Spring naar bijdragen

Hilversum in 1956


rien1959

Aanbevolen berichten

Ja ik kende het als geboren en getogen Hilversummer. Ik was toen 9 jaar. Maar m'n zus is ouder en herkent veel meer.

De vijver bij Anna's Hoeve waar nog bootjes voeren. En de geweldig grote sneeuwschuiver! En op 32" de grote spoorbomen zoals wij Hilversummer dat noemden. Met de loopbrug zodat je over het spoor overheen kon.

En daar zat tegenover "Santbergen" dat later het opleidings instituut voor de Omroep zou worden. En ook daar het NBM (Ned. Bus Maatschappij) busstation.........och ik stop maar.

Ik krijg heimwee naar die tijd, toen de wereld nog overzichtelijk was!

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik krijg heimwee naar die tijd, toen de wereld nog overzichtelijk!

Ja, dat is een bekend gevoel Juul.

Bij mij komt dat altijd naar boven wanneer ik foto's bekijk van ons dorp.

Ooit liep er een kreek door het dorp met fraaie bochten vanaf de rivier. Maar vanwege de vooruitgang moest dat in de jaren zestig allemaal verdwijnen.

Eeuwig zonde ! Net als de haven de werd gedempt, ook een misser van de eerste orde.

Maar goed, we moeten ook eerlijk zijn. De nieuwe tijd heeft ook zijn voordelen gebracht.

Door het internet en alle andere digitale media kunnen we veel meer zien en ook delen (zoals dit forum)

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit soort dingen haalt mij altijd compleet onderuit. Helpt ook niet bepaald dat deze deun er onder zit. Dat Mistige Rooie Beest, toch? Uit Turks Fruit?

Ik kom uit Den Haag, niet uit Hilversum, maar de gevoelens die dit soort beelden oproepen zijn gruwelijk sterk. Een bijna wanhopig 'terug willen'. En weten dat het je nooit, nooit zal lukken.

Dat er maar een enkele auto langs de stoeprand geparkeerd stond. Een Opel Kaptein, met die vreemde holle, chromen grille.

Dat dat zoemend elektrische HUS-karretje voorbijreed.

Dat je een ijsje kreeg bij zo'n vierkant driewieler-ding met die uitbundige, slagroomvormige chromen sierdeksels op de gekoelde vakken.

Dat de groentenboer door de straat reed, met achterop die grote, slingerende weegschaal.

Dat de politie op het Scheveningse strand patrouilleerde in zwarte jeeps met in plaats van portieren, lapjes zwart leer, die met dezelfde draaiknopjes werden vastgehouden als het rode doek dat de bakker voor zijn etalage bevestigde als 's zomers de zon te fel in de etalage scheen.

Eén keer terug naar die tijd, met mijn camera-van-nu, 100.000 foto's maken en het je allemaal nog eens inprenten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[/align]Wat Evert Stolman al aangeeft; alleen de auto's al.... Of je nu wel of niet bekend in Hilversum bent, het is gewoon een prachtig tijdsbeeld.

Juul's opmerking over de NBM deed mij ook even terugdenken; want de NBM-garage (volgens mij zelfs nog de oude tramremise) is nog steeds in gebruik door Connexxion die officieel één van de rechtsopvolgers van de NBM is; al ging dat eerst via CN (Centraal Nederland) en Midnet. Al die jaren werd al gesproken over afbraak en een nieuw busdepot elders in Hilversum maar het is er nooit van gekomen. Hoe oud het daar ook is, het heeft nog steeds iets speciaals.

Mijn vader is 30 jaar buschauffeur geweest bij CN, Midnet en Connexxion en ik ging vaak met hem mee waarbij we vaak in Hilversum kwamen. Als kind had dat iets magisch, waarschijnlijk puur omdat de radio en tv daar vandaan kwamen. Als je wat ouder wordt, leer je ook relativeren en dan kijk je er anders tegenaan. Vanuit Zeist ging je eerst dwars door de bossen van de Lage Vuursche, achter kasteel 'Drakensteyn'; vanuit Amersfoort ging je via Paleis Soestdijk. Dan via de Soestdijkerstraatweg Hilversum in, langs Kroymans, Hilversum-Sportpark (als je geluk had, zeg je helemaal links het VOO-gebouw aan het Laapersveld) richting de Vituskerk. De bushalte voor het KRO-gebouw aan de Emmastraat had altijd klandizie, en als de Soestdijkerstraatweg was afgesloten, moest je helemaal achterlangs via de Oude Amersfoortseweg waar de EO gevestigd was en ook het Omroepmuseum te vinden was. En als je eenmaal de Vituskerk voorbij was, kwam de PTT-toren in zicht die boven alles uit kwam.

Op het station was het oude Stationsgebouw nog met helemaal rechts de chauffeurskantine; dan moest je eerst door een oude wachtruimte heen en je kwam in het hele oude, lichtelijk gedateerde maar heel gezellige kantine. En de terugweg ging via een vrij smal straatje naar de Groest waarbij de bus nog de hele Groest afreed en voor de Hilvertshof dan een enorm drukke halte was, waar zo'n beetje alle stads- en streekbussen stopte. Misschien wat recentere herinneringen dan voor menig forum lid, maar ik spreek ook alweer over zo'n 22/23 jaar geleden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de liefhebbers van oude auto's, staan hier twee links naar prachtige filmpjes. Ze geven het verkeersbeeld weer op het Keizer Karelplein in Nijmegen, in 1963. Vijftien minuten lang een feest der herkenning!

http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_intro.aspx#3653533

http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_intro.aspx#3655134

Evert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.