Spring naar bijdragen

The Hitsounds of the 60s van Hans Knot en Paul de Haan


Gast

Aanbevolen berichten

The Hitsounds of the 60s Hans Knot & Paul de Haan.

 

Een ochtend koffiedrinken en grasduinen in de computer bracht boven water een huzarenstukje waar we in 1981 mee zijn begonnen en af hebben gerond in circa 1984.

The Hitsounds of the 60s was een gigaklus die voor 90% op naam van Hans en 10% op mijn naam komt. Een klankbeeld van alle top 20 hits van 1960 tm 1969 uit Nederland, Engeland en de VS. De nadruk op klankbeeld, we hebben niets aan rangen en standen gedaan, geen zakkers, dalers , tips en hoe het verder allemaal mag heten.  Non stop,  voorzien van vele vele jingles en na circa 20 platen een opsomming van de platen welke gedraaid waren. De doelstelling van deze mega vingeroefening was voor de hand liggend, begin 81 vermoedden wij dat we nimmer meer een zeezender zouden beluisteren en Hilversum was a no go zone. Aangezien we in de huiskamer beide bij onze stereomeubels  een tapedeck hadden staan zouden we ons eigen station tot leven blazen met Park Radio, the Hitsounds of the 60’s. De naam Park Radio had een woonlocatie als oorsprong. De jingle inspiratie kwam van de vele vele demo’s van die aardige firma Pams in Dallas Texas. Waar anderen letterlijk knipten in de tape had Hans een methode van monteren ontwikkeld met twee tapedecks, de montages waren perfect en onhoorbaar. Zelfs Atje Bouwma likte zijn vingers er bij af. De jingles waren prima prima. Echter……toen dit klusje klaar was en in onze huiskamers het eindproduct werd afgedraaid op onze tapedecks knorde mevrouw de Haan goedkeurend. Prima die muziek hoor jongens maar waarom zoveel van die jingles. Totdat….ze onze zelf ingezongen jingle hoorde….onder het mom  van wat die jongens van Pams “kennen, kannen wij ook”.  Ze scheurde uit haar broek van het lachen en geloof me in die tijd had mevrouw de Haan al hele stevige broeken,  gebreid door mevrouw Jansen van Tilanus.

Voor we er wat verder op ingaan eerst wat geschiedenis ofwel wat er aan vooraf ging en nog zou volgen nadat we dit project ten einde hadden gebracht.

Eind december 1970 was RNI uit de lucht en waren Hans en ondergetekende actief bij wat we gemakshalve RNI Groningen hadden genoemd op FM, zonder diploma vanuit een woonhuis in de Helperweststraat in Groningen, 5 watt, dipool op 22 meter hoogte en “fluitend” over “Stad Grunn”. Toen al waren we met oldies bezig, een veel gedraaide was I saw her again van The Mama’s and Papa’s. De pret duurde 3 weken voordat de RCD aan de deur kwam bellen. Kort maar krachtig hadden we laten zien dat in Groningen muziekstations anders kunnen klinken dan de “helahola” piraten  die in het noorden zo de boventoon voerden op FM en middengolf. Feitelijk waren het onze eerste Oldiesshows, zeker niet de laatste, Paul kan het nog steeds niet laten. Het was ook het begin van een lang radio avontuur langs ziekenomroepen en vele vele fm en middengolfstations, bijna altijd zonder diploma. Ziehier de lijst:

RNI Groningen December 1970 en Januari 1971. FM Oldies . Locatie Helperweststraat in Helpman Groningen, 5-10 watt mono met een dipool op circa 22 meter hoogte. Uit de lucht gehaald door drie RCD medewerkers in een lichtbruine Opel Rekord station met 3 sprieten op het dak, ik vergeet het nimmer.

 

Halte Lijn 4 Mei 1969 – 1971 Ziekenomroep.

Westpoint BBMS Beatrixoord 1970 – 1972 Ziekenomroep.

Radio Clothilde  1971-begin 1973 Ziekenomroep RKZ Groningen.

Studio 73 11augustus 1973 tot oktober 1978.

Park Radio Beatrixoord Haren Ziekenomroep oktober  1978 –december 1979.

Radio Nolan  1979 Middengolf 270 meter, de maandelijkse Freewave info show.

Radio Groningen FM.  1981-1982. Het eerste station in NL met een only oldies format.

Radio Lago FM Groningen FM. 1984. Wekelijks op de vrijdag oldies.

Radio Nova Ichtegem Belgie. 1984. Classic Rock.

Geschiedenis vd Zeezenders 69 uur fragmenten en verklarende tekst. Circa 1980.

Hitsounds of the 60s. 1981-1984. Alle NL,UK en USA top 20 hits back to back, tape project.

Intersounds Producties. 79-81. Jingles en commercials. Velen gedraaid in FC Groningen stadion en Donar in het Martiniplaza.

HIRO FM Den Haag. Wekelijkse shows 1978-79.

Offshore 98 Zeezender 1999.

Radio Stad Groningen, 1984-1986 locale radio.

Tower Radio 1991 op 15050 khz SSB. 300 brieven uit USA en Canada na 3 uitzendingen. Oldiesshows van circa 2 uur.

VOO voormontage Geschiedenis van de zeezenders 1995 en gast in programma.

Diverse LP en CD procducties Zeezenders en Jingles.

Overzicht een beetje kris kras door de tijd, niet helemaal compleet maar zo te zien zaten we niet stil en zijn beide nog steeds bezig met het fenomeen radio, ieder op zijn manier.

