Spring naar bijdragen

Bunkeren


Annerob

Aanbevolen berichten

Een vraag die me al een tijdje bezighoudt:

Onderin de Norderney lagen 2 grote tanks. Één voor drinkwater en één voor dieselolie.

Gezien het verbruik van de generatoren (ik schat dat op 50-75 liter per uur) zak die voorraad regelmatig aangevuld zijn.

Maar hoe ging dat? Was de Ger-Anna tevens tankschip? Kwam het in vaten aan boord ( Arme matrozen....) of kwam er op gezette tijden een bunkerschip langszij?

Ik heb er nooit wat van gezien op de vele foto's...

Wie weet dus hoe dat ging en wie heeft het op foto?

Tevens zoek ik foto's van de machinekamer van het schip. Puur om inzichtelijk te krijgen hoe die er precies uitzag...

Alvast dank!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Foto's van dat deel van de Norderney zijn er bedroevend weinig. Het is wel verklaarbaar, natuurlijk. De aan radio-gerelateerde-ruimten waren leuker en interessanter. En destijds was fotograferen (en zeker filmen) een activiteit die toch door heel wat minder mensen werd beoefend dan in ons tijdperk van smartphones.

Maar jammer is het! En het maakt het realiseren van een virtuele wandeling door het schip min of meer onmogelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

op de weblog van soundscapes staat nog wel een verhaal over wat men aantrof en een foto van het grint als ballast in de Norderney

http://www.icce.rug.nl/~soundscapes/VOLUME05/Norderney2.shtml

Volgens mij heeft Leendert Vingerling ooit foto's gemaakt toen het schip bij Scheepvaartbedrijf Kalkhaven BV in Dordrecht of in de Merwedehaven in Papendrecht lag of in het voorjaar 1980, De Norderney wordt overgebracht naar een scheepssloperij in 's Gravendeel.

http://www.mediapages.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=2201&Itemid=81

Die zou je kunnen benaderen.

vr.gr. Anne

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welnee...

In de generatorruimte stond een 'dagtank' die elke ochtend werd gevuld.

In mijn herinnering was 'ie niet bijzonder groot.

Ik schat dat de toenmalige generator (het waren er twee) en voor het gemak 10 KVa, tussen de 3 en 7 liter per uur verbruikte afhankelijk van de belasting.

Wellicht dat Juul daar nog documentatie over heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welnee...

In de generatorruimte stond een 'dagtank' die elke ochtend werd gevuld.

In mijn herinnering was 'ie niet bijzonder groot.

Ik schat dat de toenmalige generator (het waren er twee) en voor het gemak 10 KVa, tussen de 3 en 7 liter per uur verbruikte afhankelijk van de belasting.

Wellicht dat Juul daar nog documentatie over heeft.

Nee.

Juul ( eerlijk gezegd heeft het ook niet m'n interesse.......)

PS nou vooruit, dit is het enige dat ik heb inzake de generatoren.

2dtxkki.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welnee...

In de generatorruimte stond een 'dagtank' die elke ochtend werd gevuld.

In mijn herinnering was 'ie niet bijzonder groot.

Ik schat dat de toenmalige generator (het waren er twee) en voor het gemak 10 KVa, tussen de 3 en 7 liter per uur verbruikte afhankelijk van de belasting.

Wellicht dat Juul daar nog documentatie over heeft.

Hmm.. Ik heb het inderdaad wat te hoog ingeschat, ja.. Ik werk met grotere generatoren ( tot 1,6 MVa) en dan ben je grote getallen gewend.. :)

Deze DAF's zullen waarschijnlijk DD 575's geweest zijn. ca 105PK / 75 KW dus.

Dat werd op zeker niet benut.. maar uitgaande van 25% belasting kom je dan op een verbruik van ca 2,4 gallon per uur. Dat is dus net iets boven de 9 liter/uur. Jouw schatting is dus realistischer dan de mijne, da's duidelijk! ;)

http://www.dieselserviceandsupply.com/Diesel_Fuel_Consumption.aspx

Maar de vraag blijft dus staan: Hoe werd er gebunkerd? :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit soort vraagstukjes maken me soms nieuwsgierig. Daarom maar eens aan de googel gegaan. Zo kwam ik te weten dat de zender van Veronica volgens de opgave van de fabriek 30 kilowatt stroom nodig had om 10 kilowatt zendvermogen te kunnen leveren. Een "power calculator" rekende dat om naar 37,5 kVa.

