Spring naar bijdragen

Beschimmelde banden


Tino

Aanbevolen berichten

Ik heb hier een aantal 18cm-banden liggen met schimmel erop, de een wat meer dan de ander. De schimmel is zichtbaar van boven en onder, ik weet niet of de schimmel dan ook op de band zit (ik ben bang van wel). Weet iemand hoe ik deze het best kan digitaliseren ? Bijvoorbeeld "niet" of gewoon afdraaien en daarna de koppen reinigen ? Voor alle duidelijkheid; de banden hoeven uiteindelijk niet te overleven, als ik ze maar gedigitaliseerd krijg. Alleen al vanwege de muffe geur gooi ik ze daarna zo snel mogelijk weg.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even keer heen en weer spoelen, langs vinger met doekje of zacht papiertje, en dan gewoon afspelen. BasF, dus zal flink poederen, eventueel in de delen afspelen en tussentijds koppen reinigen, elektronisch weer aan elkaar plakken.

Weggooien betekent dat het materiaal nooit meer "anders, beter" omgezet kan worden.

Zoals de vele weggegooide films die primitief zijn omgezet naar video met simpel cameraatje voor projectie scherm, niet om aan te zien,maar nooit meer goed te krijgen.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In België werden ooit beschimmelde cassettebandjes gered die witte en groene schimmel hadden

Ze werden gered uit een loods die niet watervrij meer was, ..

Het betrof Radio Maeva studio opnames die gereinigd werden door Ronnie van de Golden Radio Club in Vlaanderen

------------------

 

Persoonlijk ook eens enkele banden gehad met witte schimmel die gered werd

Deze banden gingen in mijn bakmachine om te bakken,  na spoelen, reinigen via Akai recorder of andere

aan de kaapstaanders had ik wat gedrenke doek met alcohol of watte wat we hier noemen , dus zo goed als mogelijk rond de kaapstaanders gedaan

diverse keren gespoeld

dus zo'n  (bakmachine) = fruitmachine met knop om temperatuur te regelen bezit ik al vele  jaren waarmee da band opgewarmd word

Zeer veel testen daarmee gedaan met uren, dagen bakken, meer temperatuur

sneller de band na bakken op de recorder afdraaien

ik wacht geen 15 minuten ofzo meer, ik doe het veel ; veel korter

Je leerd door de problemen en soms iets te proberen of grotere ricos's te nemen

 

Basf band uit die grijze dozen zijn van de beste die er bestaan en geven zowat geen of zeer weinig  stof af zelf niet na 30 of 40 jaar

de opnames blijven hier nog altijd goed, dat zijn echt goede banden uit die grijze plastik dozen

Helaas de latere in  kartonnen dozen geven brrr hoop plakstof af en je koppen zijn snel vuil

het betekend meerdere keren de band stopen en het stof wegdoen,

ook daarna de band nog eens draaien

maar dat zul je snel ondervinden

soms ook vuil aan kaapstanders die de band geleiden reinigen , het stof bruin of zwart van andere banden

 

de moed niet opgeven

als je het wegwerpt dan ...zul je later vloeken

veel mensen in de radiowereld werpen dingen weg en later zoeken ze ernaar

helaas is er bv in Belgie veel opnames en info verloren gegaan, vooral van vrije radiozenders

 

ik heb veel geleerd aan mezelf door dag  en nacht van alles te proberen, vol te houden

 

het grootste probleem waren de piepbanden

ik probeerde van alles

tot de koppigste piep

uiteindelijk had ik ook het programma wavelab nodig om stukken op de mm sec aan elkaar te plakken

stukjes terugspoelen om uiteindelijk een redelijkstuk in bv 3 keer aan elkaar te plakken

perfect werk waar soms 3 4 wavelab 's met opname openstonden

 

ik nam groote risico's bij het bakken en het laten afdraaien

ik volgde niet meer wat je moet doen

te warm op de koppen afdraaien ok maar wel je verstand gebruiken en voelen, testen

zo redde ik de hardnekkigste banden met enorm veel geduld

soms was ik de hele dag bezig tot in de late avonduren om 2 uur te redden of zelfs de volgende dag

 

natuurlijk kon ik als het geluidssignaal op zowat nul stond de klank niet redden die band

toch eens een maxwell (wat een superband merk !!! ) gered die nul signaal op de recorder weergaf

na 3 keer digitaliseren lukte het om weer redelijk tot goed signaal te verkrijgen!! en redde de uren !!

met veel koppigheid, gevloek, denken,van alles proberen zelfs met mijn handen, potlood enzzzz.....

dag en nacht opoffering bijgeleerd

Maar je moet een goede recorder bezitten, met een Philips van die zwarte kleur toestellen kun je dit niet doen wat bv een akai o.a wel kan

 

ik hoop dat Vincent je helpt via nog een, tip of tja

veel geluk en niet opgeven !!

niet wegwerpen, desnoods aan iemand doorgeven

De vriendelijke groeten van Jean-Pierre de zeerover

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6405
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    arie3000
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.