Spring naar bijdragen

Wat niet stond in het boek 50 jaar H'sum 3


Juul

Aanbevolen berichten

Erg interessant, dank hiervoor.

Ik herinner me vooral de periode van de zelfbouw stereo dj tafel in MP (Muziekpaviljoen) en ECK 3. Jammer dat ie nu in desolate staat verkeert.

Wat ontbreekt is het zenderverhaal. Hoe werd H 3 uitgezonden, en het verhaal dat bij de stereofonisering van de FM netwerken de muziekzender H3 als laatste aan de beurt kwam. Vanwege het zgn 3e harmonische vd middenfrequent (??) werden bij de stereofonisering H3 en H 2 omgedraaid bij de (grote) zender Lopik en ook Markelo. Want H3 was toch maar mono en minder storingsgevoelig! 

Er stonden wat zenders te draaien: Niet alleen het FM netwerk met 7 zenders, maar ook niet minder dan 5 AM zenders. De hoofdzender 1250, later 675, maar ook in de jaren 80 de zenders Hoogezand, Hengelo en Hulsberg. Eerst op 1594 (188 meter) maar later (vanaf ca 78)  ook op 1224, 828 en 1395 kHz. En tot slot de STAD Amsterdam zender, weer op 1251 (terug naar af) 240 meter. O ja, jaren 80 ook nog als beleggingsprogramma van Radio Rijnmond, waar de andeer regio zenders van het FM D netwerk het nieuws programma (was het nu Radio 1 of 2 op 747 AM) overnamen. Met het 2 minuten regio slotje na elk nieuwsbulletin.  En H 3 was ook via de TV te ontvangen, bij het testbeeld (in Enschede was dat een manier om tussen 18 en 19 uur naar Joost en Frits te luisteren, want op Markelo zat de RONO)

Duizelt het al, als het niet ingewikkeld kan bij de publieken dan is het niet goed (en communiceren over frequenties naar de luisteraars, ho maar)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar dat valt buiten het verhaal van Syp.

Hij heeft er voor gekozen om alleen over "binnen" te schrijven…………………...

En beste Ruud, waarom "draai" je het toch altijd weer naar zenders en de publieken?

Heeft toch niks met het prachtige stuk van Syp te maken?

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo gaat dat altijd, een prachtig stuk dat NOB technicus Sybrand Verwer schreef over de techniek achter 50 jaar H'sum 3 etc.

De dj's waren belangrijker, maar ik denk dan als technisch onderlegd  mens, als de techniek er niet was geweest waar waren de dj's dan?

Sybrand heeft een werkelijk prachtig stuk geschreven, ik vind het leuker, mooier dan…………….Het haalde het boek niet.

Please login or register to see this link.

Wat goed dat Sybrand dit zo mooi heeft gedaan! Petje af.

Tal van waardevolle herinneringen komen weer boven bij het lezen van de technische kant van 50 jaar Hilversum 3. Erg jammer dat het het boek niet heeft gehaald. 

Dank Syb ! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar dat valt buiten het verhaal van Syp.

Hij heeft er voor gekozen om alleen over "binnen" te schrijven…………………...

En beste Ruud, waarom "draai" je het toch altijd weer naar zenders en de publieken?

Heeft toch niks met het prachtige stuk van Syp te maken?

Nou ...................... Hilversum 3 was nogal versnipperd over den lande. Dat Ruud daar de andere zenders bij haalt kan ik ook begrijpen. Er waren mensen die niet meer wisten waar wat zat en dus ook het spoor betreffende Hilversum 3 kwijt waren. En dan was er inderdaad ook nog de deling met regionale zenders. En dat is wel degelijk ter zake betreffende de titel van deze draad. 

Rob Veld

bewerkt door Rob Veld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juul, het draadje gaat over "Wat niet stond in het boek 50 jaar H'sum 3". Laten we het er op houden dat jij graag wat meer techniek in het boek gezien had en Ruud en ik ook iets misten. Als je vind dat dit niet in dit draadje thuis hoort had je de titel van het draadje zorgvuldiger moeten kiezen. En dat is het laatste wat ik er over schrijf.

Rob Veld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juul, het draadje gaat over "Wat niet stond in het boek 50 jaar H'sum 3". Laten we het er op houden dat jij graag wat meer techniek in het boek gezien had en Ruud en ik ook iets misten. Als je vind dat dit niet in dit draadje thuis hoort had je de titel van het draadje zorgvuldiger moeten kiezen. En dat is het laatste wat ik er over schrijf.

Rob Veld

Dat laatste lijkt mij verstandig. En je moet geen dingen aannemen en schrijven waarvan jij denkt dat ik die bedoelde.

Dus niet over zenders maar over techniek in de studio.  Daar ging het mij over. Lees nog maar eens.

En daar gaat het prachtige stuk van Syb over.  En Syb schreef ook niet over de zenders en golflengten. Want voor je het weet gaat dit draadje heel ergens anders over.

Ik stop de discussie dan ook maar. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo gaat dat altijd, een prachtig stuk dat NOB technicus Sybrand Verwer schreef over de techniek achter 50 jaar H'sum 3 etc.

De dj's waren belangrijker, maar ik denk dan als technisch onderlegd  mens, als de techniek er niet was geweest waar waren de dj's dan?

Sybrand heeft een werkelijk prachtig stuk geschreven, ik vind het leuker, mooier dan…………….Het haalde het boek niet.

Please login or register to see this link.

Zeeer interessant. Ik was altijd onder de indruk van die zelfbouwmengtafels waar men staafjes in liet glijden (klopt dat?) om verbindingen te maken. Heel mysterieus voor een non technicus. SF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die z.g. "staafjes" waren magneet staafjes zodat een reed relais werd geactiveerd en kon je kanalen kiezen.

 

Ik ga even opzoeken  wat een reed relais is Juul. Maarre... als ik het goed begrijp:  had zo'n staafje hetzelfde doel als een patchpanel (waarmee je toch ook bronnen met kanalen kan verbinden), of ben ik volledig abuis?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.