Spring naar bijdragen

Ervaring met DAB+


Vincent

Aanbevolen berichten

Ik heb al een aantal jaren meerdere DAB/DAB+ ontvangers. Inmiddels zijn zowel de PO als de commerciëlen landelijk te ontvangen. Beide via een eigen netwerk. Wat mij opvalt is het verschil tussen beide in REO (Rotterdam en omstreken). Thuis op de tuner kan ik de sterke van de signalen zien en wat opvalt is dat de PO foutloos binnenkomt. Mooi hard signaal. Bij de commerciëlen is dat wel anders. Signaal is zwakker, zie foutmeldingen. Overigens niet ernstig genoeg voor onderbreking van het geluid.

 

Op de portable is dat anders. PO in de hele stad probleemloos, ook binnen. Maar bij de commerciëlen gaat het mis. Zodra ik een gebouw binnen ga hapert het geluid. Beide signalen komen toch van de Waalhaventoren? Vanwaar dan het verschil? De PO zend uit met 7 kW, de commerciëlen met 1.6 kW.

 

Please login or register to see this link.   

 

Speelt dit probleem alleen hier? Wat is jullie ervaring hiermee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf ook al een tijd een stel DAB/DAB+ radio's. Initieel aangeschaft om opnames van te maken op vakantie in de UK van Gold. Helaas zijn die bijna overal vervangen voor Smooth Radio. Maar er is nog genoeg leuks in de UK te ontvangen op DAB only zoals Absolute 80s en Smile Sussex.
Mijn ervaring met de ontvangst is positief, zowel de NPO als de Commercieelen kan ik goed ontvangen, beide staan op de TV toren van Hilversum en die kan ik gewoon zien vanuit het dakraam :-)
Ik heb een keer tijdens een treinreis van Bussum-Zuid naar Amsterdam de Sangean DPR-36 mee genomen en naar BNR zitten luisteren, die viel na Weesp regelmatig weg. Maar goed, het is in een trein en de antenne is het koptelefoon draadje.
In de auto met de Pure Highway en met buiten antenne is het gewoon goed en klinkt stukken frisser dan FM, dat lijkt dan vaak op een brei.

Al met al ben ik blij met nog een omroepband waarop wordt uigezonden, er is meer en meer te kiezen.

 

 

Nu maar wachten hoeveel anti-digitalen gaan reageren :cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de auto met de Pure Highway en met buiten antenne is het gewoon goed en klinkt stukken frisser dan FM, dat lijkt dan vaak op een brei.

Al met al ben ik blij met nog een omroepband waarop wordt uigezonden, er is meer en meer te kiezen.

 

 

Nu maar wachten hoeveel anti-digitalen gaan reageren :cool:

 

Nou hier is tie dan.

DAB is anders of helemaal niet geprocessed, FM is over-geprocessed. Daarom klinkt DAB frisser, maar dan heeft dus geen bal met DAB te maken. Wacht maar tot die lelijke processing ook op DAB zit. De stations doen nu weinig aan DAB, want er luistert toch geen hond (en kat) naar, behalve die paar freaks hier.

Vraag heeft jouw familie al een DAB doos aangeschaft? En je niet radio-vriendjes?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik was vanmiddag bij de Opel dealer om een lampje te laten vervangen en moest even wachten in de showroom. Toen ik de vraag stelde aan de vertegenwoordiger of DAB+ tegenwoordig in de auto's zat kreeg ik een wazig verhaal dat ze dat alleen leveren op verzoek in combi met een blauwetant carkit, want daar zit een antenne bij die dat signaal kan ontvangen.... ben maar weggelopen. Zo gaat het inderdaad niets worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou hier is tie dan.

DAB is anders of helemaal niet geprocessed, FM is over-geprocessed. Daarom klinkt DAB frisser, maar dan heeft dus geen bal met DAB te maken. Wacht maar tot die lelijke processing ook op DAB zit. De stations doen nu weinig aan DAB, want er luistert toch geen hond (en kat) naar, behalve die paar freaks hier.

