Spring naar bijdragen

Van 192 naar 747 ?


paulvr

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Misschien een hele rare vraag: op 1 september aanstaande verlaat de laatste publieke omroepzender de middengolf. En voor heel veel mensen betekent dat feitelijk het einde van het kunnen luisteren naar radio uit de sixties en seventies want daarna moeten ouderen maar een DAB+ radio gaan gebruiken. Waanzin als je met de auto onderweg bent, in veel auto's kun je niet eens een ander type radio inbouwen omdat het direct verbonden zit aan je display en navigatie systeem van jouw merk auto.

 

Wat ik me afvraag: is er ooit over nagedacht of het niet op een of andere manier door een combinatie van sponsoring en commercie mogelijk is om de uitzendingen van Radio 192 die nu alleen nog maar via internet te horen zijn vanaf 1 september op die middengolfzender te krijgen? Zoiets zou toch fantastisch zijn?

 

In de vrij korte tijd dat 192 op 1395 kHz te horen was waren er ontzettend veel leeftijdsgenoten die daarop wilden afstemmen na het bij ons gehoord te hebben. Alleen ging dat bij de meeste mensen niet omdat we veel te ver van dat zwakke zendertje af wonen. Door speciale radio apparatuur en een buitenantenne was het ons wel mogelijk maar de meeste anderen niet.

 

We spreken er steeds van dat er zo ontzettend veel babyboomers zijn, maar uitgerekend de enige zender die specifiek op onze leeftijdsgroep is gericht gaat als eerste de analoge ether uit. Schandalig toch? Toen we jong waren zaten we in de verdrukking doordat oudere generaties dicteerden wat er te horen was zodat we naar piratenzenders moesten uitwijken, nu we zelf ouder zijn is de ether vergeven voor Kink FM, Slam FM en God weet hoe het allemaal verder nog moge heten, maar echt helemaal niets voor ons. Als we dan zo'n enorme koopkracht hebben dan zou er toch voldoende commercie in moeten zitten om zo'n zender draaiend te houden? En met een heel wat vlottere presentatie dan de kinderlijke Radio 5 presentatie - eigenlijk vind ik alleen het programma van Tineke zonder kromme tenen beluisterbaar.

 

Is er over gedacht, heeft iemand gedachten hierover? Is het überhaupt mogelijk in de zin van uitvoerbaar? Het zou prachtig zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze discussie is al talloze malen gevoerd op dit forum. Dit is de laatste topic waarin- ie opdook: Please login or register to see this link.

 

Overigens: Kink FM is al jaren ter ziele en heeft ook nooit op fm gezeten (of alleen via de kabel). Dat was nu juist een van de recentere pogingen van een commercieel bedrijf om een niet-mainstream publiek te bedienen.

 

Of we het nu leuk vinden of niet, ook sixties/seventies is tegenwoordig geen echte mainstream meer, ondanks onze 'enorme (?) koopkracht'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vind maar iemand die 1.2 miljoen aan pure exploitatiekosten voor een "hobby station" wil neerleggen, en dan hebben we het puur over de kosten voor het gebruik van de zender. Ik zou als eerste staan juichen als dat mogelijk was, maar realistisch gezien zal het een onhaalbaar idee zijn.

 

Niet alle propaganda van de NPO meteen geloven Jan.

Misschien betalen ze nu die 1,2 M, maar dat slaat nergens op, ze laten ze zich uitkleden door Nozema, thans KPN BS.

Breek mij de bek niet open, ik moest die afzetprijzen ook betalen en raakte de frequenties kwijt (Kom maar weer op met je reactie Juul).

 

Het kan vele malen goedkoper, ook op 747.

Allereerst laten we die rare steunzender in Z Limburg weg, en met 30 kW vanuit Lopik bereik je 80% van pop NL.

Daar is geen 200 kW (het was zelfs 400) voor nodig. Tegen  een prijs die maar een fractie is van die 1,2 M.

 

Ik heb dit een belangrijke distributiie man van NPO voorgelegd, hij snapte het (is ex medewerker Nozema) maar ja, het gebeurd niet.

Onze doelgroep kan doodvalen bij NPO, koop maar zo'n domme DAB doos.

