Spring naar bijdragen

Lex Harding in NRC


Juul

Aanbevolen berichten

Uit het interview:

 

 "Dit betekent overigens niet dat ik graag naar mijn oude programma's luister.

 Zo goed was het achteraf beschouwd allemaal niet, eigenlijk nogal amateuristisch, beetje stijf."

 

 

Lijkt mij, dat juist Lex zijn oude Radio Veronica programma's, het beste de tand des tijds hebben doorstaan. 

 

 

 

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uit het interview:

 

 "Dit betekent overigens niet dat ik graag naar mijn oude programma's luister.

 Zo goed was het achteraf beschouwd allemaal niet, eigenlijk nogal amateuristisch, beetje stijf."

 

 

Lijkt mij, dat juist Lex zijn oude Radio Veronica programma's, het beste de tand des tijds hebben doorstaan. 

 

 

Robin

 

Vrijwel geen programmamaker is zelf later echt te spreken over wat-ie in het verleden heeft gedaan. En dat is logisch, want hij heeft zich verder ontwikkeld. Althans: dat is wel te hopen ;-)
Ik vind de uren van Lex zelf ook tot het beste van de erfenis behoren. Je hoort een vakman die er zijn best voor deed. En die ook nog eens een verschrikkelijk plezierige stem had.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Vrijwel geen programmamaker is zelf later echt te spreken over wat-ie in het verleden heeft gedaan. En dat is logisch, want hij heeft zich verder ontwikkeld. Althans: dat is wel te hopen ;-)
Ik vind de uren van Lex zelf ook tot het beste van de erfenis behoren. Je hoort een vakman die er zijn best voor deed. En die ook nog eens een verschrikkelijk plezierige stem had.

 

En......vind ik belangrijk, ik heb in m'n hele loopbaan niet met zo'n vakman te maken gehad. Altijd alles goed voorbereiden en na denken voor je begint.

 

En hij is er altijd als we hem nodig hebben. Ik weet wel, da's van secundair belang maar toch.

In de voorbereiding van de rechtszaak was hij er wel.

 

En ook aardig, op onze reünie zeiden een paar collega's;"Een rechtszaak?, waarover dan?"

Ja, zo gaat dat. Dat wij er nou zo mee bezig waren.

 

En ik heb in de wandelgangen gehoord dat er weer een rechtszaak zit aan te  komen, nu is het schip in A'dam het "doelwit".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik schreef het bij vorige gelegenheid al: Het is te kinderachtig voor woorden!

Vanuit de merknaam bezien kan ik het me voorstellen, het is alleen appels met peren vergelijken.

Er gaat weer gesuggereerd worden dat er sprake zal zijn van verwarring bij het publiek, de naam Veronica oneigenlijk te gelde maken en concurrentie vervalsing.

Cultureel erfgoed speelt daarbij geen rol natuurlijk. Het gaat tenslotte om de poen en wie de grootste 'piemel' heeft.

 

Zucht... We zullen het zien, maar we dwalen af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik luister nog met plezier naar die oude programma's. Wat mij betreft, een tijdloze presentatie.

De hedendaagse praatjesmakers hebben mij niets te vertellen en de "muziek" anno nu, spreekt feitelijk ook niet tot mijn verbeelding; dus toch maar weer terug naar het verleden of natuurlijk 192 Radio, Extra Gold! Caroline, etc. etc. Laten we beseffen dat we een prachtige tijd hebben meegemaakt, zeker in muzikaal opzicht ! Kom laten we nog eens een plaatje opzetten !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

En ook aardig, op onze reünie zeiden een paar collega's;"Een rechtszaak?, waarover dan?"

Ja, zo gaat dat. Dat wij er nou zo mee bezig waren.

 

En ik heb in de wandelgangen gehoord dat er weer een rechtszaak zit aan te  komen, nu is het schip in A'dam het "doelwit".

 

Tja, het gaat rete slecht met het huidige Radio Veronica, luistercijfers kelderen, laatste meting de grootste zakker.

Het is dan ook niet om aan te horen.

In plaats van aan de zaak te werken, de programma's te verbeteren en reclme te verkopen

gaan z e zich met dit soort zaken bezighouden, zo gaat dat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Whahaha... Giel Beelen doet Evers na!

 

Helaas houdt ook Lex het allemaal niet meer bij.

 

Giel was tien jaar geleden de eerste die weer zonder sidekicks een ochtendshow ging maken omdat hij niet tegen, maar met zijn luisteraar wilde praten. En hij kiest WEL zelf zijn plaatjes uit, meneer Den Hengst, i.t.t. Evers, die daar te lui voor is en het door zijn sidekick Rick laat doen.

 

Valt me tegen van Auke. En van Lex. En van NRC

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Valt me tegen van Auke. En van Lex. En van NRC

 

 

 

Het doel van dit artikel was 'een geschreven portret' van Lex Harding, in zijn eigen woorden. Het is ZIJN verhaal. En in zo'n geval is het niet de taak van Auke Kok of de NRC om Lex te 'corrigeren'. Journalistiek, noem je zoiets. Verslag afleggen van wat iemand zegt, zonder daar meteen een eigen oordeel aan toe te voegen. Dat laat je aan de lezer over.

 

Valt me tegen van jou dat je daar kennelijk geen oog voor hebt.

