Spring naar bijdragen

de Eeuwige Discussie


Aanbevolen berichten

Het afgelopen jaar heeft het opknappen van de Norderney en het met een nieuwe functie naar een nieuwe locatie brengen de Eeuwige Discussie weer verschillende malen doen oplaaien, met als kern: het moet weer worden zoals het was.

Dat - Gaat - Niet - Gebeuren.

Natuurlijk zou het fantastisch zijn als Willem van Kooten, Lex Harding en John de Mol met elkaar rond de tafel zouden gaan zitten en zouden zeggen: “Kan ons het verdommen of er geld binnenkomt of niet: we kopen de Norderney, verbouwen hem helemaal terug tot radioschip, leggen hem voor de kust, huren een officiële AM- en FM frequentie en gaan gewoon lekker radio laten maken zoals wij vinden dat het moet. Komen er adverteerders? Mooi meegenomen! Komen er geen adverteerders? Ook goed: da’s weer één plaat per uur meer!â€

Maar als ze dat zouden willen, hadden ze dat echt al gedaan. De Norderney heeft lang genoeg maar een beetje rondgelummeld in Nederland en België: ze hebben de kans echt wel gehad. En blijkbaar voelen ze er niets voor.

Jammer. Schrijver Stephen King deed dat destijds in zijn woonplaats wel. Toen zijn favoriete radiostation dreigde te moeten veranderen van format omdat de reclame inkomsten terugliepen, heeft-ie het station gekocht om er zeker van te zijn dat-ie de radio aan kon zetten en dan zou horen waar hij van houdt.

(Voor alle duidelijkheid: voor het inrichten van de Norderney als museum gelden zo ongeveer dezelfde argumenten.)

Zo’n handelwijze is vermoedelijk de enige die zo’n station nog mogelijk zou maken, want zolang je afhankelijk bent van advertentie-inkomsten kun je het vergeten.

Kijk naar Radio 192. Het leek er destijds even op dat dat station, naar mijn idee de echt legitieme opvolger van de zeezender Veronica, zou doorbreken. Het gros van de medewerkers (ikzelf niet uitgezonderd) deed dat vrijwillig. Natuurlijk had een groot deel van die medewerkers er best wel ‘gewoon’ willen werken, maar de inkomsten waren op geen stukken na voldoende om dat mogelijk te maken.

Nederland telt inmiddels een enorm aantal radiostations; ongetwijfeld nog veel meer dan de meeste mensen weten. Maar zolang er zelfs bij 538 ontslagen vallen door tegenvallende inkomsten heeft een niche station dat werkt voor fans van het zeezendergeluid geen schijn van kans om financieel gezond te worden.

Want laten we één ding niet vergeten: het is een sterfhuisconstructie. Het aantal mensen dat idolaat was van de zeezender Veronica (of Noordzee, of Caroline) wordt met de dag kleiner. En het zijn er relatief gezien al niet zo heel veel meer. Wie op 1 september 1974 geboren werd, loopt een tamelijk reële kans over pakweg 5 jaar opa of oma te worden.

Dit Internet Radiocafé heeft dik twaalfhonderd leden. Bij offshore.org staan er bijna zesendertighonderd ingeschreven. Stel dat daar geen doublures bij zitten, wat niet zo is; dan gaat het dus om vijfduizend mensen. Zeg maar: het inwonersaantal van Terschelling. Die maximaal vijfduizend zijn in meer of mindere mate freaks: mensen voor wie 'radio' en in het bijzonder 'zeezenders' belangrijk zijn.

Maar verreweg de meeste mensen hebben die prettige afwijking niet. Zij willen gewoon een leuke deun op de achtergrond. Vooral niet teveel ge-o.h. Sky Radio staat niet voor niets al jaren hoog in het lijstje van de favoriete zenders, hoewel het met radio natuurlijk niets te maken heeft.

Die paar duizend Nederlanders die zo graag weer willen luisteren naar programma’s die gemaakt worden op de manier-van-toen zijn voor adverteerders blijkbaar niet interessant. Ten eerste zijn het er te weinig en ten tweede zijn ze te oud. En ‘te oud’ is een doodzonde. Want dan ben je niet meer zo makkelijk te beïnvloeden omdat je er inmiddels wel achter bent welk merk je bevalt.

Dat de ‘te ouden’ vaak in de wat hogere salarisgroepen zitten, is blijkbaar niet relevant: wat betreft de media inkoopbureau's kan iedereen boven de veertig worden afgeschoten.

