Spring naar bijdragen

ruudam

Aanbevolen berichten

Hoewel ik in Noord Nederland op de middengolf een redelijke anorak ontvangst heb van 1602 luister ik hier niet  naar. Ook  niet naar de wifi versie of de DAB+ mogelijkheid van Seagull.  Via andere geluidsdragers< USB sticks die ook in de autoradio gaan > draai ik mijn inmiddels enorme hoeveel goede kwaliteit zeezenderopnames af en beluister dit als alternatieve radio. Daarnaast veel BBC en AFN op diezelfde manier, zowel in auto als thuis waar usb sticks ook gewoon via de wifi radio worden afgespeeld. Behoefte in iets anders......wifi radio Caroline, 19, Solid Gold Gem AM en vele vele andere internet tribute stations. Een  toegevoegd oldiesstation op middengolf kan mij niet meer overhalen te gaan luisteren.

Interessant, Paul. Hoewel ik een prima DAB ontvanger in m'n auto heb luister ook ik alleen maar naar de programma's, die ik op de 2 SDHC kaartjes heb gezet, die in de auto zitten. Die muziek wordt alleen onderbroken door de verkeersinformatie, die uit de DAB radio komt. Thuis luister ik in 't weekend naar m'n eigen muziekmix, die met behulp van OTSAV door de laptop wordt samengesteld en draadloos naar m'n BOSE bluetooth speaker wordt gezonden. Zo heb ik overal in het huis en de tuin de muziek, die ik leuk vind. Een toegevoegd oldiesstation op de middengolf zal ook mij niet overhalen om te gaan luisteren, ook niet als dat station op de FM of op DAB zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor die 1224 is geen opstelplaats met 40 kW. Dat was de Communicator in Pampushaven, maar 1 of andere gek heeft dat schip met perfecte mast helemaal naar Orkney Isl gesleept.

Bovendien wil Almere daar nog meer huizen bouwen, dus kreeg ik geen ligplaatsvergunning vor een ander schip. Maar als jij een plekje weet voor 1224 met minstens 25 kW??? Niet in 1 of andere uithoek, maar in de Randstad, liefst op de lijn Amsterdam Utrecht en ruime omgeving.

Misschien een raar idee Ruud, maarre... wat dacht je van de Norderney? Luister nu trouwens naar radio Paradijs via de media player. Leuk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wie weet... Het schip ligt er momenteel wel erg stilletjes bij, daar in Amsterdam. Ik heb de indruk dat het cafe is opgedoekt.

Afgelopen woensdag was ik op de NDSM - pier, en inderdaad, ondanks dat de HISWA aan de gang was, was het schip niet toegankelijk. Het terras is nog wel compleet, maar de website wordt al maanden niet meer bijgewerkt. Het schip zelf ligt er goed onderhouden bij.

gr.thijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt het wel over heel oude modulatie technieken, tegenwoordig haalt een AM zender een efficientie van ca 80%, dat is bijna evenveel als een FM zender.

FM kan weleens meer energie kosten met al die steunzenders, in ieder geval is het een netwerk duurder met soms wel meer dan 20 zenders.

NPO zond met teveel vermogen uit, met minder wordt het veel goedkoper, zeker als je een moderne zender gebruikt.

Ook de WereldOmroep, 10 jaar voor gewerkt overdreef wat. Ik had soms meer dan 2 min nodig om de lijst van frequenties in de aankondiging te roepen, elke zender was vele honderden kW's. Met minder had het ook wel gekund, denk maar aan RNI die met 2 x 10 kW een heel eind kwam.

 

Kortom, je hebt het zelf in de hand. Het is gewoon onwil, ze vinden MG niks, en die ouderen van R5 zijn ze ook liever kwijt voor jongeren. Beleid dus.

Hallo Ruud ,

Dat een middengolf zender verbeterd zal ik zeker niet tegen spreken , ik somde ook alleen maar even de basis op hoe min of meer middengolf werkt. En ik ben het met je eens als het bv met 50 KW kan dan je dan niet moet gaan stoken met bv 100 KW of meer en dan heeft dat ook wel een beetje een nadeel dat is het storingsniveau dan wel groter wordt op die plekken waar de ontvangst het slechts is.

Er is natuurlijk ook nog altijd de antenne aan de luisterkant vaak is die erg slecht en dan is de ontvangst ook een ramp. Zo kan ik me herinneren dat ik in de jaren 90 naar een Lokaal Radio Station in Essex zat te luisteren met max 0.1 kw met misschien wel veel betere apparatuur maar de antenne was ook niet al te best maw niet hoog genoeg op gehangen enz en niet zo best afgestemd. Maar de afstand was toch wel iets van een kleine 150 km en veel luisteraars waren wel nogal jaloers dat ik volgens hun een veel betere ontvangst had dan zij die op min een 10 a 15 km of zo van de zender woonde. Of hun radio deugde niet of hun antenne die deugde langs geen kanten of ze zaten tussen het beton zou ook kunnen.

