Spring naar bijdragen

Norderney in ere hersteld


Gast

Aanbevolen berichten

Ze zit weer strak in de verf, dat zeker.

Verder zeg ik er maar niets over... Behalve dat ik gehoopt had op een schip dat er van buiten weer uit zou zien zoals in 1974. In de praktijk is haar echter nog meer geweld aan gedaan dan er al was.. En da's niet wat er initieel beloofd was...

Of ben ik nou een ouwe zuurpruim?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ze zit weer strak in de verf, dat zeker.

Verder zeg ik er maar niets over... Behalve dat ik gehoopt had op een schip dat er van buiten weer uit zou zien zoals in 1974. In de praktijk is haar echter nog meer geweld aan gedaan dan er al was.. En da's niet wat er initieel beloofd was...

Of ben ik nou een ouwe zuurpruim?

Meer ruimte tussen de letters V E R O N I C A - zoals origineel - zou al helpen.

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het feit dat Erik de Zwart een aantal maanden geleden optrad als woordvoerder bij de terugkomst naar Nederland van de Norderney, betekent niet dat dit zijn verdienste is. Het valt me op dat er nogal schimmig wordt gedaan over het (voormalige) Veronicaschip. Zijn de eigenaren er niet trots op? Waarom een hoop centen uitgeven en niet van meet af aan roepen dat jij dat aan het doen bent?

Immers, er zijn plannen om allerlei fantastische nieuwe activiteiten aan boord van het schip te ontplooien. Het gaat, helemaal hipperdepip, in Amsterdam liggen bij het Eye filmmuseum. De link met zeezenderij ontgaat me even. Ik kan me voorstellen wat er voor fijne evenementen aan boord gehouden gaan worden. Moet je daar dan geen reclame voor maken?

Tot op heden zijn alleen mensen begaan met de Norderney die het schip nog herinneren uit de mooie oude tijd. Zij waren het die de boot volgden op de reis van Antwerpen naar Groningen. Complete fotoreportages plaatsten op onder andere dit forum. Ze is immers nog niet "in de markt gezet". Het ziet er naar uit dat de uitbaters dat zolang mogelijk willen rekken. Straks, als de aap uit de mouw is gekomen, zijn die "radiogekkies" niet meer van nutte. Dan wordt het voormalig zendschip een kekke plek om borrels te doen, of iets met media. Zolang het maar muntjes in de kassa brengt.

Het is misschien mooi dat de Norderney er nog is. Maar na de zoveelste letterlijke èn figuurlijke mishandeling kunnen we het toch niet meer serieus hebben over het Veronicaschip? Het zijn louter farizeeërs die dat jullie willen wijsmaken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat laatste gaat me (nog) te ver... Ik ben op zich erg blij dat ze gered is. Zoals in Antwerpen is ook niets.

Als partyschip heeft ze afgedaan. We kunnen stellen dat de slag om haar écht te behouden aan het eind van de 70's al verloren was, helaas.

Ik begrijp ook heel goed dat het onderhoud van zo'n schip veel geld kost, en er dus ergens fondsen verworven moeten worden. Als dat is door haar binnenste te verbouwen: Prima.. Heb ik alle begrip voor.

Zelfs voor het hoog laten van het dek kan ik nog enig begrip opbrengen. Evenals de deuren opzij..

Maar dat skylight in het dek, het weghalen van de kast waarop de doorvoerisolator zat... Nee, dat doet serieus afbreuk aan haar profiel.

Ik had echt verwacht dat er alles op alles aan gedaan zou worden om haar van buiten weer zoveel mogelijk origineel te maken. Althans haar profiel.

Maar nee... Er is wéér het één en ander verdwenen, in plaats van hersteld. En dat steekt me behoorlijk, vooral ook omdat er toch andere dingen "beloofd" zijn..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is een boot die blijkbaar voor veel zeezenderliefhebbers veel waarde heeft. Er moet alleen niet vergeten worden dat dat ding slechts een middel was (om geld te verdienen); als vissersschip, zendschip, discotheek of wat het nu ook moge worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is natuurlijk waar.

Maar dan kunnen we nog wel een paar automuseums leeghalen, om een voorbeeld te geven. ;)

Van alle zendschepen die Nederland is alleen de Norderney nog over... De rest is gesloopt of naar de kelder gegaan danwel gejaagd.

Vandaar dat ik van mening ben dat ze eigenlijk in ere hersteld zou moeten worden, zoals bijvoorbeeld de Ross.. Al besef ik heel goed dat zoiets niet zomaar meer kon of kan..