Op commerciële basis kun je zo’n zender dus vergeten. En de liefhebbers-met-geld, die zo’n station mogelijk zouden kunnen maken, vertikken het. Kortom: vergeet het maar.

We mogen blij zijn met initiatieven als de Stichting Norderney met z’n 192-stream, wat, zoals ik al eerder schreef, volgens mij wel eens uniek in de wereld zou kunnen zijn. Dichter bij het laten-herleven-van-toen zullen we nooit komen, denk ik.

En een combinatie met Veronicaschip lijkt niet alleen erg onwaarschijnlijk maar is vermoedelijk zelfs niet aan te raden.

Kijk naar de Please login or register to see this link. :

Vrijdag 6 december 'Vintage Music Nights'

20.30 uur Thijs Maas (kleinkunst & muziek)
 22.30 uur The Phantom Four
 Bellydance & Burlesque by Beeby Rose
dj’s: Ir.Vendermeulen & Miss Twist
 MC: Ir.Vendermeulen

Zaterdag 7 december 'El Capitan'

Avondvullende muziekoptredens met Roza Lozica en Niels Geusebroek.
 Begeleid door onze eigen Veronica Schip Band:
 Keys: Arjen Mooijer
 Drums: Nicky Loman
 Gitaar: Joep Berkenbosch 
Bas: Salavatore Bianco

Doet niet echt heel sterk denken aan de Lexjo, nietwaar?

En ook:

Events op het Veronicaschip worden georganiseerd door Talent Kitchen

De roemruchte geschiedenis van het Veronica Schip spreekt nog altijd tot de verbeelding. 
Het Veronica Schip stond symbool voor een ander geluid en een eigen stijl. Vooruitstrevend, avontuurlijk en een tikkeltje tegendraads. Nostalgie? Ja, natuurlijk, maar ook de toekomst. 
40 jaar nadat het schip van zee ging wordt het avontuur voortgezet!

De toekomst van het Veronicaschip ligt in Amsterdam, aan de kade van de nieuwe creatieve hotspot NDSM. Het schip leent zich vanwege haar fenomenale en multifunctionele uitstraling voor culturele, zakelijke, en particuliere doeleinden. Mogelijkheden variëren van feesten, presentaties, trainingen en congressen tot mediaproducties, modeshows, exposities en voorstellingen.

Het lijkt mij niet verstandig om, zoals diverse keren is geopperd, daar de originele boordstudio in onder te brengen, die nu in het Museum RockArt in Hoek van Holland is opgebouwd. Nog afgezien van het feit dat de vierkante meters in de Norderney nu domweg hoognodig geld moeten opbrengen, moet ik er niet aan denken dat die schitterende studio zou worden meegezogen in een faillissement of reorganisatie als het met de activiteiten op het Veronicaschip mis zou gaan.

Het lijkt een beetje hinken op twee gedachten. Aan de ene kant schermen met de historie van het Veronica zeezender avontuur maar aan de andere kant activiteiten ontplooien die daar niets maar dan ook niets van weg hebben en die op zoveel willekeurige locaties gehouden kunnen worden. De tijd zal leren of het allemaal gaat lukken, wat ik de initiatiefnemers overigens van harte gun.

En hoe de Norderney ook benut wordt, het is in ieder geval beter dan wat er met de Communicator, de Borkum Riff, de Galaxy, de Fredericia, de King David en de Mebo 2 is gebeurd, om er maar een paar te noemen.

Of het schip net zo had moeten eindigen als de mv Mi Amigo... daarover kun je langer discussiëren, dat weet ik. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste René,

Zelden heb ik zo'n doorwrocht stuk gelezen over de toekomst van de Norderney.

Voor 99% kan ik mij vinden in je overpeinzingen.

Wat natuurlijk niet belicht is in alle publiciteit is ;"Waarom de Norderney?".

Want zeg nou zelf je kunt e.e.a. ook doen in een "gebouw?". Misschien was dat wel goedkoper.

En die vraag;"Waarom de Norderney?" zal naar mijn idee niet beantwoord worden, hoewel enkele ingewijden die wel kunnen beantwoorden. Want bij dat antwoord is het begonnen.

Voor zover ik op enige afstand heb kunnen zien en de afgelopen zomer op foto's ook is het wel erg mooi geworden.

Iedereen kent zo langzamerhand mijn gedachten over de Norderney nadat zij enkele malen vroeger flink onder handen is genomen.

