Spring naar bijdragen

(Herhaling 28) RNI 102 MHZ 01-03-70 Top 40 Roger Day 12.00-15.00


Robin Westhof

Aanbevolen berichten

Ik ga even terug in de tijd en schets de setting waarin ik dit alles meemaakte.  Jongeheer Haan was 18 en woonde aan de Hora Siccamasingel in Groningen. Inmiddels in bezit rijbewijs A en kocht een scooter, de enige echte Vespa GS 160 cc, 4 versnellingen aant stuur, topsnelheid circa 100 km per uur en dat was bloedsnel op zo'n Vespa<in the UK zou ik zonder twijfel bij de Mods terecht zijn gekomen>. Onderhoud aan de scooter bij de firma Glaude aan de Hereweg in Groningen, dealer voor Vespa en Gazelle fietsen. Op school ging ik vlakbij , circa 300 meter verderop, de Detailhandelsschool waar ik met regelmaat van werd verwijderd, mijn vader moest telkens de zaken rechtpraten. Engelse proefwerken waren mijn hobby. Aangezien ik reeds vanaf 64 naar de Britse zeezenders luisterde en Engelse kranten kocht was mijn Engels, zonder te zwammen, prima prima. De proefwerken gingen als volgt; de leraar dicteerde in het Nederlands zinnen die je eerst int N:L op moest schrijven en vervolgens int Engels moest vertalen en opschrijven. Ik schreef tijden het NL dicteren de zaak alvast int Engels op en zodra de leraar het startsein gaf liep ik naar de goede man en overhandigde met de opmerking; "tis klaar, mischien 1 foutje". Ik werd dan ook per direct de klas uitgezet onder de woedende verwensingen van de leraar dat ik een verwaande rotzak was, geheel juist!

Intussen had ik op mijn slaapkamer een buizenradio staan die meer NoordZuid langs de muur stond dan OostWest, mijn ouders hadden die kamer zo ingericht. Prima voor Lux en AFN Frankfurt maar volkomen fout voor goede ontvangst van Veronica en nu dus ook RNI, de radio moest wel degelijk OostWest staan, de buizenbak werd dus altijd zo goed als het ging gedraaid en net zo vrolijk weer terug gedraaid door mijn ouders. Daar komt nog bij dat ik op deze radio ook korte golf luisterde , oa WNYW Radio New York Worldwide. Om die KG ontvangst te verbeteren had ik een koperdraadleiding naar de kraan in de WC aangelegd en vastgedraaid onder het kraantje vd wasbak. Ook dit werd niet op prijs gesteld maar mocht dan toch blijven toen ik had gedemonstreerd welke geweldige verbetering dit op de KG teweeg bracht.

Rond die tijd leerde ik ook Hans Knot kennen en toen nam het Anorakisme een grote vlucht alhoewel het woord toen nog niet door lord Archer was bedacht. Iets later leerde ik ook een jongedame kennen , we zijn nog steeds getrouwd maar ze begrijpt nog steeds niet hoe dat toch zit met die zeezenderanoraks, vreemd volk.

Zo herinner ik me RNI als ik deze opnames afdraai, de unieke maar vreemde mix van de Duitse en Engelstalige uitzendingen, de heren ME en BO wilden hun eigen Lux laten weerklinken vanaf die Grunninger coaster in vreemde kleuren. Ja, ik weet het, gebouwd in Slikkerveer, maar Grunninger coaster is een alomvattende type aanduiding.

Hartelijk dank dus voor deze mooie serie Early RNI.

 

Paul de Haan.

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Paul!

Man, man wat een pracht verhaal. Zat er in die buizenradio geen draaibare (ferriet) antenne? En wat voor merk/type toestel was dat Paul?

Mijn 'Oom & Tante' hadden ooit een Erres buizenradio in de (pronk) kamer te staan, die ging alleen aan wanneer het nieuws er voor was (Hilversum 1). Als antenne zat er een spiraal van koperdraad aan en het eind hing, achter het gordijn, aan de gordijnrail. Wanneer ik daar op bezoek was, mocht ik hem wel eens aanzetten. Zonder er naar te kijken, vond ik met gemak RNI op 220 meter! Dat was dus later dan toen jij op je slaapkamer naar RNI luisterde Paul!