 

3 FM kan ook op DAB only, maar ja, dan gaan de luisteraars massaal naar 538/Sky/Q op FM.

Het gaat bij de NPO om de concurrentie, het marktaandeel. Niet commercieel maar rete commercieel.

Wij oudjes hebben toch geen keus, een beetje R10 misschien, maar dat is het dan wel, dus kan de ether voor ons uit.

 

Juridisch moet het mogelijk zijn om belastinggeld terug te vragen, want daarvan wordt de NPO betaald, en de NPO levert niet voor ons. En een klacht indienen wegens leeftijds disriminatie natuurlijk.

 

Helaas doen ook de commercielen, en vooral de mediaburoos met puistekoppen, ook schaamteloos aan leeftijdsdisriminatie, Ondanks onze koopracht zijn we niet interessant. De V&D's en Blokkers zouden juist interssant zijn voor deze doelgroep, en we weten hoe het met deze winkelketens gaat. De mediaburoos willen al helemaal niets weten van AM. Uit een zeer recent Agentschap Telecom onderzoek blijkt dat de waardering voor AM nauwelijks lager is dan DAB, dus onzin. Ook het fabeltje dat ouderen mte werktvast zijn tov jongeern is door STER onderzoek onderuit gehaald.

 

Dus is het helaas commercieel niet haalbaar om Radio 192 (zei het dat er dan wel wat aan gesleuteld moet worden) op AM commerciel te exploiteren.

 

That's the story

 

(toch blijf ik doende wat voor onze doelgroep te doen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Ruud,

 

Aardige discussie, die zoals Paul al schreef, telkenmale weer opduikt.

Als ik het wellicht onaardig mag opschrijven, "mij krijg je niet mee'.

En ik weet dat de kapitaalkrachtige oud Veronica collega's ook geen zin hebben. Waarom niet?

 

Ik heb zoiets van;"ik vind het allemaal prima, maar ik doe niet mee. ik heb er gewoon geen zin in".

Genoeg andere dingen te doen.

En de andere hierboven genoemde heren hebben er ook geen zin in weet ik toevallig.

Hoop gedoe elke keer....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is gewoon een politiek besluit. En die botsen helaas wel vaker met de realiteit en de wil van "het volk".

 

Laat politiek zich met media bemoeien,en het gaat fout. Dat was altijd al zo, en zal ook wel altijd zo blijven.

 

 

DAB is beter, want digitaal. Met een goed opgedist verhaal daarover én over de kostenbesparing ( of dat nu klopt of niet) is zo'n politicus snel om.

Hetzelfde gebeurde bij Digitenne tegen het analoge TV net.. Resultaat is dat je 10km van Markelo al geen fatsoenlijke TV-digitenne ontvangst meer hebt, waar je vroeger op een stukje ijzerdraad perfect analoog beeld had.

 

Dus DAB fans: Tel het voordeel van dat, als fantastisch verkochte, systeem maar vast uit...

 

 

En wat 192Radio ( NIET Radio 192, want dat is helaas al lang ter ziele) betreft: Het is hobby! En het maakt andere hobbyisten blij!

Meer is het feitelijk niet. Het is ook niet commercieel, maar draait puur op de zak van de initiatiefnemers en programmamakers!

AM uitzendingen zijn soms even mogelijk, met hulp van mensen die een AM zender exploiteren, zoals Ruud.

 

Laten we dat vooral koesteren en niet proberen te concureren met radiostations welke met budgetten van miljoenen werken. Het eindresultaat laat zich namelijk raden: Einde 192Radio...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn  echtgenote is wat je noemt een gewone gemiddelde normale radioluisteraar geworden sinds ik haar op de dag van de start van Radio 5 op 747 bekend maakte met de middengolf zowel thuis op een ouwerwetse keukenradio als in haar auto op de autoradio. Ze luisterde toen, ze luistert nu omdat die 200  of  4 00kw een vlekkeloze ontvangst geeft op zelfs de slechtst denkbare transistorradio of autoradio. Circa twee weken geleden was gedurende enkele dagen de zender in de polder uit de lucht en werd vervangen door zo'n peertje van 30-40 kw ergens in Holland. Op onze radio's thuis was Radio 5 opeens een anoraksignaaltje geworden, kijk dan vind ik het pas leuk worden. Op zolder in de garage lag nog onder het stof de beroemde loopantenne< nee sikko das geen mobiele wandelende antenne> van forse afmeting en vreemde vormgeving. Het toeval wil dat mevrouw Marre bezig was de logeerkamer opnieuw te schilderen toen ik daar de loopantenne binnenbracht. Even keek ze vertwijfeld of dit een nieuw soort  "speeltje" voor grote mensen was maar toen ik haar uitlegde dat dit merkwaardige maar zeer effectieve gedrocht haar radio 5 weer goed beluisterbaar kon maken lachte ze mij de logeerkamer uit, liep naar een kast waar ze een Aristona radiocassette uithaalde en die vulde met een cassette met daarop oa Otis Redding etc etc.