En deze "overhaul" is de beste dat weer wel!

Het is "mijn" Norderney niet meer. En ik als geschiedenis mens heb nog steeds mijn prachtige momenten in gedachten.

Ik weet het mijn gedachten over de Norderney van de afgelopen jaren worden mij soms niet in dank afgenomen, maar die "dank" komt dan meestal van mensen die er nooit op geweest zijn voor 31 augustus 1974. Buitenstaanders die zich mijn gedachten en herinneringen niet kunnen of willen voorstellen.

In 1999 ben ik samen met Ruud Doets en Oom Bull op uitnodiging van Hans Knot en Jelle Boonstra op de Norderney in Leeuwarden geweest.

Van een afstand van 100 mtr zei ik;"Ja da's de Norderney".

Maar dat veranderde al gauw toen ik dichterbij kwam.

Er was iets met het dek en nog veel meer. Niks herkende ik meer, toen ik terug reed naar huis had ik zoiets van "had ik het maar niet gezien". Laat onverlet dat ik de uitnodiging van Hans en Jelle zeer waardeerde!.

Augustus 199, Ruud Doets, Oom Bull en Juul. Toen had ik al een blik van..............

2v8nvgk.jpg

Het bovenstaande lezende zul je begrijpen dat ik niet stond te springen om in te gaan op de uitnodigingen die ik de afgelopen dagen kreeg om bij de diverse activiteiten aanwezig te zijn. Hoe aardig de uitnodigingen ook waren.

Binnen de Veronica organisatie ben ik nogal puur kwa herinneringen zo zelfs dat Lex wel eens zegt; "hou toch eens op met dat kijken naar vroeger" onmiddelijk gevolgd door;"Toch vind ik het wel mooi dat je dat allemaal doet".

Enfin, ik kan niet ontkennen dat ik het museum Rock Art nog het meest waardeer en het appelleert aan mijn Veronica gevoel. De immer niet te stoppen Jaap en Jacqueline Schut die ondanks dat ze een stuk jonger zijn in mijn ogen "mijn Veronica gevoel uitstralen."

De Norderney is zoals ze daar ligt is gewoon een zakelijk object . Daar is absoluut niks mis mee. En dat het nou "toevallig" een roemruchte radio geschiedenis achter de rug heeft is mee genomen. Dat weten slechts een paar duizend mensen en dat worden er zoals René terecht schrijft steeds minder. Zo gaat dat in de geschiedenis.

Het is net als bij de TROS; "het REM eiland????? was dat niet een SHELL booreiland? is daar van uit gezonden?"

En dat was de personeels manager.................En toen vroeg ik of ik met pensioen mocht en dat was goed.

Verder gun ik de uitbaters alle goeds maar ze moeten niet verwachten dat ik maar te pas en te onpas kom opdraven.

Ik koester mijn herinneringen.

Juul

Foto: © Stichting Norderney

3150fmd.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juul , wat jij over Jaap en Jacqueline Schut zegt is precies zoals ik het ook voel . Als je met Jaap praat dan voel je de passie en respect voor

het verleden van Veronica . Ik voel me altijd meteen thuis als ik RockArt binnen loop. Ook de Nederpop gedachte die daar heerst , draagt een

belangrijk steentje bij .

Ik hoop dan ook vurig dat de apparatuur daar mag blijven. Mensen als Jaap en Jacqueline Schut moeten we koesteren vind ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Wim,

Als het aan mij ligt blijft de studio in HvH.

Er is trouwens geen plaats op de Norderney, is ook wel logisch want het kost ruimte en da's ook weer stoelen-omzet. Niks mis mee vanuit zakelijk oogpunt.

We hebben het aanbod een paar foto's op te hangen met de geschiedenis.

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi gesproken heren en heel realistisch, de beide beentjes op de grond.

Maar mij toch wat te kort door de bocht.

Eind jaren 50 was er geen plaats voor omroep, anders dan Hilversum, met de bekende omroepverenigingen en voor velen saaie programma's.

Andere vorm van omroep, een gezellige muziekzender of met name commerciele omroep was verboden, zelfs misdadig.

Dat was de keiharde realiteit, waarbij je je natuurlijk maar bij had neer te leggen.

In GB had de BBC het monopolie, dat was een keihard gegeven.

Toch waren er een aantal lieden, te beginnen in Denemarken, daarna Nederland en UK die daar geen genoegen mee namen.

The rest is history.....