Groet,

HA

bewerkt door Hotel Amigo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

33 minuten geleden zei Hotel Amigo:

Paul!

Man, man wat een pracht verhaal. Zat er in die buizenradio geen draaibare (ferriet) antenne? En wat voor merk/type toestel was dat Paul?

Mijn 'Oom & Tante' hadden ooit een Erres buizenradio in de (pronk) kamer te staan, die ging alleen aan wanneer het nieuws er voor was (Hilversum 1). Als antenne zat er een spiraal van koperdraad aan en het eind hing, achter het gordijn, aan de gordijnrail. Wanneer ik daar op bezoek was, mocht ik hem wel eens aanzetten. Zonder er naar te kijken, vond ik met gemak RNI op 220 meter! Dat was dus later dan toen jij op je slaapkamer naar RNI luisterde Paul!

Groet,

HA

Het merk weet ik niet meer, wel dat er een binnenantenne inzat, maar die zat vast, die kon je niet draaien binnen in het toestel.

Op een kwaaie dag brak het touwtje van de afstemschaal en het lukte me niet dat te repareren, oplossing, hand achter in de radio en handmatig afstemmen. Ik kende het verloop van de middengolf uit mijn hoofd, nog steeds trouwens. Afstemmen op de korte golf,WNYW, was een tikkie moeilijker, op het gehoor van vaste geluiden op de korte golf wist ik ook dit superstation uit New York te vinden.

WNYW Radio New York was een CBS owned korte golf commercieel station en de magie ervan was het feit dat het me lukte een magisch W station uit de VS te beluisteren. Het lukte me nooit een W station op middengolf te beluisteren. Elke avond om 22.30 Caribbean Weatherwatch en DX shows en op het hele uur de CBS newsjingle die vooraf werd gegaan door een "Ping", anno nu nog steeds. Ben benieuwd of opd it forum leden zijn die WNYW ook beluisterden. Ik heb er nog airchecks van, die zijn ooit bij RNW uitgezonden.

In die tijd luisterde ik ook met regelmaat naar de geheimzinnige Numberstations vanachter het ijzeren gordijn, met klem benadruk ik dat ik niet tot hun doelgroep behoorde, voor je het weet staat de BVD hier aan de deur.

Een aantal jaren geleden kreeg ik van mijn zoon een buizenradio waar aan de buitenkant een knop zat waarmee je de antenne binnen in het toestel kon draaien, kijk dat was nog eens gemak!

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Paul!

Nu geniet ik alweer van je verhaal... Maar jij liep een paar jaar voor me op, jij was eerder een zeezender fan dan mij! Bij een radiozaak kocht ik ooit een grote buizenradio waar de afstemschaal er een beetje scheef op zat (Philips?). Dit toestel stond bij ons in de schuur van de boerderij. Als antenne gebruikte ik het kippengaas dat over het riet was gespannen. RNI knalde d'r uit op 220 meter, maar ook op de kg! Achter de boerderij hing zo'n grijze PTT speakerbox, waar het geluid van RNI bijna de hele dag was te horen. Op zondag luisterde ik dikwijls naar het DX programma op RNI KG en regelmatig naar de BRT Wereldomroep op 1512 khz, daar was op zondagavond? ook DX programma.

Groet,

HA

bewerkt door Hotel Amigo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Paul de Haan:

 

Zo herinner ik me RNI als ik deze opnames afdraai, de unieke maar vreemde mix van de Duitse en Engelstalige uitzendingen, de heren ME en BO wilden hun eigen Lux laten weerklinken vanaf die Grunninger coaster in vreemde kleuren.

Wat ik mij nog steeds een beetje afvraag is, of die Duitstalige service met Axel, Hannibal en Horst Reiner een beetje impact heeft gehad op de jeugd in de grote steden van het westelijk Ruhrgebied, waar RNI toch redelijk te ontvangen was, zeker toen ze in het begin met de Mebo II nog voor Scheveningen lagen.

Qua (Pop)muziek was het toch veel meer op de jeugd gericht dan Radio Luxembourg overdag.

