Spring naar bijdragen

Vragenlijst belangstelling middengolffrequenties


Rob Veld

Aanbevolen berichten

Uit de brief

Het agentschap heeft een vragenlijst opgesteld. Het doel van deze vragenlijst is om een goed beeld te krijgen van de wensen van belangstellenden voor het nieuwe middengolfbeleid. Het kader van dit nieuwe beleid is: laag vermogen, vergunningverlening op volgorde van binnenkomst (geen schaarste), herhaalbare inzet van een middengolffrequentie, voorkoming EMC-problemen en geen digitaliseringsverplichting.

 

Kansen of mosterd na de maaltijd?

Ruud?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt je afvragen of dit niet eerder had moeten gebeuren. Het media landschap veranderd nog al snel en daar moet je op inspelen. Anderzijds, zijn dit nieuwe kansen, die met name door Ruud tot stand zijn gekomen. Of het te laat is?? We zullen het meemaken. 

Wat ik wel weet is dat er belangstelling is voor MG frequenties en dat er al vragenlijsten zijn geretourneerd. 

Rob Veld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die herhalingsafstand is een vraagstuk waarop ook AT-EZ niet één, twee, drie een antwoord op heeft, overigens niet alleen AT-EZ. De mensen die nu nog naar de MG luisteren doen dat niet op hun tuner maar op "wat" betere apparatuur en dan misschien ook nog wel met een Wellbrook antenne. Één Watt ERP kan dan verder reiken als de rekensom van AT-EZ. Anderzijds, er zijn frequenties genoeg van schaarste is geen sprake meer. Op de ongebruikte Nederlandse frequenties kun je wel een aantal 100 Watt ERP zenders kwijt. 

Rob Veld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het ministerie is er op gewezen dat een veelheid aan MG frequenties gebruikt kan worden met 1 -10 W. Dus naast de aan NL toegewezen frequenties. Aan het eind van het jaar komt er weer een hele voorraad bij. De vraag is of ze bereid zijn om ze te coordineren, wat een hamerstuk is, in de zin - er komt geen negatieve reacties uit buitenland op verzoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hoorde dat men wellicht low power am radio wil vrijgeven in de hoge middengolf, met een vermogen van 1 watt. Heeft iemand enig idee hoever je komt met 1 watt en een gemiddelde antenne? En hoever zou dat zijn met 5 watt? En dan de laatste vraag, als men 1 watt vergunningsvrij vrijgeeft, hoe valt dan te kontroleren of je met 1, 2, 3, 4 of 5 watt uitzendt?

Ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Groet,

Wim

bewerkt door Sapuripong
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Sapuripong:

Ik hoorde dat men wellicht low power am radio wil vrijgeven in de hoge middengolf, met een vermogen van 1 watt. Heeft iemand enig idee hoever je komt met 1 watt en een gemiddelde antenne? En hoever zou dat zijn met 5 watt? En dan de laatste vraag, als men 1 watt vergunningsvrij vrijgeeft, hoe valt dan te kontroleren of je met 1, 2, 3, 4 of 5 watt uitzendt?

Ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Groet,

Wim

Jaren geleden hebben we het hier al eens over gehad op dat andere forum.

Op je vraag kun je geen eenduidig antwoord geven omdat er veel factoren meespelen die tot een goed resultaat moeten leiden.

Reikwijdte hangt enerzijds af van de golflengte waarop je gaat uitzenden en of je een goede ground hebt, bij voorkeur ingegraven radialen.

Zo is het uit praktische overwegingen nagenoeg onmogelijk om met een verticale hele golf antenne te werken.

En last but not least, hoe ga je je zender moduleren? Goeie soundprocessing heeft óók invloed op de reikwijdte.

Mijn AM oscillator, van wellicht 0,1 Watt, heeft een bereik van ongeveer 30 meter. Als ik de straat uit rijdt is het snel weg...

Voldoende dus voor in huis en tuin.

Grappige bijkomstigheid in dit jaargetijde is een fluittoon en andere rommel die ik op zo'n 20 meter afstand ontvang.

Fading is het helaas net niet, daarvoor staat de zender te dicht bij de ontvanger. Maar leuk is het wel.

Dat neemt overigens niet weg dat ik graag een wat hoger vermogen zou willen hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Harm ten Brink:

Jaren geleden hebben we het hier al eens over gehad op dat andere forum.

Op je vraag kun je geen eenduidig antwoord geven omdat er veel factoren meespelen die tot een goed resultaat moeten leiden.

Reikwijdte hangt enerzijds af van de golflengte waarop je gaat uitzenden en of je een goede ground hebt, bij voorkeur ingegraven radialen.

Zo is het uit praktische overwegingen nagenoeg onmogelijk om met een verticale hele golf antenne te werken.

