Spring naar bijdragen

Ledental omroepen doet niet ter zake


Rene van den Abeelen

Aanbevolen berichten

Voorzitter Hagoort van de NPO vindt dat het ledental van een omroep niet meer van belang zou moeten zijn bij het toewijzen van zendtijd.

Het geld dat omroepen werven zou beter gebruikt kunnen worden voor het maken van goede programma's, betoogde hij. En omroepen moeten intensiever samenwerken.

Oké.

Maar waarom zou iemand dan nog lid worden/blijven van een omroep? Weggegooid geld, nietwaar?

Wat ziet Hagoort dan als HET criterium voor zendtijdtoewijzing? De kwaliteit van het gebodene? Lijkt me zeer discutabel, want dat heeft toch echt iets te veel met 'smaak' te maken.

Want 'goede programma's... wat zijn dat?

Een belangrijk deel van het Nederlands publiek zal een professionele registratie van een concert van Frans Bauer een 'goed programma vinden'.

Gelet op de kijkcijfers is het nieuwe SBS programma Utopia ook 'een goed programma'. Ruim 1,3 miljoen kijkers maken het nummer 4 in de Top 25.

Het NOS Journaal staat op 1. Volgens mij is dat helemaal geen 'goed programma'. Er kijken veel mensen naar omdat het hun belangrijkste nieuwsbron is.

Een journaal is niet te vergelijken met amusementsprogramma's. Of met voetbalwedstrijden.

En het enge is dat men wel iedere gelegenheid aangrijpt om te wijzen op die nummer 1-positie van het Journaal, maar verder kijkcijfers juist niet wil laten tellen.

Amusement... dat moeten de commerciëlen maar doen, toch? En als de publieken per ongeluk een hitserie scoren, dan moet-ie maar worden verkocht aan de hoogstbiedende commerciële. Zodat we met het geld (véél geld, zei een bewindsman op tv terwijl het kwijl zowat uit de mond liep) weer 'goede programma's' kunnen maken.

Dat waren de geluiden vorig jaar, weet u nog?

Ik herinner mij, uit de tijd dat de VOO een plekje in Hilversum probeerde te bemachtigen, dat ik mij verbaasde over en ergerde aan zo'n voorwaarde om binnen te komen: een totaalprogramma was noodzakelijk, maar: onderscheidend. Het moest er nog niet zijn.

Dit gedrocht maakte dus dat de EO ook op Hilversum 3 zat en dat Veronica aan de klassieke muziek moest. In plaats van 'iemand te laten doen waar-ie goed in is'.

Maar in die situatie kon het publiek zich ten minste nog uitspreken over het al dan niet op prijs stellen van het gebodene: je kon lid worden. Of je lidmaatschap juist opzeggen.

Krankzinnig genoeg had dat geen consequenties voor de mogelijkheid al dan niet te blijven afstemmen.

Want het is natuurlijk een rare boel: van je belastinggeld worden de omroepen gefinancierd. Jij mag alles bekijken en beluisteren. En als je een club erg leuk vindt, kun je er lid van worden (maar dat hoeft niet), waardoor die misschien wel meer zendtijd krijgt. Dat zou dan best ten koste kunnen gaan van een andere club want al die clubs hebben samen slechts een aantal kanalen in gebruik in plaats van dat iedere club een eigen frequentie kreeg.

En echt lachen: de club met de meeste zendtijd... daar kun je geen lid van worden want dat was de NOS.

Nu worden de verschillende clubs tot samenwerken gedwòngen. Maakt geen bliksem meer uit of jij juist de AVRO voor de TROS hebt verruild: ze moeten samen.

Benieuwd hoe ze in Den Haag zouden reageren op het voorstel politieke partijen te dwingen samen te gaan. Want het kan heel wat economischer daar, rond het Binnenhof. Niks mee te maken dat jij voor de SP kiest: die moet gewoon in de PVDA opgenomen worden. En VVD en PVV? Samen! Alles op religieuze basis? Fuseren die handel!