1981 dus het begin van lange opnamesessies bij Hans thuis in de zolderstudio, echter  we waren sinds eind 1978 niet langer betrokken bij Studio 73 de Ziekenomroep van het RKZiekenhuis, Verlengde Hereweg Groningen. We hadden plannen te over, maar geen studio. Begin 1979 zouden we starten met Park Radio in het Beatrixoord Zhs in Haren onder de rook van Groningen. Je hebt mensen met rechterhanden maar ook mensen met linkerhanden. Ik overdrijf niet door te stellen dat Hans en Paul uitgerust waren met linkerhanden en…….linkerbenen, we konden zogezegd nog geen kikker van de kant af duwen laat staan een spijker recht in de muur slaan. Voor de bouw van de studio hadden we bedacht dat we eerst verticale houten palen in de “grond” moesten slaan. De grond was dus de houten vloer van de zolder. Degelijkheid boven alles was ons credo en wij kochten spijkers van 23! CM lengte , hoppa scheef de vloer in , bepaald geen spijkers op laag water dus. Ze bleken te lang en de vrouw des huizes zag beneden plots spijkers in het gewitte plafond. Wij hadden dus nog nooit  van zelfdragende delen gehoord. Uiteindelijk kwam de studio er, na een paar jaar gevuld met 2 draaitafels Dual 1224, 1 Uher, 2 Akai Tapedecks, 3 revoxrecorders en tenminste 2 cassettedecks. Later aangevuld met Minidisc players/recorders en de eerste CD spelers.

Met name de Dual draaitafels bleken onverwoestbaar, 1 ervan heb ik nu thuis, in de huiskamer. Ons jongste kleinkind is 5 en als ze bij Opa en Oma is draait Oma altijd een elpee van de Leidse Sleuteltjes, met tracks als In een blaauw geruite kiel, Dikkertje  dap  etc etc. Volgens goede traditie dus oldies. Overigens was het mooie aan deze draaitafels dat je ze als de plaat  scherp was  gezet met de switch voor start/stop op een tussenstand kon zetten, de draaitafel stond dan stil en kon met 1 haal aan de switch starten. Niet echt snelstarten maar als je wat ruim scherp zette was de snelheid er op het moment van het begin van de plaat. Ik gaf de voorkeur aan deze startmethode<luiheid>, Hans hield liever de vinger aan/op de plaat en zette superscherp.

De programma’s voor de nieuwe ziekenomroep Park Radio werden opgenomen op de zolderstudio en gingen per “tender” naar de uitzendlocatie in Haren waar een panel operator de 2,5 uur tussen 20.00 en 22.30 de ether inslingerde, nou ja het oortje in. In die tijd zag het oortje van een ziekenhuisbed er anders uit dan nu en had een andere functie. De geachte patient-luisteraar klemde het ding om zijn oor en luisterde met genoegen, hield er na die 2,5 uur wel een zweetoor aan over.

 Ergens bekroop ons het gevoel dat enerzijds het ziekenhuis niet zo blij met ons was en wij niet met het ziekenhuis, we waren de ziekenomroep overgroeid, time to move on.

Radio Nolan en Radio Groningen gaven meer voldoening mede ook omdat de respons bij beide stations in de vorm van brieven en briefkaarten enorm was. Alles werd opgenomen dus live telefoontjes deden we niet aan, ook beheersten we niet de techniek om telefoontjes op te nemen. Zowel bij Radio Nolan met 1 kw op de middengolf op 1115 khz/ 270 meter vanuit het prachtige Westerwolde< Vlagtwedde eo>  als bij Radio Groningen kwam weer de RCD roet in het eten gooien. Operators Jacob en Marcel van Nolan en Groningen waren de hoekstenen van deze stations, zij hielden de zenders in de lucht.< memo aan Hans: “Hans, zie je hoe ik weet te schakelen tussen stations en zenders?”>

En zo kwam in begin 81 het idee te groeien dat we met radiostations zonder diploma niet verder kwamen en alles wat we maakten/produceerden zeer vluchtig was. Hans bedacht Hitsounds  of the 60s en stopte daar ziel en zaligheid in, veel, heel veel research moest gedaan worden en hoewel zijn platencollectie zeer indrukwekkend was , het was zeker niet compleet voor deze megaklus. Vele platen werden nog aangeschaft bij het Zinnebeeld in Groningen, tweedehands recordshop en bestaat nog steeds. Weer andere onvindbare hits werden door meedenkende andere muziekverzamelaars op tape gezet en naar het bekende postbusnummer in Groningen gestuurd. Ellenlange,zeer  ellenlange lijsten werden uitgetyped en de platen  werden op volgorde gezet in de studio. Het grote opnemen kon beginnen, let wel op Shamrock! Vele jaren later bleek dit de achilleshiel van dit prachtige overzicht te zijn, vooral de zwarte Shamrock viel na verloop van tijd spontaan uiteen en al snel kreeg je drop out in de opnames. Maar wat wil je, goede tape was in die tijd erg duur dus Shamrock van Tandy was het alternatief.

Kijken we even naar de drie  studio foto’s uit die tijd, naast Hans  zien we achter in de studio de vele Shamrock tapes, 1 Dual draaitafel en Hans  met niet 1 maar 2 headphones. 1 van de headphones zat in een tapedeck waar de ontbrekende hits vanaf werden gedraaid die niet op de plaat aanwezig waren. Op de andere foto Hans in actie op de rug gezien. Helaas is de krantenfoto niet zo duidelijk maar hier nemen we uurtjes op voor Radio Groningen.

