Spring naar bijdragen

"Te erg voor woorden..." ( zegt DJ Radio 10 )


Juul

Aanbevolen berichten

Ik voel me geroepen om een tegengeluid te laten horen.

Er wordt in dit topic gedaan alsof de DJ een criminele daad verricht heeft en ik vind de reacties subjectief, generaliserend en overtrokken.
Ten eerste: de doelgroep van Radio 10 is niet de doelgroep die houdt van "Mooi Was Die Tijd" van Corry Konings. Dat betekent dat de luisteraar die Radio 10 wil bereiken zeer weinig tot geen enkele moeite zal hebben met deze opmerking. Comercieel gezien is er dus niets aan de hand.

Dit fragment wordt door jullie vanuit de eigen belevingswereld beoordeeld en dat is niet eerlijk, omdat de DJ niet presenteert voor 'mannen uit het radiovak', maar voor de doorsnee luisteraar die Corry Konings (al dan niet onterecht) niet kan waarderen. Die kent die plaat waarschijnlijk niet eens.
Vergeet niet dat Corry Konings zichzelf ook niet zo heel serieus neemt, zo nam ze een paar jaar geleden nog een plaat op met de tekst "Hoeren Neuken Nooit Meer Werken".

 

Dat de hit van Corry Konings zoveel geld opbracht dat andere bands de studio in konden, vind ik oprecht een prachtig verhaal. Maar dat is niet iets wat die doorsnee luisteraar weet en dat feit heeft met dit fragment weinig te maken (los van dat je het dus respectloos naar Corry zou kunnen vinden, maar meer ook niet).

 

Er is ook geen enkele sprake van het 'afzeiken van de eigen muziek', omdat de DJ hier een FRAGMENT laat horen van een plaat die normaal gesproken niet te horen is op Radio 10 (Omdat die doelgroep die plaat niet waardeert, anders had die plaat wel op de playlist gestaan).

En dat FRAGMENT wordt inderdaad belachelijk gemaakt. Dat is iets heel anders dan 'het afzeiken van je eigen muziek'.

 

....En dezelfde plaat wordt dus wel waarschijnlijk op het zuster station, 100%NL, gedraaid.

Afgezien daarvan, het is een belachelijk item. Artiesten-platen "afzeiken'. Beetje Paul de Leeuw en Gordon. Maar Oh wee als je de zaak omdraait.

En is er nou niks anders te verzinnen? Nee, lekker flink zitten doen.

Dat die plaat op het zusterstation wel gedraaid wordt is irrelevant. Ander radiostation, andere doelgroep, ander soort DJ, ander soort muziek. Dat wij als radioliefhebbers weten dat 100%NL een zusterstation van Radio 10 is, wil niet zeggen dat de doorsnee luisteraar van Radio 10 dat ook weet. En mocht die luisteraar dat wel weten, dan zal hem/haar dat waarschijnlijk weinig interesseren (Maar dat vul ik uiteraard in!).

Verder vind ik deze reactie (en dat bedoel ik opecht met alle respect!) meer over jou zeggen dan over die DJ. "Maar oh wee als je de zaak omdraait" mag misschien bij Gordon van toepassing zijn, maar dat zegt niks over deze DJ. En dat "Nee, lekker flink zitten doen" is ook een eigenschap die jij hem toedicht, ken je deze DJ wel persoonlijk?

 

Wat ik tegenstrijdig vind, is dat mensen van onze generatie (ik kom uit 1978) de huidige landelijke radio verwijten dat alles zo kleurloos en emotieloos is. Ik vind dat namelijk ook. Maar als er dan eens iets menselijks gedaan wordt wat niet volgens onze smaak is, moeten we meteen moord en brand schreeuwen?
Dat vind ik niet kloppen.

 

Tenslotte vind ik het oprecht overtrokken om Herbert Visser lastig te vallen met dit voorval. Nogmaals; de DJ heeft niets crimineels gedaan, hij geeft zijn negatieve mening over een plaat die niet gedraaid wordt. Moeten we klachten niet bewaren voor dingen die 'echt' niet door de beugel kunnen/in strijd zijn met de wet?
 