Tja, de analyse van Rene klopt, dagelijks krijg ik te horen dat een radio station voor "ouderen" voor adverteerders niet interessant is, de mediaburoos hun neus op halen voor Middengolf enz.

En je moet niet denken aan een soort kopie van het oude Veronica/RNI, alleen bestemd voor enekele duizenden zeezender freaks.

Ik ben er van overtuigd dat er een heel grote groep is die graag wat anders wil horen op de radio, bijvoorbeeld muziek die niet zo saai en flauw commercieel is als wat er nu op FM te horen is.

Bijvoorbeeld populaire muziek uit de jaren 60-80, en er wordt ook nu nog dat soort muziek gemaakt, en met succes. Zoals the Kik (Simone), enz.

Nederland vergrijst, de groep die hiervoor potentieel belangstelling voor heeft is dus erg groot. En heeft geld, inderdaad Rene.

Er moet dus out of the box gedacht worden, als je het systeem van een huidige comm radio onderneming volgt is het kansloos.

Echter, goed uitgevoerd, waarbij anders dan bij R192, nu wel aan omzet wordt gedacht, is er een mogelijkheid veel mensen een plezier te doen. Radio 5 heeft een marktaandeel van 2,5%, maar dat kan veel beter. Zo'n beetje het verschil tussen Hilv 3 en Veronica vroeger.

Een 200 kW MG zender is niet nodig. dat kan ook met 20 kW. En laat die nu toevallig vrij staan, de vorige gebruiker had zelfs bijna 3% MA.

(Ja en natuurlijk wilden ze meer, dus gingen ze naar FM, om vervolgens meer van hetzelfde te worden)

De Norderney is ook niet meer nodig om te kunnen zenden, dat kan nu vanaf land.

Studioos zijn er te kust en te keur, hoewel de combinatie met dat ding in Amsterdam wel erg voor de hand ligt.

Het is dus inderdaad een kwestie van iemand die, net als bij het behoud van de Norderney, daar aardigheid aan beleefd en er centjes in wil steken, en in staat is te bedenken dat het niet alleen een bodemloze put hoeft te zijn.

Je weet maar nooit.....

(PS, ook ik was in 1999 aan boord vd N in Leeuwarden. en bijna was het toch weer zendschip voor 1602 AM Leeuwarden die ik toen had. Maar helaas bedacht een mafkees dat het partyschip in Antwerpen moest worden. Nu jaaaaaren later......)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf heb ik de uitzendingen van Veronica nooit gehoord in de tijd dat die vanaf de Norderney werden verzorgd. Wat ik hoor van mijn vader moet het een mooie tijd zijn geweest. Een tijd dat radio nog echt belangrijk was. Heb wel een inhaalslag gemaakt door de jaren heen. Er zijn talloze redenen te noemen waarom ik met verbazing, maar ook plezier, naar bepaalde programma's luister(de).

Nadat ik door omstandigheden op dit forum terecht kwam, heb ik inmiddels een hoop gelezen over zendschepen en alles wat dat nog steeds teweeg brengt bij een trouwe groep oud-luisteraars. Ik vind dat mooi, maar af en toe denk ik ook wel eens: "waar gáát het over". Rode draad in de zeezenderij is door de jaren heen altijd de Norderney geweest. Er waren plannen om het onderdeel te laten uitmaken van het popmuseum. Erik de Zwart verscheen ten tonele als ronkend boegbeeld van dit idee. Scheveningen: dáár moest het gaan gebeuren. Er was slechts een klein probleempje. De huidige eigenaar vroeg een beetje teveel geld.

Dat probleem was er niet voor de huidige uitbaatster c.q. directeur (ahum) Nimet. Immers: ze kreeg het schip bij haar scheiding van Jan Groeneweg als cadeautje in de schoot geworpen. Dan moet je natuurlijk gaan bedenken hoe je een en ander kan uitnutten. Gelukkig heeft ze een erg ondernemende vriend: Jeroen Pauw weet wel hoe je een bedrijfje uit de grond stampt. En daar was ook ronkende Erik weer. Het Veronicaschip kwam weer naar Nederland, en hij was *pats boem* opeens boegbeeld van een heel andere organisatie. Mooie versluierde woorden over het opknappen, schip naar Amsterdam en vervolgens Groningen.

