Spring naar bijdragen

18 december 1993 - VOO - Top 100 van 1993


Vincent

Aanbevolen berichten

Wat ik er nog van weet: Veronica moest in 1993 nog verplicht de Top 40 uitzenden, door een conflict met de Stichting Nederlandse Top 40, dus lijkt mij het meest logisch dat ze ook de bijbehorende Top 100 uitzonden. Aan de andere kant: op 25 december 1993 kwam er nog een Top 40 lijst dus zou die lijst een week te vroeg zijn uitgezonden. Ik kan me die dag niet meer herinneren dus een duidelijk antwoord heb ik niet.

Ik heb even mijn archiefje open getrokken en in de Mega Top 50 exemplaren gekeken. De jaarlijst van 1993 van de Mega Top 50 werd al in de laatste week van november gepubliceerd, de jaarlijst gold van december 1992 t/m november 1993. Er staat geen uitzenddatum bij. De TROS zond toen de wekelijkse Mega Top 50 uit op zondag van 15 tot 19 uur.

Radio 538 is in juni met de Top 40 begonnen en heeft ook de Top 100 van 1993 zeker uitgezonden, op 31 december, die opnames heb ik eerder gepost en heb je als het goed is zelf ook al.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je voor je uiteenzetting Micha. Uit jouw verhaal zou je kunnen concluderen dat de VOO op 18 december mogelijk de de Top 100 van 1993 op basis van de Mega Top 50 uitzond. En daar zoek ik dus een bevestiging van. Het zou prachtig zijn al er een opname van die dag boven water komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is op Radio 3FM op 18 december 1993 inderdaad door de VOO een Top 100 over 1993 uitgezonden. Vraag is nu of deze lijst op basis van de Top 40 of de Mega Top 50 is.

Top1993.png

De oplossing hiervoor staat in de tekst van de Veronica-gids: "De best verkochte singles". Dat moet dus op basis van de MEGA TOP 50 zijn, want die jaarlijkse TOP 100 was altijd gebaseerd op de werkelijke verkopen. De jaarlijkse TOP 100 o.b.v. de TOP 40 is echter al vanaf het begin gebaseerd op een in de TOP 40 behaald puntentotaal en daar sprak men altijd over de populairste hits van het jaar.

Gr,

Melle

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeer terecht Vincent.

Ik heb inmiddels zo mijn twijfels gekregen of deze TOP 100 uberhaupt wel is uitgezonden op 18 december 1993. Zie onderstaand artikel.

Het kan zijn dat de Veronica-gids (die immers ruim van te voren werd gedrukt) toendertijd werd achterhaald door de actualiteit.

Wat ook mogelijk is, is dat de TOP 40 alsnog in de avonduren op 18-12-93 is uitgezonden.

In 1993 besloten de omroepen op Radio 3 nog maar één hitlijst uit te zenden, om een einde te maken aan de veelheid aan lijstjes op die zender. De lijst die overbleef was de Mega Top 100 (tegenwoordig 3FM Mega Top 50), gezamenlijk uitgezonden door de TROS en Veronica op zaterdagmiddag en gepresenteerd door Daniël Dekker en Gijs Staverman. De Top 40 verhuisde vervolgens naar Radio 538, waar de lijst tot op de dag van vandaag wordt uitgezonden. Op 11 december 1993 presenteerde Gijs Staverman voor de laatste maal (uit vrije wil) de Nederlandse Top 40 bij Veronica op de frequentie van Radio 3. De Nederlandse Top 40 was inmidddels ook te horen op Radio 538 en dit vond Radio 3 belachelijk en stopte daarom met de uitzendingen. De Stichting Nederlandse Top 40 diende echter een kort geding hier tegen in wegens contractbreuk. De rechter gaf de stichting gelijk en daarom moest op 18 december 1993 nog een Top 40 uitgezonden worden door Radio 3. Ook in deze laatste uitzending was Staverman de presentator. Tot slot was de lijst ook nog korte tijd te horen geweest op Happy RTL-radio met presentator Bart van Leeuwen.

bron: http://top40lijst.blogspot.nl/2010/01/geschiedenis-top-40.html

Gr,

Melle

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met een beetje googlen vond ik dit, maar of het nou klopt?

http://zoeken.beeldengeluid.nl/internet/index.aspx?chapterid=1164&filterid=974&contentid=7&searchID=1064269&columnorderid=-1&orderby=1&itemsOnPage=10&defsortcol=12&defsortby=2&pvname=personen&pis=expressies;selecties&startrow=1&resultitemid=9&nrofresults=605&verityID=/100358/101178/104579/453272@expressies

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met een beetje googlen vond ik dit, maar of het nou klopt?

http://zoeken.beeldengeluid.nl/internet/index.aspx?chapterid=1164&filterid=974&contentid=7&searchID=1064269&columnorderid=-1&orderby=1&itemsOnPage=10&defsortcol=12&defsortby=2&pvname=personen&pis=expressies;selecties&startrow=1&resultitemid=9&nrofresults=605&verityID=/100358/101178/104579/453272@expressies