Dat ze geld moet gaan opbrengen heb ik vrede mee, maar doe dan niet zo vaag en zeg het gewoon. Of als dat niet zo is, zeg dat dan. Maar wees gewoon open en eerlijk!

Daar ontbreekt het m.i. aan, want men heeft eind vorig jaar gewoon wat verwachtingen gewekt. De buitenkant zou, zo werd in verdekte termen beloofd, weer teruggebracht worden in originele staat, maar het dek zou wel hoog blijven vanwege de binnenruimte. Ok, best begrijpelijk. Maar toch zie ik, behalve een prachtige nieuwe verflaag, alleen maar dingen verdwijnen...

Maar wellicht komt het nog goed en wordt er de laatste weken nog weer e.e.a. hersteld aan relingen, doorvoerkast, antenne's , verlichting, uitlaten, enz.. ;)

Ik zou het prachtig vinden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Zo kan je wel altijd iets aanhalen maar het is en blijft de Norderney een mooie schuit het blijft een legende die op een bepaalde manier blijft voortleven...ze zal ten eeuwige dage worden aanzien als de Veronicaschuit het levendige bewijs van toen...toen er nog radio werd gemaakt vanaf de Noordzee. Over pakweg 30 jaar als het

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op het forum van Stichting Norderney is al héél veel over de terugkomst van "de Norderney" gezegd.....

Er zijn veel positieve en negatieve reacties geplaatst omtrent de verbouwing en toekomst van dit geliefde schip...

Laten we toch het positieve in blijven zien. Het schip is terug in Nederland en ziet er weer fantastisch uit....

Een jaar terug lag ze nog te verpieteren in de haven van Antwerpen.

Binnenkort ligt ze in Amsterdam en gaan we zien wat er allemaal mogelijk is.....

Ik vind het nog steeds fantastisch dat dit is gebeurd en heb vertrouwen in de nieuwe toekomst van "onze Norderney".

Groeten.

Anneke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Het dagblad van het noorden schreef gisteren een stukje over het schip...

GRONINGEN - Met een vertraging van vier maanden vertrekt het compleet gemoderniseerde Veronica-schip medio november vanaf de kade aan het Eemskanaal in Groningen naar Amsterdam.

Het voormalige zendschip heeft precies een jaar aan de kade van aannemersbedrijf Drenth gelegen. De boot krijgt een ligplaats op het IJ.

De vertraging is veroorzaakt door regels die de gemeente Amsterdam aan de komst van het schip stelde. De Havendienst was enthousiast. Nadien bleken nog een dozijn gemeentelijke diensten een oordeel te moeten vellen. Brandweer, politie, parkeerbeheer, bouw en woningtoezicht en de welstandscommissie kregen de boot onder ogen.

De welstandscommissie vond dat de boot beter andersom kon liggen. Daarom moesten in een andere wand van het schip nieuwe vluchtdeuren worden gemaakt.

Je houdt het toch niet voor mogelijk.... :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De verminking slaat dus nog meer toen ,weer een aantasting van het uiterlijk van het schip. Maar goed veiligheid is ook belangrijk en het gaat om het behoud van de Old Lady denk ik dan maar weer.

En in ere hersteld ....daarom moest ik wel lachen. Naam staat verkeerd op het schip witte hekken bepalen het aanzicht en een enorm gat in het toch al te hoge dek .Laten we hopen dat de antenne er snel in hangt en dat er voor het zicht nog wat aan die te kleine naam Veronica gedaan kan worden .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De verminking slaat dus nog meer toen ,weer een aantasting van het uiterlijk van het schip. Maar goed veiligheid is ook belangrijk en het gaat om het behoud van de Old Lady denk ik dan maar weer.

En in ere hersteld ....daarom moest ik wel lachen. Naam staat verkeerd op het schip witte hekken bepalen het aanzicht en een enorm gat in het toch al te hoge dek .Laten we hopen dat de antenne er snel in hangt en dat er voor het zicht nog wat aan die te kleine naam Veronica gedaan kan worden .

OH!

Laten we in ieder geval hopen dat de verminkingen nog niet verder toeslaan ze heeft al zoveel geleden.

dit heeft de "Old Lady"niet verdiend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi, maar als ik het goed zie, staan de letters nog steeds te dicht bij elkaar, vergeleken met de zeezenderperiode. Terwijl dat toch heel gezichtsbepalend is.

Paul

Paul, zoveel verschil zit er toch niet in de belettering van toen en nu ;-)?

groet,

Per

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.