En nu, na de zoveelste verbouwing, verminking zo je wilt, van die arme schuit een ligplaats in een heppie-de-peppie deel van de hoofdstad. Daar waar ze allemaal leuke dingen doen. Natuurlijk wel koketteren met het verleden *het Veronicaschip*, maar daar absoluut niets mee weten te doen. Noem die boot dan gewoon de Norderney zou ik zeggen. In de "crew" een aantal personen uit de talentkeuken van Pauw. De muziekprogrammeur mag als eerste optreden. 15 eurootjes en je bent erbij.

Normaal gesproken gaat mijn radio uit als Jeroen Wielaert op radio 1 gaat reutelen en zuigen. Omdat het vandaag over de Norderney ging, heb ik me over mijn weerzin heengezet. Wat ik hoorde was een aaneenschakeling van vaagheden. *Adje* Bouman vond het allemaal ge-wel-dig. Ik geloof er niets van. Erik braakte nog wat uit over een geweldige toekomst. En Nimet is gewoon blij dat het grote geldharken kan beginnen. Het is jammer dat het deze sjacheraarster niet verboden kan worden om ooit nog het woord "Veronica" in de mond te nemen.

Ik heb niet zoals Juul en René mooie herinneringen aan het oude zendschip. Maar ik stoor me gewoon aan de hele gang van zaken. Wat dat betreft begrijp ik Hans wel. Misschien had ook de Norderney gewoon een zeemansgraf moeten krijgen.......

Heather

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé Heather,

altijd leuk om je gedachten te lezen. Jij hebt de onthulling gedaan die ik niet wilde maken in m'n stukje. Want ik ben toch een beetje insider. Da's inderdaad de geschiedenis. En die geschiedenis ken ik al zo'n 2 a 3 jaar sinds ik een kopje thee ging drinken bij een oud collega hier om de hoek. Hij kreeg de Norderney ook "aangeboden" maar dacht wat moet ik er mee? Niks dus. Daarom schreef ik ;"Waarom de Norderney?"

Verder mag het van mij allemaal, ik heb er geen last van maar om nou naar A'dam te rijden op zondag ( ik woon in de Biblebelt hi ) en dan op de voorplecht te gaan staan, nee ik heb lekker geprutst aan m'n amateurzender en dat viel niet mee. Maar hij is weer in de lucht. Output 15 watt met rondstraal antenne.

Ik hoop dat de mensen er een winstgevend project van maken in deze kommervolle tijden.

En Jeroen Wielart?. Zie mijn opmerkingen van eerder vandaag.

Wie weet kom ik nog eens op de Norderney tijdens onze personeelreunie in augustus volgend jaar, hopelijk krijgen we dan korting...........want we zijn toch een beetje culturele activiteit denk ik dan maar.

Juul - zendamateur roepnaam PE0GJG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Normaal gesproken gaat mijn radio uit als Jeroen Wielaert op radio 1 gaat reutelen en zuigen. Omdat het vandaag over de Norderney ging, heb ik me over mijn weerzin heengezet. Wat ik hoorde was een aaneenschakeling van vaagheden. *Adje* Bouman vond het allemaal ge-wel-dig. Ik geloof er niets van. Erik braakte nog wat uit over een geweldige toekomst. En Nimet is gewoon blij dat het grote geldharken kan beginnen. Het is jammer dat het deze sjacheraarster niet verboden kan worden om ooit nog het woord "Veronica" in de mond te nemen.

Ik heb niet zoals Juul en René mooie herinneringen aan het oude zendschip. Maar ik stoor me gewoon aan de hele gang van zaken. Wat dat betreft begrijp ik Hans wel. Misschien had ook de Norderney gewoon een zeemansgraf moeten krijgen.......

Heather

Jeroen was aardig aan het stortteren, ja...

Ad was gisteren echter ook behoorlijk enthousiast, dus ik twijfel niet aan de oprechtheid van 'm. En eerlijk gezecht: De plannen van de BV klinken niet verkeerd.

Ik ken Nimed niet voldoende om over haar te kunnen oordelen. Ze kwam wel bevlogen op me over.

Nee, het is niet meer de Norderney waar Juul ooit met de Ger Anna naartoe voer.. Helaas.

Dat is het al sinds 1981 niet meer natuurlijk, toen de eigenaar er zonder al te veel respect de snijbrander en de slopershamer in haar zette..

Eerlijk gezegd denk ik niet dat er daarna een weg terug was, al heb ik verleden jaar nog deelgenomen aan een groepje mensen die haar uit Antwerpen hadden willen redden en zover mogelijk wilden herstellen.. ( Letterlijk de dag na de "oprichtingsvergadering" kwam plots Erik in het nieuws met het bericht dat het schip terugkwam...)

