Spring naar bijdragen

En dan 1 september 1974


Gast

Aanbevolen berichten

Opeens was alles anders, vertrouwde bakens op de middengolf waren verdwenen, 538-220-217 Veronica, RNI,Atlantis.

Op 1 september 1974 de "Grote Omschakeling" naar 259, hoevelen verhuisden direct mee naar Mi Amigo, wie durfde zich over te geven aan "the Big 445" het verfoeide H3.

Hier een tweetal opnames live vanaf de Mi Amigo in de middag van 1-9-74 met Peter Pan<bemanningslid aanboord Mi Amigo> en Tony Allan in Dutch/Engels op Radio Mi Amigo, er waren immers geen programmabanden gekomen voor 1-9-74.

Please login or register to see this link.
 
Please login or register to see this link.
 
Paul de Haan.
 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opeens was alles anders, vertrouwde bakens op de middengolf waren verdwenen, Please login or register to see this link. Veronica, RNI,Atlantis.

Op 1 september 1974 de "Grote Omschakeling" naar 259, hoevelen verhuisden direct mee naar Mi Amigo, wie durfde zich over te geven aan "the Big 445" het verfoeide H3.

 
Paul de Haan.
 

Er staat me bij dat H3 pas in 1975 verhuisde naar 674 kHz, 445 meter.

gr.thijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben pas in de loop van 1975 naar Mi Amigo gaan luisteren, kwam niet in mij op om dat direct na 31-8 te gaan doen, had voor 31-8 ook nooit geluisterd. Vond de Tros op Radio 3 wel prettig na 1-10-1974 toen ze A-omroep werden, en het beluisteren van de Top 40 op FM nu was voor mij als 12-jarige toen zelfs een vooruitgang (ontvangst van de zeezenders was in Limburg nooit bijster goed). In 1975 verschenen allerlei verhalen in de popbladen over Mi Amigo in Playa d'Aro, en ben toen wel gaan luisteren. Ik vond het allemaal erg spannend, prachtig om te volgen, en een redelijk alternatief als je popmuziek wilde beluisteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

H3 was enorm behelpen die eerste jaren, maar Mi Amigo kreeg ik helemaal kromme tenen van, met al die amateuristische reclames en Vlaamse hoempapamuziek. Caroline was natuurlijk wel in orde.

Tot september 1974 ging de radio altijd aan als ik thuiskwam uit school. Daarna bleef hij vaak uit en bij gebrek aan wat anders ging ik dan maar mijn huiswerk maken. Met als gevolg dat mijn cijfergemiddelde ineens een stuk hoger kwam te liggen...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er staat me bij dat H3 pas in 1975 verhuisde naar 674 kHz, 445 meter.

gr.thijs

T was bij wijze van......

Ben pas in de loop van 1975 naar Mi Amigo gaan luisteren, kwam niet in mij op om dat direct na 31-8 te gaan doen, had voor 31-8 ook nooit geluisterd. Vond de Tros op Radio 3 wel prettig na 1-10-1974 toen ze A-omroep werden, en het beluisteren van de Top 40 op FM nu was voor mij als 12-jarige toen zelfs een vooruitgang (ontvangst van de zeezenders was in Limburg nooit bijster goed). In 1975 verschenen allerlei verhalen in de popbladen over Mi Amigo in Playa d'Aro, en ben toen wel gaan luisteren. Ik vond het allemaal erg spannend, prachtig om te volgen, en een redelijk alternatief als je popmuziek wilde beluisteren.

Vanaf jan 74 toen MA begon luisterde ik naar alle  voor onze kust, leuk ivm de verschillen, de "unieke"MA commercials vond ik juist prachtig en belangrijk onderdeel van de MA sound.

Mag het ook 2 september zijn?

 

memo_opruimen_op_2_sept74_gr.jpg

Tja, wat een triest schrijven moet dit zijn geweest om twee redenen, enerzijds omdat je gewoon werknemer was bij Veronica maar anderzijds de emotie die rond Veronica en de sluiting hing. Maarja, zo wordt natuurlijk wel een dienstverband beeindigd, formeel en zakelijk en zo hoort het ook.

OJa, dat ik H3 verfoeid noem.......wel even met een korrel zout nemen. Als vastgeroeste zeezenderanorak ben ik dat natuurlijk aan mijzelf verplicht, de waarheid is natuurlijk veel genuanceerder.

Maar toch, we zijn een unieke vorm van radiomaken toen kwijtgeraakt,  gelukkig vingen MA en Caroline veel op.

 

Paul de Haan.

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk onderwerp Paul!

Inderdaad schakelde ik toen snel over naar Radio Mi Amigo.

Ik werkte in de bouw en heb veel radio's voor andere bouwvakkers op 259 mtr afgestemd.:shy:

 

Sommigen wilden van dat gekraak af en luisterden naar H3 op de FM, behalve op vrijdagmorgen (i.v.m. muz. fruitm.)!

Een paar jaar later werd wél veel naar Veronica op H 1 geluisterd op wo. morgen op de bouw.

 

Groet,

HA

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na de 31e augustus luisterde ik alleen nog maar naar Caroline. Maar doordat ik naar het oosten van het land verhuisde onder de zendmast van Markelo kwam daar ook niets meer van. Die tv zender blies alles eruit. Helemaal niks. Ik had het druk met mijn werk en 's avonds moest ik ook nog werk doen, dus de radio bleef uit. 

