Spring naar bijdragen

AFN - Soesterberg


Juul

Aanbevolen berichten

M'n eerste ervaring met USA radio beleefde ik in Hilversum op m'n zolderkamer in het ouderlijk huis toen ik de FM band afstruinde.

Het was AFN - Soesterberg. Het station van de Amerikaanse militairen die op de vliegbasis waren gelegerd.

Prachtig was het, eerst wat ruis maar nadat ik een antenne had gemaakt ging het stukken beter.

Van die zender "leende" ik de later veel gebruikte jingle "Yesterday". Ik nam 'em op met 4 sporen van een kleine draagbare radio.

Wie wat meer over AFN - Soesterberg wil lezen en nog niet geboren was in 1964 kan hier z'n hart ophalen. Uit Radio Bulletin van december 1964.

Dat was "mijn" AFN, op 93.1 mHz.

Juul

jPrUHBsQMo.jpg

UoqfmSZ.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heel leuk Juul dank voor het lenen. Ik heb vandaag toevallig een verhaal van een Britse journalist, op zijn verzoek, gecorrigeerd inzake Cable One, dat 25 jaar geleden van start ging. Een van de aanvullingen die ik maakte was

dat Bill Boyd er ook werkte, naast zijn werk op AFN Shape in ...........Soesterberg

toeval?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een middagpauze van 2 1/2 uur lang kun je je nu nauwelijks meer voorstellen.

Wat betreft het "They talk to much" is er bij een aantal radiostations nog weinig veranderd.

Robin


Dat vermogen is bij mijn weten altijd laag gebleven

Later (zeker in de jaren 80 ) ging het vermogen wel wat omhoog.

Ook de frequentie werd een paar keer veranderd.

Uit mijn hoofd: 103.3 en 98 MHZ.

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi en leerzaam artikel Juul, Niet alleen luisterde ik vanaf 64 naar de zeezenders en Lux, maar ook AFN ontdekte il snel, overdag in Groningen prima ontvangst van AFN Bremerhaven op 1142, s avonds vooral Frankfuort en Munich op middengolf. Bremerhaven beluisterde ik tot de laatste uitzending in 1992, Bill Boyd sloot het station toen op emotionele wijze. Ik moet hier nog opnames van hebben, opgenomen op middengolf. In Duitsland zijn hier trouwens ook FM opnames van in circulatie, FM kon ik in Groningen dus niet ontvangen.Man met trouwens ook veel humor, beetje ongewoon bij AFN en ook de local shows waar men toch ook niet al te dol tekeer mocht gaan.

Tja AFN.

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur AFN Bremerhaven met Bill Boyd op 29-3-1993, twee dagen voordat AFN Bremerhaven moest sluiten als local AFN station met middengolf 5 kw op 1142 khz. Hier te vinden http://www.mijnbestand.nl/Bestand-KEVVVCUWHTQU.mp3

Overigens was de door velen bejubelde zeezender Radio London 64-67 veroorzaker van een hinderlijke fluittoon rond de 1142 omdat Big L iets off channel zat, dat veroorzaakte in Groningen altijd een hinderlijk fluitje op het London signaal.

Noordelingen zullen zich dat herinneren.

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Later (zeker in de jaren 80 ) ging het vermogen wel wat omhoog.

Ook de frequentie werd een paar keer veranderd.

Uit mijn hoofd: 103.3 en 98 MHZ.

Robin

Toen ik eind jaren 70 in Utrecht kwam wonen, zaten ze inderdaad op 103.3. Op zeker moment (ergens rond 1988) verhuisden ze, niet naar de 98 MHZ, maar naar de linkerkant van de schaal (op mijn radio). Eerder ergens rond de 89, denk ik.

In mijn studentenflat hadden we geen kabel en daar was het signaal erg zwak; er zat ook regelmatig een Nederlandse piraat doorheen, vooral op zondagmiddag, als de American Top 40 werd uitgezonden. Pas toen ik een kabelaansluiting kreeg, kon ik ongestoord luisteren. AFN zat namelijk ook op de Utrechtse kabel. Via de ether bleef het behelpen.

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

er zat ook regelmatig een Nederlandse piraat doorheen, vooral op zondagmiddag,

AFN uit Soesterberg kwam bij mij alleen tijdens (goede) condities (goed) binnen.

Op de FM luisterde ik meestal naar de 100.8 MHZ (Brussel) en ik baalde er ook van als b.v. tijdens de programma's van Don Tracy, Wolfman Jack of Mary Turner er opeens een praatzender tussendoor kwam, die een verbinding wilde draaien op de drie meter.

Dan moest ik verplicht uitwijken naar 873 KHZ (Frankfurt)

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als armlastige student had ik een Z/W ontvanger omgezet naar NTSC.

Geluid was niet helemaal goed, veel later kwam ik er achter dat NTSC zenders maar 25 kHz zwaai hebben, CCIR 50 kHz.

Radio was geen probleem, kon op de autoradio vrijwel de hele rit Utrecht-Hilversum de AFN blijven volgen.

Geluid was soms slecht, zoals lange tijd gewoon maar 1 kanaal stereo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.