Als we dan uitgaan van Rob's Daf, en 50% belasting in zijn schema, zit je aan zo'n 13 liter per uur. Da's dan 260 liter per dag (bij 20 uur per dag uitzenden). Maar goed: dan heb je nog geen bedlampje branden, studio draaiende, koelkast koelende of Peyton Place op de televisie.

Ergens anders op het internet kwam ik in een artikel over Veronica het volgende tegen: "De 'Ger-Anna' blijft ongeveer een kwartiertje langszij en vaart dan weer terug, behalve als er olie en water getankt moet worden. Dan duurt 't een half uur". Kwestie van een slang, en pompen maar lijkt me dat. Maar het is wel het antwoord op de vraag hoe er gebunkerd werd.

Nu nog een gokje hoeveel stroom alle overige apparaten aan boord gebruikten. Iemand??

Heather.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was al heel lang van plan om dit zelf in 3D te gaan bouwen maar bij gebrek aan beeldmateriaal is het wat lastig.

Het is misschien interessant en handig om hier of elders een stek in te richten waarin ALLE ruimtes van het schip omschreven gaan worden en waar iedereen zijn of haar materiaal of informatie aan toe kan voegen. Op een gegeven moment ontstaat er dan wel een aardig beeld waaruit te reconstrueren valt. De missende informatie kan als lege ruimte wel opgezet worden.

Wie weet hoeveel deurtjes er dan geopend kunnen gaan worden in een virtuele rondwandeling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat laatste is lastig, want er was vermoedelijk nog een 3e set aan boord. Een kleinere set, welteverstaan, die voldoende capaciteit in zich had om het schip zelf van spanning te voorzien. Of daar de studio ook mee gevoed werd?? Maar waarschijnlijk wel de CV, de verlichting en wat er verder zoal op en aan zo'n schip van stroom moet worden voorzien.

Nu kan dat bij de Norderney natuurlijk anders zijn geweest, maar als ik in het boek van Rob Out lees dat na het stoppen van de uitzending op 31-8-'74 de generator zweeg, ga ik er vanuit dat er nog een stroombron was... Deze aanname wordt gesteund door het briefje van Juul: Daf 3!

Het zou goed kunnen dat de Ger-Anna tevens als bunkerschip fungeerde. Maar even uitgaande van die 260 liter per dag en 1x per week de Ger Anna langszij om te bunkeren... Dan moet die dus zo'n 2000L diesel meegebracht hebben. Daarnaast natuurlijk nog drinkwater..

Maar dat zijn niet meer dan beredeneerde aannames... Ik was er (helaas) nooit bij.. :)

De zender draaide volgens mij ook niet standaard op 10KW, dus zal het opgenomen vermogen ook lager zijn. Vandaar mijn eerder genoemde 25%. Zit je nog op 180 liter per etmaal natuurlijk... En alle boordsystemen kunnen ook op 24V gewerkt hebben, oftewel op de accu's. Ongebruikelijk, maar niet onmogelijk! Meestal loopt er dus een klein generatorsetje voor dat werk.

Tanken kan met vaatjes gedaan zijn. Absoluut! Maar ik zie op beelden van de Ger Anna of van de Norderney nergens zoveel vaatjes.. Hoogstens een paar vaatjes motorolie oid.. Maar of dat dan weer wat zegt?

Maar goed, ik hoop dat Harm op al deze aannames, speculaties en veronderstellingen een sluitend antwoord heeft... :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee joh, hoe kom je daar nou bij?!

Ik was aan boord in juli 1977 toen Maarten de Reus, voorafgaand aan de TV-opnamen van "The day the music died", één generator aan de praat moest krijgen.

Het was een bijzonder moment toen de verlichting weer ging branden en de studio nog min of meer compleet was.