In de 70's is het niet gelukt om haar in de originele staat te behouden en zou ze bijna op de schrootplaats belanden, ik denk dat het daarna uit was met de historie die voor ons zo belangrijk is.. Juul verwoorde dat mooi, en ik begrijp volkomen wat hij bedoeld..

Nu is ze dus een "platform voor multiculturele doeleinden" en/of een plek voor jong talent geworden..

Aan boord ademt er momenteel weinig "Veronica".. Wellicht dat dit nog veranderd. Waarschijnlijk moet er nu echter eerst wat verdiend gaan worden. Of dat "het grote harken" gaat worden? Ik weet het niet.. Maar dan nog: Er is altijd geld met dit schip verdiend natuurlijk. Althans.. die intentie was er altijd ;) In de visserijtijd, toen ze begin jaren 60 bij de sloperij lag, in de zeezender tijd en ook in de disco en partyboot tijd had ze maar één doel: Geld verdienen!

Dat is dus nooit veranderd, en daarmee is ze eigenlijk toch een beetje in ere hersteld ;)

Genieten wij inmiddels van de geluiden en beelden uit het verleden. Mét de mogelijkheid om onze radiohelden zo nu en dan live in de oude studio's aan het werk te zien!

Eigenlijk is dat samen toch heel mooi? Het schip is er en kan onderhouden worden en de studio's zijn er, werkend nota bene, en kunnen ook onderhouden worden..

Ik ben er wel tevreden mee, zo.

Maar diep in m'n hart zou ik natuurlijk ook graag dat scheepje weer op zee zien.. Uitzenden op de middengolf en met zoveel mogelijk "oude" (oops, voorzichtig nu...) Veronicanen aan boord..

Die droom blijft, en moet ook een droom blijven! In werkelijkheid kan dat natuurlijk niet meer, dat snapt een ieder. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En nu, na de zoveelste verbouwing, verminking zo je wilt, van die arme schuit een ligplaats in een heppie-de-peppie deel van de hoofdstad. Daar waar ze allemaal leuke dingen doen. Natuurlijk wel koketteren met het verleden *het Veronicaschip*, maar daar absoluut niets mee weten te doen. Noem die boot dan gewoon de Norderney zou ik zeggen.

Precies!

Misschien had ook de Norderney gewoon een zeemansgraf moeten krijgen.......

Mee eens!

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Noem er eens één?

Het 'grote geldgraaien'. Zoals Rien elders schreef: het moet nog blijken of dit project rendabel zal zijn. Ik neem mijn petje af voor degenen die het hebben gewaagd hun geld te steken in de verbouwing en exploitatie van dit schip, dat in een ronduit erbarmelijke toestand verkeerde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik neem mijn petje af voor degenen die het hebben gewaagd hun geld te steken in de verbouwing en exploitatie van dit schip

Ik neem (bijna) altijd mijn petje af voor mensen die willen investeren in een nieuw project, maar voor mijn gevoel heeft het helemaal niets

met het oude vertrouwde Radio Veronica (de zeezender) te maken, maar misbruiken ze juist die (oude) nostalgie voor eigen doeleinden.

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik neem (bijna) altijd mijn petje af voor mensen die willen investeren in een nieuw project, maar voor mijn gevoel heeft het helemaal niets

met het oude vertrouwde Radio Veronica (de zeezender) te maken, maar misbruiken ze juist die (oude) nostalgie voor eigen doeleinden.

Robin

En die doeleinden zijn... jonge mensen een kans geven en initiatieven ontplooien op het gebied van cultuur, radio en tv. Dat kan ik persoonlijk geen misbruik noemen.

En Heather, niemand is verplicht om 15 eurootjes af te tikken voor wat dan ook. De praktijk zal wel uitwijzen of hier een publiek voor is.

En by the way: als jullie een alternatief plan hebben voor een rendabele exploitatie, horen we dat natuurlijk graag...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste René,

Zelden heb ik zo'n doorwrocht stuk gelezen over de toekomst van de Norderney.

Voor 99% kan ik mij vinden in je overpeinzingen.

Wat natuurlijk niet belicht is in alle publiciteit is ;"Waarom de Norderney?".

Want zeg nou zelf je kunt e.e.a. ook doen in een "gebouw?". Misschien was dat wel goedkoper.