Jaja.

En nu ìs er die gedwongen samenwerking en dan telt zometeen helemaal niet meer mee hoeveel leden voor een omroep kiezen!

Het moet niet gekker worden.

Nee; dan moet er een publieksraad gaan komen waarin 'de kijkers' (want over luisteraars wordt uiteraard niet gesproken!) zitting kunnen nemen.

O fijn: net zoals je in je stad een groepje hebt dat zegt welke programma's er door de kabelexploitant moeten worden doorgegeven. Ja; heerlijk!

Denk nu niet dat ik tegen het veranderen van ons omroepbestel ben. Ik zie niet in waarom wij in Nederland allemaal clubjes nodig hebben om radio en tv te maken. Volgens mij slaagt bijvoorbeeld de BBC er heel aardig in tamelijk te pruimen programma's voor iedereen in Engeland te maken. Nietwaar? Met commerciëlen als concurrent.

Maar in Nederland moest iedereen zo nodig zijn eigen clubje hebben. Om vervolgens wel gedwongen te worden tot het maken van een totaalprogramma.

Dit-Systeem-Werkt-Niet!

Dus Den Haag, hak de knoop nu eindelijk eens door en schaf alle omroepen af om vervolgens gewoon één organisatie op te zetten die er voor zorgt dat iedereen bediend wordt. RTV NL.

Mèt amusement. Of mógen we niet lachen van ons belastinggeld?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je vergeet er nog bij te vermelden dat de meeste omroepleden dat niet erg bewust zijn, ze hebben indertijd gekozen voor een programmablad, en niet voor programma's.

Ik weet niet of het nu nog zo is maar lange tijd had de Veronica gids de meeste abonnees, zelfs zonder dat ze nog publieke omroep waren.

Inderdaad, afschaffen die omroep organisaties, en 1 sterke publieke omroep.

Maar die hoeft dan niet echt prioriteit te leggen bij amusement, want dat is er al genoeg, en niet amusement kijkers en luisteraars willen wellicht ook meer aanbod en keuze heben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of het nu nog zo is maar lange tijd had de Veronica gids de meeste abonnees, zelfs zonder dat ze nog publieke omroep waren.

Toevallig weet ik dat dit laatste niet klopt. Heb dat ooit uitgezocht voor een docu van de VPRO. Voordat de V.O.O. mocht gaan uitzenden (eind '75) als omroep ging het helemaal niet zo goed. Het Veronicablad kwam eens in de twee weken uit. Pas jaren later groeide het uit tot het grootste (programma)blad van Nederland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toevallig weet ik dat dit laatste niet klopt. Heb dat ooit uitgezocht voor een docu van de VPRO. Voordat de V.O.O. mocht gaan uitzenden (eind '75) als omroep ging het helemaal niet zo goed. Het Veronicablad kwam eens in de twee weken uit. Pas jaren later groeide het uit tot het grootste (programma)blad van Nederland.

Klopt wel. Ik denk dat Ruud de periode na 1995 bedoeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt wel. Ik denk dat Ruud de periode na 1995 bedoeld.

Denk ik ook ja. Inderdaad ging het blad naar eens in de 14 dagen als gevolg van het treiteren en traineren van CRM, toen het volgens mij een haartje had gescheeld of de boel was er inderdaad aan onderdoor gegaan.

Tijdens de topdagen als Super A-omroep zaten ze met de oplage boven de miljoen per week. En het zal ongetwijfeld een tijd hebben geduurd voor de oplage is gaan teruglopen na het opnieuw commercieel worden.

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En het zal ongetwijfeld een tijd hebben geduurd voor de oplage is gaan teruglopen na het opnieuw commercieel worden.

Afgelopen jaar is het met 15% terruggelopen. Ook daar heeft SBS een probleem.

http://www.mediajournaal.nl/2014/01/09/veronica-magazine-grootste-verliezer.html?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=veronica-magazine-grootste-verliezer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6406
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Jozef
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.