En last but not least, hoe ga je je zender moduleren? Goeie soundprocessing heeft óók invloed op de reikwijdte.

Mijn AM oscillator, van wellicht 0,1 Watt, heeft een bereik van ongeveer 30 meter. Als ik de straat uit rijdt is het snel weg...

Voldoende dus voor in huis en tuin.

Grappige bijkomstigheid in dit jaargetijde is een fluittoon en andere rommel die ik op zo'n 20 meter afstand ontvang.

Fading is het helaas net niet, daarvoor staat de zender te dicht bij de ontvanger. Maar leuk is het wel.

Dat neemt overigens niet weg dat ik graag een wat hoger vermogen zou willen hebben.

Hallo Harm,

Bedankt voor je uitleg! Betekend dit in jouw situatie dat als jij met 1 watt zou uitzenden, dat je dan ongeveer 300 meter ver zou komen? En met 5 watt 1500 meter? Of zie ik dit verkeerd? 

Laatste vraag, hoe groot zou denk je de pakkans nu zijn als je met bijv. 3 watt zou gaan uitzenden?

Fijne avond verder, 

wim

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Sapuripong:

Ik hoorde dat men wellicht low power am radio wil vrijgeven in de hoge middengolf, met een vermogen van 1 watt. Heeft iemand enig idee hoever je komt met 1 watt en een gemiddelde antenne? En hoever zou dat zijn met 5 watt? En dan de laatste vraag, als men 1 watt vergunningsvrij vrijgeeft, hoe valt dan te kontroleren of je met 1, 2, 3, 4 of 5 watt uitzendt?

Ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Groet,

Wim

Je vergeet iets wat belangrijk is, namelijk 1 Watt Effective Radiated Power. Uitgaande van een kwartgolflengte antenne geeft dat een bepaalde veldsterkte. Zit je boven die bepaalde veldsterkte maak je duidelijk meer dan 1 Watt ERP. AT-EZ werkt gewoonlijk met veldsterktes dus ..................... Hoever komt 1 Watt ERP? Dat is afhankelijk van je antenne installatie, de grondsoort en bebouwing. Anderzijds is het ook afhankelijk van de ontvang apparatuur en ook hier weer de gebruikte antenne. 1 Watt ERP kan gemiddeld wel zo'n 15 kilometer halen op een autoradio.

Rob Veld

Zojuist zei Sapuripong:

Hallo Harm,

Bedankt voor je uitleg! Betekend dit in jouw situatie dat als jij met 1 watt zou uitzenden, dat je dan ongeveer 300 meter ver zou komen? En met 5 watt 1500 meter? Of zie ik dit verkeerd? 

Laatste vraag, hoe groot zou denk je de pakkans nu zijn als je met bijv. 3 watt zou gaan uitzenden?

Fijne avond verder, 

wim

 

In de States haalt men met een 100 mW (carriervermogen) zendertje en een antenne van 3 meter afstanden van tegen een kwart mijl. Uiteraard ook hier weer op een autoradio. Voor de statistieken: Het ERP vermogen zit in de uW.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Wim dat is het gevolg er van. Alleen zowel AT-EZ als Buma houden voor die reikwijdte van een 1 Watt ERP zender wat andere normen aan. Die gaan uit van een vrij slechte tuner met een ferriet antenne. Dat betekend dat je luistergebied niet groot is en je dus ook niet veel luisteraars hebt. Dat is hun uitgangspunt.

Degenen die nu nog naar de MG luisteren hebben echter wel wat meer in huis staan als een tuner. Daarbij valt te denken aan de buizenradio, communicatie ontvangers maar ook antennes zoals de Wellbrook ALA1530. 

Rob Veld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met 1 watt zou ik niet weten, 50 watt op 1539 overbrugde probleemloos een hemelsbrede afstand van circa 20 km met een vlekkeloos signaal op een autoradio. Zie filmpje gemaakt door internet radiocafe  Harm  Please login or register to see this link.

Veel wordt denk ik bepaald door de antenne ik herinner me dat het koperwerk boven de grond niet zo'n probleem was, dat bouwde mijn zoon, maar ik heb nu nog een pijnlijke rug van het graven van sleuven in de tuin voor de aarding. Spullen inmiddels opgedoekt, het was for fun om een x te proberen, koperwerk n de grond ligt er nog wel. Mij is wel duidelijk geworden dat een goed gemoduleerd signaal op middengolf zetten niet zo moeilijk is als wel eens wordt beweerd, goed kunnen rekenen en spoelen maken en je komt ver. Goede modulatie op middengolf is ook niet zo'n probleem met vrij eenvoudige soundprocesspullen.

Een ander aspect is natuurlijk welk doel het zenden met 1 watt op middengolf dient anders dan hobby voor de operator, luisteraars trek je niet meer op middengolf ,zelfs niet met meerdere KW's.