Voor de goede orde: ik ben niet zelf de DJ, ik ken de DJ ook niet persoonlijk en ik werk ook niet bij Radio 10. ;-)
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb er een tijdje bij stilgestaan of ik wel of niet zou reageren. Ik ben dus die DJ die Corry Konings belachelijk gemaakt zou hebben.

Vooropgesteld dat ik het fijn vind om reacties te krijgen, ook (of juist) van radiofreaks, vind ik het jammer dat de reacties wat kort door de bocht zijn en dat in de verbolgenheid wordt vergeten wat het betekent om radiomaker te zijn in 2014.

Als DJ heb je, zeker bij een commercieel radiostation, te maken met heel veel regels en parameters waarbinnen je moet (leren en kunnen) werken om je brood met dit werk te kunnen verdienen. Zo kies je als DJ zelf je muziek niet meer. Dat doet de muziekredactie. Bepaal je niet wie je doelgroep is. Dat bepaalt het management. Maar je moet wél weer vanuit een doelgroep kunnen denken en werken, ook al begeef je jezelf niet of niet vaak tussen die doelgroep in privétijd. Je hebt beperkte spreektijd, maar er wordt wel van je verwacht dat je in die halve minuut iedere keer met iets origineels komt. Iets wat prikkelt of opvalt. Als je vijf dagen per week radio maakt is dat een pittige klus, zeker bij (commerciele) zenders waar minder producers werken; veel DJ's op landelijke zenders produceren zelf hun show.

Radiomaken nu is anders dan 30 jaar geleden. Je moet iedere dag op hoog niveau presteren en het beste uit jezelf halen, ook als je oma net is overleden, of je ouders scheiden, of je relatie is verbroken. Er wordt van je verwacht dat je er bent en beslissingen neemt die positief werken voor het radiostation. Soms doe je iets op de radio waarvan je achteraf denkt: volgende keer anders doen. Of: dit was stom. Voor wat betreft Corry Konings-gate: ik besefte me dat ik iemand tegen de schenen kon trappen. Maar van de andere kant probeer je, zoals hierboven gezegd, ook dingen uit. Om grenzen op te zoeken.

Mijn mentor is Bart van Leeuwen. Van hem (en natuurlijk ook anderen) heb ik het vak geleerd. Bart vroeg me geregeld 'waar ben je mee bezig hier?', of 'wat dacht je toen je dit zei?'. Ik heb van Bart geleerd om altijd te blijven experimenteren en het werk voor jezelf (en je luisteraar) fris te houden zodat je niet onverschillig op zender zit. Bart zei ook: 33% van de luisteraars vindt je niks, 33% vindt je goed en 33% maakt het geen zier uit wat je doet.

Ik zie om me heen, bij Radio 10 en andere zenders, hoe hard mensen werken om iedere dag hun werk op topniveau te doen. Ik hou van radio, ondanks alle beperkingen die het vak met zich meebrengt. De werkelijkheid van de dingen is altijd grijs, nooit zwart/wit. Ik wil je dan ook uitnodigen om eens te komen kijken bij Radio 10 als ik een show maak. Zo kun je zien hoe een radiobedrijf werkt en wellicht empatischer reageren als een DJ in eerste instantie iets doet wat je niet bevalt. Je kunt me bereiken op koen@radio10.nl.

Groet,

Koen van Huijgevoort

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Koen,

 

Mooi dat je reageert. Stel ik op prijs. Het lijkt mij zinvol als "aanstichter" van het geheel dat ik je binnenkort ga mailen. En dan kunnen we wellicht tel. nummers uitwisselen. Ga ik je een keer bellen en kunnen we elkaars zienswijzen toelichten.

 

 

Groet,

 

Juul  ( radio maker vanaf 1967 - 2006 )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knap dat je het volhoudt Koen, ik kan het niet meer. Ooit weggelopen bij een grote Regionale Omroep vanwege de muziek, ik werd er gek van.

Bij een andere die betere muziek draaide veranderde ik toch de helft vd playlist, mocht niet, maar er werd niets tegen gedaan, en zeikte (of zeek?) ik eens per programma van 4 uur een plaat af die moest worden gedraaid. Liefst deed ik dat 10 x per uur, maar dat kan natuurlijk nooit. Daarnaast prees ik een aantal platen, zodat er evenwicht ontstond.

