Spring naar bijdragen

Rechtszaak om de naam Veronica - Stichting Norderney vs Vereniging Veronica


Juul

Aanbevolen berichten

Beste forummer's,

Sommige van jullie weten dat wij, de Stichting Norderney, dat zijn de oud medewerkers van Radio Veronica CV de zeezender, al geruime tijd worden gesommeerd door o.a. de Vereniging en het huidige Veronica-SKY cs. om bepaalde onderdelen van onze website te veranderen dan wel helemaal te verwijderen.

Zij menen rechten te kunnen laten gelden op logo's en vele andere uitingen die wij in de zeezendertijd gebruikten. Een aantal kleine aanpassingen hebben we in alle redelijkheid enige tijd geleden al wel ingevoerd.

Maar andere eisen daar kunnen we niet mee accoord gaan omdat die de periode betreffen van voor 31 augustus 1974 en als zodanig stammen uit de periode van de zeezender Radio Veronica cv.

Telkenmale hebben wij aangegeven dat we uiteraard bereid zijn om inzake de geschiedenis etc. van Veronica overleg te hebben om naar een mooie oplossing te zoeken. Iedere keer werd daar niet op in gegaan.

Zelfs heeft een bekende oud collega namens ons een ontmoeting gehad met de voorzitter van de Vereniging maar dat heeft helaas niets geholpen.

Jammer dat het zo moet lopen, maar wij als Stichting en oud medewerkers hebben het zelfde gevoel als dat we in de jaren 60 en 70 hadden. "Altijd maar vechten voor het bestaan".......

En ook 50 jaar jaar later is dat dus niet veranderd!

En nu zoals Ad zegt gedaagd door ons "eigen kind".

En ik heb het gevoel dat "onze geschiedenis ons ontnomen wordt".

Gelukkig weten wij ons gesteund door de vele bekende en minder bekende oud collega's uit de jaren 60 en 70, die het toenmalige Veronica groot gemaakt hebben zodat het huidige Veronica cs nog steeds bestaat.

Ook ruim een jaar overleg tussen advocaten heeft niets opgeleverd.

Nu is het inmiddels zo ver dat we gedaagd worden voor de rechter. En dat zal zo als het er nu naar uit ziet deze maand nog gebeuren.

Tijd en plaats komen nog.

En hopelijk zullen we de rechter er van overtuigen dat de eiser ongelijk heeft.

Zijn we aan de gebroeders Verweij en Rob Out verplicht.

Tijd voor een demonstratie?

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tis tamelijk ongelooflijk.

En eigenlijk om kotsmisselijk van te worden.

Een Vereniging Veronica die op de website nog steeds 31 december 74 als 'einde zeezender' vermeldt (ondanks een (nog altijd onbeantwoorde) e-mail van me om op de fout te wijzen)

Please login or register to see this link.

en een Veronica-Sky dat net zo weinig met Veronica-toen te maken heeft als de EO of 100%NL.

Pesterijtjes zijn het, van mensen met een kwalijk karaktertrekje. Allemaal een beetje machtsgeil. In feite zijn ze net zo walgelijk als de omroepbazen en politici die destijds de zeezenders de mond hebben gesnoerd.

Ik kan er weinig anders dan pure minachting voor opbrengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sommige van jullie weten dat wij, de Stichting Norderney, dat zijn de oud medewerkers van Radio Veronica CV de zeezender, al geruime tijd worden gesommeerd door o.a. de Vereniging en het huidige Veronica-SKY cs. om bepaalde onderdelen van onze website te veranderen dan wel helemaal te verwijderen.

Ik heb er geen woorden voor.

Behalve dat die figuren (met waarschijnlijk nog veel meer slechte karaktereigenschappen) heel erg kleinzielig bezig zijn.

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En wie gaat de advocaat kosten betalen?

Zelfs als je gelijk krijgt van de Rechter krijg je niet alle kosten vergoed.

Een Stichting krijgt ook geen gratis advocaat toegewezen.

Sterkte dus maar!

Alleen een jurist wordt er wijzer van ja...

Als gedaagde stel je altijd direct een tegenvordering in.

Indien in het gelijk gesteld de gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten door de eisende partij te laten betalen.

Omdat het een Stichting betreft zonder winstoogmerk is er een redelijke kans dat die kosten toegewezen worden.

Ik wil sowieso aanwezig zijn als het zover is.

Wordt het Utrecht of Amsterdam?


Beste forummer's,

Sommige van jullie weten dat wij, de Stichting Norderney, dat zijn de oud medewerkers van Radio Veronica CV de zeezender, al geruime tijd worden gesommeerd door o.a. de Vereniging en het huidige Veronica-SKY cs. om bepaalde onderdelen van onze website te veranderen dan wel helemaal te verwijderen.

