Spring naar bijdragen

Radio Unique - 25-12-1978 - 1500-1600 - Eerste uitzending


Vincent

Aanbevolen berichten

 

 
 
De start van Radio Unique met Antonio de Costa, Paul de Wit, Ad Roberts en Rob Hudson
 
Please login or register to see this link.

 

 

Uniek station dat Unique, zat mooi de periode tussen Mi Amigo en Monique te overbruggen.

DE stunt was natuurlijk die zender in een koelkast boven in een schoorsteenpijp ergens op een industrieterrein in A Dam. Wie weet daar meer over te schrijven.

De inhoud was na opening van de koelkast op zijn minst "bruisend" te noemen.

 

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was de zender in NH die tot ver in Zeeland te beluisteren was op 98.1

 

 

Zelfs in Antwerpen.

 

" Unique was terug, en hoe! Het zendvermogen van de gekeurde zender in de schoorsteen was 80 Watt, versterkt door 4 dipolen tot ongeveer 300 Watt. Meer niet. Vanwege de hoogte van de 'antennemast' en het feit dat de 98,1 een vrije frequentie was kon het signaal tot in Antwerpen worden ontvangen."

 

Please login or register to see this link.

 

 

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aanvankelijk kon ik Unique goed ontvangen, maar plotseling werd het een stuk minder. Het gekke was dat de ontvangst op de wekkerradio wel goed was. Wat bleek? Unique was vertikaal gaan uitzenden in plaats van horizontaal. (Het was in die tijd heel normaal om horizontaal uit te zenden, ook door de publieke omroepen). Omdat de ontvangst op de autoradio beter was gingen steeds meer zenders vertikaal uitzenden. Door mijn 7 -elements een kwartslag te draaien kon ik Radio Unique, later Unique FM, weer prima ontvangen. Het afwisselend nieuw en oud draaien maakte het luisteren naar Unique bijzonder prettig.

Gr.thijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uniek station dat Unique, zat mooi de periode tussen Mi Amigo en Monique te overbruggen.

DE stunt was natuurlijk die zender in een koelkast boven in een schoorsteenpijp ergens op een industrieterrein in A Dam. Wie weet daar meer over te schrijven.

De inhoud was na opening van de koelkast op zijn minst "bruisend" te noemen.

 

Paul de Haan.

 

De Geschiedenis van Radio Unique Please login or register to see this link.

 

BTW Paul, de voorganger was Radio Mercurius op 389 Meter MG. Ik had destijds niet zo veel moeite om ze in Drenthe te ontvangen, maar Groningen is natuurlijk een ander verhaal.

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Geschiedenis van Radio Unique Please login or register to see this link.

 

BTW Paul, de voorganger was Radio Mercurius op 389 Meter MG. Ik had destijds niet zo veel moeite om ze in Drenthe te ontvangen, maar Groningen is natuurlijk een ander verhaal.

 

Rob V.

 

Die heb ik nooit gehoord Rob, was de ouwe golflengte dus van Radio 390 in de 60's en kortstondig Caroline 2 in 1973.

 

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat jammer is, is dat van de Amsterdams MG wereld niet alles bekend is. Want wie zat er achter Radio 538 die op 31 Augustus 1974 om 18.00 uur ging uitzenden. Het blijft een vermoeden maar ik denk dat hier de eigenlijke roots liggen van Radio Unique.

 

Vervolgens hoor je in die eerste uitzending van Radio Unique ook Herman de Graaf over Radio Amstelstad op 270 meter MG. Ook hierover weinig bekend.

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat jammer is, is dat van de Amsterdams MG wereld niet alles bekend is. Want wie zat er achter Radio 538 die op 31 Augustus 1974 om 18.00 uur ging uitzenden. Het blijft een vermoeden maar ik denk dat hier de eigenlijke roots liggen van Radio Unique.

 

Vervolgens hoor je in die eerste uitzending van Radio Unique ook Herman de Graaf over Radio Amstelstad op 270 meter MG. Ook hierover weinig bekend.

 

Rob V.

Ja, die opname van die landpiraat op 31-8-74 na 1800 uur ken ik, prachtige daad was dat.

 

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Paul,

 

Dat jij ze toen nooit hebt gehoord?!

Er waren zelfs ooit 2 stations op de 389 meter in de middengolf!

T.w. Radio Sylvania en Radio Mercurius!

 

Ze kwamen bij mij toen nog vrij goed door....

 

Radio Unique konden we goed ontvangen.

We hadden onze Fuba 8 el. ant. verticaal te staan.

Ik had toen 2 rotors boven in de mast.

Eén om de ant. rond te draaien en één om hem van horizontaal naar verticaal te kantelen. :shy:

 

 

Groet,

 

HA

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.