Toen in 1984 de laatste top 20  hits uit NL-USA-UK tussen 1960 en 1969 op tape waren gezet hadden we volgens mijn beste herinnering 24 Shamrock tapes vol, iedere tape goed voor 6 muziekuren, snelheid 9,5 en mono. Zo bleef het ook betaalbaar en de afdeling Hi&FI boeide ons niet zo. Al terugluisterend hoor je dat sommige platen te zacht of te hard waren in die tijd, de krassen en tikken op de platen zijn garantie voor echtheid en recht uit het hart. Bij het instarten jammerde er wel eens een plaat die een beetje naast cue zat. Soundprocessing spullen hadden we toen niet ter beschikking en tijdens de laatste uren van December 69 kwam ik er opeens achter dat op het mengpaneel een drukknop zat voor wat extra bas. Who cares?  En nu anno 2016 is het digitaal…..met dank aan Harm Koenders  en Vincent Schriel.

Het resultaat mag er zijn, 144 uur klankbeeld van de popmuziek van 1960 tot 1970. In de eerste helft valt met name op dat er in NL veel plaats was voor Duitstalig en covers door met name zangeresjes van de grote USA hits. In de tweede helft zien of beter horen we de opkomst van wat we eerst beat muziek noemden en wat later de stromingen in de pop muziek zouden worden. Helaas zijn het eerste en laatste deel zoek maar hier twee delen , een vroege uit November 1960 en een late uit november 1968.

Inmiddels heb ik het weer opstaan als achtergrond, nu niet via de spoelen van een tapedeck maar vanaf een USB stick in mijn WIFI radio.

 32 jaar na dato, er is veel veranderd.

Please login or register to see this link.
 
Please login or register to see this link.
 
Please login or register to see this link.
 
Please login or register to see this link.
 
Please login or register to see this link.
 

Paul de Haan.

 

.

 

bewerkt door Gast
Kleine aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei janjan38:

 

Paul,

Je hebt toch ook nog meegewerkt aan de Piratenhistorie, begin jaren 80 van de vorige eeuw?De serie heb ik gedeeltelijk, op Radio Shack Concertape ( the all purpose recording tape). Kortgeleden heb ik de documentaire nog eens beluisterd. De tape viel niet uit elkaar, maar ik moest wel om het half uur de koppen van de tape-deck reinigen!

gr.thijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je daarmee de Geschiedenis vd Zeezenders bedoeld dan klopt dat. Staat ook in het overzicht genoemd tussen de andere items. Mijn advies is om het snel digitaal te maken.

 

Paul de Haan.

5 uur geleden zei Gerrit Blaauw:

Och gut. Radio Nolan. Bij mij vaste prik op zondag.

Jacob uit Harpel, loeiharde betonmuziek, snoeihard signaal. De naam Nolan zag hij achter op de helm van zijn plof en vernoemde zijn radiostation ernaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

35 minuten geleden zei Paul de Haan:

Als je daarmee de Geschiedenis vd Zeezenders bedoeld dan klopt dat. Staat ook in het overzicht genoemd tussen de andere items. Mijn advies is om het snel digitaal te maken.

 

Paul de Haan.

 

Ik bedoel de 69 uur durende documentaire die zelfs De Telegraaf gehaald heeft. Tussen het overzicht kan ik hem trouwens niet vinden. ( Er zijn later nog een paar banden bijgemaakt).

gr.thijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Paul

bedankt voor je info werk en leuk nog eens terug erover te lezen

Normaal gezien voor zover mijn brein me nog toelaat heb ik op schamrock banden het ooit van Hans Knot gekocht in mijn jongere dagen. Ik vrees als ik ze nu zou afdraaien het een ramp is van geschuur,  gepiep, zwart stof of nog erger korrelvorming die je rubberen kop van je Philips recorder deed afslijten. Dan zag je een hoopje zwarte stof liggen.

Ik weet nog dat ik het eens wou terug beluisteren en ik afhaakte toen mijn vrouw me vroeg dat schreeuwerig krakend gedoe eindelijk te stoppen, ze kreeg er hoofdpijn van. Voor de zoveelste keer vervloekte ik de Schamrock banden.

Gelukkig waren er wat dit merk betreft ook andere kleuren wat de tapes betreft die dan beter waren

Ik weet 1 ding, ik vond het toen prachtig een echte tijdswerk van volhouden. En ik weet ook dat ik veel gevloekt heb dat mijn centen door de Schamrock tape verpest werden

Ik vraag me af of  ik ze heden ten dagen op een Akai Recorder zou afdraaien, dit na het afbakken van de banden en spoelen, of dit bij digitaliseren nog zou lukken het te bewaren

In die tijd dacht ik ook altijd '' wie is toch die Paul de Haan, zal ik die man ooit zien of ontmoeten ''

Het is me gelukt een gezellige babbel te doen met jou, ik ben haha een tevreden man.

Je programma's op RNI , SRE en die van vroeger op Radio 19 bewaar ik alvast.

Ik weet nog dat ooit een lading Schamrock Tapes die ik bij Hans Kocht niet ten huize toekomen

Bleek dat ik opeens naar het douane depot moest te Oostende

Daar bleken ze zoek en mocht ik zelf eens hun depot in de hoop diverse hoop gaan speuren

Ik wanhoopte al, tot ik dan toch in een ander hoekje een bergje zag waarvan de douane beamte zei, daar is het nutteloos zoeken, dit is onbekende beschadigde waar. Nou daar vond ik opeens het beschadigde pakket. goed verpakt geweest zo te zien maar toch was het gelukt er een zootje van te maken.

Ik dacht toen nog, oeff gelukkig en nu snel inpakken en wegwezen

Helaas de beambte beval dat de tapes eerst maar eens moesten geteld worden en een waarde schatiing vroeg hij me. Mijn kleine schatting en mijn blabla over slechte banden,rond de pot draaien enzzz haalde niks uit.