Zij menen rechten te kunnen laten gelden op logo's en vele andere uitingen die wij in de zeezendertijd gebruikten. Een aantal kleine aanpassingen hebben we in alle redelijkheid enige tijd geleden al wel ingevoerd.

Maar andere eisen daar kunnen we niet mee accoord gaan omdat die de periode betreffen van voor 31 augustus 1974 en als zodanig stammen uit de periode van de zeezender Radio Veronica cv.

Telkenmale hebben wij aangegeven dat we uiteraard bereid zijn om inzake de geschiedenis etc. van Veronica overleg te hebben om naar een mooie oplossing te zoeken. Iedere keer werd daar niet op in gegaan.

Zelfs heeft een bekende oud collega namens ons een ontmoeting gehad met de voorzitter van de Vereniging maar dat heeft helaas niets geholpen.

Jammer dat het zo moet lopen, maar wij als Stichting en oud medewerkers hebben het zelfde gevoel als dat we in de jaren 60 en 70 hadden. "Altijd maar vechten voor het bestaan".......

En ook 50 jaar jaar later is dat dus niet veranderd!

En nu zoals Ad zegt gedaagd door ons "eigen kind".

En ik heb het gevoel dat "onze geschiedenis ons ontnomen wordt".

Gelukkig weten wij ons gesteund door de vele bekende en minder bekende oud collega's uit de jaren 60 en 70, die het toenmalige Veronica groot gemaakt hebben zodat het huidige Veronica cs nog steeds bestaat.

Ook ruim een jaar overleg tussen advocaten heeft niets opgeleverd.

Nu is het inmiddels zo ver dat we gedaagd worden voor de rechter. En dat zal zo als het er nu naar uit ziet deze maand nog gebeuren.

Tijd en plaats komen nog.

En hopelijk zullen we de rechter er van overtuigen dat de eiser ongelijk heeft.

Zijn we aan de gebroeders Verweij en Rob Out verplicht.

Tijd voor een demonstratie?

Juul

Een demonstratie?

Nee, net als Out de positie van de underdog aannemen, werkt altijd.

En ik neem aan dat je de weg naar de media wel weet te vinden... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Typisch dat een organisatie die aantoonbaar geen oprechte belangstelling heeft voor haar eigen geschiedenis, een groep toenmalige medewerkers - die dat aantoonbaar wel hebben - de mond wil snoeren.

Hopelijk wordt de soep niet zo heet gegeten, als 'ie wordt opgediend.

Sterkte mannen!

Martin

De Vereniging bezit de rechten van de merknaam Veronica. Deze naam hebben zij verhuurd aan Sky en SBS. Zij hebben exclusief het recht voor het gebruik van de naam. Voor het gebruik ten behoeve van radio is dat dus Sky/TMG groep. In deze overeenkomst zal ongetwijfeld een stukje staan over de exclusiviteit en de verplichting van de Vereniging om dit ook zo te houden. Als Sky/TMG hier dus een probleem van maakt moet de vereniging actie ondernemen. En dat is wat er nu gebeurd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Very sad to see this. Juul and Ad have worked very hard over many years to preserve the history of the offshore Radio Veronica and I can't imagine that anyone could confuse their website with something relating to the current Radio Veronica. Hopefully the judge will allow Ad and Juul to continue their good work.

Regards

Michael

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vincent heeft gelijk, natuurlijk: de vereniging verdient geld met het exploiteren van de naam Veronica, en zal dus optreden tegen anderen die dezelfde naam gebruiken. Het is puur business. In tegenstelling tot bij de oud-Veronicanen zit er geen enkele emotie achter.

Wat mij alleen verbaast: die naam Veronica dankt zijn waarde (zolang hij nog iets waard is) aan een lange, rijke voorgeschiedenis. Waarom gaat de vereniging zelf zo achteloos om met dat verleden? Waarom koesteren ze het niet, zoals de stichting Norderney dat wel doet?

Juul, succes!

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vincent heeft gelijk, natuurlijk: de vereniging verdient geld met het exploiteren van de naam Veronica, en zal dus optreden tegen anderen die dezelfde naam gebruiken. Het is puur business. In tegenstelling tot bij de oud-Veronicanen zit er geen enkele emotie achter.

Het verhuren van merknamen is een van de inkomstenbronnen van de vereniging. Maar schuif niet alles in de schoenen van de vereniging. Ja, zij voeren het uit, maar het zou me niet verbazen als dit gebeurd onder druk van één of beide afnemers van de naam. Zij hebben voor hun toepassing de exclusieve rechten gepacht en verwachten dat de rechtmatige eigenaar van het merk dit ook handhaafd.