 

Ik ben het lang niet met alle uitspraken van Lex eens, maar daar gaat het dus niet om. Het is een mooi geschreven portret, over hoe hij terugkijkt op wat er zoal gebeurd is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het doel van dit artikel was 'een geschreven portret' van Lex Harding, in zijn eigen woorden. Het is ZIJN verhaal. En in zo'n geval is het niet de taak van Auke Kok of de NRC om Lex te 'corrigeren'. Journalistiek, noem je zoiets. Verslag afleggen van wat iemand zegt, zonder daar meteen een eigen oordeel aan toe te voegen. Dat laat je aan de lezer over.

 

Valt me tegen van jou dat je daar kennelijk geen oog voor hebt.

 

Ik ben het lang niet met alle uitspraken van Lex eens, maar daar gaat het dus niet om. Het is een mooi geschreven portret, over hoe hij terugkijkt op wat er zoal gebeurd is.

 

 

Journalistiek is al 25 jaar mijn vak. Je hebt gelijk met je correctie dat dit geen interview was en Auke (of NRC dus formeel geen taak hadden Lex te 'corrigeren').

Tegelijk weet ik als geen ander hoe zo'n portret tot stand komt. Het is wel degelijk het resultaat van een vraag-en-antwoord-sessie. Het is niet zo dat Auke de voicerecorder heeft aangezet, tegen Lex heeft gezegd 'vertel maar' en na afloop de opname heeft uitgewerkt. Er was dus ruimte voor tegengas.

In die zin valt me Auke's invulling van zijn rol tegen. Van Lex valt me tegen dat hij kennelijk niet (meer) het onderscheid tussen het ene type deejay en het andere maakt.

Edwin

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Edwin,

 

Ik ken talloze mensen die zeggen dat al heel lang journalist zijn. Dat betekent nog niet automatisch dat ze ook een goede journalist zijn.

Dat geldt voor elk vak hé?

 

Ben benieuwd naar een journalistiek "werkstuk' dat jij hebt gemaakt.

 

Je weet m'n mailbox wel te vinden denk ik.

 

En oh ja, Ik vond het NRC stuk prima. Het is Lex zoals ik hem al ken vanaf 1967. Dus dat heeft Auke goed gedaan.

 

Ben benieuwd wat je vindt van het stuk van Jelle Boonstra over en met mij op 30 augustus...........

 

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Edwin,

 

Ik ken talloze mensen die zeggen dat al heel lang journalist zijn. Dat betekent nog niet automatisch dat ze ook een goede journalist zijn.

Dat geldt voor elk vak hé?

 

Ben benieuwd naar een journalistiek "werkstuk' dat jij hebt gemaakt.

 

Je weet m'n mailbox wel te vinden denk ik.

 

En oh ja, Ik vond het NRC stuk prima. Het is Lex zoals ik hem al ken vanaf 1967. Dus dat heeft Auke goed gedaan.

 

Ben benieuwd wat je vindt van het stuk van Jelle Boonstra over en met mij op 30 augustus...........

 

Juul

Dag Juul,

 

Je bent gewend om mensen die beweren dat ze iets hebben gedaan of ergens hebben gewerkt met enig wantrouwen tegemoet te treden, merk ik meer dan eens. Niet onbegrijpelijk, met al die 'oud-Veronicamedewerkers'.

Maar ik weet van mezelf dat mijn beweringen over mijn cv niet op drijfzand zijn gebouwd. Als je twijfelt, zoek me maar op via LinkedIn of lees mijn eind vorig jaar verschenen boek over Elvis bijvoorbeeld eens. (zie link hieronder)

Het is in oa OOR, Lust 4 Life en het AD uitermate positief gerecenseerd.

De jou welbekende Harry Knipschild figureert ook nog in een hoofdstuk, zoals ik op deze site al eens uitgebreid heb gemeld.

De link:

Please login or register to see this link.

groeten, Edwin

PS: het werkstuk van Jelle ga ik nog bekijken.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In die zin valt me Auke's invulling van zijn rol tegen.

 

 

 

Mij niet. Het portret van Lex wordt gepresenteerd als een monoloog, niet als een kritisch vraaggesprek waarin iemand 'tegengas' krijgt. Om die reden staat elke alinea tussen aanhalingstekens, en om die reden zie je ook nergens in het artikel vragen staan. Het is eenvoudig een ander journalistiek genre. De NRC doet dat wel vaker, hoor.

 

Behalve die opmerking over Chiel Beelen zijn er nog wel andere dingen waarop je kunt afdingen. Maar als je dat allemaal gaat aanpassen, dan is het niet meer het verhaal van Lex.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mij niet. Het portret van Lex wordt gepresenteerd als een monoloog, niet als een kritisch vraaggesprek waarin iemand 'tegengas' krijgt. Om die reden staat elke alinea tussen aanhalingstekens, en om die reden zie je ook nergens in het artikel vragen staan. Het is eenvoudig een ander journalistiek genre. De NRC doet dat wel vaker, hoor.

 

Behalve die opmerking over Chiel Beelen zijn er nog wel andere dingen waarop je kunt afdingen. Maar als je dat allemaal gaat aanpassen, dan is het niet meer het verhaal van Lex.

 

Is niet helemaal waar. Een 'monoloog' is in de journalistiek slechts een vorm van compositie na afloop van een interview. 'Hét verhaal van Lex' (wat overigens niet bestaat) krijg je niet als je hem slechts ononderbroken laat praten. Dat krijg je als je doorvraagt op wat iemand vertelt. Ik heb twee weken geleden nog Tineke geinterviewd, waarbij dat ook weer bleek. ('Goh, dat heb ik eigenlijk nooit verteld. Waarom niet"? Er wordt nooit naar gevraagd')

Ook de uitwerking van dit interview zal uiteindelijk in monoloogvorm verschijnen.

 

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.