Spring naar bijdragen

eerste tune Joost Mag het weten een totale verwarring


hans knot

Aanbevolen berichten

Verwarring rond eerste tune Joost den Draaier

Een aantal personen is al decennia actief in kaart te brengen welke nummers er zijn gebruikt voor tunes van programmamakers, programma´s, voor productiewerk van jingles, fillers en ga zo maar door. Zo hebben Jelle Boonstra en Benno Roozen het nodige breed gedocumenteerd in ´Het Tunes boek´(2007), waarbij ook de nodige zaken uit het ‘Hilversumse’ worden belicht. Daarnaast is er in het online Journal for media and music culture ‘Soundscapes’ een grote database  â€˜Zeezenderdiscografie’, opgestart in 1994 en waar nog steeds wekelijks aanvullingen worden toegevoegd. Please login or register to see this link.

Maar voor sommige tunes zijn er altijd vraagtekens gebleven. In zowel het Tunes boek als in de zeezenderdiscografie wordt het vrijwel hetzelfde gemeld inzake de eerste tune die Joost den Draaier, ofwel Willem van Kooten, gebruikte voor zijn programma ‘Joost mag het Weten’ op Radio Veronica:

Angelo Francesco Lavagnino - Arrivo a Bora Bora - Arrivo a PapeeteDeze track van de soundtrack van de Italiaanse film Odissea Nuda van Franco Rossi uit 1961 werd gecomponeerd door Angelo Francesco Lavagnino. Het was de eerste tune van Radio Veronica's Joost den Draayer.

Het is eigenlijk al vanaf het begin, dat de titel bekend werd, onduidelijk of het hier om één of twee titels ging. Nergens is een programma ‘Joost mag het weten’ met de eerste tune bewaard gebleven. Willem van Kooten zelf wist me recentelijk te melden dat de tune alleen was gebruikt in de periode van augustus 1961 tot en met oktober 1961, toen het voornoemde programma alleen op de zaterdagmiddag werd uitgezonden. Nadat het op alle doordeweekse werkdagen op het radiostation was te horen verdween de tune om plaats te maken voor ‘Asia Minor’ van Kokomo. Dit is in de volgende drie decennia altijd de tune van Joost de Draaier gebleven.

Soundscapes wordt vooral onderhouden door vier personen: Ger Tillekens, Hans Knot, Martin van der Ven en Ingemar Pijnenburg. Deze laatste persoon richt zich vooral op de zogenaamde probleemgevallen, annotaties die wel vermeld staan maar niet altijd correct zijn. Bijvoorbeeld verschillende vermeldingen in beide eerder genoemde databasis. Zo kwam hij recentelijk met de vraag eens te kijken naar de dubbele titel van Angelo Francesco Lavagnino.

Zoals al gesteld, is er nergens een programma bewaard gebleven en dus wisten we niet – mede omdat de soundtrack niet in onze collectie voorkwam – hoe het nummer klonk. Willem van Kooten reageerde ondermeer met:  ‘Ik heb ‘Arrivo a Papeete’, dat ik vond op de RCA soundtrack LP van die film, het is iets met een fluitje, als tune verkozen.’ Het bleek dat er enige jaren geleden ook al een discussie is gevoerd omtrent deze tune in een van de vele fora op internet: Please login or register to see this link.

 

Een duidelijk antwoord kwam ook niet uit deze discussie. Zoekend op internet kwamen we tal van vernoemingen van de nummers tegen. Ingemar meldde bijvoorbeeld dat Van Kooten

‘Arrivo A Papéete’ van de soundtrack ‘Odissea Nuda’, uitgebracht op het label RCA in 1961, bedoelde.

Please login or register to see this link.

Maar aangezien Willem van Kooten het niet had over ‘Arrivo A Bora Bora’ is wel duidelijk om welke track het volgens hem zou moeten gaan :

Please login or register to see this link. track B1 dus.’

Vervolgens heb ik eerst maar eens uit het archief een van de programma’s van ‘5 Jaar Radio Veronica’ van 21 april 1965 gehaald omdat me duidelijk was geworden dat in dat programma de tune nog eens was gedraaid. Het was Tineke die vertelde dat het programma ‘Zwarte Schijven’ destijds was vervangen door Joost mag het weten en ze draaide vervolgens de betreffende tune. Maar ook daarbij geen titel want ze kondigde het nummer af met ‘dit was het deuntje uit ‘King Kong’.

Vervolgens zijn we verder op zoek gegaan naar de soundtrack van ‘Odissea Nuda’, die te vinden is met diverse jaartallen van productie maar ook op verschillende labels, ondermeer in de uitvoering van ‘Symphony Orchestra Italy.’ Nergens in de titellijsten staan de beide titels ‘Arrivo a Bora Bora - Arrivo a Papeete’, gekoppeld aan elkaar en gingen we er van uit dat het om de laatste titel ging.