En die vraag;"Waarom de Norderney?" zal naar mijn idee niet beantwoord worden, hoewel enkele ingewijden die wel kunnen beantwoorden. Want bij dat antwoord is het begonnen.

Voor zover ik op enige afstand heb kunnen zien en de afgelopen zomer op foto's ook is het wel erg mooi geworden.

Iedereen kent zo langzamerhand mijn gedachten over de Norderney nadat zij enkele malen vroeger flink onder handen is genomen.

En deze "overhaul" is de beste dat weer wel!

Het is "mijn" Norderney niet meer. En ik als geschiedenis mens heb nog steeds mijn prachtige momenten in gedachten.

Ik weet het mijn gedachten over de Norderney van de afgelopen jaren worden mij soms niet in dank afgenomen, maar die "dank" komt dan meestal van mensen die er nooit op geweest zijn voor 31 augustus 1974. Buitenstaanders die zich mijn gedachten en herinneringen niet kunnen of willen voorstellen.

In 1999 ben ik samen met Ruud Doets en Oom Bull op uitnodiging van Hans Knot en Jelle Boonstra op de Norderney in Leeuwarden geweest.

Van een afstand van 100 mtr zei ik;"Ja da's de Norderney".

Maar dat veranderde al gauw toen ik dichterbij kwam.

Er was iets met het dek en nog veel meer. Niks herkende ik meer, toen ik terug reed naar huis had ik zoiets van "had ik het maar niet gezien". Laat onverlet dat ik de uitnodiging van Hans en Jelle zeer waardeerde!.

Augustus 199, Ruud Doets, Oom Bull en Juul. Toen had ik al een blik van..............

2v8nvgk.jpg

Het bovenstaande lezende zul je begrijpen dat ik niet stond te springen om in te gaan op de uitnodigingen die ik de afgelopen dagen kreeg om bij de diverse activiteiten aanwezig te zijn. Hoe aardig de uitnodigingen ook waren.

Binnen de Veronica organisatie ben ik nogal puur kwa herinneringen zo zelfs dat Lex wel eens zegt; "hou toch eens op met dat kijken naar vroeger" onmiddelijk gevolgd door;"Toch vind ik het wel mooi dat je dat allemaal doet".

Enfin, ik kan niet ontkennen dat ik het museum Rock Art nog het meest waardeer en het appelleert aan mijn Veronica gevoel. De immer niet te stoppen Jaap en Jacqueline Schut die ondanks dat ze een stuk jonger zijn in mijn ogen "mijn Veronica gevoel uitstralen."

De Norderney is zoals ze daar ligt is gewoon een zakelijk object . Daar is absoluut niks mis mee. En dat het nou "toevallig" een roemruchte radio geschiedenis achter de rug heeft is mee genomen. Dat weten slechts een paar duizend mensen en dat worden er zoals René terecht schrijft steeds minder. Zo gaat dat in de geschiedenis.

Het is net als bij de TROS; "het REM eiland????? was dat niet een SHELL booreiland? is daar van uit gezonden?"

En dat was de personeels manager.................En toen vroeg ik of ik met pensioen mocht en dat was goed.

Verder gun ik de uitbaters alle goeds maar ze moeten niet verwachten dat ik maar te pas en te onpas kom opdraven.

Ik koester mijn herinneringen.

Juul

Foto: © Stichting Norderney

3150fmd.jpg

Bedankt Juul dat je jou motivatie nu eens goed uiteen heb kunnen zetten , er is mij ( en hopelijk vele andere) een hoop duidelijk geworden in deze artikelen .

Hopelijk kunnen andere nu ook begrip opbrengen voor jou standpunt ( hoewel het er bij mij in het verleden wel eens aan schorte uit onwetendheid over de juiste stand van zaken , sorry !)

Natuurlijk is het nu begrijpelijk dat je jou herinneringen koester ( voor mij altans )

Moge je dat nog zeer lange tijd kunnen doen !. Ik zie je nog wel in HvH .

MVG Adiaan .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En Heather, niemand is verplicht om 15 eurootjes af te tikken voor wat dan ook. De praktijk zal wel uitwijzen of hier een publiek voor is.

En by the way: als jullie een alternatief plan hebben voor een rendabele exploitatie, horen we dat natuurlijk graag...

Nee, dat is niemand verplicht. Maar dat was dan ook niet wat ik schreef......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je had gelijk René, een eeuwige discussie :-)

Ik kan mij goed vinden in de woorden van Juul.

Soms is het beter om iets in gedachten te houden zoals het was.