Ik mocht uiteindelijk een gepeperde rekening betalen een soort invoer taks en bewaring dacht ik

Normaal kwamen banden altijd bij mij terecht via de post aan huis geleverd

Helaas had iemand besloten het pakket met de trein mee te zenden en kwam het bij de douane terecht

Ik zou zeggen Paul, jullie eindwerk koste me mijn lege geldbeugel toen een extra gewroet om de banden te bemachtigen. Toen die douane man vervloekt die me netjes een papier afleverde met het verschuldigde bedrag.

Ik deed het zoekwerk naar mijn beschadigd pakket, ik was toen zelf nog verwonderd dat het volledig was

Die dagen werd door mij bespaard na de douane heffing.

Ik had toen nooit kunnen denken dat ik ooit na mijn vissersbestaan zou werken bij een ferry passagiers dienst van de firma Hoverspeed op de lijnen Oostend-Dover en Ramsgate . Ik zat bij de walploegen en had een eigen walploeg,  met de jeep mocht ik regelmatig papieren brengen bij de douane. En kwam ik altijd langs dat depot. Dus dacht ik soms aan Hans Knot en Paul de Haan en die vervloekte Schamrock banden haha

De wereld is kleiner dan je denkt en je weet nooit waar je ooit terechtkomt

Ik heb ook gezien hoe hard het werk was bij de douane in de voormiddag

De krant lezen met de voeten-benen op het bureau uitgestrekt en de koffiekan bij de hand

En '' je lege enveloppen liggen daar op tafel weer, leg ze maar weer de nieuwe ''

Ja ik bespaarde die uitgeputte mensen de last om te moeten opstaan!

Na mijn tijd bij de ferries was er ooit jaren nadien een programma op de TV

Toen zag ik de chef van de groep die vrachtwagens controleerde snachts terug op tv, ik herkende hem direct

De brave man die ooit bij mijn 1e bezoek aan de doaune noodgedwongen me moest bedienen met de papieren, omdat na 3 keer gevraag aan de rest niemand zin had om op te staan!

Op de TV ging het over grote control'es en werken snachts in de koude; regen oa.

Het leek dan toch een lastige job voor de tv Kijker

Iemand als ik die keek dacht dan, wat een show op tv , daarna gaat het wel weer kranten lezen zijn.

De wereld is soms kleiner dan je denkt, ook in dit geval

Om af te sluiten

8 jaar lang ben ik de trap bij de douane af en op gelopen

Steeds zag ik de lege verroeste blikjes liggen, gebroken glas en wat andere rommel

in die 8 jaar kreeg niemand last van 5 minuten werklust om dat eens op te ruimen zodat al de bezoekers dat niet zagen en dachten ftttttttttttttt wat een....(beleefd zal ik de woorden maar niet vernoemen]

Ik had 1 voordeel, een goedendag zeggen, papieren op de tafel neerleggen, en lege enveloppen meenemen.

Ik had nooit problemen en last op deze manier en was snel weg.

--------------------------------------------------------------------------------------

Wel werd er soms toch gecontroleerd bij de haven om vissers te snappen die taksvrije sigaretten en boter durfden smokkelen naar huis. Ik  was er 1 van want met dit verbod overtreden kocht ik met de winst banden met zeezender programma's. Ze hebben me nooit gesnapt.

Ooit eens aan de kade te Oostende tegen gehouden door 2 gendarmen in de oudere tijd die zich vescholen hadden achter een poort van de vismijn

Mijn zak werd doorzocht doch toen mijn ondergoed van een10 daagse reis boven werd gehaald werd er gestopt, de man hoorde ik ruiken en zeggen tegen zijn collega, bach dat stinkt wat naar stookolie ..                                                                     Oeff de 2 farden sigaretten die onderaan zaten gingen  mee naar huis en ontsnapten aan in beslagname.

Toen we mochten wegrijden heeft de bemanning flink gelachen.

Ooit hadden we weer eens gemarkt te Oostende, lees de vis aldaar laten veilen

omdat het smokkelen aldaar veel gevaarlijker was te Oostende dan in het kleine bekende Nieuwpoort besloot ik meermalen de waar ergens te verbergen tot we eens weer in de thuishaven aanmeerden

Wat bv niet opgerookt was ging mee naar huis

Opeens bleven we diverse keren in Oostende aanmeren

Er werd besloten uit onze visput een koelingsruimte voorzien van frigo elementen  om daar onze boter uit te halen. Ik bleef boven om het aan te nemen. Opeens doemde een douane ambtenaar op die zich verborgen had gehouden achter een een buis van de ijsfabriek. Ik kon nog fluisteren , verdomme terug wegbergen, niet omhoog aangeven, nee niet doen, douane, echt waar ie is er wel. het is weer die kerel die bekende die kennelijk promotie wilde maken, Heel alleen van dienst. Het was op de rand en gelukkig kwam ie niet aan boord. De man in de put gaf wat houten planken aan op mijn verzoek die zogezegd wat stuk waren. De doanier droop gelukkig af.

Oeff dacht ik, bijna hoop geld kwijt en dan nog boetes en minder zeezender tapes kunnen aankopen bij Hans Knot.

Ooit meegemaakt dat ik een lange laars moest aannemen opgevuld met sigaretten door den baas toen ik nog matroos-motorist was en jong was, ik denk 20 jaar. Een douanier stond opeens aan de kade en de man zag dat de baas moeite had om over de netten heen veilig aan de kade te geraken.

