Spring naar bijdragen

De machinekamer van de Norderney


Annerob

Aanbevolen berichten

Dat lijkt dezelfde of eenzelfde. Je ziet de warmtewisselaar van het buitenboordwater en het koelsysteem nog zitten.

Verder is er nogal wat aan het koelsysteem versleuteld. En om nu te zeggen dat dit professioneel gebeurde....

Maar ik denk dat dit een originele set is, ja! Waar zal 'ie nu zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm... Dat weet ik niet, dat boek mist in mijn collectie.

Voorlopig moeten we die dan even als "onder voorbehoud" beschouwen.

Om in te haken op de foto van Per:

null_zps7a4db4c2.jpg

null_zpsb4681df1.jpg

null_zps30222f5c.jpg

null_zps1a8d83a4.jpg

Dezelfde motor in, volgens de persoon die ze mij zond, 2005...


Hetzelfde hoekje van de machinekamer, zo'n 13 jaar voordat Per er de DAF fotografeerde:

994016_609587002416024_2006646546_n.jpg

2 grote motorpompen die vermoedelijk in april 1973 overuren hebben gemaakt...

De DAF heeft daar dus waarschijnlijk tot de eerste grote verkrachting van het schip niet gestaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm... Dat weet ik niet, dat boek mist in mijn collectie.

Voorlopig moeten we die dan even als "onder voorbehoud" beschouwen.

Voor de mensen die dat boekje wel hebben: op pagina 52 is te zien dat hij aan boord wordt gebracht. Op pagina 82 een andere foto uit dezelfde serie als de eerste in dit onderwerp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is machinist Ko van Ieperen ( † )

Juul

Klopt Juul. Ik wist echter niet dat hij ons ook reeds verlaten had...


Nog een foto.

Dit zou ook de machinekamer van de Norderney zijn...

Een duidelijk andere (grotere) motor met 2 stuks 3 cilinder koppen.

Dit zou ergens rond '72 of '73 moeten zijn, denk ik.

Rond die tijd veranderde er wat aan de uitlaten: Het werden er meer. Wellicht is er toen een nieuwe generator geplaatst?

Het kan natuurlijk zijn dat het totaal ergens anders is..

1382230_1427819110766336_2013474880_n.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit zou dus inderdaad aan boord van de Norderney kunnen zijn?

Aan de motor te zien, ( klepdeksels, lakwerk) is het een vlamnieuwe motor (type 1160, denk ik)!

Wat mijn vermoeden dat er ergens rond de '72 of '73 iets aan de generatoren werd aangepast...

Dat weet ik niet. Maar de persoon is "sprekend' Maarten.

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Rob ik denk dat je gelijk hebt omdat je op de foto kunt zien

dat de leiding boven de motor ook nieuw is. De solderingen

zien er gloed nieuw uit. Tin word vrij snel dof vandaar mijn

conclusie. Dat van de uitlaten klopt ik vraag mij af of er niet een

oud machinist van de Norderney is die ons uit de droom kan helpen

wie? groet Henk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar ik op doelde:

192 tijd, met 1(?) uitlaat:

wallpaper_norderney_800.jpg

3 uitlaten:

vrgoyk.jpg

Einde 192 tijd, of begin 538 tijd, omdat de afschermplaten, om de doorvoerisolator tegen zeewater te beschermen, nog ontbreken.

Nog een keer 3 uitlaten, gezien de sleepkabel te dateren op april 1973:

Veronica_Norderney_1973.JPG

Er is daar dus ergens iets gebeurt, in de machinekamer.. ;)

Wellicht had het iets te doen met de 2e zender? (kwam die niet ook begin jaren 70 aan boord?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Rob ik denk dat je gelijk hebt omdat je op de foto kunt zien

dat de leiding boven de motor ook nieuw is. De solderingen

zien er gloed nieuw uit. Tin word vrij snel dof vandaar mijn

conclusie. Dat van de uitlaten klopt ik vraag mij af of er niet een

oud machinist van de Norderney is die ons uit de droom kan helpen

wie? groet Henk.

Nee die doen niet aan dit soort fora, joh.

Ik zie er binnenkort denk ik wel één van.

Juul


Waar ik op doelde:

192 tijd, met 1(?) uitlaat:

wallpaper_norderney_800.jpg

3 uitlaten:

vrgoyk.jpg

Einde 192 tijd, of begin 538 tijd, omdat de afschermplaten, om de doorvoerisolator tegen zeewater te beschermen, nog ontbreken.

Nog een keer 3 uitlaten, gezien de sleepkabel te dateren op april 1973:

Veronica_Norderney_1973.JPG

Er is daar dus ergens iets gebeurt, in de machinekamer.. ;)

Wellicht had het iets te doen met de 2e zender? (kwam die niet ook begin jaren 70 aan boord?)

