Spring naar bijdragen

3d printer aangeschaft


rien1959

Aanbevolen berichten

Vandaag had ik even wat uurtjes over en ben ik aan de slag gegaan om alle gaten te boren in de vlakplaat.

Vanwege de afmetingen en nog meer het gewicht zat er niets anders op dan alles met de accuboortol te doen.

De plaat paste gewoon niet onder de boorkolom en in de freesbank lukte ook al niet. Nu is zo'n vlakplaat van een goede soort gietijzer en dat is heel goed te boren. Met sterke magneten heb ik de geleiding tegen de plaat aangeklemd en zo alle gaten over genomen. Daarna alles dieper geboord en getapt met M6.

Tenslotte heb ik de gaten aan de zijkant voor de motor en de spanner ook maar gelijk gedaan. Als je dan toch bezig bent ....

Er is maar één groot nadeel aan gietijzer en dat is dat het zoveel koolstof bevat. Mijn mooie werkbank is er een stuk donkerder van geworden.

Tenslotte met de stofzuiger alles schoon gemaakt en daarna de geleiding gemonteerd en uitgelijnd.

Rien, die er een tevreden gevoel aan over heeft gehouden.

c60a42df7073b9fadd24357c8aba584b.JPG

808420dcfe6e5105b9eca1745947ea42.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgelopen week heb ik wat tijd gehad om alvast aluminium blokken te zagen en ruw te vlakken.

Verder heb ik in de kolommen alle gaatjes geboord en de geleidingen er op geschroefd.

Met behulp van twee machine waterpassen heb ik alles recht gezet. De waterpassen hebben een nauwkeurigheid van 0,02 mm/meter en de uitlijning staat nu binnen 0,05 mm recht. Dat is voor een 3D printer belachelijk nauwkeurig en totaal niet nodig. Maar ach, ik vind het gewoon leuk.

De kolommen heb ik matzwart gespoten om het een beetje netjes te maken. Nu nog een naam verzinnen om verticaal op de Z-as te plakken.

Iemand een idee ?

Rien

ae188b6afc70aacaaf5e4d3ba8d509ae.JPG

e11541fae8c8b4d5f3712cbef03c4cf4.JPG

809b0a09c1015295b2e4a08b3490e981.JPG

f16089ffa06911797efa0e67cd532c3d.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgelopen week heb ik wat tijd gehad om alvast aluminium blokken te zagen en ruw te vlakken.

Verder heb ik in de kolommen alle gaatjes geboord en de geleidingen er op geschroefd.

Met behulp van twee machine waterpassen heb ik alles recht gezet. De waterpassen hebben een nauwkeurigheid van 0,02 mm/meter en de uitlijning staat nu binnen 0,05 mm recht. Dat is voor een 3D printer belachelijk nauwkeurig en totaal niet nodig. Maar ach, ik vind het gewoon leuk.

De kolommen heb ik matzwart gespoten om het een beetje netjes te maken. Nu nog een naam verzinnen om verticaal op de Z-as te plakken.

Iemand een idee ?

Rien

ae188b6afc70aacaaf5e4d3ba8d509ae.JPG

e11541fae8c8b4d5f3712cbef03c4cf4.JPG

809b0a09c1015295b2e4a08b3490e981.JPG

f16089ffa06911797efa0e67cd532c3d.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Deze week geen minuut tijd gehad om wat aan de printer te doen, want ja, twee stagiaires aan de gang houden en verder drukke projecten ...

Komende week zal het ook niets worden, zo vrees ik, er loopt namelijk nog een project wat af moet, dus het zal wel even gaan duren.

Daarna komt er nog een tweede project waarvoor ik thuis het nodige ingewikkelde freeswerk moet gaan doen.

Nee, het zit er voorlopig niet in.

Rien, die eigenlijk deze week naar Techno Classica wilde gaan in Duitsland. Maar helaas ....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juul, leuk dat je mijn verhaal volgt. Er schoot me trouwens nog te binnen dat ik wel niets heb gemaakt voor de 3D printer maar dat ik nog wel wat onderdelen heb binnen gekregen !