Hij zei ' geef die laars toch aan, want het is gevaarlijk bij laag water, dank u wel zei de baas

Ik dacht oei als ie de laars aanneemt en omgekeerd dan vallen de sigaretten eruit

Dan zijn we beiden de pieneut om het  op zijn Vlaams te zeggen

Gelukkig gebeurde het niet, en de baas bedankte hem vriendelijk dat hij zo oplettend was voor het gevaar

JP wil je de laars in de koffer leggen, ik ga moeten nadenken thuis hoe ik de laars ga uitdrogen zei ie tegen ons beiden. Niet te geloven dacht ik, wat een gelukzak

Achteraf een flinke grijns op zijn gezicht. Ja een mens maakt wat mee in zijn leven als haha zeerover.

Te Nieuwpoort in de jaren 80 kenden de mensen in de haven elkaar, ook douane beamten

1 iemand was zelfs ooit mijn buur geweest den André tijd geleden overleden

In feite was die haven een goede keuze om van daaruit zeezender tochten te ondernemen o.a

Natuurlijk wist de douane die ik kende wat er gebeurde en ook dat ik een fanatieke zeezender fan was

De man kwam trouwens geregeld wat vis meenemen voor zijn familie en dieren. Ik denk dat iedere douane beamte wel van onze vis gratis heeft gegeten.

Later kwam er vervanging van een douanier uit Oostende. Ook in burger liep er wel eens iemand rond die we niet kenden. Kwam ik helaas te ondervinden als schipper toen ik in de machinekamer was voor afvaart en ik naar boven werd geroepen. 2 broers die mee vaarden hadden achter mijn rug zowat bijna recht voor het douane kantoor kratten bier in een klein busje van hun vader overgeladen.

Ik had hen gezegd dat het nu in het warenhuis al de hele maand super promotie was en dat het goedkope was om ze daar te kopen met taks dan wat taksvrij aan boord werd geleverd. De jongens wilden niet luisteren en bestelden aan de leverancier.

Ze dachten JP verbood het maar ziet nu niks in het ruim, en de wagen staat voor hun zicht vanuit het douanekantoor , dus effe snel laden aan de andere kant. Helaas in burger kwam een mij onbekende douanier het rustig gadeslaan als een toerist uitziende man. Die dan verontwaardigd het kantoor inliep en de aanwezige douane mannen onder hun voeten gaf. Ik mocht het dan ontgelden uiteindelijk. van een nieuwe douanier afkomstig uit Oostende nu werkzaam te Nieuwpoort. Het is dan nooit nog hetzelfde geweest.

Achteraf kwam ik via...alles te weten

Ik was als schipper verantwoordelijk, ze doorzochten ook het visruim. Gelukkig was wat nog aanwezig was van boter min of meer nog in orde met de verplichte aangifte papieren die ik had gepost. Sigaretten waren al lang huiswaarts de dag ervoor..

Uiteindelijk waren de 2 broers eerlijk en vertelden de ware toedracht

Na diverse keren opdraven en flink wat waarschuwingen mocht ik gaan.

De broers mochten een grote som betalen . Gedaan met bier smokkelen achter mijn rug. Ze excuseerden zich ook verschillende keren

Ik had de dans weer ontsprongen. Ook een zeerover komt wel eens voor onverwachte niet zo leuke verrassingen te staan.

Er werden me ook vragen gesteld over de collectie cassettes met zeezenderopnames, vrije radio. De van Oostendse afkomst douanier nu vast in Nieuwpoort was ver van blij dat hij onder zijn voeten kreeg van de douanier in burger en was lastig. 

Hij bekeek mijn draagbare cassette recorder en vroeg of ik er een aankoop bewijs van had enzz.. Kortom de man had er de pest in. De gekende douaniers die zeiden alleen wat als de man er bij was. Den André fluisterde, Jean-Pierre goed opletten met wat je zegt, en ik tracht hem te kalmeren maar veel kan ik niet doen want Oostendse baas  of zoiets is er ook nog steeds

Jij gaat toch geen schepen bevoorraden klonk de vraag en wat gezever volgde, waarschuwingen van volgende keer kom je er niet goed vanaf. we gaan er niet mee lachen. Zelfs als je bemanning dat nog eens achter je rug doet wat niet mag hang jij als verantwoordelijke en als schipper. Knoop dat goed in je oren Schipper !

Ik dacht '' manneke toch in uw kostuum, ik heb al te veel onrecht gezien en miserie meegemaakt, ik ben voor niemand bang '' .  Ik hanteerde altijd ook mijn zin van , in de cel steken kunnen ze mij, maar opeten gaan ze toch niet doen, want kannabalisme is verboden. Bij problemen in de vrije radio tijd keken de radiojongens me dan aan van...Zo was ik de eerste aan de westkust die durfde naar het gerecht te gaan en binnen te stappen bij de onderzoeksrechter. gewoon rechtdoor wandelen, goeiedag zeggen , kloppen op de deur en voor iemand riep opende ik de deur. 

Tja je moet durven in dit leven, toen in 1981 waren de jongens hier bang.

Er kwam geen proces indien er niet mer werd uitgezonden onder de naam Radio Marina. Helaas besloot een andere radio Marina toen zijn naam te veranderen in Radio Noord. Later richte ik WMR Radio op de opvolger. Mooie en spannende tijden zouden volgen met ook avontuur al of niet gewenst

--------------------------------------------------------------------------------------------

De douane het latere gevolg van mij onder mijn voeten te geven:

Het gevolg daarvan was dat toen we in de jaren 80 onder kust of een eind in zee wat studiotapes van onze locale vrije radio uitzonden Weekend Muziek Radio & WMR Radio uit Oostduinkerke-Koksijde en wat oude zeezenderprogramma's, dat het antenneke telkens uit de mast werd gehaald voor we binnen vaarden. Het zenderke en de rest ging dan in liefst 4 plastiek zakken de bilges in aan boord zoals we het noemden. Dat betekende in het onderste van het schip onderdompelen in het vuile zwarte afdraai olie ,stookolie.  Het risico op inbeslagname kon ik niet nemen van een vissersvaartuig

Ik en Mario natuurlijk fier. we hadden weer wat uurkens zeezender gespeeld.

