grafische paneelmeter !

Het is een 2.4 inch TFT scherm met een resolutie van 320 x 240 pixels.

Je kunt hem met een simpel Windows programmaatje configureren en klaar is Kees.

Ik heb hem zo ingesteld dat hij de spanning van de lambdasonde op het scherm zet en op die manier kan ik het mengsel in de gaten houden.

Er zit trouwens ook nog de mogelijkheid van trend in (XY plot) zodat hij over een gegeven tijd de grafiek geeft, dus mogelijkheden genoeg.

Morgen zal ik een verloopkabel maken voor de lambdasonde zodat ik alles aan kan sluiten.

Rien

Het startscherm met Fiat logo :

4CLqOJaZB8.jpg

Het meetscherm :

GDjNFfZ4k7bw.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.