Spring naar bijdragen

Jeugd en "moeilijke woorden"


Juul

Aanbevolen berichten

Ja dat krijg je dan. Ze zitten de hele dag te "wat's appen en Twitteren" enz. Maar een paar eenvoudige woorden leveren al problemen op tegenwoordig.

"waar moet dat naar toe met onze mooi taal?"

http://nos.nl/artikel/651886-moeilijke-woorden-nekken-leerlingen.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat krijg je dan. Ze zitten de hele dag te "wat's appen en Twitteren" enz. Maar een paar eenvoudige woorden leveren al problemen op tegenwoordig.

"waar moet dat naar toe met onze mooi taal?"

http://nos.nl/artikel/651886-moeilijke-woorden-nekken-leerlingen.html

Dat is al heel lang geleden begonnen. Hoeveel soorten managers hebben we tegenwoordig niet?? Nederlanders zijn absoluut niet "zuinig" met hun taal dat werd mij op de Lagere Technische School al eens verteld door een leraar Duits. Er is wat dat betreft niets veranderd, er is alleen maar een toename van het introduceren van woorden uit een andere taal.

En we doen er vrolijk aan mee. Een track, een release, een tapedeck, etc. etc.

Maar wat is er nu moeilijk aan kanttekening??

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je, zeker op de sociale media, het taalgebruik ziet...

'ik zoek me telefoon', 'hun waren er niet', 'het heeft geregent'... noem maar op. De rillingen krijg je er van.

Maar als je ook ziet hoe vreselijk slecht mensen hun taal beheersen die van de school voor journalistiek afkomen... het is echt niet te geloven.

Ik ging er eigenlijk altijd gewoon van uit dat je daar domweg niet terecht zou kunnen als je niet tenminste een beetje uitblonk in taal, maar da's bepaald niet het geval.

Triest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank heren Rob68 en Thijs5326 voor jullie opmerkingen. Of zal ik schrijven;"kanttekeningen?"

Ter verdediging, ik was weer zo geschokt dat ik eerst schreef en daarna pas las. Ik geef toe;"haastige spoed is zelden goed".

Maar ik begrijp dat jullie je een klein beetje aangesproken voelen, of heb ik het mis?

Mooi weekend.

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het alleen maar met je eens hoor Juul; we zijn kennelijk beiden zeldzame voorbeelden van technici met taalgevoel. Maar jouw vraag "waar moet dat naar toe met onze mooie taal?" is wel een interessante natuurlijk. Taal ontwikkelt zich nu eenmaal. Dus 'whatsappen' komt erbij en 'kanttekening' dreigt te verdwijnen. Wellicht omdat laatstgenoemde niet ondersteund wordt op aanraakschermen?

Eén van mijn persoonlijke afwijkingen is overigens het signaleren van onjuist spatiegebruik. Zie http://www.spatiegebruik.nl/voorbeelden.php voor wat leuke voorbeelden.

Ook een goed weekend!

Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

'kanttekening' dreigt te verdwijnen.

Mag ik hier een kanttekening bij plaatsen? Die opmerking over dat woord 'kanttekening' kwam van vmbo-scholieren, begrijp ik. Dat zijn nu eenmaal echte 'doeners' die je niet snel vrijwillig met een boek zult zien en die ook niet zo snel naar een serieuze discussie op tv zullen kijken. Dan lijkt het me niet zo heel gek dat zo'n woord niet in ieders woordenschat zit. Hoewel er vast ook leerlingen zijn die het wel kennen.

Van havo'ers en vwo'ers mag je natuurlijk meer verwachten. Mijn oudste dochter zit in haar eindexamenjaar en ik kan jullie wel vertellen dat haar woordenschat en die van haar vriendinnen uitstekend is.

En als daar wel problemen mee zijn, zou ik dat toch eerder een school verwijten (of zelfs de ouders) dan "de jeugd" in zijn algemeenheid.

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6406
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Jozef
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.