WMR vanaf de Noordzee.

Ik wist dat er vanuit een camping in Spanje en uit het Nederlandse limburg een NL dj wat WMR programma's had uitgezonden .

Dus vanaf de Noordzee moest het ooit gebeuren

Je bent jong en je wil wat spannends doen

In de mast kruipen voor de fm antenne was minder leuk

WMR radio[1981-1985]  die draaide aan land was ook soms even voor de plaatselijke bevolking te horen onder de kust, maar ver in zee betekende dat dan opeens voor de bevolking van zeevissen onze enige luisteraars.

Mooie zeemeerminnen helaas nooit gezien.

Een vriendelijke groet. Jean-Pierre alias de zeerover

 

bewerkt door Jean-Pierre De Zeerover
bewerken verder
Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Jean-Pierre De Zeerover:

Paul

bedankt voor je info werk en leuk nog eens terug erover te lezen

Normaal gezien voor zover mijn brein me nog toelaat heb ik op schamrock banden het ooit van Hans Knot gekocht in mijn jongere dagen. Ik vrees als ik ze nu zou afdraaien het een ramp is van geschuur,  gepiep, zwart stof of nog erger korrelvorming die je rubberen kop van je Philips recorder deed afslijten. Dan zag je een hoopje zwarte stof liggen.

Ik weet nog dat ik het eens wou terug beluisteren en ik afhaakte toen mijn vrouw me vroeg dat schreeuwerig krakend gedoe eindelijk te stoppen, ze kreeg er hoofdpijn van. Voor de zoveelste keer vervloekte ik de Schamrock banden.

Gelukkig waren er wat dit merk betreft ook andere kleuren wat de tapes betreft die dan beter waren

Ik weet 1 ding, ik vond het toen prachtig een echte tijdswerk van volhouden. En ik weet ook dat ik veel gevloekt heb dat mijn centen door de Schamrock tape verpest werden

Ik vraag me af of  ik ze heden ten dagen op een Akai Recorder zou afdraaien, dit na het afbakken van de banden en spoelen, of dit bij digitaliseren nog zou lukken het te bewaren

In die tijd dacht ik ook altijd '' wie is toch die Paul de Haan, zal ik die man ooit zien of ontmoeten ''

Het is me gelukt een gezellige babbel te doen met jou, ik ben haha een tevreden man.

Je programma's op RNI , SRE en die van vroeger op Radio 19 bewaar ik alvast.

Ik weet nog dat ooit een lading Schamrock Tapes die ik bij Hans Kocht niet ten huize toekomen

Bleek dat ik opeens naar het douane depot moest te Oostende

Daar bleken ze zoek en mocht ik zelf eens hun depot in de hoop diverse hoop gaan speuren

Ik wanhoopte al, tot ik dan toch in een ander hoekje een bergje zag waarvan de douane beamte zei, daar is het nutteloos zoeken, dit is onbekende beschadigde waar. Nou daar vond ik opeens het beschadigde pakket. goed verpakt geweest zo te zien maar toch was het gelukt er een zootje van te maken.

Ik dacht toen nog, oeff gelukkig en nu snel inpakken en wegwezen

Helaas de beambte beval dat de tapes eerst maar eens moesten geteld worden en een waarde schatiing vroeg hij me. Mijn kleine schatting en mijn blabla over slechte banden,rond de pot draaien enzzz haalde niks uit.

Ik mocht uiteindelijk een gepeperde rekening betalen een soort invoer taks en bewaring dacht ik

Normaal kwamen banden altijd bij mij terecht via de post aan huis geleverd

Helaas had iemand besloten het pakket met de trein mee te zenden en kwam het bij de douane terecht

Ik zou zeggen Paul, jullie eindwerk koste me mijn lege geldbeugel toen een extra gewroet om de banden te bemachtigen. Toen die douane man vervloekt die me netjes een papier afleverde met het verschuldigde bedrag.

Ik deed het zoekwerk naar mijn beschadigd pakket, ik was toen zelf nog verwonderd dat het volledig was

Die dagen werd door mij bespaard na de douane heffing.

Ik had toen nooit kunnen denken dat ik ooit na mijn vissersbestaan zou werken bij een ferry passagiers dienst van de firma Hoverspeed op de lijnen Oostend-Dover en Ramsgate . Ik zat bij de walploegen en had een eigen walploeg,  met de jeep mocht ik regelmatig papieren brengen bij de douane. En kwam ik altijd langs dat depot. Dus dacht ik soms aan Hans Knot en Paul de Haan en die vervloekte Schamrock banden haha

De wereld is kleiner dan je denkt en je weet nooit waar je ooit terechtkomt

Ik heb ook gezien hoe hard het werk was bij de douane in de voormiddag

De krant lezen met de voeten-benen op het bureau uitgestrekt en de koffiekan bij de hand

En '' je lege enveloppen liggen daar op tafel weer, leg ze maar weer de nieuwe ''

Ja ik bespaarde die uitgeputte mensen de last om te moeten opstaan!

Na mijn tijd bij de ferries was er ooit jaren nadien een programma op de TV

Toen zag ik de chef van de groep die vrachtwagens controleerde snachts terug op tv, ik herkende hem direct

De brave man die ooit bij mijn 1e bezoek aan de doaune noodgedwongen me moest bedienen met de papieren, omdat na 3 keer gevraag aan de rest niemand zin had om op te staan!