Voor mij is dat de Norderney op het strand tijdens een stormachtige nacht.

Wat er nu met het schip gebeurt boeit mij niet en ik zal er ook nooit komen.

De MV Mi-Amigo heeft het beter getroffen, maar dat is mijn mening.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijnheer Juul,

ik begrijp U beter dan voorheen.

het resultaat was aardig, maar verwoest blijft ze zeker.

Als ik terug kijk in mijn cariere, fort ijmuiden was mijn mooiste project, fase 1 en fase 2 waren de echte casco restauratie delen, bouwen zoals vroeger en hoe het was.

Fase drie is gelukkig tot een stop gekomen, de commerciele dingen als een geteide toren, sloop van de fundatie van de vuurleiding bunker etc. deed mij denken... waarom? je haalt de ziel uit het fort.

toch, ik kijk terug op een tijd waar ik een vak leerde, welke mij jaren lang in hilversum bracht zoals de onze lieve vrouwe kerk naast het media park... ik gaf te veel om het product, terwijl een 6 je voldoende was.

het zelfde met de Norderney, het zal nooit meer worden wat het was, als het geld er was en het schip zou 98% worden gerestaureerd, zou het toch een replica zijn.

wat dat betreft, een namaak norderney in rock art, zou mooier zijn. spullen uitlenen voor op de mv Norderney, diefstal zou een probleem zijn... weg is weg.

cheers vanuit Lincolnshire,

Arjan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iemand moet mij toch eens uitleggen wat de lol is van een zendschip hede ten dage op volle zee.

Je ziet er niets van (aan de kust met een verrekijker, geweldig) en wat je hoort klinkt hetzelfde als een landzender.

En er gaan echt geen dj's etc midden op zee liggen om plaatjes te draaien.

Een zendschip op zee is verschrikkelijk duur dus al helemaal geen haalbaarheid, als je bedenkt dt het met een landzender/studio al heel moeilijk is.

De Norderney ligt daar prima in Amsterdam. Maar had wat mij betreft zeezender museum moeten worden.

Natuurlijk niet voor dat handjevol zeezenderfreaks maar ook voor vele toeristen die Amsterdam bezoeken. Toertje er langs organiseren, onderdeel van toer etc.

Musea met kunst worden ook niet alleen bezocht door kunstliefhebers maar trekken een veel breder publiek. Het worden geen bezoekers aantallen van een Rijks of gem museum.

In HvH komen nu eenmaal minder toeristen uit binnen en buitenland, en dat is zonde van dat prachtige museum daar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus,,, Zoals Freek de Jonge het ooit zei, "Er is al genoeg rotzooi op de wereld en daar wil ik graag het mijne aan toevoegen".

In het verleden heb ik over dit onderwerp duidelijk mijn mening laten weten, dus ik begin er niet weer opnieuw over.

Wim Sonneveld, was altijd heel goed in beeldspraak, vandaar deze uitspraak van hem hier herhaal

die mijn mening in een klap duidelijk maakt over deze discussie.

"Mijn vrouw is als een mooi boek,, maar ik heb het al uit".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Heb mij ook maar weer eens aangemeld en lees nu al die wat oudere berichten.

Voor alles is natuurlijk wat te zeggen. Vanuit commercieel oogpunt is het handig gebruik te maken van iets herkenbaars. Of dit nu bekende personen zijn of zaken uit het verleden, maakt niet uit. Natuurlijk heeft die schuit allang niks meer temaken met Veronica als zeezender. Eigenlijk was het al afgelopen toen het de VOO werd. Ook toen is, in dit geval, door de VOO misbruik gemaakt van het oude Veronica verleden.

De Tros als omroep heeft op zelfde wijze ook misbruik gemaakt van haar verleden.

Wat RockArt betreft, wat daar staat is een incompleet verleden. Zo is bijvoorbeeld het studiomengpaneel een volledig leeg gesloopt omhulsel. Wat dat betreft lijkt het wel op de Norderney.

De Norderney was al een partyboot en is het nu weer. Zelfs als er een museum voor offshore radio komt, zou toevoeging van de Norderney hier nul komma nul aan waarde hebben.

Toen ome Bull het spul niet verkocht kreeg en het doelloos op de Noordzee rond dobberde, was laten afzinken misschien nog wel de beste optie geweest.

Ooit heeft iemand eens gezegd: Herbeleef niet het verleden maar leef het heden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6404
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JPB
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.