Zelf ben ik lange tijd tot voor kort een groot verdediger van middengolf geweest, maar das niet langer houdbaar, ik heb mijn 3 ontvangers keurig opgeborgen en maak alleen nog gebruik van mijn Sangean WIFI radio, alle stations die Ik maar horen wil van om de hoek tot aan Antartica  luid en duidelijk. Het DAB+ en FM deel van deze radio gebruik ik nimmer.

 

Inderdaad duiken op vele fora steeds weer de vragen op of de bij ons bekende zeezendernostalgie stations op internet< lees Caroline-192 etc> een poging moeten doen groter te groeien en vooral een frequentie moeten bemachtigen. Het antwoord daarop is zonder terughoudenheid neen. Zodra dat gebeurt gaan de "pakkemanne en mantelpakkieswijven" ermee op de loop en draaien het unieke karakter van deze stations de nek om. Eigenlijk moeten we het bestaan van deze door ons anorak gekoesterde stations doodzwijgen, alleen in kleine vertrouwde groepjes bespreken zoals bijvoorbeeld de jaarlijke Stichting Norderney Terugkomdag in Lapershoek Hilversum of tijdens de jaarlijkse roemruchte zeezenderradiodag. Verder doen we het zwijgen ertoe.

Maar ach, wees ook realistisch, we zijn nog maar met zo weinigen.......enkele honderden maximaal 2 duizend in W Europa. Daarbij komt dat deze etherfrequentie  plannen nimmer financieel zijn rond te krijgen en we voor weinig geld< lid St Norderney- 20 Euro per jaar naar Caroline> ons luisterplezier hebben via de stations die "wij" weten te vinden.

Wel onder onze pet houden....sssssssssssssssssjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj!!.

 

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Juul,

Niemand vraagt jullie om mee te doen, het gaat om een station voor "onze" doelgroep, er zijn genoeg mensn te vinden die daarin mee willen doen. Alleen nog even geen financiele partij.

 

Feit is dat de zenders die nog wat voor de oudere luisteraar doen het hardst in luistercijfers stijgen, zoals Radio 10, en een klein zendertje hier in de Randstad, Radio Royaal.

Ook R 5 steeg behoorlijk.

Denk ook aan succes van MAX.

Steeds meer mensen zijn uitgeluisterd op de in mijn oren saaie mainstream stations.

 

Kortom, ik denk zomaar dat een zender in de ether voor ons soort mensen commercieel toch haalbaar is, al zullen we geen 538 en Sky verkoop cijfers halen.

 

Beste Paul,

 

Hilversum 3 is ook maar begonnen met 20 kW, op 1250 kHz.

Later werd het 675, veel beter, ook maar 20 kW, bij jullie (Hoogezand) stond dan wel een steunzender op 188 meter en later andere frequenties.

(Overigens wil ik nog wel weten wat het vermogen was de afgelopen week vd 747 vanuit Lopik, misschien maar 10)

 

828 vanuit het nog verdere Heinenoord kon ik met 5 kW op de autoradio nog in Drente goed ontvangen -wat last van Hannover s avonds, maar die staat dus nu uit.

 

Kortom MG mogelijkheden genoeg, eventueel icm regionaal FM,  gaat alleen maar om de poen,

 

En of de minister het behaagt de vergunningen na 2017 te laten doorlopen, zo niet dan staan de ontwikkelingen op radiogebied voor lange tijd weer stil.

(Toch benieuwd wat er in het contract staat van Coen en Sander als 538 na 2017 geen FM meer heeft)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Juul,

Niemand vraagt jullie om mee te doen, het gaat om een station voor "onze" doelgroep, er zijn genoeg mensn te vinden die daarin mee willen doen. Alleen nog even geen financiele partij.