En das wel een van de grotere nadelen bij sommige mensen die denken als ik een schroevendraaier gebruik als antenne dan hoor ik wel lokale radio stations uit de USA zoals die mg dx's dat ook vaak horen. Vaak hebben heel wat mensen niet of nauwelijks kennis ivm met radio en antenne en vooral het laatste en daar gebruiken ze ook zoveel vermogen dan horen het het wel zelfs met een schroevendraaier als bv. En dat is inderdaad nutteloos gaan stoken waar het niet altijd echt nodig is als men totaal geen enkele aandacht aan de antenne besteed want die zorgt er wel voor dat je iets kan ontvangen en staat op nr 1 en dan pas je radio op nr 2 en heel wat mensen besteden liever veel geld aan lichtjes en knopjes maar aan de antenne wordt niet veel gedaan. Nou ja ik zal niet echt een tekening hoeven bij maken je weet zeker waar ik het over heb.

Over zware zendvermogens gesproken. Ik heb ooit eens een leuk verhaal gehoord wat ongeveer als volgt ging. Voor de wo 2 (vermoed ik weet het niet echt zeker) werd er op de lange golf met hele grote vermogens uit gezonden trouwens anno 2015 nog steeds. En er was een bus vol met mensen en die hadden ergens in een Caé nogal heel erg veel gedronken en toen ze op die bus zaten moesten ze plots allemaal blijkbaar zo nodig gaan plassen. Dus die bus stopt iedereen stapt uit gaan tegen de zijkant van de bus staan en wanneer ze beginnen te plassen , kregen ze plots een dikke oplawaai van het HF van die Lange Golf zender waar er dus blijkbaar heel dicht bij stonden. Het moet vermoedelijk donker zijn geweest dat ze die zendmast niet hebben zien staan en die bus was ook van ijzer dus je kan wel denken dat ze nog lang zal gebleven zijn. Om vooral niet meer te gaan staan plassen tegen de zijkant van een bus haha.

Ik heb ook ooit een optater van men antenne plug gevoeld , mijn buurman die een 100 tal m van me vandaan woonde had een vermogens versterker van 1 kw uitgetest en omdat een afgestemde antenne een afgestemde spoel vormt slorpt die dus al dat vermogen op en als je de antenne plug beet pakt en je staat op de grond zonder goeie aarde bv door schoenen ja dan weet je het wel nou ja ik wist het dus wel. Ik zei dat ook tegen men buurman en die zei al lachend ik heb niet gezegd dat jij die plug moest beetpakken haha. Omdat hij wilde weten via de telefoon hoe de ontvangst van de draaggolf was zonder antenne op mijn (zend) ontvanger toen kon ik er niet echt om lachen maar nu wel en vergeten ? nee dat blijft me bij haha

Groeten

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessant, Paul. Hoewel ik een prima DAB ontvanger in m'n auto heb luister ook ik alleen maar naar de programma's, die ik op de 2 SDHC kaartjes heb gezet, die in de auto zitten. Die muziek wordt alleen onderbroken door de verkeersinformatie, die uit de DAB radio komt. Thuis luister ik in 't weekend naar m'n eigen muziekmix, die met behulp van OTSAV door de laptop wordt samengesteld en draadloos naar m'n BOSE bluetooth speaker wordt gezonden. Zo heb ik overal in het huis en de tuin de muziek, die ik leuk vind. Een toegevoegd oldiesstation op de middengolf zal ook mij niet overhalen om te gaan luisteren, ook niet als dat station op de FM of op DAB zit.

Ik heb gezien dat DAB autoradio's al voor een slordige 200 Euro te koop zijn , of ze al in massa's verkocht worden weet ik niet. Als j een recente middenklasse auto hebt is deze vaak voorzien van een bij het merk behorend mediacenter en dat kun je niet zomaar vervangen door een DAB autoradio. Oudere auto's met nog een standaard losse autoradio kun je volgens mij probleemloos vervangen door een dab autoradio, tenminste als je daar behoefte aan hebt, ik in ieder geval niet. Zoals je ook schrijft is voor zeezenderanoraks het alternatief het simpelweg draaien van de vele uren zowel in de auto als thuis via mijn laptop met een extern boxje van de ECIETIEion, prijs 8 euro. Extern boxje dus op de laptop, ik sluit mijn stereo meubel niet meer aan.