 

Paul de Haan.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Paul zo begon het met mij ook, als hobby voor de "fun" (en ik heb er nog steeds plezier in), maar het is wel uit de hand gelopen. En voor de rest ............... ik vind wel herkenning in je verhaal. 

Waarom het zo uit de hand is gelopen?? Wel in de loop der haren heel wat contacten gelegd met Amerikaanse "Part 15" - LPAM jongens. Let wel: hooguit 100 mW zendvermogen in een antenne van drie meter. Een aantal is daar zo fanatiek mee bezig, menige lokale omroep in Nederland zou daar een puntje aan kunnen zuigen. En dat heeft mij enorm aangesproken. 

Rob Veld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Rob Veld:

Ja Paul zo begon het met mij ook, als hobby voor de "fun" (en ik heb er nog steeds plezier in), maar het is wel uit de hand gelopen. En voor de rest ............... ik vind wel herkenning in je verhaal. 

Waarom het zo uit de hand is gelopen?? Wel in de loop der haren heel wat contacten gelegd met Amerikaanse "Part 15" - LPAM jongens. Let wel: hooguit 100 mW zendvermogen in een antenne van drie meter. Een aantal is daar zo fanatiek mee bezig, menige lokale omroep in Nederland zou daar een puntje aan kunnen zuigen. En dat heeft mij enorm aangesproken. 

Rob Veld

Als ik me niet vergis zitten die LPAM stations in de VS boven de 1600kcs. Een antenne van 3   meter  lengte  voor middengolf, werkt dat?

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Paul dat werkt, maar vraag niet naar de verliezen in de spoel die die drie meter nodig heeft om resonant te zijn. En dan is er nog altijd de onduidelijkheid over "aarde" en radialen ondergronds. Ook daar zitten een hoop verliezen in. Wat er dan daadwerkelijk uitgestraald wordt (ERP) is bijna niets. Zoals je zelf al stelt is de antenne installatie (inhoudend straler, tegencapaciteit en aanpassing) een belangrijk onderdeel hoever je zender reikt. Omdat een standaard antenne met een hoog rendement nog altijd een kwart golflengte lang is kun je je wel indenken dat de meeste LPAM stations tussen 1600 en 1700 kHz zitten, daar heeft namelijk de antenne het hoogste rendement. Er is nog wel een andere factor en dat is de reikwijdte van de grondgolf (denk aan de frequentie wissel van Veronica). Gezien echter de vrij hoge verliezen is die winst bijna nihil.

Als je meer wil weten Paul mag je me rustig mailen op radio.199@mail.com

Rob Veld 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Rob Veld:

Ja Paul dat werkt, maar vraag niet naar de verliezen in de spoel die die drie meter nodig heeft om resonant te zijn. En dan is er nog altijd de onduidelijkheid over "aarde" en radialen ondergronds. Ook daar zitten een hoop verliezen in. Wat er dan daadwerkelijk uitgestraald wordt (ERP) is bijna niets. Zoals je zelf al stelt is de antenne installatie (inhoudend straler, tegencapaciteit en aanpassing) een belangrijk onderdeel hoever je zender reikt. Omdat een standaard antenne met een hoog rendement nog altijd een kwart golflengte lang is kun je je wel indenken dat de meeste LPAM stations tussen 1600 en 1700 kHz zitten, daar heeft namelijk de antenne het hoogste rendement. Er is nog wel een andere factor en dat is de reikwijdte van de grondgolf (denk aan de frequentie wissel van Veronica). Gezien echter de vrij hoge verliezen is die winst bijna nihil.

Als je meer wil weten Paul mag je me rustig mailen op radio.199@mail.com

Rob Veld 

Okay, Rob, is genoteerd. Overigens met zo'n 10000 lpam's heb je landelijke dekking....ongeveer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Sapuripong:

En als ik nu al met 1 watt zou gaan uitzenden (vanaf het bijna platteland), zou ik dan problemen kunnen gaan krijgen, of wordt er eigenlijk niet gekeken naar zulke lage vermogens?

wim

Ja, daar kun je problemen mee krijgen. Uiteindelijk is het nog steeds illegaal. Maar met zo'n klein zendertje en antennetje als Harm heeft .............................. Laten we wel wezen, er zijn vast nog mensen met een buizenradio en ook daar zit een oscillator in (overigens in bijna alle ontvangers), d.w.z. er wordt een frequentie opgewekt. Zet dat ding eens aan op de MG in de buurt van een andere MG ontvanger (op een zwakke zender) en draai dan de afstemknop van de buizenradio eens over de MG band heen ... Schrik niet als een opeens een fluittoontje hoort. Ik bedoel maar... Alleen met een radio placht men normaliter geen uitzendingen te doen.

Rob Veld

bewerkt door Rob Veld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.