Martin’s aanschaf van de Soundtrack ‘Odissea Nuda’, via Amazon, leverde bij de afluistering van de track ‘Arrivo a Papeete’ een totaal ander nummer op dan de met ondermeer een fluitje gewenste tune. Was er dan al die decennia een verkeerde titel en uitvoerende aan de allereerste tune van Joost den Draaier gegeven?

De plotselinge verrassing kwam echter van Martin die meldde dat hij het deuntje ‘Arrivo a Papeete’, dat hij al jaren in bezit had, dus het liedje met het gefluit, nog even had beluisterd met de muziekherkenner ‘app Shazam’ op zijn mobile telefoon. Dit resulteerde in een totaal andere titel en uitvoerende. Het gaat om Lemmy Mabaso met het nummer ‘Crazy Kid’ uit de musical King Kong, waarvan het verhaal zich afspeelde in  Zuid Afrika. Het bleek de internationale doorbraak voor ondermeer Miriam Makeba.  Please login or register to see this link.

Het volgende is dus de juiste verwijzing:

Lemmy Mabaso - Crazy Kid. Een nummer afkomstig uit de soundtrack van de musical ‘King Kong’ uit 1961 dat kan worden gezien als de allereerste tune van Joost den Draaier op Radio Veronica. Hij gebruikte het nummer tussen augustus en oktober 1961, toen zijn programma Joost Mag Het Weten op de zaterdagmiddag was geprogrammeerd.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jaap,

 

welk 5 jaar programma ga je dan beluisteren?

Er zijn er een paar gedurende de dag.

 

Nou Juul deze dus :

 

Radio Veronica - 1965-04-21 0700-0800 - Harmen Siezen - Ook Goeie Morgen - (5 Jaar Veronica)

Radio Veronica - 1965-04-21 1000-1100 - Tineke - Koffietijd - 5 Jaar Veronica

Radio Veronica - 1965-04-21 1100-1200 - Gerard De Vries - 5 jaar Veronica

Radio Veronica - 1965-04-21 1200-1300 - Cees Van Zijtveld - Afspraak Met Cees - (5 Jaar Veronica)

Radio Veronica - 1965-04-21 1700-1800 - Bob-Brenda - Rob Out - Muziek Express - (5 Jaar Veronica)

 

Je ziet ik mis er een paar van jou lijstje maar ach komen vast nog wel..

 

Vandaag sttat dus 18-473 op vanaf de MiAmigo met lex tom en will en freek als nieuwslezer van 06;00 tot 21:00 uur ..Ik begon om half tien ....ach ja dit omdat ik toen wakker werd ..

 

Groet Jaap 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of het allemaal klopt, luister maar eens, het fluitje lijkt bekent maar het nummer is anders als wat ik heb en wat de tune van Joost was.

 

Please login or register to see this link.

 

En zou uit 1959 zijn en niet 1961 zoals vermeld.

 

Please login or register to see this link.

 

Groet Nico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of het allemaal klopt, luister maar eens, het fluitje lijkt bekent maar het nummer is anders als wat ik heb en wat de tune van Joost was.

 

Please login or register to see this link.

 

En zou uit 1959 zijn en niet 1961 zoals vermeld.

 

Please login or register to see this link.

 

Groet Nico.

 

Nee, beide uitvoeringen kloppen niet. Hier staat meer info over de juiste versie met bronverwijzing: Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of het allemaal klopt, luister maar eens, het fluitje lijkt bekent maar het nummer is anders als wat ik heb en wat de tune van Joost was.

 

Please login or register to see this link.

 

 

Groet Nico.

 

De titel van dat nummer moet zijn "Little Lemmy kwela" en inderdaad lijkt het wel heel erg op "A swinging safari".

Dat nummer staat ook op de afgebeelde elpee. "Crazy kid" staat niet op die elpee.

 

Rob V

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De titel van dat nummer moet zijn "Little Lemmy kwela" en inderdaad lijkt het wel heel erg op "A swinging safari".

Dat nummer staat ook op de afgebeelde elpee. "Crazy kid" staat niet op die elpee.

 

Rob V

 

Nee Rob. Ook dit is hem niet. De juiste uitvoering vind je hier, nummer 11: Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap er nu even niets van. Dit muziekje had ik namelijk al, alleen zou het van Lavagnino zijn. Zo werd het destijds gepresenteerd in een programma van Ad Bouman samen met Benno R ? (dat stukje heb ik nog)

Heel vreemd, maar wel leuk dat de waarheid boven water is gekomen.

 

Rien, die weer verder gaat met prutsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

back.thumb.jpg.258c2469ae906cdf82a625a4f

Misschien niet meer aan de orde maar ik vond een LP waarop Arrivo a Bora Bora en Arrivo a Papeete wel als een nummer staat.

Het is meer een orkest uitvoering van de nummers die op de andere soundtrack LP staan.

Als iemand interesse in het plaatje heeft hoor ik het wel.

 

Groeten,

Henk.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.