Wat mij alleen verbaast: die naam Veronica dankt zijn waarde (zolang hij nog iets waard is) aan een lange' date=' rijke voorgeschiedenis. Waarom gaat de vereniging zelf zo achteloos om met dat verleden? Waarom koesteren ze het niet, zoals de stichting Norderney dat wel doet?[/quote']

7, 8 jaar geleden was er het initiatief van de Veronica Story. De vereniging wilde de historie van vastleggen op een website. Van de zeezender tot aan Kink. Inmiddels is de site niet meer online (en je mist er niets aan). Gelukkig is er wel het boek van Arjan Snijders, die de opkomst in het publieke bestel tot aan de ondergang van de commerciele zender uitstekend heeft vastgelegd. Dit heeft hij gedaan in opdracht van de vereniging en hij had de volledige vrijheid.

Mocht het lijken dat ik het opneem voor de vereniging? Dat is niet zo. Ik heb er een tijdje gewerkt (Veronica Story) en met stagiares je geschiedenis vastleggen is geen goed plan. Dat blijkt ook wel, de site is niet meer online, de informatie is verdwenen en de meest belangrijke datum uit de geschiedenis weet men niet meer.

Zet dat maar eens af tegen het werk van de vrijwilligers van de Stichting Norderney.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom gaat de vereniging zelf zo achteloos om met dat verleden? Waarom koesteren ze het niet, zoals de stichting Norderney dat wel doet?

Omdat daar niets mee te verdienen valt en ik denk dat het ook te maken heeft met de (relatief jonge) leeftijd van de drie mannen en twee vrouwen die het bestuur vormen van de huidige Vereniging Veronica.

Die 5 personen hebben de zeezender Radio Veronica niet bewust meegemaakt en er eigenlijk geen feeling mee.

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omdat daar niets mee te verdienen valt en ik denk dat het ook te maken heeft met de (relatief jonge) leeftijd van de drie mannen en twee vrouwen die het bestuur vormen van de huidige Vereniging Veronica.

Die 5 personen hebben de zeezender Radio Veronica niet bewust meegemaakt en er eigenlijk geen feeling mee.

Robin

Dat snap ik. Ik vraag me alleen af wat zo'n merknaam straks nog waard is als die link met de geschiedenis niet of nauwelijks meer in stand wordt gehouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelfs na 50 jaar wordt het leven, acceptatie van de zeezender Radio Veronica onmogelijk gemaakt.

Wat jalousie en hebzucht met een organisatie kan doen, de Vereniging en het huidige Veronica-SKY cs kunnen maar moeilijk met hun eigen onkunde omgaan en moeten nog steeds teren op het succes van een ander.

vr.gr.Anne

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een idioterie weer! Ze hebben in het verleden ook al geprobeerd de naam Veronica van de Norderney af te krijgen, wat toen gelukkig niet gelukt is. Alleen moest de naam van de discotheek aan boord worden veranderd in 538 Dance Palace, daar was nog mee te leven.... Dit kon wel eens een pittig rechtszaakje worden voor de Stichting! Hopelijk kijkt de rechtbank ook naar de effectieve schade die de Vereniging lijdt door toedoen van de Stichting, die lijkt me namelijk 0,0....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn altijd mensen die het plezier van anderen niet gunnen.

Veronica is gescandeerd als een piratenzender toen. Maar mag een

kind Veronica heten of gaan al die ouders ook voor de rechter.

Hoeveel mensen zijn nog bezig met het oude Veronica. Niet veel meer,

want de tijd doet zijn werk. Over een tijd zijn de Veronica mensen niet meer.

De generaties van nu hebben niets met die tijd en dat hoort ook zo.

Ik begrijp die mensen niet die zo een kleine groep willen nekken.

Het belang is altijd geld en macht lijkt me.Ik vind dit erg voor de mensen van de

stichting die straks voor de rechter staan. Misschien moeten we allemaal wel gaan.

Groetjes Kurt

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een aantal jaren geleden was er op een ander forum het volgende te lezen: "Alle rechten van RadioVeronica 1959 – 1974 liggen bij ons. Oom Bull Verweij (één van de vroegere eigenaren van Radio Veronica) heeft destijds alle rechten van Radio Veronica CV ondergebracht in de Stichting Norderney, dus kan het huidige Veronica e.a. daar geen enkele aanspraak op maken." E.e.a. had toen te maken met het geneuzel van de Telegraaf Media Groep, zij wilde toen niet dat 192tv de naam Top 100 allertijden zou gebruiken. Als bovenstaand dus werkelijk zo is, dan heeft de stichting een redelijke kans lijkt mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.