Autoradio aan op welke zender dan ook doe ik niet meer, onlangs op een middag zette ik R10 in de namiddag op, na een half uur had ik mijn buik vol van de opgenaaide hyper de pyper egotripper en maar uitgezet. Wat een bagger!

Sublime had ik nog wel eens op maar wat daar mee gebeurd is weet ik niet maar het gehalte aan muziek waar de kreten 'JOO" vergezeld met van die vingers naar onderen heeft inmiddels de overhand gekregen. Ja, dan blijft voor mij de eenvoud van de zeezenderij over als achtergrond, een verademing.

Paul de Haan

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien een raar idee Ruud, maarre... wat dacht je van de Norderney? Luister nu trouwens naar radio Paradijs via de media player. Leuk!

Op zich een goed idee, ook al vanwege de publiciteit die het oplevert. En relatief makkelijk, er is alleen een milieu-vergunning nodig, aardnet niet nodig.

Maar dan moet daar minstens 10 kW, liefst wat meer, kunnen worden weggezet ivm storing.  Ik ken het daar niet, maar je kan zelf een beetje nagaan of het kan door te kijken wat er in de omgeving zit. Geen woonhuizen, industrie is makkelijker, gelden ook andere normen voor.

Ook even kijken of het signaal een beetje weg kan, vooral naar het zuiden, en niet wordt tegengehouden door bebouwing etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op zich een goed idee, ook al vanwege de publiciteit die het oplevert. En relatief makkelijk, er is alleen een milieu-vergunning nodig, aardnet niet nodig.

Maar dan moet daar minstens 10 kW, liefst wat meer, kunnen worden weggezet ivm storing.  Ik ken het daar niet, maar je kan zelf een beetje nagaan of het kan door te kijken wat er in de omgeving zit. Geen woonhuizen, industrie is makkelijker, gelden ook andere normen voor.

Ook even kijken of het signaal een beetje weg kan, vooral naar het zuiden, en niet wordt tegengehouden door bebouwing etc.

Naah, de huidige plek is niet geweldig daarvoor, en daar komt nog bij het belangrijkste aspekt: De antenne. Voor een hoge frequentie in de MG is dat niet zo'n probleem, maar 675 kHz ......................... je weet hoe de situatie was op 538 en wat er over bleef van 10 kW. Als je daar genoegen mee neemt .......... Echter elk nadeel heb zijn voordeell (ja ik weet het Juul, ik citeer Cruijf), de veldsterkte neemt daardoor ook af!

Rob Veld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naah, de huidige plek is niet geweldig daarvoor, en daar komt nog bij het belangrijkste aspekt: De antenne. Voor een hoge frequentie in de MG is dat niet zo'n probleem, maar 675 kHz ......................... je weet hoe de situatie was op 538 en wat er over bleef van 10 kW. Als je daar genoegen mee neemt .......... Echter elk nadeel heb zijn voordeell (ja ik weet het Juul, ik citeer Cruijf), de veldsterkte neemt daardoor ook af!

Rob Veld

Dat zal  wel erg lastig worden op de huidige locatie want de antenne is nu weg , en er werd gezegd dat RNI het ooit op zee deed met 10 KW voor KG. Je mag dat vermogen op zee niet vergelijken met het zelfde vermogen aan land. Op zee zit er niks in de weg wat aan land wel het geval is. Als er ooit zo een Oldies Station komt ? dan stel ik me de vraag wordt dat zo iets als al de rest maw 12 stuks in een dozijn en eenheidsworst dan hoeft dat ook niet echt voor mij. Het moet anders zijn dan de andere maar is dat wel mogelijk ? Het warme water is al uitgevonden. Nu niet denken dat ik allemaal zit af te breken want dat is het dus echt niet maar ik vrees er toch wel een klein beetje voor. Er moet wel eerst brood op de plank komen anders kan je het hele idee wel opbergen ? en daar vrees ik het meeste voor.

Zeg nooit , nooit en eerst zien zei de blinde dan geloof ik het ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Harm, over de 538 antenne is destijds uitgebreid gediscussieerd op het "Norderney forum". Van de gevouwen waslijn bovenin was ik destijds niet kapot. De masten zijn wat dat betreft te kort waardoor het altijd een compromis antenne wordt. Daar komt bij dat hij momenteel in zoet water ligt, de "ground" is dus minder dan het zoute water van de Noordzee. De bebouwing is tot daar aan toe, daar heb je op de lage frequenties niet zoveel last van.

Rob Veld

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.