Spring naar bijdragen

DRM test op 177 kHz


Vincent

Aanbevolen berichten

Er wordt op dit moment met DRM getest op 177 kHz, de oude zender van Deutschlandradio Kultur, Zehlendorf in Oranienburg. Audio is alleen in de buurt van de zender te decoderen omdat Europe 1 op 183 Khz het signaal stoort. 

Schermprint met de Perseus:

177khz-2015-05-07-0834utc-drm.thumb.jpg.

Schermprint Sodira met signaal gegevens:

177kHz-20150507-DRMtest-4.thumb.PNG.1a33

bewerkt door Vincent
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen Vincent.

Interessant wat hier te zien is via een Perseus ontvanger.

Heb even op internet zitten kijken en heb de ontvanger bekeken, dat ziet er indrukwekkend uit.

Niet dat ik dit direct zou doen, maar is het interessant om zo een type ontvanger aan te schaffen ?

Dit bedoel ik omdat ik begrepen heb dat er veel minder van de korte golf gebruik gemaakt wordt en ik niet weet of er nog regelmatig gebruik wordt gemaakt van DRM.

Heb geen ontvanger voor DRM of SDR vandaar mijn vraag.

V.G. Victoria22 Almere.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb inmiddels een aantal SDR ontvangers in gebruik en bestrijk daarmee van 0 tot 6 ghz. Er zijn een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van en gewone radio.

1. Filters. Je hebt een onbeperkte mogelijkheid om je ontvangstbreedte in te stellen. Je kan van 1 hz tot 25 kHz instellen, per zijband.

2. je luistert niet alleen, je kijkt ook. Je kan dus op andere frequenties zien of er wat gebeurd. Daarnaast kan je, als je bijvoorbeeld NDB's spot, de morse niet alleen horen maar ook zien. Ook kan je, als je het wilt, met sommige software meerdere frequenties tegelijk monitoren.

3. De radio bedien je met de computer. Je hebt het signaal dus al in je computer. Heel handig als je digitale signalen wilt decoderen. Zo log ik de NAVTEX berichten op 518 kHz. De RTTY signalen worden volledig geautomatiseerd omgezet in leesbare tekst.

De Perseus is geen goedkope ontvanger. Hij kost al snel € 700. Voor de helft van de prijs heb je ook bijvoorbeeld een Afedri. En voor de hogere banden, boven de 50 mHz, is de Airspy een prima alternatief. Ik heb alle drie in gebruik en ben heb geen spijt van de aanschaf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.