Spring naar bijdragen

De invloed van AFN op Europese (vooral Duitse) luisteraars


Paul

Aanbevolen berichten

Een aardig artikel:

 

Please login or register to see this link.

 

Paul

 

Prima artikel over welke sentimenten AFN in de verleden tijd los maakte bij bijvoorbeeld Van the Man, zijn plaat the days before rock and roll beschouw ik een beetje als mijn lijflied, het ontdekken niet alleen van het medium radio maar vooral het zoeken naar muziek op die radio zorgde er voor dat je natuurlijk uitkwam bij, in mijn geval in 64, de zeezenders. Maar aangezien in N Nederland diezelfde zeezenders s avonds koppie onder gingen qua RF signaal moest je wel shoppen. Op de langegolf ontdekte ik al BBC Light, toegegeven het stond niet bol van de pop muziek maar je haalde iets anders in huis dan waar we van kind af aan mee waren gepest....Glibbersum 1 & 2. Verder kijkend op de middengolf kwam Lux op 208 vechtend tegen de fading op en neer binnen.

Nee, veel beter ging het met de local AFN als het ware hier om de hoek, AFN Bremerhaven op 1142 kHz en s avonds als extraatje ook nog de 50 kw uit Munich en de 150 kw uit Frankfurt.

Door doorlopend te luisteren naar de zo verschillende bronnen leerde ik al snel dat radio in de verschillende landen totaal verschillend van elkaar was ingericht. Bijkomend voordeel was dat ik Engels als een bijna vanzelfsprekende taal ging beschouwen, al snel vertaalde ik wat in het Engels werd gezegd niet meer naar NL maar was de taal voor mij onvertaald naar NL volkomen gewoon geworden. Op de middelbare school kreeg je proefwerken Engels, de leraar dicteerde de zinnen in het Nederland en als hij daar klaar mee was dan mocht je die zinnen int Engels vertalen.

Mijn sport was direct na het einde van het dicteren in NL het proefwerk al in het Engels direct richting buro leraar te brengen met de bijzonder verwaande opmerking dat ik vermoedde dat er mischien 1 fout in zou zitten. "Der uit de haan" kreeg ik met regelmaat te horen. Maar even terug naar AFN.

AFN was radio voor elke USA soldier in die tijd, alle stromingen kwamen aan bod, wel op vaste tijden de local deejay input compleet met die schitterende AFN jingles. Het werd me toen wel duidelijk dat er groot verschil zat tussen de Armyprivate die de deejay uithing en de vaklui uit de VS, we kennen vast alle namen wel. Het gaf me in de mid 60s al inzicht in het feit dat de stations in de VS zeer spectaculair moesten klinken, maar ja het was de tijd voor de downloadsites dus je bleef gissen. Wat hielp was in 68-70 mijn ontdekking van WNYW Radio New York worldwide, een commerciele zender op KG uit de VS met een mix van muziek en news, maar wel met die zo kenmerkende USA style van radio maken en die prachtige CBS newsjingle op de top of the hour, wordt nu nog gebruikt door CBS, helaas niet meer het origineel.

Vanaf de begin 70 er jaren herinner ik me ook dat Hans Knot  de eerste PAMS demotapes wist te bemachtigen , die demo's stonden niet allen vol met schitterende jingles maar ook korte airchecks van de W en K stations die de PAMS jingles gebruikten. Mijn radioblikveld werd dus mede door AFN Europe ruimer dan louter het Europese radiogebeuren. Van tijd tot tijd lees ik van zeezender anoraks dat ze bijvoorbeeld in the 60's zich louter en alleen richtten op bijvoorbeeld Big L, ik heb er nooit spijt van gehad dat ik elke dag een ander station of network bezocht om bij te bliven op muziekgebied maar ook om de "sound " van de verschillende stations beter te leren kennen. AFN heeft hier veel aan bijgedragen, hedentendage luister ik met regelmaat naar AFN Country via mijn WIFI radio, komt een beetje in de buurt van toen met hun mededelingen en AP news op het hele uur. Eigenlijk zouden ze 1 a 2 vintage AFN jingles int geheel moeten stoppen, dat zou pas een thuiskomst zijn.