Op de TV ging het over grote control'es en werken snachts in de koude; regen oa.

Het leek dan toch een lastige job voor de tv Kijker

Iemand als ik die keek dacht dan, wat een show op tv , daarna gaat het wel weer kranten lezen zijn.

De wereld is soms kleiner dan je denkt, ook in dit geval

Om af te sluiten

8 jaar lang ben ik de trap bij de douane af en op gelopen

Steeds zag ik de lege verroeste blikjes liggen, gebroken glas en wat andere rommel

in die 8 jaar kreeg niemand last van 5 minuten werklust om dat eens op te ruimen zodat al de bezoekers dat niet zagen en dachten ftttttttttttttt wat een....(beleefd zal ik de woorden maar niet vernoemen]

Ik had 1 voordeel, een goedendag zeggen, papieren op de tafel neerleggen, en lege enveloppen meenemen.

Ik had nooit problemen en last op deze manier en was snel weg.

--------------------------------------------------------------------------------------

Wel werd er soms toch gecontroleerd bij de haven om vissers te snappen die taksvrije sigaretten en boter durfden smokkelen naar huis. Ik  was er 1 van want met dit verbod overtreden kocht ik met de winst banden met zeezender programma's. Ze hebben me nooit gesnapt.

Ooit eens aan de kade te Oostende tegen gehouden door 2 gendarmen in de oudere tijd die zich vescholen hadden achter een poort van de vismijn

Mijn zak werd doorzocht doch toen mijn ondergoed van een10 daagse reis boven werd gehaald werd er gestopt, de man hoorde ik ruiken en zeggen tegen zijn collega, bach dat stinkt wat naar stookolie ..                                                                     Oeff de 2 farden sigaretten die onderaan zaten gingen  mee naar huis en ontsnapten aan in beslagname.

Toen we mochten wegrijden heeft de bemanning flink gelachen.

Ooit hadden we weer eens gemarkt te Oostende, lees de vis aldaar laten veilen

omdat het smokkelen aldaar veel gevaarlijker was te Oostende dan in het kleine bekende Nieuwpoort besloot ik meermalen de waar ergens te verbergen tot we eens weer in de thuishaven aanmeerden

Wat bv niet opgerookt was ging mee naar huis

Opeens bleven we diverse keren in Oostende aanmeren

Er werd besloten uit onze visput een koelingsruimte voorzien van frigo elementen  om daar onze boter uit te halen. Ik bleef boven om het aan te nemen. Opeens doemde een douane ambtenaar op die zich verborgen had gehouden achter een een buis van de ijsfabriek. Ik kon nog fluisteren , verdomme terug wegbergen, niet omhoog aangeven, nee niet doen, douane, echt waar ie is er wel. het is weer die kerel die bekende die kennelijk promotie wilde maken, Heel alleen van dienst. Het was op de rand en gelukkig kwam ie niet aan boord. De man in de put gaf wat houten planken aan op mijn verzoek die zogezegd wat stuk waren. De doanier droop gelukkig af.

Oeff dacht ik, bijna hoop geld kwijt en dan nog boetes en minder zeezender tapes kunnen aankopen bij Hans Knot.

Ooit meegemaakt dat ik een lange laars moest aannemen opgevuld met sigaretten door den baas toen ik nog matroos-motorist was en jong was, ik denk 20 jaar. Een douanier stond opeens aan de kade en de man zag dat de baas moeite had om over de netten heen veilig aan de kade te geraken.

Hij zei ' geef die laars toch aan, want het is gevaarlijk bij laag water, dank u wel zei de baas

Ik dacht oei als ie de laars aanneemt en omgekeerd dan vallen de sigaretten eruit

Dan zijn we beiden de pieneut om het  op zijn Vlaams te zeggen

Gelukkig gebeurde het niet, en de baas bedankte hem vriendelijk dat hij zo oplettend was voor het gevaar

JP wil je de laars in de koffer leggen, ik ga moeten nadenken thuis hoe ik de laars ga uitdrogen zei ie tegen ons beiden. Niet te geloven dacht ik, wat een gelukzak

Achteraf een flinke grijns op zijn gezicht. Ja een mens maakt wat mee in zijn leven als haha zeerover.

Te Nieuwpoort in de jaren 80 kenden de mensen in de haven elkaar, ook douane beamten

1 iemand was zelfs ooit mijn buur geweest den André tijd geleden overleden

In feite was die haven een goede keuze om van daaruit zeezender tochten te ondernemen o.a

Natuurlijk wist de douane die ik kende wat er gebeurde en ook dat ik een fanatieke zeezender fan was

De man kwam trouwens geregeld wat vis meenemen voor zijn familie en dieren. Ik denk dat iedere douane beamte wel van onze vis gratis heeft gegeten.

Later kwam er vervanging van een douanier uit Oostende. Ook in burger liep er wel eens iemand rond die we niet kenden. Kwam ik helaas te ondervinden als schipper toen ik in de machinekamer was voor afvaart en ik naar boven werd geroepen. 2 broers die mee vaarden hadden achter mijn rug zowat bijna recht voor het douane kantoor kratten bier in een klein busje van hun vader overgeladen.

Ik had hen gezegd dat het nu in het warenhuis al de hele maand super promotie was en dat het goedkope was om ze daar te kopen met taks dan wat taksvrij aan boord werd geleverd. De jongens wilden niet luisteren en bestelden aan de leverancier.

