Spring naar bijdragen

Tapevonst: 3x een uur Veronica


Annerob

Aanbevolen berichten

Vrienden,

Onderstaande werd vandaag op een ander, bandrecorder gerelateerd, forum gepost:

Ik kreeg bij mijn onlangs aangeschafte ReVox PR99 deck, een flink aantal tapes erbij, waaronder een kopie-mastertape, die erg goed klinkt.

Maar ook een drietal oude banden van een uur, waarvan de verkoper zei dat dit nog oude uitzendbanden waren van radio Veronica.

Ik ben geneigd om hem te geloven, want de banden klinken te goed om opgenomen te zijn van de AM. Er is gewoon geen radioruis, getik, or whatever te horen. Ze beginnen gewoon met het begin van het programma en eindigen met het eind en dan niets meer. Bovendien staat er op het eind van een van de banden na het programmaeinde en een klein stukje niets, weer het einde van een ander programma, een hint dat de uitzendbanden meerdere keren gebruikt werden. En er staat 'veronica' op geschreven, maar dat zegt niets. De banden bevatten ook gewoon de reclame van die tijd, hilarisch gewoon. Alleen al daarvoor moet je ze eigenlijk even luisteren.... :)

Ik weet niet de datum (jaartal) van de banden, dit staat er niet op. De banden zijn mono, ik vermoed volspoor maar ik heb ze afgespeeld op de 2-track PR99. Ze zijn 19 cm/s. Band 1 is overigens best wel een aparte band: de bevestiging op de recorder gaat via het pancake-principe, maar het is wel een soort van reel, met flensen bedoel ik. Een hybride! Ik kende het nog niet.

Ik heb ze opgenomen in audacity, ik heb zojuist de eerste band af. Ik heb er uiteraard geen bewerking op gedaan, behalve dan een beetje afknippen en peak-volume adjust. Dit om de authenticiteit te bewaren. De banden klinken op zich best nog wel goed.

Voor de liefhebbers (het is op zich wel gaaf zo'n brok nostalgie) ga ik ze online zetten, de eerste twee staan er nu al. Zie mijn site:

http://pvdm.xs4all.nl/muziek

De komende dagen zal de andere er ook bij komen als ik tijd heb.

Band 1: Veronica Muziek terwijl u werkt

Band 2: Veronica rythm and blues hop nr 107

Band 3: Veronica 18 sept. 24:00-01:00 gev. platen L.R.P.

Band 1:

IMG_20130906_181651.jpg

Band 2:

CAM00033.jpg

Voor de liefhebbers dus!

-Philip

Zelf zit ik op m'n werk, en kan hier niet luisteren... Beoordelen jullie het dus maar vast.. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vrienden,

Onderstaande werd vandaag op een ander, bandrecorder gerelateerd, forum gepost:

Zelf zit ik op m'n werk, en kan hier niet luisteren... Beoordelen jullie het dus maar vast.. ;)

3 x schitterend. UUrtje non stop wordt door Joost afgesloten met tevens de zendersluiting voor die dag.

Uurtje MTUW in de presentatie van Jan van Veen.

Hoeveel van dit soort grandioze banden zouden nog op zolders etc liggen?

Paul de Haan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De band met "pan-cake" is zeker geen studio band, althans zo'n haspelen doos kenden wij niet. Ook de opm. "mono" zou ik er als Veronica technicus niet opzetten. Waarom? Alles wat we deden was mono dus de boodschap was overbodig. Over de band kan ik niet oordelen die erop zit.

De andere tape zit op een bekende haspel maar daar zie ik geen spoor van stickers dan wel andere aanwijzingen. Dus als uitzendband komt ie niet in aanmerking.

Bij de R&B hop hoor je de band duidelijk instarten. En zo'n programma zouden wij niet naar boord sturen. Dus een kopietje denk ik

Neemt niet weg dat het een kopie van een studio banden zou kunnen zijn.

Dat dat zo is geeft de "tag" ook mooi weer, er staat nl "VAN" uitzendband. Of de digitaliseerder bedoeld dat het van een originele uitzendband komt en juist dat betwijfel ik.