 

Feit is dat de zenders die nog wat voor de oudere luisteraar doen het hardst in luistercijfers stijgen, zoals Radio 10, en een klein zendertje hier in de Randstad, Radio Royaal.

Ook R 5 steeg behoorlijk.

Denk ook aan succes van MAX.

Steeds meer mensen zijn uitgeluisterd op de in mijn oren saaie mainstream stations.

 

Kortom, ik denk zomaar dat een zender in de ether voor ons soort mensen commercieel toch haalbaar is, al zullen we geen 538 en Sky verkoop cijfers halen.

 

Beste Paul,

 

Hilversum 3 is ook maar begonnen met 20 kW, op 1250 kHz.

Later werd het 675, veel beter, ook maar 20 kW, bij jullie (Hoogezand) stond dan wel een steunzender op 188 meter en later andere frequenties.

(Overigens wil ik nog wel weten wat het vermogen was de afgelopen week vd 747 vanuit Lopik, misschien maar 10)

 

828 vanuit het nog verdere Heinenoord kon ik met 5 kW op de autoradio nog in Drente goed ontvangen -wat last van Hannover s avonds, maar die staat dus nu uit.

 

Kortom MG mogelijkheden genoeg, eventueel icm regionaal FM,  gaat alleen maar om de poen,

 

En of de minister het behaagt de vergunningen na 2017 te laten doorlopen, zo niet dan staan de ontwikkelingen op radiogebied voor lange tijd weer stil.

(Toch benieuwd wat er in het contract staat van Coen en Sander als 538 na 2017 geen FM meer heeft)

 

Tja Ruud, ik begrijp jouw mening over middengolf, probleem is toch wel dat muv ons anoraks niemand meer een idee heeft wat middengolf/AM is, laat staan weet hoe je er navigeert en waarom stations die overdag goed doorkomen s avonds ten onder gaan aan burenruzie, daar bij komt dat middengolf inhouse erg snel ten onder gaat aan computers, tv's etc.

Als ik dit schrijf luister ik naar WMST uit Kentucky USA, inderdaad een middengolfstation, mogelijk dat het overdaar nog wel gaat, hier geniet ik ervan via mijn WIFI ontvanger.

Nog 5 jaar en dit kan ook moeiteloos en vrijwel kostenloos via de autoradio.

In Nederland drukt 99% van de radioluisteraars zowel thuis als in de auto op het knopje scan FM en stopt dat scannen zodra de juiste muziek voorbij komt of het display de naam toont.

Jongelui van alle leeftijden hebben niets met radio, zij halen de muziek ergens anders vandaan, als ik mijn kleinkinderen laat zien hoe een radio werkt incl de loopantenne of gekoppeld aan de langedraad in de tuin en korte golf demonstreer vragen ze later aan hun ouders, mijn kinderen dus, of opa mischien van lotje getikt is.

Opa heeft vreemde hobbies vinden ze. ik mag wel oppassen, voor ik het weet is "there coming to take me away haha hihi, to the funny farm" van toepassing.  Opa heeft vreemde hobbies, draait rare zwarte ronde dingen waar stenentijdperk muziek uitkomt.

 

Paul de Haan.

 

Paul.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan me heel erg vinden in wat Paul zegt over dat we het onder ons moeten houden in ons eigen kleine clubje. Wij weten onze weg wel te vinden.Anders word het toch alleen maar kapot gemaakt.

Ik heb het meest mijn internet radio aan , op de voorkeuze b v , 192 Radio , of Boomer Radio uit America met prachtige 70s singer/songwriters.

Die dingen passen veel meer in mijn wereldje.

Overigens heb sterk de behoefte om Ruud Poeze te complimenteren met zijn enorme kennis van zaken , maar niet alleen dat. Wat jij doet Ruud 

met je zenders , en waar je in gelooft , maakt je een held voor mij . Dat moest er even uit !!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat jij doet Ruud met je zenders, en waar je in gelooft, maakt je een held voor mij . Dat moest er even uit !!!

En dat ben ik H E L E M A A L met je eens Wim! :shy:

 

Geef Ruud AM die 747 khz en laat hem op die freq. een AM zuiniger zender installeren.

