Spring naar bijdragen

Ook op de langegolf word het stil


nchuijg

Aanbevolen berichten

Dat van die eindbuizen (BBC 4 LG 198) lijkt me een onzin verhaal.

Buizen kan je laten reviseren (Econco is een bedrijf dat het doet) en in China kan je nog de gekste buizen bestellen, maken ze voor je.

Bovendien staat er nog ergens in de UK nog een Telefunken TRAM Solid State LG zender, 50 kW, maar daar kom je een heel eind mee. Gebruikt ook heel weinig stroom.

Het is gewoon de BBC die er vanaf wil om te bezuinigen, maar het Britse publiek wil het niet. Er zijn nog steeds plaatsen in GB waar alleen AM ontvangst mogelijk is.

bewerkt door ruudam
spelfouten
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat van die eindbuizen (BBC 4 LG 198) lijkt me een onzin verhaal.

Buizen kan je laten reviseren (Econco is een bedrijf dat het doet) en in China kan je nog de gekste buizen bestellen, maken ze voor je.

Bovendien staat er nog ergens in de UK nog een Telefunken TRAM Solid State LG zender, 50 kW, maar daar kom je een heel eind mee. Gebruikt ook heel weinig stroom.

Het is gewoon de BBC die er vanaf wil om te bezuinigen, maar het Britse publiek wil het niet. Er zijn nog steeds plaatsen in GB waar alleen AM ontvangst mogelijk is.

Het is overal et zelfde lul verhaal mannetjes in een kantoortje die met een rekenmachine rekenen hoe ze geld in de lade kunnen krijgen. Dat van die buizen lijkt mij ook een broodje aap verhaal. Het is niet alleen Ierland en Engeland maar Europe 1 uit Frankrijk gaat eind 2016 ook uit de lucht.

Ierland zou eerst in 2015 uit de lucht gaan maar er kwam veel meer protest dan me had gedacht en er zou zich ook een Dominee mee bemoeid hebben omdat die aangaf dat de Mis via de Radio niet meer kan horen via 252 khz. En dus is de belofte gedaan om pas in 2017 uit de lucht te gaan.

Dat men zegt en beweerd dat er niemand nog naar de Middengolf of Lange Golf luistert en ook dat muziek niet zou geschikt zijn maar alleen spraak voor MG en LG is ook gezeik. Net zoals men vroeger zei dat de Zeezenders stoorde maar in 1985 dacht ik , bleek het niet de Zeezenders te zijn maar wel de BBC zelf die * Nortfolen Radio (als ik de naam juist schrijf ?) stoorde

* ship to shore

  Het gezeik wat ze ons trachten wijs te maken ivm MG stoort me ernorm

 

Groeten Radio Freak

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor alle duidelijkheid: de BBC Radio LW zender stamt nog van voor WOII. Er komt toch echt een moment dat deze zender op is. Hij draait tenslotte al bijna 80 jaar. En het besluit om niet meer hierin te investeren is een gezond verstand beslissing.

Of we het nu leuk vinden of niet, op de LW gaan alle zenders zo langzamerhand uit. De Duitsers hebben ze al uitgezet, in Frankrijk gaat de eerste ook binnen niet al te lange tijd uit de lucht. Dan blijft er weinig over en is de band alleen nog interessant voor DX (Mongolië bijvoorbeeld).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het artikel waarnaar de link verwijst is behoorlijk informatief en begint met het verhaal over de Ierse langegolf zender.. Al sinds 2011 (..) wordt geprobeerd die te sluiten maar na hevige protesten wordt die sluiting ook weer uitgesteld.  "The January 2017 deadline may prove to be the fourth such defeat for RTÉ: In the wake of the latest extension, the Irish government has asked Irish in Britain to research the impact of a longwave shutdown in the future. To say the least, Irish in Britain remains unsympathetic to such a shutdown."

Ook de scheeps berichten blijken nog heel populair  "In the same vein, long-wave’s ability to reach ships equipped with analog longwave receivers explains why Radio 4’s daily “Shipping Forecast” long-wave weather/tides broadcast remains “hugely popular among maritime listeners,” Nowlan said.
 

Longwave-p1020306.jpg
BBC Droitwich’s Longwave Antenna Towers
Overhead Credit: Arqiva

 

“In contrast, satellite-delivered weather data requires more expensive receiving equipment; something that older/smaller ship operators see no reason to install when long-wave works well enough.”

Ook Noorwegen heeft zo'n lange golf dienst en er zijn geen plannen die af te schaffen/

Dus voorlopig zie ik niet alle lange golf stations sluiten..

Hans Marijs

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zendstations raken nooit op, je kan ook nog met vooroorlogse radios luisteren, er zijn zelfs hele hobbyclubs van. Er vliegen ook nog DC 3's -Dakota's. Ook vooroorlogs.

Toen internet kwam riep ook iedereen dat de papieren kranten snel zouden verdwijnen, gelukkig niet gebeurd. Volkskrant heeft zelfs meer abonnees gekregen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach, ik moet het nog zien. Er komt een moment dat men spijt krijgt van dat uitschakelen, maar nooit toegeven.

Bij R 5 zijn ze ook niet gelukkig met de AM-uit. Maar niemand natuurlijk die daar even eerlijk over is. Toevallig sprak ik net de NPO man die daarover gaat, de uitschakeling had alleen te maken met centjes, met de luisteraars wordt geen rekening gehouden, en het zijn toch maar oudjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach, ik moet het nog zien. Er komt een moment dat men spijt krijgt van dat uitschakelen, maar nooit toegeven.

Bij R 5 zijn ze ook niet gelukkig met de AM-uit. Maar niemand natuurlijk die daar even eerlijk over is. Toevallig sprak ik net de NPO man die daarover gaat, de uitschakeling had alleen te maken met centjes, met de luisteraars wordt geen rekening gehouden, en het zijn toch maar oudjes.

Wij oudjes hebben een DAB+ radio gekocht en luisteren nog steeds naar Radio 5......

gr.thijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6406
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Jozef
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.