Dat is een leuke. Er wordt vermeld Mega Top 50 maar volgende de rechtszaak zou het Top 40 moeten zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veronica had tijdens de Top 40 uitzending van 11 December al aangekondigd dat dit de laatste lijst zou zijn die werd uitgezonden. Ze deden doen geloven dat de lijst zou ophouden te bestaan. Ze wilden op de 18e de Top 100 over 1993 uitzenden op basis van de gegevens van de Top 40 .Volgens mij zond Veronica de top 100 van 1993 uit op 18 december in een verkorte versie van slechts 4 uur, omdat ze werden verplicht door de stichting Nederlandse Top 40 om de Top 40 lijst van die week uit te zenden . Daarom werd de top 100 over 1993 in een verkorte versie van slechts 4 uren uitgezonden en aanluitend de Top 40 van week 51. Vervolgens werd op 1e kerstdag de laatste top 40 uitgezonden door Veronica. Ook deze moesten ze verplicht uitzenden omdat Veronica al een keer de top100 allertijden had uitgezonden in dat jaar en geen Top40 . De stichting Nederlandse Top 40 vond dat de lijst 52 maal moest worden uitgezonden per jaar en verplichte hen om nogmaals de lijst uit te zenden. Gijs Staverman wist bij de aankondiging van die laatste lijst niet wat hij moest zeggen. Op 1 januari 1994 zond Veronica de 1e Mega Top50 uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hieronder stond nog een artikel in het begin van 1993 over het mogelijke verdwijnen van de Top 40.

X4drlQTvHAqS.jpg

Groetjes,

Frank.


Tussen 30 oktober 1993 en 25 december zonden 3 radiostations de Top 40 uit. Op vrijdagmiddag (sinds 18 juni 1993) Radio 538 van 14.00-18.00 uur met Erik de Zwart. Op zaterdagmiddag van 13.00-16.00 uur op Happy RTL met

Bart van Leeuwen en op zaterdagmiddag bij Veronica op Radio 3 van 14.00-17.00 uur met Gijs Staverman. Op 22 januari 1994 zond Happy RTL voor het laatst de Top 40 uit en werd de Top 40 alleen nog door Radio 538 uitgezonden.

Dit is nog steeds het geval.

Groetjes,

Frank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Staat me iets van bij dat de VOO op zaterdag 25 december 1993 'Veronica's Kerstpop' op Radio 3 uitzond en geen 'Top 40'; en voor zover ik het me kan herinneren liep dat van 12.00 tot 18.00 uur; dus totdat de NOS het voor een uurtje overnam. Maar deze conclusie trek ik alleen op herinneringen, niet dat ik het ergens kan nalezen. Een onderdeel daarvan was dat bekende Nederlanders in dat programma lieten weten hoe ze kerst vierden en dat werd dan begeleid door het nummer 'Cantaloop' van US3. Of sla ik nu teveel door met herinneren???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij biedt deze opname bij Beeld & Geluid veel duidelijkheid:

http://zoeken.beeldengeluid.nl/internet/index.aspx?chapterid=1164&filterid=974&contentid=7&searchID=2422468&columnorderid=-1&orderby=1&itemsOnPage=10&defsortcol=12&defsortby=2&pvname=personen&pis=expressies;selecties&startrow=1&resultitemid=9&nrofresults=20&verityID=/100358/101178/104579/453272@expressies

Alles duidt erop dat er toen gewoon een normale Mega Top 50 is uitgezonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Vrienden, ik heb eindelijk duidelijkheid. Ik heb net bericht ontvangen van Bart Arens, presentator van de Mega Top 50. Hij mailde mij het volgende:

"Eindelijk duidelijkheid! Op 18 december 1993 is er géén jaarlijst uitgezonden. Ik heb de opname opgevraagd bij Beeld & Geluid. Letterlijke tekst van Gijs Staverman aan het begin van de show die van 14:00 - 18:00 werd uitgezonden: 'er was een Top 100 gepland voor vandaag, maar die mógen we niet uitzenden... daarom een normale Top 40".

De gids-informatie klopt hier dus niet. Alleen Radio 538 heeft op 31-12-1993 een Top 100 uitgezonden. Naar die van Radio 3 hoeven jullie dus niet meer te zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt Micha, had het van de week al gehoord. Het is de bevestiging van wat we al wisten.

Het overzicht met info over de jaarlijsten staat hier: http://www.radiopedia.nl/wiki/3FM_Mega_Top_50_jaarlijst

We zoeken nog vier dingen, misschien dat er hier nog iemand is die ons kan helpen.

1972 - Een bron ter bevestiging. Liefst de opnamen, maar info uit een gids, krant of wat is ook welkom.

1973 - Presentatie gegevens van deze uitzending.

1980 - Een bron ter bevestiging. Liefst de opnamen, maar info uit een gids, krant of wat is ook welkom.

1995 - Presentatie gegevens van deze uitzending.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vincent,

Als je op http://kranten.kb.nl/search/index/state/load als zoekterm ingeeft hitparade met de data 25-12-1980 t/m 31-12-1980 kan in de Telegraaf (en andere kranten) een deel van jouw data van 1980 bevestigd worden. Er staat in de krant "avondspits met nationale hitparade". Alleen 31 december 1980 geeft aan van 18-19 i.p.v. de door jou genoemde 18-20. Maar ik de krant kan het natuurlijk ook fout staan.

Remco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.