Spring naar bijdragen

lo-power MG zendertje


Juul

Aanbevolen berichten

Dit is wel erg leuk ! Kunnen we de middengolfweemoed weer oproepen .....

Hoe komt zo iemand er op om dit in elkaar te knutselen. Ik vraag me af of dit wel zal klinken want het ziet er nogal digitaal uit.

Rien, die het niet gehinderd door enige vorm van kennis bekijkt.

 

 

Wel Rien, als je het niet zo zeer voorzien hebt op solid-state zijn er ook nog altijd kleine buizen zendertjes te vervaardigen.

Stereo met C-Quam? Please login or register to see this link.

of: Please login or register to see this link.  

of dichter bij huis: Please login or register to see this link.  

En dat is nog maar een klein deel wat er op Internet rond huist betreffende LPAM zendertjes.

Rob Veld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op AM moet je het voornamelijk van de soundprocessing hebben, daar had ik het laatst nog met Ruud over.

Vroeger had ik een vriendje die ruime ervaring had met buizenzenders en bouwde voor mij halverwege de jaren '70 zo'n ding met onderdelen die overal en nergens vandaan kwamen.

Ik weet nog dat er een EL84 in zat voor de modulatie en een EL34 als eindbuis.

Van de laatste heb ik nog een nieuw exemplaar liggen en wordt nog steeds als eindversterker buis gebruikt.

Als je de antenne met je vinger aanraakte hoorde je het knetteren en had je witte ingebrande puntjes op je huid.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

PC geluid loopt naar mijn versterker, daar heb ik een extra audio uitgang gebruikt.

Op de printplaat van de oscillator zit een LF versterker met een potje op de ingang.

In Adobe Audition heb ik een low pass filter gebruikt en o.a. wat gerommeld met compressie en limiter.

Op die manier klinkt het lekker vol al geef ik toe dat dat op het filmpje niet goed uit de verf komt.

Ik gooi er vanmiddag nog even een freq. sweep doorheen, weet ik meteen het audio bereik.

 

bewerkt door Harm ten Brink
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In 2013 kon ik de verleiding niet weerstaan ook eens iets op de middengol  f" aan te steken", zeker ook low powers, immers wat is nou 50 watt, peanuts toch.

Langedraad in de tuin, 6 meter hoogte inverted L. Heeeeeeeeeeeeel veel koperdraad in de grond, ik heb nu nog rugpijn. Moduleren ging als volgt, vanuit een laptop via Winamp met de "optimod'" plug in naar een lim/compressor en dan naar een versterker, vanuit de uitgang vd versterker naar de audio input van de transistor zender, heel leuk, een jongensdroom kwam uit. Zelfs in Dokkum en Paterswolde goed hoorbaar getuige dit filmpje dat Harm toen maakte. Uitzendlocatie ongeveer Ten Post Groningen.

Hier ist filmpje

 

 

 

Geen idee trouwens waarom het filmpje zich 3 x aanbied. Was leuk om te proberen, de TX is inmiddels verhuisd naar een gelukkige nieuwe eigenaar, ik heb mijn leven gebeterd en verzamel nu sigarenbandjes.

 

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Paul, het blijft altijd fascinerend.

Mijn handen jeuken om er een 'kachel' aan te hangen.

Maar ja, andere prioriteiten enzovoort...

Ik heb wel geleerd dat middengolfzenden feitelijk helemaal niet zo ingewikkeld is als dat het wel wordt/werd voorgedaan, heb veel respect voor bijv Chicago en zijn prestaties aanboord van de Mi AMigo en de Ross, maar hij heeft natuurlijk ook veel werk verricht om dat moeilijke ingewikkelde imago hoog te houden. Ik kan geen zenders bouwen, maar zo'n transistording van circa 50 watt is gemakkelijk aan te komen, maar het zit hem in het rekenwerk om de belangrijkste schakel goed te krijgen, de antenne en de aarding van de antenne. Mijn zoon  gaf me de rekensommen op die ik uitvoerde en hij checkte dan of dat wel correct was, vervolgens kreeg ik veel koperdraad en de opdracht de berekening in een werkende antenne om te zetten en daarna me een slag in de rondte te graven in mijn tuin, geulen voor heel veel koperdraad in een waaier uitgelegd en dan maar weer "zand erover".

En dat werkte perfect, de aanpassing via een coil in een grote houten kast werd uitgelegd  aan buren als een weerstation.

De kwaliteit van de modulatie en de soundprocessing heb ikzelf uitgedokterd, kreeg veelal reactie dat het wel erg stampte, dat vond ik een compliment, zo hoort het ook op de middengolf. Wel vermoeiend om lang naar te luisteren, dat herinner ik me ook van Big L op 1395, dat  was over the top.

Maar goed, het was gelukt en er was geen aanleiding om er mee door te gaan dus een vrijgevochten Fries zonder zenddiploma zendt er nu mee uit.

Middengolf en korte golf heeft altijd mijn voorkeur gehad boven dat veel te cleane  FM.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het principe van een zender is niet ingewikkeld nee, alleen is hoogfrequent volstrekt onvoorspelbaar als je zelf gaat knutselen.

Zeker bij grotere vermogens.

"Goed gedaan jochie"

 

Zit ie in een kastje?

Nog niet maar dat gaat wel gebeuren.

Ik heb geen frequentieteller maar hij is erg stabiel.

De techniek met zo'n dipswitch is nieuw voor mij.

Als bijlage 2 foto's.

Na de discussie over de ruimte van de printbanen heb ik zelf het overtollige koper maar weg gehaald.

Met een stanleymes trek je het er zo af.

 

Osc1.jpg

Osc2.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het principe van een zender is niet ingewikkeld nee, alleen is hoogfrequent volstrekt onvoorspelbaar als je zelf gaat knutselen.

Zeker bij grotere vermogens.

Nog niet maar dat gaat wel gebeuren.

Ik heb geen frequentieteller maar hij is erg stabiel.

De techniek met zo'n dipswitch is nieuw voor mij.

Als bijlage 2 foto's.

Na de discussie over de ruimte van de printbanen heb ik zelf het overtollige koper maar weg gehaald.

Met een stanleymes trek je het er zo af.

 

Osc1.jpg

Osc2.jpg

Prachtig clean gebouwd, ik zou willen dat ik dat in de vingers had. Mijn vrouw zegt wel eens, je hebt niet alleen twee linkerhanden maar ook twee linkerbenen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

leuke projecten. kan er op 12v een 5Watt zender met diplexer worden geconstrueerd zodat ik twee ipods kan  gebruiken om zo twee feeds te hebben voor mijn buizen auto radio op oldtimer dagen? het berijk hoeft niet ver. ook een vraag over band recorders, is het mogelijk om dat in te bouwen als auto audio systeem? naast de radio kan het leuk zijn. de auto krijgt een custom interieur uit staal plaat.

cheers en blij dat ik weer op het forum ben :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

leuke projecten. kan er op 12v een 5Watt zender met diplexer worden geconstrueerd zodat ik twee ipods kan  gebruiken om zo twee feeds te hebben voor mijn buizen auto radio op oldtimer dagen?

5Watt, diplexer???  Voor een terrein is 100 mW genoeg, gewoon 2 aprate zendertjes, veel makkelijker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.