Alle verlichting was overigens 220V, voornamelijk TL, en de buitenverlichting gloeilampen met bajonet-fitting anders trillen ze er uit...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat ken ik, ja. In de scheepvaart is dat normaal. Schroefdraad werkt daar niet.

Ik dacht/hoopte dat je misschien ook al eens aan boord was toen ze nog operationeel was. Helaas.. Maar dat zul je zelf ook wel jammer vinden ;)

Overigens vind ik het idee van Per erg goed! Tekeningen en foto's van een ruimte bij elkaar in een topic! Dat kunnen leuke naslagwerkjes worden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat je er van uit mag gaan dat het op de Norderney het er net aan toe ging als op de MEBO 2 en de Mi Amigo, de tender (de Ger Anna) was in het bezit van tanks voor diesel en drinkwater met een pomp waarmee het goedje overgepompt kon worden. Alleen in het laatste jaar van het bestaan van de MV. Mi Amigo (1979) is er een paar keer spraken geweest dat er diesel is aangevoerd met vaten, de bekende vaten op het dek van de MV. Mi Amigo. Deze kwamen aan boord met een Thamesbak (een binnenvaartschip) met de beruchte vaten aan boord. Dit omdat dit schip niet beschikte over een tank onder het dek. Water kwam ook vaak mee op de zaterdagse liefhebbers boot, in een container die je ook op de camping gebruikt.

Om op de Norderney terug te komen, ik heb zelf wel eens gezien dat de Ger Anna van brandstof voorzien werd in de Scheveningse 2e binnenhaven door de olieboot.

Groet Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat laatste is lastig, want er was vermoedelijk nog een 3e set aan boord. Een kleinere set, welteverstaan, die voldoende capaciteit in zich had om het schip zelf van spanning te voorzien. Of daar de studio ook mee gevoed werd?? Maar waarschijnlijk wel de CV, de verlichting en wat er verder zoal op en aan zo'n schip van stroom moet worden voorzien.

Nu kan dat bij de Norderney natuurlijk anders zijn geweest, maar als ik in het boek van Rob Out lees dat na het stoppen van de uitzending op 31-8-'74 de generator zweeg, ga ik er vanuit dat er nog een stroombron was... Deze aanname wordt gesteund door het briefje van Juul: Daf 3!

Het zou goed kunnen dat de Ger-Anna tevens als bunkerschip fungeerde. Maar even uitgaande van die 260 liter per dag en 1x per week de Ger Anna langszij om te bunkeren... Dan moet die dus zo'n 2000L diesel meegebracht hebben. Daarnaast natuurlijk nog drinkwater..

Maar dat zijn niet meer dan beredeneerde aannames... Ik was er (helaas) nooit bij.. :)

De zender draaide volgens mij ook niet standaard op 10KW, dus zal het opgenomen vermogen ook lager zijn. Vandaar mijn eerder genoemde 25%. Zit je nog op 180 liter per etmaal natuurlijk... En alle boordsystemen kunnen ook op 24V gewerkt hebben, oftewel op de accu's. Ongebruikelijk, maar niet onmogelijk! Meestal loopt er dus een klein generatorsetje voor dat werk.

Tanken kan met vaatjes gedaan zijn. Absoluut! Maar ik zie op beelden van de Ger Anna of van de Norderney nergens zoveel vaatjes.. Hoogstens een paar vaatjes motorolie oid.. Maar of dat dan weer wat zegt?

Maar goed, ik hoop dat Harm op al deze aannames, speculaties en veronderstellingen een sluitend antwoord heeft... :)

Ik weet dat je alles dat Out opschreef niet altijd voor waar aan moest nemen.

De generator "zweeg" daar bedoelde hij gewoon mee "dat ie niet meer nodig was". Hij had ook kunnen schrijven;"de zender ging uit".......

Gewoon een een stukkie tekst. Niet te veel achter zoeken. De generator bestemd voor de zender zal heus wel uitgegaan zijn op de 31ste.

En......toen ik wel eens "mee ging" ( als het mooi weer was ), dan was de vaste melding als we de Semafoor waren gepasseerd;" Halla de Veronica hier de Ger-Anna, WATER EN OLIE aan boord".