De tweede, reserve zender, kwam in de loop van 1965 aan boord, via de haven van Antwerpen.

Hier een aardige foto die collega Ruud Doets maakte. Kun je zien hoe krap dat allemaal was en de programma's gingen gewoon door..............

foto: © Ruud Doets - Stichting Norderney

6toeja.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juul,

Zonder te willen twijfelen aan jouw kennis...

Kijk nog eens goed naar de foto.. Hint: Welke recorders zie je liggen? ;)

Ik zie zelf 2 PT6011's en een M24. Volgens mij zal dat dus ergens rond '69 moeten zijn? Temeer daar de Akai's ook nog vlak liggen en later in een knik met het versterkerdeel lagen...

Ik weet het.. Het is wat freaky allemaal.. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Duidelijk een kleinere (short-block) en een grotere.

De kleinere is vrijwel zeker een "DD575", de grotere een "DK1160" met bijna de dubbele cilinderinhoud (11,63 liter tegen 5,76 liter)

De kleine lijkt me trouwens ook nieuwer dan de andere diesel (met Ko) die we reeds kenden en die blijkbaar in 2005 nog aan boord stond. De kleur is daarvoor een aanwijzing.

Beide motoren zullen in de begin jaren 80 ook nog een behoorlijke waarde gehad hebben, dus zullen toen wel verkocht zijn..

Mooi plaatje, Niels! Toch die docu nog maar 'ns een keer goed bekijken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juul,

Zonder te willen twijfelen aan jouw kennis...

Kijk nog eens goed naar de foto.. Hint: Welke recorders zie je liggen? ;)

Ik zie zelf 2 PT6011's en een M24. Volgens mij zal dat dus ergens rond '69 moeten zijn? Temeer daar de Akai's ook nog vlak liggen en later in een knik met het versterkerdeel lagen...

Ik weet het.. Het is wat freaky allemaal.. :D

Ja, ik zie het, ik schreef 1965. Foutje, moet later zijn. Ze hadden aan boord eerder de AKAI's dan wij. En wij kregen ze in 1969.

Sorry.......

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In 1981 bezochten Hans Knot, Marcel Poelman en Paul de Haan de Norderney in Zoutkamp Groningen.

Op de foto zien we een tweetal tanks en een electra schakelunit er voor, althans dat denk ik. Voor mijn gevoel kijken we hier naar de boeg van het schip. wie het weet uit te leggen, ga je gang.

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-UWXATWFVXWO3.jpg

Overigens lijkt me dit een prachtig hoofdstuk om de winter mee door te komen,het zou mooi zijn als via foto's een wandeling door het schip gemaakt kon worden, van voor naar achter, van boven naar beneden. Hopelijk komt dit van de grond.

De foto werd door Marcel Poelman gemaakt.

Wie plaatst de foto even direct tussen de al aanwezige foto's, ben ik niet zo'n ster in.

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De foto:

tanksNorderneyjpg_zps46afc494.jpg

Deze foto is vermoedelijk genomen vanaf de kettingbak richting het achterschip. Direct achter de fotograaf zou zich de kettingdoorvoer vanaf het dek ( nabij de plek van de lier) moeten bevinden. Aan de andere kant van die kettingdoorvoer bevond zich de studio/zenderkamer.

We zien op de voorgrond 2 stuks 5000 liter (diesel?) tanks, met achter de wand een 10000L (diesel?)tank.

De ruimte om en tussen de tanks was de pompenkamer, waar vrijwel zeker pompen stonden om ballast in te nemen/uit te pompen. Vermoedelijk stonden daar ook de pompen voor de drinkwatervoorziening en dieselolie. Je ziet de zekeringkasten en (werk)schakelaars van de pompen op de wand zitten.

Onder de 2 ronde tanks op de voorgrond, in de kiel van het schip, bevond zich een drinkwatertank, in de boeg, tegen de machinekamer, nog één. Daarvoor en daarachter waren ballasttanks, waarvan er her en der door het schip nog een aantal waren.

Zou je achter de grote 10000L tank kunnen kijken, dan zou je de oude doorvoer van de schroefas zien zitten.

Alles wat je hier ziet bevond zich onder de bemanningsverblijven.

De trap die je ziet is de trap vanuit het dekhuis naar de gang beneden, waarlangs de bemanningshutten zich bevonden en die uiteindelijk naar de studio leidde.

Ik ben trouwens wel heel erg benieuwd naar andere foto's die je toen geschoten hebt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6401
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Peterbaars
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.