33 minuten geleden zei Paul de Haan:

 

Op een kwaaie dag brak het touwtje van de afstemschaal en het lukte me niet dat te repareren, oplossing, hand achter in de radio en handmatig afstemmen. 

Heel herkenbaar. :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Hotel Amigo:

Paul!

Nu geniet ik alweer van je verhaal... Maar jij liep een paar jaar voor me op, jij was eerder een zeezender fan dan mij! Bij een radiozaak kocht ik ooit een grote buizenradio waar de afstemschaal er een beetje scheef op zat (Philips?). Dit toestel stond bij ons in de schuur van de boerderij. Als antenne gebruikte ik het kippengaas dat over het riet was gespannen. RNI knalde d'r uit op 220 meter, maar ook op de kg! Achter de boerderij hing zo'n grijze PTT speakerbox, waar het geluid van RNI bijna de hele dag was te horen. Op zondag luisterde ik dikwijls naar het DX programma op RNI KG en regelmatig naar de BRT Wereldomroep op 1512 khz, daar was op zondagavond? ook DX programma.

Groet,

HA

Ook leuk verhaal.  Herkenbaar, behalve de boerderij dan.

Ook ik luisterde veel naar RNI, wel veel op de Kg. Met ook zo'n Philips KG ontvanger zonder kast. Geen afstemschaal. Gevaarlijk met die hoogspanning maar ja…….er was toen nog geen poes-kat in huis.

En "HA" let even op, het is niet "als mij" maar "als ik".

lees maar:

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Juul:

Ook leuk verhaal.  Herkenbaar, behalve de boerderij dan.

Ook ik luisterde veel naar RNI, wel veel op de Kg. Met ook zo'n Philips KG ontvanger zonder kast. Geen afstemschaal. Gevaarlijk met die hoogspanning maar ja…….er was toen nog geen poes-kat in huis.

En "HA" let even op, het is niet "als mij" maar "als ik".

lees maar:

Please login or register to see this link.

 

Het is mij naast de 49 meterband,die goed te ontvangen was, enkele keren gelukt de 31 meterbandfrequentie van RNI te beluisteren. Hoe dat mogelijk was op de korte afstand Groningen Scheveningen kan ik niet verklaren. Overigens was deze 31 meterband frequentie al snel uit de gratie bij RNI.

De 1605 kHz/186 meter was ook s avonds in Groningen prima te beluisteren, daarna kwam 190,krap tegen Veronica aan, s avonds niet te best. Dat luidde een periode bij RNI in met gezwabber over de middengolf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Juul:

Ook leuk verhaal.  Herkenbaar, behalve de boerderij dan.

Ook ik luisterde veel naar RNI, wel veel op de Kg. Met ook zo'n Philips KG ontvanger zonder kast. Geen afstemschaal. Gevaarlijk met die hoogspanning maar ja…….er was toen nog geen poes-kat in huis.

En "HA" let even op, het is niet "als mij" maar "als ik".

lees maar:

Please login or register to see this link.

'Mij' wordt gebruikt als meewerkend voorwerp (dus degene die belang heeft bij iets). Voorbeeld: hij geeft mij een appel. 'Ik' is onderwerp (als ik ben...). In het Duits zie je dat nog veel beter: Ich, Mir, Mich. Ich is eerste naamval, Mir is derde naamval en Mich vierde.

'Me' is dus eigenlijk 3e naamval. In het Nederlands bestaan naamvallen ook, maar ze zijn zo goed als onzichtbaar. Het duidelijkst is de tweede naamval, de genitief die bezit aan geeft. Het is Piets auto. De s geeft het bezit aan. 's Lands welvaren (des lands welvaren), 's morgens e.d. De s moet aan het zelfstandig naamwoord vast als de klank niet verandert. Vandaar Piets (en niet: Piet's). Genitief 's' wordt ook wel vervangen door 'van': de auto van Piet. Staat aan het eind als een s dan komt er alleen een ' bij: Thijs' radio.

Gr. Theo

bewerkt door Theo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Theo:

'Mij' wordt gebruikt als meewerkend voorwerp (dus degene die belang heeft bij iets). Voorbeeld: hij geeft mij een appel. 'Ik' is onderwerp (als ik ben...). In het Duits zie je dat nog veel beter: Ich, Mir, Mich. Ich is eerste naamval, Mir is derde naamval en Mich vierde.

