Spring naar bijdragen

Grap Ine Dalis Hilversum 3


NietTomBlomberg

Aanbevolen berichten

Onlang hadden we in Limburg weer een kleine aardschok. Dat bracht me terug naar 1992. Destijds een aardbeving met een kracht van 5.8 op de schaal van richter.

Nu werk ik zelf bij een regionale zender en ik vroeg aan de luisteraars wat zij zich nog konden herinneren van die aardbeving in 92. Opmerkelijk hoeveel mensen met het verhaal kwamen dat ze naar Hilversum 3 luisterden en daar hoorden hoe een DJ de grap maakte dat 'Ine Dales uit bed was gevallen'.

Ik heb niet de illusie dit fragment boven water te krijgen (hoewel...) maar wie draaide destijds in de nacht op Hilversum 3. De aardbeving vond plaats op 13 april om twintig over drie in de nacht. Volgens mij was het een maandagochtend....

Ik benieuwd of jullie het weten!

Groet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was even op zoek en blijkbaar heeft Juul er ooit al eens iets over verteld op een ander forum.

Het was niet de "sidekick' ( lekker Nederlands woord) maar mijn collega Daniel Dekker zelf. Het was in de nacht meen ik.

Hij heeft daarvoor ook een berisping gekregen.

Juul -

Bron: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=2&t=7692

Met de programmering van Vincent er bij, moet dit dus Radio 1/2 zijn geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is Ien Dales, en ik heb de grap live gehoord, (Ien Dales is uit haar bed gevallen, - ze was nogal corpulent) omdat mijn wekkerradio was aangesprongen omstreeks die tijd.

Geen idee wie de presentator was.

Ik moest opstaan wegens pres werkzaamheden bij Omroep Gelderland.

Toen ik naar Arnhem reed heb ik wel als eerste geprobeerd of de zender Roermond nog in de lucht was, daar was immers het epicentrum vd beving.

Overigens hadden we met Omroep Gelderland als eerste het als actualiteit op de radio, we begonnen al om 6 uur met nieuws, waar anderen waaronder Radio 1 en Omroep Limburg pas om 7 uur begonnen.

Dank zij een redacteur die wakker werd van de beving en meteen naar de studio ging, hadden we al om half zeven mensen uit Limburg op de zender.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...

Het was niet de "sidekick' ( lekker Nederlands woord) maar mijn collega Daniel Dekker zelf. Het was in de nacht meen ik.

Hij heeft daarvoor ook een berisping gekregen.

Juul -

Dat is helemaal juist, Juul. Daniël heeft een behoorlijke uitbrander gehad.

Ik behoorde die nacht tot de crew en was net 'off air'. In ons kantoortje net buiten de studio zat/lag ik op een bank wat uit te blazen. Plotseling werd die bank zeker 20 seconden lang behoorlijk heen en weer geschud en ik had geen idee wat er aan de hand zou kunnen zijn. Even dacht ik nog dat er een grap met me werd uitgehaald en flitste het door mijn hoofd: “Hoe doen ze dit???â€

Snel ben ik toen de studio in gelopen waar op dat moment naast Daniël Dekker nog Rob van Someren, producer Jolanda (nu mijn vrouw) en een technicus aanwezig waren.

In de studio hadden ze helemaal niets gemerkt. Ongetwijfeld heeft dat te maken met de bouwconstructie. Radiostudio’s werden toen nog gebouwd volgens het doos-in-doos principe.

De binnenste doos, de studio, staat op rubberen blokken en geheel los van de buitenste doos.

Blijkbaar was daardoor de aardbeving in de studio niet voelbaar geweest.

Na 2 uur ’s nacht hadden we een phone-in waar de luisteraars moppen konden vertellen en uiteraard iets winnen. Ik weet nog dat na de beving tussen de moppenbellers door steeds meer verontruste luisteraars belden uit Limburg, maar ook uit Gelderland, Brabant en Utrecht. Dat de bloempotten van de vensterbank waren gevallen of de glazen uit de keukenkastjes. En dat ze uiteraard erg geschrokken waren.

Net toen ik me begon te beseffen dat er toch wel iets ernstigs en ook nog op grote schaal gebeurd moest zijn, slingerde Daniël een reactie van een luisteraar de ether in: “Er is niets aan de hand hoor mensen, Ien Dales is uit bed gevallenâ€. Binnen een seconde wist ik dat dit geen handige zet was.

Maar dat er zoveel mensen boos zouden bellen, had ik ook niet ingeschat.

Achteraf bezien heel begrijpelijk, want Radio 1, dat ’s nacht aan Radio 2 gekoppeld zat, was en is misschien nog wel steeds, de zgn. calamiteitenzender. In de volksmond de ‘rampenzender’.

In Limburg waren mensen in paniek in pyjama en met de kalk uit het plafond nog in de haren, de straat op gerend.

En dan hoor je op de radio vanuit Hilversum iemand roepen dat ‘Ien Dales uit bed is gevallen.’

De woede moet groot zijn geweest, want de nachtportier van de TROS zag alle inkomende telefoonlijnen oplichten.

We hebben toen met alle aanwezigen zoveel mogelijk alle gesprekken beantwoord en luisteraars zoveel mogelijk stoom af laten blazen.

Meestal was de storm dan binnen een uur wel geluwd en konden we het ‘binnenskamers’ houden. Dit keer niet. Tot ver in de middag bleven de klachten binnen komen. TROS-personeel kon overdag niet meer uitbellen en de klachten bereikten ook de directie.

En die kon inderdaad weinig anders doen dan een ernstige waarschuwing uitdelen.

Karel van Cooten

ex. DJ TROS Nachtwacht, Gouden Uren en 50 Pop

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.