 

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan mij heugen dat m'n radio thuis, jaren 60, altijd op 93,1 mHz stond en later als het ging in de avond op 873 kHz.

 

AFN heeft mij erg beïnvloed. Maar tegenwoordig met al die keuze mogelijkheden via Internet zou AFN niet zoveel kans meer maken.

 

Nee kom bij niet aan AFN uit die tijd. En ,ik ben er natuurlijk ook binnen geweest, speelt ook een rol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Ik kan mij heugen dat m'n radio thuis, jaren 60, altijd op 93,1 mHz stond en later als het ging in de avond op 873 kHz.

 

AFN heeft mij erg beïnvloed. Maar tegenwoordig met al die keuze mogelijkheden via Internet zou AFN niet zoveel kans meer maken.

 

Nee kom bij niet aan AFN uit die tijd. En ,ik ben er natuurlijk ook binnen geweest, speelt ook een rol.

 

Wat mij betreft stationeren ze weer een half miljoen US soldiers in die Bundesrepubliek en nemen die niet gebruikte middengolffrequenties weer in gebruik, 150 kw op 873 en zeg maar 50 kw op 1142, maar dan wel oldies/easylistening.  Ach ja.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het punt is natuurlijk dat die soldiers van nu meerendeels naar hele andere muziek luisteren dan de generatie van destijds. Die oldies en easylistening hebben ze echt geen boodschap aan. Dus voor die vroegere atmosfeer zullen wij vijftigplussers het van de oude programma's moeten hebben.

 

Als je de biografie van Mark Lewisohn over The Beatles leest (echt een aanrader), zie je dat ook zij in de jaren vijftig 's avonds naar Radio Luxemburg luisterden. Om een of andere atmosferische reden was dat in Liverpool behoorlijk goed te ontvangen. Het heeft zeker invloed gehad op hun muzikale ontwikkeling, net als bij iemand als Van Morrison,die in Belfast opgroeide. De BBC had ook wel invloed op The Beatles, maar dan vooral op hun bijzondere gevoel voor humor. Zoals zoveel jonge Britten luisterden ze elke zaterdag naar The Goon Show.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het punt is natuurlijk dat die soldiers van nu meerendeels naar hele andere muziek luisteren dan de generatie van destijds. Die oldies en easylistening hebben ze echt geen boodschap aan. Dus voor die vroegere atmosfeer zullen wij vijftigplussers het van de oude programma's moeten hebben.

 

Als je de biografie van Mark Lewisohn over The Beatles leest (echt een aanrader), zie je dat ook zij in de jaren vijftig 's avonds naar Radio Luxemburg luisterden. Om een of andere atmosferische reden was dat in Liverpool behoorlijk goed te ontvangen. Het heeft zeker invloed gehad op hun muzikale ontwikkeling, net als bij iemand als Van Morrison,die in Belfast opgroeide. De BBC had ook wel invloed op The Beatles, maar dan vooral op hun bijzondere gevoel voor humor. Zoals zoveel jonge Britten luisterden ze elke zaterdag naar The Goon Show.

 Ik besloot het verhaal dan ook met het veelzeggende "ach ja".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

93.1 geeft nu weer aardige muziek in de vorm van oldies 60/70

AFN Soesterberg zat later op een andere frequentie, en ik heb er veel naar geluisterd, ook in de auto tussen Utrecht en Hilv.

Dus we boften maar in Utrecht, zat trouwens ook op de kabel

Toen ik 50 m hoog woonde keek ik ook wel eens AFN TV, moest je de TV even ombouwen naar NTSC, alleen Z/W.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

AFN tv kijken deed ik ook. 

Ik heb destijds bij RAF in H'sum een kleine JVC gekocht die "alles" kon zien. PAL en NTSC.