Ik kon daar alleen de Duitse zenders keihard ontvangen en in de tuin de tv zonder antenne. Later verhuisde ik weer naar het noorden en daar had ik een aardige ontvangst van Caroline e.d. Maar veel tijd om te luisteren had ik niet. Druk met het werk en dat bleef eigenlijk zo tot eind 1990 toen ik in Assen ging wonen. Later naar het zuiden verhuisd en daar kon ik nog de revival van Veronica goed ontvangen, die in het noorden weer slecht was te ontvangen... Was erg leuk en het gaf me het gevoel dat Veronica er gewoon weer was. Vandaag een DAB+ ontvanger gekocht voor Seagull die morgen op DAB gaat, maar eerlijk gezegd vind ik het niks. Toch maar liever middengolf.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na de 31e augustus luisterde ik alleen nog maar naar Caroline. Maar doordat ik naar het oosten van het land verhuisde onder de zendmast van Markelo kwam daar ook niets meer van. Die tv zender blies alles eruit. Helemaal niks. Ik had het druk met mijn werk en 's avonds moest ik ook nog werk doen, dus de radio bleef uit. 

Ik kon daar alleen de Duitse zenders keihard ontvangen en in de tuin de tv zonder antenne. Later verhuisde ik weer naar het noorden en daar had ik een aardige ontvangst van Caroline e.d. Maar veel tijd om te luisteren had ik niet. Druk met het werk en dat bleef eigenlijk zo tot eind 1990 toen ik in Assen ging wonen. Later naar het zuiden verhuisd en daar kon ik nog de revival van Veronica goed ontvangen, die in het noorden weer slecht was te ontvangen... Was erg leuk en het gaf me het gevoel dat Veronica er gewoon weer was. Vandaag een DAB+ ontvanger gekocht voor Seagull die morgen op DAB gaat, maar eerlijk gezegd vind ik het niks. Toch maar liever middengolf.

 

Wat vreemd Theo, je luisterde naar Caroline die zat toch op de MG ?

En in Markelo stond toch alleen een FM - TV zender ?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat vreemd Theo, je luisterde naar Caroline die zat toch op de MG ?

En in Markelo stond toch alleen een FM - TV zender ?

 

Caroline en ook andere zenders waren slecht tot niet te ontvangen omdat ze waarschijnlijk te zwak waren (Caroline zond met verschillende vermogens uit, soms maar 5 kW) en de TV zender van Markelo drukte door alle energie die het uitstraalde alles weg. Ik woonde er echt vlakbij op het platteland. De TV deed het wel prachtig (maar daar had ik ook weinig tijd voor) ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lag toch aan je radio.

Ik hoor zelfs de zwakke zender van Paradijs op 1332 nog als ik onder de toren van Lopik rij of sta.

De afstand van de Noordzee tot Markelo is verder dan van Paradijs tot Lopik voor zover ik kan beoordelen. Met een Tandberg Huldra ontvanger ging het niet goed. Ligt niet aan de radio, dat was destijds het beste toestel dat je kon krijgen. Twee zaken: zwak signaal en grote afstand tot zender op Noordzee. Duitse zenders gingen wel goed (dichtbij en i.h.a. groot vermogen). Ik zat niet direct onder de zendmast maar ong. 3 km er vanaf. In het bos.

bewerkt door Theo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Theo,

Ik zit hemelsbreed 2 km van Waalhaven toren. Alleen de Veronica zender is al goed voor 40 kW. En er staan nog veel meer van dit soort jongens in die toren. Ik heb er totaal geen last van. Dat had ik wel van de 828 kHz in de avond en nacht, hemelsbreed 8 km. Ik sluit me aan bij Ruud: lag aan je radio.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Theo,

Ik zit hemelsbreed 2 km van Waalhaven toren. Alleen de Veronica zender is al goed voor 40 kW. En er staan nog veel meer van dit soort jongens in die toren. Ik heb er totaal geen last van. Dat had ik wel van de 828 kHz in de avond en nacht, hemelsbreed 8 km. Ik sluit me aan bij Ruud: lag aan je radio.

In Markelo stond heel wat meer vermogen. Ik meen zo'n 1000 kW. Maar het signaal van de zeezenders, en nu praat ik over 1976-77 toen ik er woonde, was niet sterk, de bossen nemen veel op en dan ook nog de zendmast. Dus ik vermoed dat alles bij elkaar de oorzaak is. Ik kan me haast niet voorstellen dat een sterke receiver als Tandberg de ontvangst niet aankon. Ook kleine radio's als ITT en Novak ontvingen niks. De Duitse zenders kwamen wel goed door (dichtbij, sterk vermogen), ook op de kleine radio's. Hoe het ook zij, ik kon de zeezenders daar niet ontvangen destijds. Terug in Leeuwarden wel weer goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier een link om te kijken met welk vermogen de radiostations worden uitgezonden.

Please login or register to see this link.

Hoe het is 1976-77 in Markelo zat weet ik niet, maar ik denk dat er niet veel minder vermogen op stond. De link geeft alleen de radiozenders, de tv komt daar nog bij. Daar is veel vermogen voor nodig.

Theo

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.