Hier een foto van Henk Korthuis , "de tweede kapitein" die dat meestal riep door de marifoon:

foto: © Hans Becker-Stichting Norderney

2h2l83o.jpg

Die tekst gebruiken wij als oud medewerkers nog vaak bij mailwisselingen onderling.

Dick Klees heeft dat voor Veronica collega's standaard onderaan z'n mail staan.

Ach ja, grapjes hé?

Dit is toch veel leuker als "alles te willen weten over bunkeren?"

1ste foto: onbekende dame op bezoek

2e foto: onbekende dame en Rob Out

Juul

foto's : © Hans Becker-Stichting Norderney

16m4siv.jpg

8wmrk0.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geef toe: Dit ziet er véél beter uit dan een olievaatje.. ;)

Nu kan ik een topic starten over wie en waarom deze dame aan boord gebracht heeft / is, maar ik zal me verder beheersen.. :D

Maar jouw bericht heeft, en dan keer ik met enige moeite weer even terug naar mijn vraag, wel duidelijk gemaakt dat de Ger-Anna de gasolie en het drinkwater aanleverde. Waarvoor dank!

Blijft nog even de vraag hoe dat dan ging, maar ook daar zal vroeg of laat wel antwoord op komen.. ;)


En om nog even op de onbekende knappe dame terug te komen...

8wmrk0.jpg

Ze komt me bekend voor...

Ik twijfel of het deze dame is:

Ria%25252520in%25252520Toppop.jpg

Jose Hoebee, uit de groep LUV

In de Veronica tijd nog niet bekend, maar volgens mij nam ze in die tijd aan miss verkiezingen deel. Jose is van '54, dus qua leeftijd zou dat ook kunnen...

Wie het weet, mag het zeggen... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Juul er moet nog een a4tje zijn met daar op nog meer onderhoud schema,s.

Ik heb AD op een reunie omme nabij 18 april toen 2 a4tjes gegeven de ene staat hier

afgebeeld de ander moet Ad dan nog hebben. Het is op een oud 192 papier geschreven

met het gekleurde logo boven aan het papier.Ik hoop dat het stukje nostalgie niet verloren is gegaan dat zou zonde zijn ik heb ze eigenhandig uit de Norderney gehaald.

vriendelijke groet van schier. Henk.


Hoi Rob er waren ,zoals je kon lezen, inderdaad 3 daf generatoren aan boord

van de Norderney.groet Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Juul er moet nog een a4tje zijn met daar op nog meer onderhoud schema,s.

Ik heb AD op een reunie omme nabij 18 april toen 2 a4tjes gegeven de ene staat hier

afgebeeld de ander moet Ad dan nog hebben. Het is op een oud 192 papier geschreven

met het gekleurde logo boven aan het papier.Ik hoop dat het stukje nostalgie niet verloren is gegaan dat zou zonde zijn ik heb ze eigenhandig uit de Norderney gehaald.

vriendelijke groet van schier. Henk.


Hoi Rob er waren ,zoals je kon lezen, inderdaad 3 daf generatoren aan boord

van de Norderney.groet Henk

Ha die Henk,

Ik heb dit ooit van Ad gekregen. Meer niet. Volgende keer echt aan mij geven.....(hi).

PS. Ik heb de banden van HvD inmiddels digitaal gemaakt.

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Juul jammer dat het a4tje weg is maar dat is niet anders.

Ad is dus niets veranderd in vergelijk met vroeger eens een

rommelig figuur altijd een rommelig figuur maar wie weet

duikt het nog ergens op.

Ik heb trouwens HvD afgelopen vrijdag nog gesproken

hij kijkt er naar uit dat hij het CDje kan terug luisteren

even terug in de tijd.groet van schier Henk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Juul jammer dat het a4tje weg is maar dat is niet anders.

Ad is dus niets veranderd in vergelijk met vroeger eens een

rommelig figuur altijd een rommelig figuur maar wie weet

duikt het nog ergens op.

Ik heb trouwens HvD afgelopen vrijdag nog gesproken

hij kijkt er naar uit dat hij het CDje kan terug luisteren

even terug in de tijd.groet van schier Henk.

Komt goed Henk en............ Henk.

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6404
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JPB
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.