'Me' is dus eigenlijk 3e naamval. In het Nederlands bestaan naamvallen ook, maar ze zijn zo goed als onzichtbaar. Het duidelijkst is de tweede naamval, de genitief die bezit aan geeft. Het is Piets auto. De s geeft het bezit aan. 's Lands welvaren (des lands welvaren), 's morgens e.d. De s moet aan het zelfstandig naamwoord vast als de klank niet verandert. Vandaar Piets (en niet: Piet's). Genitief 's' wordt ook wel vervangen door 'van': de auto van Piet. Staat aan het eind als een s dan komt er alleen een ' bij: Thijs' radio.

Gr. Theo

Dank je voor de uitleg Theo.

Dit zit muurvast in mijn hoofd:

Ich-mir-mich, dieser -jener-jeder-mancher-solcher-welcher-alle, du-dir-dich. Het is zo lang geleden dat ik niet meer weet waarom dit rijtje nu juist zo is blijven hangen.

 

Paul de Haan.

2 uur geleden zei Hotel Amigo:

Hallo,

Nu ik weer naar een RNI 102 MHZ 19700301 Top 40 Roger Day uitzending luister, 'hoor' ik iets wat me niet eerder is opgevallen... Roger heeft het over the Sureshot op RNI! Dat werd dus later op RNI the Hitpick? Wel weet ik dat Radio Caroline het woord Sureshot gebruikte...

Met een groet van mij,

HA

In die eerste periode RNI,1970, werd de ene na de andere benaming voor speciale platen gebruikt, aangezien er veel Caroliners onder de deejays aanboord vd Mebo zaten hoorden we ook  Caroline kretologie. Ex London deejay Duncan Johnson gebruikte weer andere benamingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Twee keer was ik aanboord van de Mebo 2, de eerste x op 7-8-70 en de tweede x in, als ik me niet vergis, 1975 op de werf in Slikkerveer.

In augustus 1970 kreeg ik toestemming van of Bruno of Kurt< beide zendertechnici> om met de Mebo 1 ,toen nog in de kleur zwart, mee te varen naar de 2. ik herinner me deze dag als een vochtige, warme maar mistige dag en we vertrokken in de middag met een groot gezelschap naar de Mebo 2. Oa mee gingen de vader en zuster van wijlen Larry Tremaine, de Amerikaan die  zich programmaleider mocht noemen. Mee kwamen ook de heren Me & Bo die hun voor anker liggende goudmijn met een bezoek vereerden. Aangekomen op de Mebo 2 kregen we een prachtige rondleiding en wat me zo bijstaat is die lange wandeling over dat binnengangboord dat op hoofdhoogte een kromming had, naar voren lopen en dan linksaf trap af naar beneden naar de twee studios. De kleine live studio was toe al in gebruik. In de grote studio nam Tremaine Sr plaats in de studiostoel achter het mengpaneel en.....viel in een diepe slaap. De wandeling naar de studios voerde ons trouwens ook langs de wasplaatsen en deejay hutten. De Mebo 2 was zo te zien perfect verbouwd voor haar taak als zendschip,  de korte rondleiding in de zenderruimte was al even indrukwekkend.

de Tweede x aanboord was ergens in 1975 toen zowel de 1 als de 2 op de werf in Slikkerveer waren verbouwd. Aangekomen bij de werf keken we, mijn vrouw was mee, naar de Mebo 2 op enige afstand en vanachter een hek. Mijn oplossing was simpelweg over het hek klimmen en dan aanboord zien te komen. Mijn vrouw was het er om twee redenen niet mee eens; ze was zwanger en ze vond het ongemanierd. Ik moest me van de chef gewoon melden bij de portier. Aldus geschiedde en tot mijn stomme verbazing kregen we toestemming om op de werf te komen en aanboord mochten van de dienstdoende kapitein die tijdelijk op de mebo 2 woonde en ook de was aanboord deed.  De lange onderbroeken hingen op het achterschip van de 2. Als ik me niet vergis was de kapitein en zijn vrouw afkomstig uit het Drentse Diever.