In Bunschoten met een richt antenne prima ontvangst.

Er ging een wereld voor mij open.

 

Juul

 

jhe988.jpg

 

En in Juni 1980 mocht ik weer een keer op werkbezoek bij AFN. Deze foto met mast maakte ik toen. Niet speciaal, maar ja, ik ben zendamateur hé?

 

 

11wc074.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij gunstige condities is het mij wel eens gelukt in Amsterdam west 3 hoog AFN Soesterberg te ontvangen (in jaren 60/70), maar ik nam ook wel eens naar familie in Blaricum mijn Grundig musicboy en Telefunken M200 mee om daar wat opnamen te maken.

Wat ik ook opmerkelijk vond dat die Amerikanen recorders van Telefunken de M24 in Frankfurt gebruikten, ik had gedacht dat ze wel aan het Amerikaans spul zouden hangen, en na afschrijving werden ze in de Duitse dumpzaken aangeboden.

 

Groet Nico

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Paul,

 

Het was in de tijd dat banden relatief voor mij duur waren gezien mijn inkomen, dus werd er wel opgenomen maar het was net als bij Juul de jingletjes waar het omging.

Dus die werden bewaard en de band werd weer opnieuw gebruikt, er zal best nog wat van die jingles ergens te vinden zijn, ik ben net met pensioen, het plan is die banden te gaan digitaliseren, dan word het duidelijk, het zal niet zo heel veel zijn denk ik.

 

Groet Nico

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een herkenbaar verhaal, Nico. Ik nam ( in de jaren tachtig) ook weleens wat op van AFN, maar zo'n cassettebandje kostte 7 gulden, dus als student kon ik het me niet permitteren een grote verzameling te gaan aanleggen. Dan was het aantrekkelijker om elpees op te nemen, die ik van vrienden leende of bij de openbare discotheek vandaan haalde. Zoiets draaide je toch vaker dan een opgenomen radioprogramma.

 

Het waren echt andere tijden... Als ik zelf een elpee had gekocht, draaide ik die helemaal grijs, totdat ik hem kon dromen... Tegenwoordig heb ik bijna alle muziek van de wereld binnen handbereik (in mijn geval via Spotify). Ik hoef iets maar aan te klikken en het speelt meteen door mijn computerspeakers, mijn ipod of mijn geluidsinstallatie. Daar had ik vroeger niet van durven dromen. Het nadeel is dat ik dingen vaak minder goed leer kennen, en het dus ook minder leer waarderen... Hoe meer je van iets hebt, hoe minder je er de waarde van inziet.

 

Maar ik dwaal weer eens af...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ik kom voor mijn werk vaak op "Camp New Amsterdam", het oude Amerikaanse deel van de Vliegbasis Soesterberg.

Er staat daar nog een zendmast. Volgens oudere militairen daar is dat de oude AFN antennemast. Daar niet zover vandaan staan een aantal gebouwen.

Wie weet er in welk gebouw de studio(s) van AFN gesitueerd waren?

 

Hieronder een afbeelding uit Google, waar in de rode cirkel de antennemast staat.

 

 

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Afgelopen vrijdag heb ik een gesprek gehad met een man die al sinds 1973 op de basis werkt!

 

Volgens hem is het inderdaad de mast van AFN, die er nog staat. De mast stamt uit de late 80's.

 

De gebouwen waar de studio's van AFN gevestigd waren, zijn afgebroken. Ze stonden, als je de afbeelding welke ik in mijn vorige post bekijkt, op het gasveld onder de mast en op het grasveld direct naast de mast.

 

Afbeeldingen zag ik nog niet...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zou me niets verbazen als er niet meer dan 1 bescheiden studio was. In de tijd dat ik de zender kon ontvangen (1981-1991) was er op doordeweekse dagen een ochtendshow van plusminus 6 tot 9 en een middagshow van 3 tot 6, met muziek en de aankondiging van locale activiteiten. De rest van de programmering werd overgenomen uit Frankfurt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6380
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    DB96
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.