Kijk maar:

2je4va8.jpg

Verder Ik zou eens moeten luisteren.

Hoe dan ook als het opnamen zijn die ik niet in ons archief heb een aardige aanvulling. Ik moet het nog nakijken.

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

R&B Hop 112 werd op 24 oktober 1966 uitgezonden. Maandagavond 21.00 uur. Dit is nummer 107 dus reken maar uit. Volgens mij zijn alle programma's uit 1966. De gevarieerde muziek is van 20 september 00.00 uur.

Nog even over de datum van R&B Hop op 24 oktober 1966:

Maandag. Joost zegt dat dit de "112e" aflevering is. (de nummering klopt niet, want op 12 sept.op de band in ons archief zegt hij dat het de 6e is!) En de aap komt op 59’16†uit de mouw........daar zegt Joost dat het nummer 12 is!


Hoi Annerob,

hartelijk dank voor deze bijdragen.

PS het REM-eiland staat prima naast de Nordeney, net als in 1964.

Hartelijke groet,

Ronald Bos

Dat over het REM eiland en de Norderney snap ik niet.

Iemand??????

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De band met "pan-cake" is zeker geen studio band, althans zo'n haspelen doos kenden wij niet. Ook de opm. "mono" zou ik er als Veronica technicus niet opzetten. Waarom? Alles wat we deden was mono dus de boodschap was overbodig. Over de band kan ik niet oordelen die erop zit.

De andere tape zit op een bekende haspel maar daar zie ik geen spoor van stickers dan wel andere aanwijzingen. Dus als uitzendband komt ie niet in aanmerking.

Bij de R&B hop hoor je de band duidelijk instarten. En zo'n programma zouden wij niet naar boord sturen. Dus een kopietje denk ik

Neemt niet weg dat het een kopie van een studio banden zou kunnen zijn.

Dat dat zo is geeft de "tag" ook mooi weer, er staat nl "VAN" uitzendband. Of de digitaliseerder bedoeld dat het van een originele uitzendband komt en juist dat betwijfel ik.

Kijk maar:

2je4va8.jpg

Verder Ik zou eens moeten luisteren.

Hoe dan ook als het opnamen zijn die ik niet in ons archief heb een aardige aanvulling. Ik moet het nog nakijken.

Juul

Die TAG mag je gerust negeren, Juul..

De tapes zijn door de "vinder" van de tapes gedigitaliseerd. Hij heeft die tag dus ingeklopt, ervan uitgaande dat dit originele uitzendbanden zijn...

Ik ga nog proberen om meer info over de tapes te krijgen. De naam van de verkoper bijvoorbeeld.

De spoel met AEG kern is duidelijk geen Veronica spoel.. Volgens Niels is het een type spoel welke veel bij de Wereldomroep in gebruik was. Dus of de bron die kant op gezocht moet worden? Wie weet komen we er nog achter...

Ik ben wel benieuwd of deze uitzendingen al in het Grote Veronica Archief aanwezig zijn... Maar jou kennende krijgen we dat vast nog wel een keer te horen! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het non stop uurtje met Joost die de afkondiging doet is van Maandag 19 september. Althans zoals "wij" dat bij de radio doen.

Joost zegt dan ook Ma 19 september.......

En hier is de programmering van die dag 19 september 1966.

scan: © Stichting Norderney

2ibnh1s.jpg

Ik zie het zo voor mij, de "meiden uit de disco" zochten wat platen op en Joost nam op een apart bandje de afkondiging op en de technicus monteerde alles in elkaar.

Zo ben ik toen ik nog niet bij Veronica in dienst was ook begonnen. Ik kwam wel eens 's avonds langs bij Ad en dan zei Joost;

"Hé Jules ( geen Juul ), kun jij effe non stop maken?"

En toen ze me bij het leger niet meer wilde hebben kon ik beginnen. En toen was ik samen met Ad de jongste technicus. En dat wilde Willem die toen programmaleider was ook. "Verjonging" was het credo. En het was tegelijkertijd het begin van m'n lange radio loopbaan.

Juul

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.