Vraag heeft jouw familie al een DAB doos aangeschaft? En je niet radio-vriendjes?

 

In het Agentschap Telecom (staat op internet) rapport over DAB wordt ook al aangeven dat respondenten DAB beter vinden klinken dan FM.

Die zijn dus ook in de processing misleiding getrapt.

Overigens geeft het dus ook keihard aan dat die afgrijselijke puber puistekoppen conservatief plat commerciele processing helemaal niet wordt gewaardeerd door de luisteraars. Leerzaam dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vorig jaar een Pioneer AVIC-F60DAB in m'n auto laten bouwen en ben dik tevreden over de geluidskwaliteit.

Wanneer ik switch tussen DAB+ en FM valt me het rumoerige op bij FM.

Net wat Vincent in het begin aangaf, de PO zenders lijken stabieler te zijn, wat betreft ontvangst, dan de commerciëlen.

In mijn werkauto zit ook een DAB+ ontvanger en daar ervaar ik hetzelfde mee, ondanks een goede buitenantenne.

 

Thuis heb ik een twee verschillende ontvangers en woon 8-hoog en geen verschil tussen commerciëlen of PO.

Diverse collega's en familieleden hebben intussen ook DAB+ ontvangers gekocht en zijn allen enthousiast over het geluid en ontvangst.

 

Bij een automaterialenzaak vroeg ik om een DAB+ antenne en de medewerkers keken mij aan of ik van Mars kwam.

Hadden ze nog nooit van gehoord en ik moest gewoon een FM-antenne proberen......

Na een korte discussie maar weggegaan, ze hadden geen enkele auto-ontvanger met DAB+ in de zaak staan.

 

Antenne maar online besteld en volgende dag in huis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vorig jaar een Pioneer AVIC-F60DAB in m'n auto laten bouwen en ben dik tevreden over de geluidskwaliteit.

Wanneer ik switch tussen DAB+ en FM valt me het rumoerige op bij FM.

 

 

Bij een automaterialenzaak vroeg ik om een DAB+ antenne en de medewerkers keken mij aan of ik van Mars kwam.

Hadden ze nog nooit van gehoord en ik moest gewoon een FM-antenne proberen......

 

 

Ja, dat rumoerige is dus die verschrikkelijke FM overprocessing.

Nogmaals, het betere klinkende DAB heeft dus niets met een verschil tussen DAB en FM te maken maar met verschil in processing (en kleur de plaatjes).

 

Auto radio ontvangst is het belangrijkste bij ether distributie, dus als het er zo aan toe gaat bij de autoboer dan is dat veel zeggend.

 

Grond rpobleem is dat DAB voor de gemiddelde consument (Mien van 3 hoog achter) niets zegt en niets oplevert.

DAB is de oplossing van een probleem dat niet bestaat (behalve voor partijen die ook zo nodig willen zenden, maar dan komen ze alleen maar meer concurrentie tegen. Bovendien is radio al lang niet meer zo sexy en is er weinig tot niets mee te verdienen.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Die auto boeren zien er niets in.

Ze hebben t al zwaar genoeg, dus investeren in DAB, ze zouden wel gek zijn, er is geen vraag in de markt.

 

Bovendien is de minister veeeeeeeeel te laat, hij had al dat moeten doen voordat hij de radio-zenders verplichtte DAB te gaan zenden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Welke DAB radio zouden jullie mij aanraden? Ik zoek eentje die ook kan opnemen op SD-card of USB-stick. Hoe lang nemen ze achter elkaar op? Ik las op internet dat ze na een uur al stoppen. Klopt dat? Voor opnamen zoek ik eentje die de hele dag kan opnemen en dus ook op het lichtnet kan.

DAB wordt ook gebruikt om extra signalen mee te zenden, b.v. voor autosleutels met software die kan aangeven waar een vrije parkeerplaats is en je erheen leidt. Van VW ism BMW.

 

Gr. Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.