Met iets minder vermogen dan nu, kan nog steeds een groot deel van Nederland AM dekkend gemaakt worden.

 

Groet,

 

HA

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Ruudam :

(Overigens wil ik nog wel weten wat het vermogen was de afgelopen week vd 747 vanuit Lopik, misschien maar 10)

In Lopik zijn 2 zenders beschikbaar als reserve deze staan beiden in de bunker van het Omroep Zender Museum :

1 X PTI 120 kW. Dit zijn de oude hilversum1 en Hilversum 2 zenders voor Flevoland in gebruik kwam.

De andere PTI zender van 120 kW wordt in het hoofdgebouw op 60 kW gebruikt voor 675 Radio Maria.

Als de tweede zender wort ingezet is dat ook op ca 60 kW. Dit heeft o.a. te maken met het feit dat de gebruikte kleine antennemast geen grote vermogens aan kan.

Er staat echter naast de PTI zender ook een 25 kW Harris zender. Dat is een solid state zodat het vermoeden bestaat dat deze onlangs is gebruikt vanwege de kosten. Hij zou echter ook nog met verminderd vermogen gewerkt kunnen hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor de hulde, graag had ik meer gedaan, maar beperkingen he.

 

Zijn die 2 PTI zenders buizenzenders?

Ik denk dat die er niet meer zijn. Eentje is voor H3 gebruikt op 675, en heb ik gezien in R Kootwijk! Geen idee waar die is gebleven.

Wel is er een oude Nautel solid state die ook nog voor H3 is gebruikt.

Die draait nu met 30 kW voor R Maria.

 

KPN BS heeft nog een 2 x 25 kW SS Harris van 1224 (stond op de Communicator) en een 2 kW Hariis SS op 1332, de oude R192 zender.

 

De antieke Pye van 1ok die nog voor Veronica 1224 in 1999 is gebruikt staat nu echt in het museum.

 

Dus weet ik niet nog niet wat de 747 BU is in Lopik.

Wel begrijp ik dat de 80 meter mast is gebruikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de "niet wetende lezer".

 

PTI betekent: Philips Telecommunicatie Industrie. En dat was in Hilversum en Huizen.

Toen Ad en ik  van school kwamen hebben we nog aan de 300 kW zenders gewerkt tbv Saudi Arabié in Huizen.

 

Dat waren nog eens tijden. ( 1965 )

Daar gebruiken ze nu 2.000 kW op 648 kHz, 1.600 kW op 1440 kHz, 1.000 kW op 1512 kHz en 2.000 op 1521 kHz. Deze laatste is hier in de avond goed te horen. Op dit moment komt hij al weer aardig binnen op de perseus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor de hulde, graag had ik meer gedaan, maar beperkingen he.

 

Zijn die 2 PTI zenders buizenzenders?

Ik denk dat die er niet meer zijn. Eentje is voor H3 gebruikt op 675, en heb ik gezien in R Kootwijk! Geen idee waar die is gebleven.

Wel is er een oude Nautel solid state die ook nog voor H3 is gebruikt.

Die draait nu met 30 kW voor R Maria.

 

KPN BS heeft nog een 2 x 25 kW SS Harris van 1224 (stond op de Communicator) en een 2 kW Hariis SS op 1332, de oude R192 zender.

 

De antieke Pye van 1ok die nog voor Veronica 1224 in 1999 is gebruikt staat nu echt in het museum.

 

Dus weet ik niet nog niet wat de 747 BU is in Lopik.

Wel begrijp ik dat de 80 meter mast is gebruikt.

Ja Ruud die PTI zenders zijn buizenzenders. Verder ben ik door je verhaal nogal in verwarring. Het verhaal dat ik vertelde is mij n.l. in juli 2014 verteld en heb ik ook met eigen ogen kunnen zien. Zou kunnen dat de situatie inmiddels drastisch is veranderd of dat de dementie bij mij heeft toegeslagen.. Maar geen nood : Heb binnenkort een bezoek gepland. Ga weer onderdelen van de oude KG zenders in Flevoland (van de sloop in Wertachtal) overdragen aan het OZM en zal dan opnieuw gaan kijken naar de situatie. Wordt vervolgd dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.