Ze dachten JP verbood het maar ziet nu niks in het ruim, en de wagen staat voor hun zicht vanuit het douanekantoor , dus effe snel laden aan de andere kant. Helaas in burger kwam een mij onbekende douanier het rustig gadeslaan als een toerist uitziende man. Die dan verontwaardigd het kantoor inliep en de aanwezige douane mannen onder hun voeten gaf. Ik mocht het dan ontgelden uiteindelijk. van een nieuwe douanier afkomstig uit Oostende nu werkzaam te Nieuwpoort. Het is dan nooit nog hetzelfde geweest.

Achteraf kwam ik via...alles te weten

Ik was als schipper verantwoordelijk, ze doorzochten ook het visruim. Gelukkig was wat nog aanwezig was van boter min of meer nog in orde met de verplichte aangifte papieren die ik had gepost. Sigaretten waren al lang huiswaarts de dag ervoor..

Uiteindelijk waren de 2 broers eerlijk en vertelden de ware toedracht

Na diverse keren opdraven en flink wat waarschuwingen mocht ik gaan.

De broers mochten een grote som betalen . Gedaan met bier smokkelen achter mijn rug. Ze excuseerden zich ook verschillende keren

Ik had de dans weer ontsprongen. Ook een zeerover komt wel eens voor onverwachte niet zo leuke verrassingen te staan.

Er werden me ook vragen gesteld over de collectie cassettes met zeezenderopnames, vrije radio. De van Oostendse afkomst douanier nu vast in Nieuwpoort was ver van blij dat hij onder zijn voeten kreeg van de douanier in burger en was lastig. 

Hij bekeek mijn draagbare cassette recorder en vroeg of ik er een aankoop bewijs van had enzz.. Kortom de man had er de pest in. De gekende douaniers die zeiden alleen wat als de man er bij was. Den André fluisterde, Jean-Pierre goed opletten met wat je zegt, en ik tracht hem te kalmeren maar veel kan ik niet doen want Oostendse baas  of zoiets is er ook nog steeds

Jij gaat toch geen schepen bevoorraden klonk de vraag en wat gezever volgde, waarschuwingen van volgende keer kom je er niet goed vanaf. we gaan er niet mee lachen. Zelfs als je bemanning dat nog eens achter je rug doet wat niet mag hang jij als verantwoordelijke en als schipper. Knoop dat goed in je oren Schipper !

Ik dacht '' manneke toch in uw kostuum, ik heb al te veel onrecht gezien en miserie meegemaakt, ik ben voor niemand bang '' .  Ik hanteerde altijd ook mijn zin van , in de cel steken kunnen ze mij, maar opeten gaan ze toch niet doen, want kannabalisme is verboden. Bij problemen in de vrije radio tijd keken de radiojongens me dan aan van...Zo was ik de eerste aan de westkust die durfde naar het gerecht te gaan en binnen te stappen bij de onderzoeksrechter. gewoon rechtdoor wandelen, goeiedag zeggen , kloppen op de deur en voor iemand riep opende ik de deur. 

Tja je moet durven in dit leven, toen in 1981 waren de jongens hier bang.

Er kwam geen proces indien er niet mer werd uitgezonden onder de naam Radio Marina. Helaas besloot een andere radio Marina toen zijn naam te veranderen in Radio Noord. Later richte ik WMR Radio op de opvolger. Mooie en spannende tijden zouden volgen met ook avontuur al of niet gewenst

--------------------------------------------------------------------------------------------

De douane het latere gevolg van mij onder mijn voeten te geven:

Het gevolg daarvan was dat toen we in de jaren 80 onder kust of een eind in zee wat studiotapes van onze locale vrije radio uitzonden Weekend Muziek Radio & WMR Radio uit Oostduinkerke-Koksijde en wat oude zeezenderprogramma's, dat het antenneke telkens uit de mast werd gehaald voor we binnen vaarden. Het zenderke en de rest ging dan in liefst 4 plastiek zakken de bilges in aan boord zoals we het noemden. Dat betekende in het onderste van het schip onderdompelen in het vuile zwarte afdraai olie ,stookolie.  Het risico op inbeslagname kon ik niet nemen van een vissersvaartuig

Ik en Mario natuurlijk fier. we hadden weer wat uurkens zeezender gespeeld.

WMR vanaf de Noordzee.

Ik wist dat er vanuit een camping in Spanje en uit het Nederlandse limburg een NL dj wat WMR programma's had uitgezonden .

Dus vanaf de Noordzee moest het ooit gebeuren

Je bent jong en je wil wat spannends doen

In de mast kruipen voor de fm antenne was minder leuk

WMR radio[1981-1985]  die draaide aan land was ook soms even voor de plaatselijke bevolking te horen onder de kust, maar ver in zee betekende dat dan opeens voor de bevolking van zeevissen onze enige luisteraars.

Mooie zeemeerminnen helaas nooit gezien.

Een vriendelijke groet. Jean-Pierre alias de zeerover

 

Bedankt Jean Piere voor dit prachtige verhaal, wat zou het saai zijn geweest als we niet bij toeval bij die zeezenders terecht  waren gekomen in 64.

 

Groet

 

Paul de Haan.

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Paul,

Als oud-medewerker van Studio '73 (1985 - 1994) vielen me "Halte lijn 4" en "Radio Clothilde" op in je lijst. Ik heb iets van de geschiedenis proberen vast te leggen op wikipedia: Please login or register to see this link.  

In 1988 heb ik een documentaire van 'slechts' 3 uur gemaakt over die omroep. Veel werk om wat van de geschiedenis te achterhalen .Leuk om er (zij het indirect) wat meer over te lezen.

Groet, (die andere) Thijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.