Een uitgebreide rondleiding, de twee zag er weer piekfijn uit en ipv twee waren er nu drie studios op de plek van de voormalige kleine en grote studio. Koffie en koek en een leuk gesprek in de messroom , mijn dag kon niet meer stuk. Ook mijn vrouw die met zeezender niets heeft en liever haar circkelzaag bedient om houtwerk te doen vond het een indrukwekkend schip.

Voor foto's van de beide gebeurtenissen kijk hier maar  :

Please login or register to see this link.

 

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Paul de Haan:

Dank je voor de uitleg Theo.

Dit zit muurvast in mijn hoofd:

Ich-mir-mich, dieser -jener-jeder-mancher-solcher-welcher-alle, du-dir-dich. Het is zo lang geleden dat ik niet meer weet waarom dit rijtje nu juist zo is blijven hangen.

 

Paul de Haan.

In die eerste periode RNI,1970, werd de ene na de andere benaming voor speciale platen gebruikt, aangezien er veel Caroliners onder de deejays aanboord vd Mebo zaten hoorden we ook  Caroline kretologie. Ex London deejay Duncan Johnson gebruikte weer andere benamingen.

Deze rijtjes (ich-mir-mich) geven aan bij welke naamvallen ze horen te worden gebruikt. Het rijtje dieser-jener enz. kende ik niet, maar het lijken me 2e naamvallen (maar die verschillen dan weer per woordgeslacht). Taal is erg leuk om te doen. Vandaar dat ik mijn vak ervan heb gemaakt.

Nog een citaat uit je vorige item:

' Als ik me niet vergis was de kapitein en zijn vrouw afkomstig uit het Drentse Diever.' Dit moet zijn 'waren' omdat het onderwerp meervoudig is. Taal blijft fascinerend.

Leuke reportage van jullie tocht naar de Mebo II.

Gr. Theo

 

bewerkt door Theo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Paul,

Wat had ik (toen) graag die Mebo 2 eens van dichtbij willen zien, helaas... Ik ken 3 personen die op de Ross zijn geweest, wanneer ze mij 'het hele verhaal' willen vertellen... is één dag te kort om dat te vertellen! Ha, ha...  en dat je vrouw niets met zeezenders heeft. Gelukkig die van mij wel, alhoewel... ze luisterde alleen maar naar die 'andere' zeezender. Misschien kun je d'r beter een boek schrijven; over je bezoek(en) aan de Mebo 2! En nog bedankt voor je uitleg betreffende Sureshot & Hitpick op RNI.

Groet,

HA

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Theo:

Deze rijtjes (ich-mir-mich) geven aan bij welke naamvallen ze horen te worden gebruikt. Het rijtje dieser-jener enz. kende ik niet, maar het lijken me 2e naamvallen (maar die verschillen dan weer per woordgeslacht). Taal is erg leuk om te doen. Vandaar dat ik mijn vak ervan heb gemaakt.

Nog een citaat uit je vorige item:

' Als ik me niet vergis was de kapitein en zijn vrouw afkomstig uit het Drentse Diever.' Dit moet zijn 'waren' omdat het onderwerp meervoudig is. Taal blijft fascinerend.

Leuke reportage van jullie tocht naar de Mebo II.

Gr. Theo

 

Helemaal juist Theo. Het had op deze manier wel gekund:

"als ik me niet vergis was de kapitein afkomstig uit het Drentse Diever, evenals zijn vrouw".

43 minuten geleden zei Hotel Amigo:

Paul,

Wat had ik (toen) graag die Mebo 2 eens van dichtbij willen zien, helaas... Ik ken 3 personen die op de Ross zijn geweest, wanneer ze mij 'het hele verhaal' willen vertellen... is één dag te kort om dat te vertellen! Ha, ha...  en dat je vrouw niets met zeezenders heeft. Gelukkig die van mij wel, alhoewel... ze luisterde alleen maar naar die 'andere' zeezender. Misschien kun je d'r beter een boek schrijven; over je bezoek(en) aan de Mebo 2! En nog bedankt voor je uitleg betreffende Sureshot & Hitpick op RNI.

Groet,

HA

Een boek schrijf ik alreeds, dat gaat echter niet over het fenomeen zeezender Hotel Amigo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.