Voor de besturing van de motoren gebruik ik een programma dat Mach 3 heet en dat draait onder Windows. Hetzelfde programma gebruik ik op twee freesmachines. Je kunt kiezen om via de printerpoort pulsen naar de stappenmotoren te sturen of, wat tegenwoordig de manier is, via een USB interface werken. Dat laatste heeft de voorkeur maar is weer wat duurder. Als PC heb ik een zogenaamd mini ITX moederbord gekocht waar zelfs nog een printerpoort op zit. Zo'n computertje is iets van 16 bij 16 cm en dus makkelijk in de machine weg te werken. Volgens mij moet het processortje (1.6 Ghz) snel genoeg zijn. Het is een kwestie van Windows 7 er in schieten,vervolgens Mach 3 er op en dan weet ik het snel genoeg. Kortom, er is genoeg thuis te doen .....

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan je printer dit straks ook Rien?

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5270/Zorg/article/detail/3622342/2014/03/25/Vrouw-krijgt-in-UMC-een-schedel-uit-een-3D-printer.dhtml

Vanmorgen werd op het radio 1-journaal beschreven hoe die operatie in zijn werk ging. Ik zat te griezelen aan de ontbijttafel, maar wel prachtig dat zoiets kan, natuurlijk.

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We zijn enkele weken verder zonder enige vorderingen ..... vandaag viel de beslissing : ik breek de 3d printer weer af !

Jammer voor alle belangstellenden, maar de techniek gaat snel en intussen ben ik thuis een 5 assig systeem aan het bouwen op mijn cnc freesbank.

Dat kwam eigenlijk heel toevallig zo omdat ik voor de zaak iets bijzonders moest maken en daar had ik 5 assen voor nodig. Nu was mijn bank al 4 assig dus zo groot was de stap niet. Kortom, we gaan weer volledig voor verspanen in plaats van kunststof toevoegen. En dan te bedenken dat ik met plannen liep om mijn privé werkplaats op te doeken :) Nou ja, de gereedschaphandel is er weer blij mee !

Rien, die altijd makkelijk knopen doorhakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weten jullie wat me nou zo opvalt in dit topic ? Er wordt druk gelezen maar weinig gereageerd.

Misschien is het wel te moeilijk allemaal en had Juul toch gelijk (nomen est omen) dat de gemiddelde zeezenderfan een onhandige shag rokend persoon is ...... (hoe zat dat ook alweer Juul ?)

Hopelijk wordt er nu niemand boos, want zo bedoel ik het niet. De opvolger van de 3D printer wordt een apart topic en dan kunnen jullie weer lekker lezen. En ik lekker prutsen !

uw prutsert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

druk bezig Rien,

een drijfstang besloot op vakantie te gaan en kwam door het blok naar buiten.

Please login or register to see this link.

de zuiger van order bekeken.

Please login or register to see this link.

resten drijfstang en blok.

dus druk bezig met onderdelen te verzamelen. binnenkort een 2e hands blok, kaal natuurlijk en van een ander een krukas en nokken as.

dan rommelen om het werkend te krijgen.

ik had liever de V8 onder handen genomen met carburateurtjes te reviseren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de opmerking van Juul nog eens opgezocht en weer smakelijk gelachen !

Hier is ie :

Jemig Rien, ik vind het wel heel erg knap allemaal. Ik dacht dat zeezender fans allemaal van die merkwaardige met twee linkerhanden, zware shag rokende met plastic tasjes lopende lieden waren......................maar er zitten dus ook nog "knappe koppen tussen".

(Het ging over het ombouw-project van mijn Audi S6)

Rien, die het een prachtige opmerking vind !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rien, ik zag de zwarte rook en het blok gaf wat tikken, verder een zwaardere klap en wat onderdelen op straat. door ervaring (niet de 1e blok die het opgeeft) in zijn vrij, motor uitgezet en laten rollen tot ik hem op de stoep kon zetten.

rond het middag uur is er een levering geplanned van een pallet, een blok met onderdelen, er komen een krukas en nokkenas ergens anders vandaan en twee blokken geplanned voor levering volgende week.

zat onderdelen om een heel knap blok te bouwen, deandere blokken worden opgebouwd en ge preserveerd voor de toekomst.

wat nieuw moet, zal ook gekocht worden, budget 750 euro.

het is geen hobby meer, het is een manier van leven :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.