 

Ik ben nu zo oud dat ik me heb kunnen voornemen nooit meer bij een zender te werken waar ik zelf niet naar kan luisteren.

(Als je in de buurt van Utrecht bent, luister eens naar 1584AM, benieuwd wat je er van vind.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je in Utrecht woont heb je aan een simpele portable met AM genoeg. Zender staat vlak bij Stadion Galgerwaard.

Maar is deze zender ook niet gewoon via internet te beluisteren of is dat wellicht een nep-zender (zie link hieronder) ? Ik kan het helaas niet controleren want het AM-signaal op mijn eenvoudige portable komt niet door hier in Nieuwegein-Noord (10km hemelsbreed van Stadio Galgenwaard). 

 

Zie link op internet van Radio Paradijs Utrecht 1584AM

 Please login or register to see this link.

 

Ik heb de link van google genomen want de rechtstreekse link lijkt niet te werken. Druk door op het 2e item van boven op de google-site:

Radio Paradijs - 1584 AM Utrecht - Listen Online - TuneIn

 

Stream:  Please login or register to see this link.

 

 

Gr, Melle

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik voel me geroepen om een tegengeluid te laten horen.

 

 

Voor de goede orde: ik ben niet zelf de DJ, ik ken de DJ ook niet persoonlijk en ik werk ook niet bij Radio 10. ;-)

 

 

Ik ben het helemaal met je eens, en vind het nog eens erg tof, dat de DJ himself heeft gereageerd. Een simpel mailtje naar hem persoonlijk was genoeg geweest, lijkt mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu MOET ik natuurlijk luisteren naar je want woon in Utrecht :) Alleen ff een AM antenne opzoeken...

 

Nou, Koen, er moet niets.

Als je een portable hebt is geen antenne nodig, die zit er in. Je moet op de AM knop, of MG knop drukken, 1584 zit aan een uiteinde.

Overigens: als je in Utrecht NW woont is 1224 beter.

Ook de auto radio heeft vaak FM, op knopje band of source drukken tot je de AM band vind, en dan laten zoeken, seek knopje.

 

Iemand in Utrecht centrum hoort m op waarschijnlijk de eerste portable, met buisjes nog, dus moet jou ook lukken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan het helaas niet controleren want het AM-signaal op mijn eenvoudige portable komt niet door hier in Nieuwegein-Noord (10km hemelsbreed van Stadio Galgenwaard).

 

Zou toch moeten, ik hoor m zelfs in Lopik onder de andere zendmasten.

Is dat in de buurt van AC Verhoef weg? Daar keihard op mn auto radio, zelfs 1224 blijft hangen bij zoekfunctie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Zou toch moeten, ik hoor m zelfs in Lopik onder de andere zendmasten.

Is dat in de buurt van AC Verhoef weg? Daar keihard op mn auto radio, zelfs 1224 blijft hangen bij zoekfunctie.

 

Die portable radio van mij is niet bepaald maatgevend. die is gewoon van slechte kwaliteit en hoor je de zenders vaak doorelkaar heen..

Van veel betere kwaliteit is daarentegen mijn autoradio. Alle te ontvangen zenders verschijnen overzichtelijk in een display. In mijn ritje vanavond van Ijsselstein (Zenderpark) naar Nieuwegein (Galecop) waren dat er 3 in Ijsselstein (1 christelijke, 1 engelse en radio 5) en op het moment dat ik Nieuwegein binnen reed waren dat er plots een stuk of 20, waaronder Radio Paradijs op 1584 die bijzonder duidelijk doorkwam. Ik hoorde hem ook op 1224, maar die was minder duidelijk. De Gerbrandytoren blijkt merkwaardig genoeg een grote stoorzender. Als ik op de N210 langs deze toren rijd wordt Radio 10 op de FM-band helemaal weggedrukt en in geheel Ijsselstein wordt de ontvangst van Radio 10 hinderlijk gestoord. Ik denk dat deze toren er ook de oorzaak van is dat er vanavond maar 3 AM-zenders in Ijsselstein te ontvangen waren.

Complimenten overigens voor de muziekkeuze op Radio Paradijs.  

 

Gr, Melle

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.