Spring naar bijdragen

BBC Radio 1 Top Gear John Peel 29-06-69


Robin Westhof

Aanbevolen berichten

Top Gear - Rock en Progressieve muziek met John Peel.

Dit keer met o.a. de volgende artiesten: Led Zeppelin, Pentangle, Free, Billy Preston, The Misunderstood, Captain Beefheart and the Magic band,

Savoy Brown Blues Band, Chigaco Transit Authority, Fairport Convention, Martha Velez en The Plastic Ono Band.

BBC Radio One (247) 29-06-69 - Top Gear John Peel - 19.00-21.00

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-I8LQR44GRJ4U.mp3

(Met dank aan DuffPaddy)

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank Robin! Ben ik blij mee.

Ik was "bevoorrecht" John Peel met z'n producer John Walters bij een bezoek aan "The Beeb" ( BBC) in de Radio One studio (1995 ) tegen het lijf te lopen. Hij kwam bij de Radio One archivaris Phil Lawton een sessieband met Paul McCartney ophalen.

Natuurlijk had ik geen fototoestel bij me........"shit" zouden we nu zeggen.

Maar ja, ik heb één van m'n helden de hand geschud. Jammer dat ie niet meer onder ons is.

Juul - John Peel fan sinds Big L.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar ja, ik heb één van m'n helden de hand geschud. Jammer dat ie niet meer onder ons is.

Net zoals zijn producer John Walters, die al een paar jaar eerder (2001) was overleden.

Hieronder nog een stuk van een aardig interview (1998) van Simon Garfield met John Peel en o.a het

muziekbeleid op BBC Radio One, tijdens o.a. het begin van de punkrage.

"In thirty years there has genuinely never been an attempt by management to

exert any control over my programmes, not beyond the occasional comment like,

‘Ah, John, you still playing that bloody awful rubbish?’ Someone from

management did come down when I was playing a lot of hip-hop, and then later

when I was playing jungle, to inform me that I shouldn’t be playing this music

because it was the music of the black criminal classes.

I think I was a handy safety valve for some time. If someone called up to

complain about the safe and predictable nature of the station’s playlist, someone

could always tell them, ‘You can always listen to John Peel. He plays strange

discs.’

One controller, Derek Chinnery, disliked me intensely, and took every

opportunity to let me know that this was the case. He was persuaded to keep me

on largely by John Walters, my producer for about 20 years. Walters was a

brilliant debater, or rather arguer. There have been times in the history of Radio

1, and this will no doubt surprise you, when the controllers have not been people

of enormous intellectual stature. And these men would just get so fed up with

arguing with Walters that they would just roll over. Once Derek Chinnery called

Walters into his office after he had read something in the papers about singers

with spiky hair who were spat on by their adoring audience. He said something

like, ‘We’re not playing any of this punk rock are we?’ and Walters gleefully

replied that the last four programmes had consisted of nothing but."

http://www.simongarfield.com/assets/pdfs/books_extracts/the_nations_favourite.pdf

Juul - John Peel fan sinds Big L.

Zal binnenkort een Perfumed Garden Van John Peel op Radio London hier plaatsen.

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad een leuk interview. Ik keek hier nogal van op:

' I’m not conscious of great change over

the years, though I occasionally hear

tapes of early programmes and swoon

with embarrassment. I had an absurdly

affected voice - terribly laid back in a

sub-Scousy way. But that was how I spoke

at the time.

Tijdens het luisteren naar Top Gear uit 1969 dacht ik nu juist: twintig jaar later draaide hij volstrekt andere muziek, maar de presentatie was min of meer hetzelfde: onverstoorbaar, flegmatiek, typisch Brits. Voor zover hij een Liverpool-accent had ('Scousy') was dat toch een stuk minder dan b.v. bij The Beatles. Maar ja, ik ben geen Brit, dus misschien ontgaan mij bepaalde nuances.

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank Robin en Paul,

Ja een prachtig interview zeg! Soms denk ik dat het in Nederland niet anders is.

Ik was bij de BBC om een interview te maken met de Radio One archivaris Phil Lawton. Hij had o.a. alle banden van Peel in z'n archief en vertelde prachtige verhalen. Het zat in de Poster afleveringen over "archiveren".

Een aardig stukkie over Phil en het archief staat hier: http://www.independent.co.uk/news/media/how-the-bbc-dug-for-rock-and-struck-gold-738919.html

Mooie dag jullie,

Juul

[/align]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tijdens het luisteren naar Top Gear uit 1969 dacht ik nu juist: twintig jaar later draaide hij volstrekt andere muziek, maar de presentatie was min of meer hetzelfde

Dat is inderdaad wat het eerst opvalt bij het afluisteren van John Peel shows, de best wel snelle verandering van muziek (in een paar jaar tijd) die hij draaide en de vele (nieuwe) stijlen die er steeds maar weer bijkomen.

Wat de presentatie betreft, kan je zeggen, dat die in de loop der jaren iets wat vlotter wordt en wat minder laid back.

Twee John Peel shows op BBC Radio 1

1977 tijdens de punkrage:

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-6DXL6RPFNL7S.mp3

1987 10 jaar later en weer een hoop nieuwe muziek:

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-GFIZESNEXGEX.mp3

(BitTorrent)

Robin


Een aardig stukkie over Phil en het archief staat hier: http://www.independent.co.uk/news/media/how-the-bbc-dug-for-rock-and-struck-gold-738919.html

Leuk stuk om te lezen Juul.

Een aantal opnames uit dat archief zou ik wel willen (terug) horen, zoals b.v. dat interview met Jimi Hendrix of dat hilarische fragment

met Dave Lee Travis.

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat de presentatie betreft, kan je zeggen, dat die in de loop der jaren iets wat vlotter wordt en wat minder laid back.

Daar zul je gelijk in hebben. Die 'laid back'-presentatie lijkt me ook vrij typerend voor programma's met 'underground'-muziek uit de jaren zestig/begin zeventig: denk aan Tom Donahue en andere fm-jocks uit de VS. Lex Harding deed ook zoiets met zijn Parels voor de zwijnen, om over Ad Visser (SCDM) nog maar te zwijgen (die er naar mijn idee wel heel erg een toneelstukje van maakte).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die 'laid back'-presentatie lijkt me ook vrij typerend voor programma's met 'underground'-muziek uit de jaren zestig/begin zeventig: denk aan Tom Donahue en andere fm-jocks uit de VS. Lex Harding deed ook zoiets met zijn Parels voor de zwijnen, om over Ad Visser (SCDM) nog maar te zwijgen (die er naar mijn idee wel heel erg een toneelstukje van maakte).

Bij Ad Visser was het inderdaad te overdreven en dan klinkt het niet meer natuurlijk.

Ook een aantal Caroline/Seagull dj's uit de jaren 70 zoals: Tony Allan, Mike Hagler, Barry Everett, Hugh Nolan,

Dick Palmer en Norman Barrington waren goed in die laid back presentatie.

Hier nog een klein stukje Tom Donahue: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-MAO3EH6K7AGB.mp3

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.